DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 123
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    Har planer om og lene fronten litt fremover for og få akustisk senter over hverandre slik det skal være..
    Du mener bakover...?

Kassen ser fin ut den, og bra med avstivinger!
    Når det gjelder delefilter er det litt tidlig å si noe om hva som fungerer eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja mente bakover ja

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker vi tar bort denne jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall meg gjerne vinle-petter, men nå har jeg bestillt elementene alikevel. fant en måte jeg kunne finansiere de på så da var det bare og endre ordren (stor tatt til eltek med god service) da fortsetter alt som planlagt frem til nå.. glem det jeg skrev i post 63..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter der jeg slapp. simulieringer av Seas CA22RNX er ferdige og her kommer de. det blir en kasse på 72,6 liter legger ved et bilde av den også..

Nå er jeg spent på hva ekspertene sier

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les disse to prosjektbeskrivelsene før du fortsetter:

3W Classic
    Poor Man's Strad

Begge prosjektene bruker ett CA22RNX basselement og i begge tilfeller en vesentlig mindre kasse enn "standard" beregninger skulle tilsi. Det vil si nøyaktig det kassevolumet du har foreslått Husk at simuleringsverktøy aldri gir deg noen fasit, du er nødt til å ha forståelsen i orden slik at du kan tolke resultatene i fornuftig retning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for svar! hva sier du til impedansen? hvordan ser den ut?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansegrafen du viste er et rent simulert resultat av T/S-parametrene og det angitte kassevolumet, helt i henhold med teorien. Det er ikke så mye å si om den egentlig. Det som er mer interessant er å se på impedansmålinger på den reelle konstruksjonen. Ved å se etter jevnheter på den målte impedanskurven kan man oppdage problemer med stående bølger og resonanser i kabinettet/elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Les disse to prosjektbeskrivelsene før du fortsetter:

3W Classic
    Poor Man's Strad

Begge prosjektene bruker ett CA22RNX basselement og i begge tilfeller en vesentlig mindre kasse enn "standard" beregninger skulle tilsi. Det vil si nøyaktig det kassevolumet du har foreslått Husk at simuleringsverktøy aldri gir deg noen fasit, du er nødt til å ha forståelsen i orden slik at du kan tolke resultatene i fornuftig retning.
    3W classic har jo bare 37 liter... hvordan kan denne være stor nok?
    og hvordan tror du et 1.ordens filter kan funke i den kassa?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan tror du et 1.ordens filter kan funke i den kassa?
    Bare en måte å finne ut på, men tviler ganske sterkt på at det vil fungere på bassdelen ihvertfall. Det kan ha en tendens til å rote til lydbildet ganske bra, når bassen kun blir delt med 6db/okt.
    Resten kan godt fungere med første ordens filter. Kan være best, og kan være værst. Bare en måte å finne ut på

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan si meg enig der.. må si jeg liker de "kjedelige" kassene hans til 3w prisjektet bedre og bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hvordan man "tuner" delefilteret? vil det si at man bytter ut spolene og kondensatorene med andre, eller tilfører man noe til filteret?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hvordan man "tuner" delefilteret? vil det si at man bytter ut spolene og kondensatorene med andre, eller tilfører man noe til filteret?
    Det spørs hva du legger i å "tune" filteret det.
    Det kan være å legge til notch-filtere, impedanse korreksjoner, å finjustere kondensator, spole og motstandsverdier. Eller å endre filtertopologi, og andre lure saker. En grunn til at dette kalles "voodoo" eller "black magic". hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay? hvordan justerer man en spole og en kondensator? det med motstand skjønner jeg, tror jeg..:P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytter til en med en annen verdi
    På spolen må man ta høyde for at de fleste også har en viss motstand. Med mindre du kjøper dyre 0-ohms spoler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da har jeg skjønt det, så når man skal regne ut verdien på spolen så plusser man på motstanden med den som er på elementet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da har jeg skjønt det, så når man skal regne ut verdien på spolen så plusser man på motstanden med den som er på elementet?
    Nei. Nesten alle spoler har en viss egenmotstand, og jo større motstanden er jo kraftigere vil signalet bli dempet. Som å sette på en motstand altså. Men en motstand i serie demper ikke signalet likt over hele frekvensområdet.

Må også tenkes på om du bruker billige filterkomponenter for å lage et filterutkast, for så å bytte ut komponentene med dyrere saker. Pass på at DC-motstanden til spolen er den samme

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste du ikke dette?

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Se her: Poor Man'

Og les spesiellt avsnittet om beregning av kassevolum.
    Som jeg har nevnt før, det er ikke fornuftig å sette denne 8" i en kasse på 85L (eller 115 for den saks skyld )
    Prøv 40-50L avstemt til 30hz, så får du f3 rundt 40hz.

Ellers synes jeg selvfølgelig dette er et godt valg av elementer

Ønsker du større høyttalere av en eller annen grunn kan du jo, som jeg, gå for CA26 istedet i 60-70L

PS! Du kan ikke benytte deg av målingene jeg har gjort, annet enn hvis du bygger samme kassen.
    Ang delefilter, så er det liten grunn til å bestemme seg for dette på forhånd. Uten erfaring så er det vanskelig å forutse hvilke delefrekvenser som vil fungere, og hvor bratt deling du trenger. Det er mye bedre å bygge et velfungerende delefilter av billige komponenter, enn å bygge et enkelt og dårligere delefilter av gode komponenter.
    Gode elementer og seriøst bygget kasse er også mer eller mindre bortkastet hvis du "ødelegger" konstruksjonen med et dårlig konstruert delefilter.
    Det er når du kommer lavt ned i delefrekvens at komponentene begynner å koste, men med elementene du har valgt står du ganske fritt til å dele bassen noe høyere.
    Hvis du ser slutten på tråden om mine Seas 3-veis, ser du at jeg har brukt samme antall komponenter i delefilteret, og derav samme kostnaden, til et 3.ordens delefilter, som til 1.orden.

Er budsjette stramt, er det på måleutstyr du kan spare pengene (2-3000.-), og da bør du heller bygge en av konstruksjonene til f.eks Troels Gravesen og følge hans "oppskrift" på både kassekonstruksjon og delefilter. Da får du ihvertall velspillende høyttalere uten for mye frustrasjoner underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er byggingen igang.. har fått skåret ut baffelen til begge kassene som ht'ene skal spilles inn i. angående innspilling. man trenger ikke delefilter for det? det er vel bare og paralellkoble elementene?
    legger ved et par bilder av dagens innsats.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspilling av elementene er det ikke så farlig med. Det handler kun om å myke opp en del oppheng og andre bevegelige deler.

Basselementene tåler det meste og trenger ikke delefilter for å spilles inn. diskanten derimot tåler ikke så mye effekt og bør aldri spilles på uten delefilter.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •