DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Satt idag og funderte litt på hvordan jeg skulle få frest ut sporet som høyttalerene skal felles ned i. og lette litt på forumet her og kom over en tråd der jeg fikk idéen fra. så nå skal det bli fresing på høyt nivå!
    Stor takk til Xell som kom med denne idéen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott sirkeljigg! Men hvor har sitter senterskruen/pluggen og hva er den gjengestanga i midten til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, senterskruen har jeg ikke satt i enda, har ikke bestemt meg for om jeg skal ha en vanlig treskrue eller gjennomgående bolt.. den gjengestanga i midten er for og stabilisere litt bedre. siden jeg fikk en del til overs så var det like greit og sette den der...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kom elementene i hus og må si jeg er fornøyd med at det ble disse. prøvde mellomtonen til litt musikk og jeg hørte lyder jeg aldri har hørt før, så dette lover bra! problemet var bare at eltek hadde sendt meg bare en mellomtone, men to basser. så jeg må bare snakke med de så fikser det seg nok..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått gjort en del idag på prosjektet. frest ut og kappet hull til elementene i baffelen og frest skrå bak elementene bak på baffelen for at ikke lydbølgene skal kræsje i plata...(kommer bilder:P) så neste blir å skjere til side og bakplater. tenker jeg begynner med det til mandag. etter det så er det bare og bestille delefilterkomponenter og begynne å lodde
    Dagens spm; er dempematerialet som man får kjøpt på biltema bra nok eller må man gå for den på eltek? syns det på biltema så litt tynt ut(tenker på eggekartong formet skum)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil handle på Biltema, tror jeg denne er bedre enn eggekartongen: Biltema Norge

Høres ut som om du er kommet godt i gang her nå!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine små toveishøyttalere har jeg brukt to forskjellige typer dempemateriale fra biltema:

20mm skumplast på alle innvendige veggflater
    Polyestervatt rullet sammen og plassert på strategiske steder

Til to høyttalere på ca. 14L nettovolum brukte jeg én skumplastplate a 20x500x1000mm og fire av de fem polyestervattmattene. Dette fungerte fint i forhold til mitt første forsøk hvor jeg brukte 40mm Rockwool i kassene. Jeg har en mistanke om at det ble alt for trangt med Rockwoolen på plass. Måling av kasse med de to forskjellige dempingsløsingene antydet at Biltemagreiene var en forbedring i mitt tilfelle. Alle veggflater har forøvrig 4mm bitumenplater fra Eltek limt fast med kontaktlim.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare for å hjelpe til, med å forvirre, har jeg erfart det motsatte i mine Seas 3-veis. Målinger viste at profilert skum bare dempet diskantområdet, noe jeg ikke hadde brukt for. Mens når jeg fikk inn 50mm Rockwool ble det saker :-D
    Det eneste som er HELT sikkert er at jo tykkere dempemateriale du bruker, jo lavere ned i frekvens demper det.
    Lim bitumen på de store flatene ihvertfall, og sett i gang med delefilteret. Demping kan du tweake med etterhvert som du ser/hører resultater.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forventet faktisk at 40mm Rockwool ville dempet bedre, men i min konstruksjon sier målingene noe annet. Merk at jeg ikke brukte den "nakne" profilerte skumplasten, men den litt tyngre og tykkere skumplasten med romfergetapet på innsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok *enda mer forvirret*:P jeg får se hva jeg gjør, har ihvertfall tenkt og bruke asfaltplarer på innsiden.. ca22rnx trenger vist kraftig demping siden membranen er så tynn så her må jeg nok prøve meg frem. mellomtonen kommer i et eget kammer så jeg slipper og tenke på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    På tide med en oppdatering her nå har fått gjort en del med ht'ene, nesten bare delefilteret som gjenstår nå. har til og med fått laget *hva heter det igjen* sånn som er forran på ht'en med svart stoff på:P
    Har brukt de en del i et par uker nå og de begynner og spille bedre etterhvert nå som basselementet begynenr og løsne spillt ca 30 timer..
    Kjører foreløpig med et to-veis delefilter og forventer enda bedre lyd når jeg får med mellomtonen.
    Legger ved bilder fra sånn det ser ut nå!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg forventet faktisk at 40mm Rockwool ville dempet bedre, men i min konstruksjon sier målingene noe annet. Merk at jeg ikke brukte den "nakne" profilerte skumplasten, men den litt tyngre og tykkere skumplasten med romfergetapet på innsiden.
    Nå har jeg aldri vært med romfergen, så hvordan ser den tapeten ut egentlig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra mills_kaviar!
    Synes dette "classic" designet er tøfft jeg. Nå for tiden er det jo snart ingen som har det lenger, men tenker automatisk Snell når jeg ser dem.
    Få på bassrefleksporten og delefilteret nå, så er det bare å nyte lyden :-D

Hva slags finish har du tenkt på de?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå har jeg aldri vært med romfergen, så hvordan ser den tapeten ut egentlig?
    Jeg brukte denne typen skumplast som har et sølvblankt plastbelegg på den ene siden. Valget falt på 20mm tykkelse på grunn av trange forhold rundt magneten til basselementet. Jeg mistenker at plastoverflaten gir litt bedre lavfrekvensabsorpsjon enn profilert skum, på bekostning av effekten i de høyeste frekvensene. Uansett målte det bedre og låt minst like bra som med Rockwool. Den største fordelen er kanskje at det er vesentlig mer behagelig å jobbe med enn steinull.

I tillegg til skummet gikk det med to slike matter per kasse. Biltema har også noe filt-greier som kunne vært interessant å prøvd ut senere. Jeg er fullstendig klar over de veldokumenterte akustiske egenskapene til steinull, men det er nå noe dritt å jobbe med :|

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette blir bra mills_kaviar!
    Synes dette "classic" designet er tøfft jeg. Nå for tiden er det jo snart ingen som har det lenger, men tenker automatisk Snell når jeg ser dem.
    Få på bassrefleksporten og delefilteret nå, så er det bare å nyte lyden :-D

Hva slags finish har du tenkt på de?
    Takker
    Er litt usikker på om jeg skal sette bassrefleksen forran eller bak?
    Når det gjelder finish har jeg tenkt på matt sort, eller finér..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg brukte denne typen skumplast som har et sølvblankt plastbelegg på den ene siden. Valget falt på 20mm tykkelse på grunn av trange forhold rundt magneten til basselementet. Jeg mistenker at plastoverflaten gir litt bedre lavfrekvensabsorpsjon enn profilert skum, på bekostning av effekten i de høyeste frekvensene. Uansett målte det bedre og låt minst like bra som med Rockwool. Den største fordelen er kanskje at det er vesentlig mer behagelig å jobbe med enn steinull.

I tillegg til skummet gikk det med to slike matter per kasse. Biltema har også noe filt-greier som kunne vært interessant å prøvd ut senere. Jeg er fullstendig klar over de veldokumenterte akustiske egenskapene til steinull, men det er nå noe dritt å jobbe med :|
    Jeg regnet med det var den typen du siktet til ja. Har benyttet sånne til støydemping av motorrom etc. Trodde ikke de var egnet til demping i ht pga alufolien, men det må jo testes ved anledning.
    Steinull er helt klart noe dritt å jobbe med ja, i frontene mine stiftet jeg fast et lag acoustilux over Rockwool for å sikre meg mot støvplager i stua resten av livet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal jeg ha bassrefleksen forran eller bak? er redd for at bassen skal bli svakere hvis jeg setter de bak, eller er dette feil?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    Men skal jeg ha bassrefleksen forran eller bak? er redd for at bassen skal bli svakere hvis jeg setter de bak, eller er dette feil?
    På en 3-veis hvor problemet med mellomtonelekkasje gjennom porten ikke er noe tema, ville jeg plassert porten foran.
    Det blir ikke noe dårligere bass med porten bak, men det blir nok en ting å ta hensyn til ved plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var en stund siden jeg har vært inne her gitt
    Har nå kommet igang med prosjektet igjen, og bestilt inn komponenter til delefilteret. Må si jeg gleder meg til og få de ferdige
    Har fått spillt litt med de med et annet delefilter jeg har, men dette er bare et 2-veis filter, så har bare fått brukt bass og diskant... Så blir nok en del fyldigere lyd når jeg får tilpasset filter og mellomtone.

Legger ut bilder når arbeidet med filter er igang

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har pakken med komponenter til delefilteret annkommet mitt posthus gleder meg til og begynne med montering ikveld!

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •