DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang

[Heisann, skal nå sette igang et 3-veis høyttalerprosjekt som jeg har har hatt lyst til å starte på lange, men nå har jeg tenkt til og gjøre alvor av det.
    Dette prosjektet er ment som et prosjekt i budsjettklassen, ca 2000..
    Jeg skal bruke vintage seas elementer siden jeg har det liggende, delefilter skal jeg lage nytt.
    Diskant: enten Seas H0883, eller noen jeg har som hører til settet sammen med 11F-G som jeg ikke har funnet navnet på
    Mellomtone: Seas 4 1/2" 11 F-G
    Bass: Seas 10" H0250]
    Disse planene ble etterhvert endret til et 3-veis prosjekt med nye elementer, og designet til Troels Gravensen(se lenger ut i tråden for byggestart).
    Jeg kommer til å legge ut bilder etterhvert som det skrider frem.
    Jeg er åpen for forslag til både design, elementer og delefilter..

PS: Er foreløpig litt grønn på dette feltet, serlig når det gjelder utregninger av kasse, demping, avstiving. Men er åpen for og lære. Håper noen kan hjelpe meg her.

I kammeret bak nederst skal jeg ha delefilterne

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer en ny design som jeg er mer fornøyd med enn den forige, elementene passer bedre inn her i forhold til proposjonene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til (DIY)forumet!
    Det er altså CA25RE4 du skal benytte som bass. Denne krever store kasser hvis du skal bygge bassrefleks, og dermed må nok tegningene dine revideres. :wink:
    95L er forslaget fra BassBox!
    Men mellomtonekammeret derimot kan du fint lage en del mindre, så tjener du endel plass der.

Ellers kan jeg tipse om at det er 30% rabatt på alle Seas elementer denne uke hos www.dynabel.no, om du ønsker å gå vekk fra "vintage" elementene.

Skal du få et godt resultat, og få særlig matnyttig hjelp fra andre her på forumet, må du nok investere i måleutstyr. Å lage delefilter til en 3-veis høyttaler utfra teoretiske formler, eller på gehør er en veldig vanskelig (umulig IMO) jobb.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hå!

De siste tegningene der så farlig likt noe som står i stuen min
    Som Norcad sier, er måleutstyr viktig om du skal få dette til å låte bra.

Teoretiske formler ser jeg riktignok ingen grunn til ikke å bruke. Det er jo det programmet til norcad også baserer seg på.

Lykke til med byggingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte litt på det med måleutstyr, men kan noen forklare meg hva det er hvor det kan kjøpes og hvordan det brukes? lager man først et delefilter og så tester deretter forandrer på filteret eller hvordan er fremgangsmåten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, går det ann og bruke trueRTA og en mikrofon til og måle?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    Hei igjen, går det ann og bruke trueRTA og en mikrofon til og måle?
    Jepp, jeg bruker det.
    Optimalt sett, burde du bruke et annet program som måler elementenes impedansegang, og også hjelper deg å regne ut filter og verdier.

Selv har jeg brukt trueRTA og regnet ut verdier på filteret selv. Men det krever litt innsikt i delefilterterminologien, kan være litt frustrerende om du ikke helt vet hva du gjør altså.
    Anbefaler at du leser litt om tema før du setter igang.

Målemikrofonen bør være en beregnet for det, en behringer ecm8000 er en rimelig og ofte anvendt variant. Denne trenger fantommating, altså 48v(?) for å fungere. Må altså ha en preamp da, med fantommating. M-audio har flere varianter som ofte blir brukt til formålet

Ps. dette tar tid, og det blir garantert mye prøving og feiling før du er i mål. Selv har jeg holdt på med et liknende prosjekt i ett år nå, og er ikke ferdig enda. hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke benyttet TrueRTA og kan derfor ikke uttale meg om hvilke muligheter det gir ang målinger. Men det er i hovedsak 3 programmer som blir mest benyttet til konstruksjon av høyttalere og delefilter.
    - Speaker Workshop (gratis)
    - LSPCad
    - SoundEasy.

Har du først tatt gode, korrekte målinger, er det straks veldig tidsbesparende og simulere delefiltere vha software ifht til prøve og feile metoden.

Teoretiske "tabellfiltere" eller ferdige univversalfiltere kan du glemmme. Det fungerer bare ikke, hvis du er ute etter bra lyd.

Teoretisk beregnede filtere (formelfiltere) er tungvint, vanskelig og tidkrevende.

Å beregne filtere vha software er enklere, men fortsatt vanskelig og tidkrevende! :-D

Jeg er allikevel ikke helt enig med Legatia her. Selv om programmene også benytter teoretiske formler for å beregne delefiltrene, kan det gjøres med mer komplekse og derfor mer nøyaktig inndata. Ikke minst med tanke på at impedansen varierer med frekvens og korrigering av baffelstep og baffel diffraksjon.
    Det beste er allikevel at man får bedre kontroll med fase og impedans i tillegg til frekvensgjenngivelsen, UTEN å fysisk bygge delefilteret for så å måtte måle på nytt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten for mye OT i tråden, så er jeg ikke helt enig norcad.
    Så lenge man har frekvensrespons og impedansegang på gitte elementer, kan ikke jeg se hvilke faktorer som skulle gjøre et simuleringsprogram overlegen bruk av formler. Baffelstep kan man også kalkulere med formler. Blir etterhvert litt å tenke på, men holder man hodet kaldt og vet hvilke faktorer som påvirker fase/respons/impedanse skal det gå greit. Kunnskap om emnet må man altså ha.
    Uten å ha prøvd selv, har jeg en bekjent som har drevet mye med både clio og soundeasy, og han mener simuleringene tidvis gjør feil på enkelte aspekter. Det blir altså prøving og feiling uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Uten for mye OT i tråden, så er jeg ikke helt enig norcad.
    Så lenge man har frekvensrespons og impedansegang på gitte elementer, kan ikke jeg se hvilke faktorer som skulle gjøre et simuleringsprogram overlegen bruk av formler. Baffelstep kan man også kalkulere med formler. Blir etterhvert litt å tenke på, men holder man hodet kaldt og vet hvilke faktorer som påvirker fase/respons/impedanse skal det gå greit. Kunnskap om emnet må man altså ha.
    Uten å ha prøvd selv, har jeg en bekjent som har drevet mye med både clio og soundeasy, og han mener simuleringene tidvis gjør feil på enkelte aspekter. Det blir altså prøving og feiling uansett
    Trådstarter må bare si ifra om han mener dette er OT. Jeg mener det er høyst relevant. Spørsmålet for han vil jo være om det er nødvendig å bruke penger på måleutstyr, og om han skal lære seg å benytte formler for beregninger, eller lære å bruke den softwaren som trengs.

Krangle og kverulere er ikke helt meg, men diskutere kan være morsomt!

Hvis du mener at man med frekvensrespons og impedansplot av elementene, gitt av fabrikant, har de korrekte data for beregning av delefiltere, er jeg HELT uenig. Målingene MÅ være fra den gitte konstruksjonen.
    Ellers mangler man all påvirkning fra kasse, baffel og plassering.

Og har man måleutstyr og kan måle elementene i den gitte konstruksjonen, ser jeg ikke i det hele tatt vitsen med å sitte med en haug med formler og regne ut dette selv, når et program gjør det på sekunder.

Selvfølgelig kan også simuleringer i software bli feil. MEN da er det dataene man forer de med som er feil. Det samme problemet har man selvfølgelig ved å benytte formler også. Feil inn gir feil ut, det sier seg selv.

Jeg mener det faktisk er ganske mange parametre du ikke klarer å beregne/kontrollere, og er litt overrasket at du ikke klarer å se noen av dem.

Jeg foreslår at du prøver selv Legatia. Da tror jeg faktisk du hadde blitt mer enig med meg etterhvert. Grunnleggende kunnskaper og forståelse for hva som skjer er jo en stor fordel uansett.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når har jeg dratt inn data fra fabrikant? Selvfølgelig snakker jeg om målinger fra den gitte konstruksjonen, noe annet vil være å pisse i motvind.

Selv synes jeg det er både nyttig og lærerikt å foreta utregninger selv, og jeg bruker excel ark, der jeg bare plotter inn verdier. Det tar sekunder.

Men for all del, jeg er ikke imot å bruke simuleringsprogrammer, jeg ser bare ikke problemet med formler

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut, dette. :-)

Denne skal jeg følge med på.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når har jeg dratt inn data fra fabrikant? Selvfølgelig snakker jeg om målinger fra den gitte konstruksjonen, noe annet vil være å pisse i motvind.

Selv synes jeg det er både nyttig og lærerikt å foreta utregninger selv, og jeg bruker excel ark, der jeg bare plotter inn verdier. Det tar sekunder.

Men for all del, jeg er ikke imot å bruke simuleringsprogrammer, jeg ser bare ikke problemet med formler
    Hvis det er noen det lukter kverulant av her så er det deg Legatia

Å bruke et excel-ark med masse formler er ikke så veldig forskjellig fra å bruke et godt høyttalersimuleringsprogram. Så lenge inndataene (målingene) er de samme vil resultatene også stemme overens, selvfølgelig forutsatt at Excel-arket og simuleringsprogrammet jobber etter samme prinsipper. Har du utviklet regnearket med alle formlene selv forresten? Kunne vært interessant å se uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så målingene gjøres for å lage delefilteret riktig og ikke kassa?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kverulant mener jeg ikke å fremstå som.

Excel arket har jeg ikke utviklet selv nei, LDC7 Design suite heter det. Ganske kjekk sak igrunn

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    så målingene gjøres for å lage delefilteret tiktig og ikke kassa?
    Riktig.
    Kasseberegning kan/må du nok benytte simuleringsprogrammer til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal si det plutselig ble mange svar her nå. for min del er det bare og diskutere, lærer mye av det

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har frekvensrespons og impedansegang på gitte elementer, kan ikke jeg se hvilke faktorer som skulle gjøre et simuleringsprogram overlegen bruk av formler.
    Noen kverulant mener jeg ikke å fremstå som.

Excel arket har jeg ikke utviklet selv nei, LDC7 Design suite heter det. Ganske kjekk sak igrunn
    Om man bruker et regneark eller et simuleringsprogram er ett fett så lenge resultatet blir godt. Der er vi enige. Det jeg reagerte på var at du i utgangspunktet så ut til å mene at det var like greit å beregne alle effekter av elementplassering, baffel o.l. fremfor å bruke målinger for å sjekke dette. Etter å ha lest litt nøyere virker det ikke som vi er så uenige likevel.

Når det gjelder måleprogramvare kan jeg forøvrig anbefale ARTA som i gratis demoutgave kan brukes til det aller meste.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg bare si meg helt enig med D|sElMiNk (som forøvrig har et forj**lig brukernavn å skrive korrekt )
    Jeg oppfattet også at du Legatia, snakket om teoretiske "tabellfiltere" beregnet vha formler basert på data for elementene og ikke fra ferdig konstruksjon.

Saken er vel at du egentlig også benytter et simuleringsverktøy, bare excel-basert? Eller beregner det kun komponentverdiene, uten å simulere resultatet?
    Alltid interessant med nye program/muligheter.

"Han med det vanskelige brukernavnet" tipset meg om Arta Software også, når jeg var i startfasen på mitt Seas 3-veis prosjekt, og der må jeg bare takke for tipset og stemme i. Det er et utrolig anvendelig måleprogram med "alle" muligheter. Men det er altså kun til måling, ikke til beregning/simulering av kasser og delefiltere.

Uansett Legatia, da er vi ikke så uenige allikevel. :-D

Til trådstarter, kan jeg tipse om "Unibox". Et excel regneark for beregning av kasse. Google og last ned!
    Et annet tips, også Excel, er "Baffle diffraction simulator" Der kan du leke med forskjellig baffelutforming og plassering av elementer, og se hvordan det påvirker frekvensresponsen. Også lærerikt.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •