DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 123
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forstår ikke hva du mener med endring av Vas osv?

Tror ikke du har fått lagt inn rett TS parametre, iom at standard design er oppgitt til 9,2L?
    Start ikke med heavy fill. I bassrefleks er det vanlig med minimal fill, eller walls covered.
    5cm diameter på rør blir nok i minste laget, Unibox foreslår 8,59cm
    Sjekk TS parametre, og prøv f.eks portdia 7,5cm, Vb20L, Fb40hz og walls covered.

Hvordan ser det ut da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Hva er TS parametere? jeg prøvde hvertfal og legge inn de andre tallene du sa og da fikk jeg denne kurven..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt å lese på om TS parametre:
    Thiele/Small - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her ikke helt stødig i engelsk, men har jeg forstått det rikrig når jeg tror det er infoen som står på databladet til elementet?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er Fs, Qms, Qts osv

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, men det er ikke alle produsenter som er like flinke til å oppgi de. Seas har heldigvis gode datablader

T/S-parametrene brukes til kassesimulering, men de gir ingen fasit på hvilken kasse som er "best". Dette er spesielt aktuelt når verdiene er et godt stykke vekk fra "standarden". For eksempel vil elementer med veldig lav (<0.2) eller høy (>0.6) Qts føre til ganske tullete kasseforslag fra de fleste kasseberegningsprogrammer/formler. Man kommer man ikke helt i mål uten litt erfaring og forståelse for hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det elementet jeg har beregnet på har qts på 0,31, som jo er litt lavt, men er jo ikke så langt unna "midten" for å si det sånn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det bedre ut ja!
    "Standard design" er altså forslaget til kasse fra simuleringsprogrammet.
    Og om du ikke har erfaring med kassebygging og bassavtemming, er det lov å bruke hodet litt
    Hvis du får opp forslag om 70-80L til en 6,5" eller 10L til en 12", sier fornuften at det ikke er særlig smart ikke sant.

Med 20L/40hz, ser du at frekvensresponsen er jevn og fin, med lav F3.
    Men under F3 ruller det bratt av. Om du bruker større kasse/og eller avstemmer lavere, vil du få en høyere F3, fordi den da begynner å rulle av tidligere, men samtidig vil den ikke rulle av så bratt. Mange foretrekker den løsningen, men det kommer også litt an på rommet du spiller i, og dine egne ønsker for bassresponsen.

PS! Jeg ser det står 250w øverst på frekvensplottet, du burde redusere Pe til 80w som Seas oppgir på dette elementet, slik at plottet for konutslag og lufthastigheten i porten stemmer bedre med hva elementet kan klare.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, så Pe er nominel effekt og ikke maks altså? ser at portlengde er på 33 cm. må man lage en bøy på den da så den blir lang nok? blir jo ikke plass til det rett inn i kassa siden det skal være ca 7 cm bra enden til porten og frem til veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg går for det sub elementet jeg først hadde tenkt 10" http://www.seas.no/images/stories/vi...50_ca25re4.pdf
    så kan jeg tune den helt ned i 25Hz uten problemer..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en ht her som muligens kan passe bra sammen med 10" har egentlig ikke oppdaget før nå at det fantes mellomtoner og ikke bare woofer/mellomtone på eltek sine seas elementer. vil jo tro at disse passer bedre som rene mellomtoner enn de som er beregnet til både bass og mellomtone kanskje i et 2-veis system. her er en link til det jeg fant http://www.mamut.net/dynabel/se_2105...rc_-_h1304.pdf

Denne kan også være aktuell http://www.mamut.net/dynabel/se_2305...cy_-_h1262.pdf

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit at CA25RE4 KAN spille lavt i frekvens, men ikke med noe lydtrykk som av interesse dessverre.
    Vær klar over at Seas oppgir XMax (P-P) peak to peak, mens i Unibox skal det oppgis bare halvparten, altså slaglengden EN vei.
    Går du inn på regnearket "Vented Box" vil du se at dette elementet overgår xmax så det holder, i hele bassområdet, hvis du tuner den så lavt.
    En annen ting er at du får en kasse på 135L, det tar plass. og det er vanligvis i største laget for en 10".
    Dette er ikke et sub-element men en "hifi-bass", som ikke har slaglengden som trengs for å leke sub

MEN nå blir jeg skuffet her!
    Har du ikke brukt søkefunksjonen her på forumet?
    Har du ikke sett på mitt Seas 3-veis prosjekt?
    Hva slags mellomtone bruker jeg i mine fronter tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

MEN nå blir jeg skuffet her!
    Har du ikke brukt søkefunksjonen her på forumet?
    Har du ikke sett på mitt Seas 3-veis prosjekt?
    Hva slags mellomtone bruker jeg i mine fronter tro?
    Ja se på den du. da kan jeg jo bruke litt av de målingene du gjorde da og kanskje få noen idéer til delefilter også. må jo selvfølgelig ta forbehold om baffel, material valg og alt det der da..

Desverre var den brukte 10" solgt, så da må jeg nok satse på en 8" prestige istede for en vintage.. Men det kan jo la seg gjøre siden det er salg på eltek. finner nok en måte og få finansiert de på..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er målingene på H1288: Måtte ta et såpas lite volum som 87 liter, hvis jeg tok 115 så fikk jeg en voldsom topp på ca 40Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har meninger om MCA15RCY og CA22RNX hvordan disse passer sammen? tror det er disse jeg kommer til å havne på. bestiller i tilfelle imorgen

Oppdaget nå at det var ganskel likt oppsettet til denne 3- Men det går vel ann og lage en annen kasse enn denne han har laget med samme resultat?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her: Poor Man'

Og les spesiellt avsnittet om beregning av kassevolum.
    Som jeg har nevnt før, det er ikke fornuftig å sette denne 8" i en kasse på 85L (eller 115 for den saks skyld )
    Prøv 40-50L avstemt til 30hz, så får du f3 rundt 40hz.

Ellers synes jeg selvfølgelig dette er et godt valg av elementer

Ønsker du større høyttalere av en eller annen grunn kan du jo, som jeg, gå for CA26 istedet i 60-70L

PS! Du kan ikke benytte deg av målingene jeg har gjort, annet enn hvis du bygger samme kassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skryter også veldig av MCA12RC som jo er litt mindre, men tror jeg skal gå for MCA15RCY

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, her kommer en ny tegning av ht'en innvendig med den bestemte designen på baffelen. volumet er ut ifra målinger med unibox:
    Må selvfølgelig mer finjustering til, men dette er grovt sett slik det kommer til å se ut. men hvis noen har forbedringer å komme med er det bare og skrike Litt usikker på hvor jeg skal ha bassporten. på tegningen er den i riktig dim iforhold til ønsket tuning.

Har planer om og lene fronten litt fremover for og få akustisk senter overhverandre slik det skal være..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på delefilter ser jeg for meg et 1. ordens filter .mye pga at dette blir mye billigere og lage. mulig jeg går for 2. orden, vi får se. ser for meg deling fra bass til mellomtone ca. 250HZ og fra mellomtone til diskant ca 2000Hz, hva tror dere om det?
    Kanskje også legge til at det blir passiv delig..

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •