DIY høyttalerprosjekt med Seas elementer -arbeid med finish igang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 123
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Brukernavnet mitt henger igjen fra tiden jeg holdt på med småprat over IRC, de små og store bokstavene var et forsøk på en "script-kiddie" parodi. Jeg har gått over til enklere brukernavn på andre fora nå, men her på AVforum har jeg tenkt å beholde navnet. Jeg har ingen interesse av å bli omtalt i samme form som en viss mørkhåret musikerdverg

Til trådstarter: Jeg absolutt anbefale å benytte ukens tilbud hos Eltek til å handle inn litt nyere elementer. Ta en titt på Norcad sitt høyttalerprosjekt, det er nemlig ganske tett opp mot det du har planer om og kan være veldig nyttig bakgrunnsstoff.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tips lærerikt dette. prøve en test her, men vet ikke om jeg gjorde det riktig. legger ved et bilde så dere kan se..[IMG][/IMG]

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Da må jeg bare si meg helt enig med D|sElMiNk (som forøvrig har et forj**lig brukernavn å skrive korrekt )
    Jeg oppfattet også at du Legatia, snakket om teoretiske "tabellfiltere" beregnet vha formler basert på data for elementene og ikke fra ferdig konstruksjon.

Saken er vel at du egentlig også benytter et simuleringsverktøy, bare excel-basert? Eller beregner det kun komponentverdiene, uten å simulere resultatet?
    Alltid interessant med nye program/muligheter.
    Da har jeg nok ordlagt meg litt vanskelig til å begynne med, teoretiske tabellfilter stiller jeg meg rimelig skeptisk til.

Jeg beregner kun komponentverdier, der jeg på forhånd velger delefiltertopologi. Simulering av resultat skjer altså kun i mitt hode, om hvordan jeg antar det kommer til å bli. Men arket har mange andre funksjoner å, så er vel på en måte også et simuleringsværktøy.

Men skal jo ærlig inrømme at jeg har siklet litt på å kjøpe soundeasy

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer nå å gå over til litt nyere elementer. har hørt at denne skal være bra

Bruker foreløpig den diskanten jeg har, så må jeg bare finne et basselement.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående delefilter, er det mye mer avansert og lage 3-veis enn 2-veis? har lyst på 3-veis, men er redd for at det skal bli for innviklet..

Har endret litt på elementene. til 5" mellomtone og 6 1/2" bass. det bør også kanskje nevnes at ht'ene skal brukes til nesten bare musikk og da skal det vel holde med 6 1/2 bass? seas 1215 er det jeg tenker på og seas H762 som mellomtone.

her er et bilde av hvordan det ser ut:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    Angående delefilter, er det mye mer avansert og lage 3-veis enn 2-veis? har lyst på 3-veis, men er redd for at det skal bli for innviklet..
    Blir litt mer å holde styr på ja.
    Men har du tid og vilje, så går det seg til det å

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage selve filteret er nok ikke så mye mer avansert,
    Det er nok å få det hele til å harmonere som straks blir mye vanskeligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men hva tror dere om elementene da?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal bruke en 5" som mellomtone er det litt bortkastet å begrense seg til 6~7" bass. Jeg ville gått for minimum 8". Et lite element med lang slaglengde spiller ikke like bra bass som et større element med kortere slaglengde, selv om volumforflytningen er lik (gitt at alle andre forutsetninger like). Dette er min personlige overbevisning. Seas-elementer med 11,14,17,21 og 25cm chassis er forøvrig utgått. Størrelsene som gjelder nå er 12,15,18,22 og 26cm.

Hva med CA22RNY, CA12RCY og 27TDFC? CA22RNY ser spennende ut med stor magnet. Jeg har kun sett databladene og simulert litt, men det virker som et element med potensiale til å gi "sprek og musikalsk" bass.

Å lage delefilter til en høyttaler, om det er to eller treveis, er mye vanskeligere enn du tror, hvis du i utgangspunktet tenkte at det kun dreide seg om å velge et par delefrekvenser og lodde sammen komponentene ut fra basisformlene. Ihvertfall hvis målet er å få noe som faktisk spiller bra.

Et velment råd er at du ikke bør gi deg i kast med et dyrt prosjekt før du faktisk har lest en del om hva andre har gjort før og forstått en del av det som må til for å lage en god høyttaler.

Les artiklene og prosjektebeskrivelsene på disse to sidene før du setter deg i gjeld
    Zaph Audio
    Troels Gravesens DIY Loudspeaker Projects

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser høyttalerboken fra eltek her nå, og har satt meg inn i nesten alt når det gjelder utregninger og beregniger av kasse, skal snart begynne på delefilter så får vi se om jeg skjønner noe

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skummet gjennom den boka nå og dessverre ser det ut til at den boka er et eksempel på en alt for forenklet fremstilling av fremgangsmåten for å lage en god høyttaler. Selvfølgelig behøver man ikke å grave seg ned i alt av kompromisser og utfordringer med en gang, men det er kjekt å vite at den forenklede teorien og hva som må til i praksis avviker en del.

For eksempel er toveishøyttaleren som beskrives i "Høyttalerboka" laget med rent teoretisk beregnede filtre (hvor elementets impedans anses som relativt konstant), basert på øyemål og vurdering av produsentens publiserte frekvensresponsmålinger...

Nå har jeg ikke finlest gjennom hele denne boka (som tross alt er gratis), men jeg vil faktisk heller anbefale at du leser gjennom det Troels Gravesen og John Krutke har av artikler, da de ligger tettere opp mot reelle problemstillinger og løsninger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyttalerbok snakker vi om?
    Jeg har Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason, som selges hos Eltek. Den er absolutt å anbefale.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antok at det var snakk om "Høyttalerbok - 3. utgave".

Når det gjelder The Loudspeaker Design Cookbook er dette en bok jeg også vil anbefale som basisstoff innen høyttalerbygging.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk

For eksempel er toveishøyttaleren som beskrives i "Høyttalerboka" laget med rent teoretisk beregnede filtre (hvor elementets impedans anses som relativt konstant), basert på øyemål og vurdering av produsentens publiserte frekvensresponsmålinger...

Nå har jeg ikke finlest gjennom hele denne boka (som tross alt er gratis), men jeg vil faktisk heller anbefale at du leser gjennom det Troels Gravesen og John Krutke har av artikler, da de ligger tettere opp mot reelle problemstillinger og løsninger.
    Har du sett alle formlene som brukes i boka til utregning av diverse. hvordan skal man ellers finne ut av hva man skal bruke av deler hvis man ikke kan regne seg frem til det? trodde da det var den riktige måten å gjøre det på? hvis du leser kap 4 så ser du hva jeg mener..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det hjelper fint lite å bruke all verdens formler hvis forutsetningene som legges til grunn ikke stemmer overens med virkeligheten. Man skal selvfølgelig bruke matematikken som et verktøy, men det er viktig å gjøre de riktige antagelsene/observasjonene før man begynner. Hvis ikke ender man opp med et resultat som stemmer dårlig overens med forventningene.

Når det gjelder kasseberegningene stemmer disse formlene selvfølgelig, men også her er det nyttig å ha i bakhodet hvordan sammenhengen er mellom teoretiske småsignalmodeller og det reelle høyttalerelementets egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det blir jo uansett mer riktig med utregningene enn men bare og bygge en kasse uten beregninger i det hele tatt..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg gjentar: Google UNIBOX, last ned, legg inn data til ønsket basselement og beregn kasse.
    En simulering av bassrespons er fullgodt, og viser seg å gi godt samsvar mellom simulert og målt ferdig resultat. I ettertid har du også muligheten til å justere litt med dempemateriale og evnt lengde på bassrefleksrør.
    Har du Excel er dette en rask og grei måte å løse DET problemet på

Det er plassering av elementer og ikke minst delefilteret som ofte er det vanskeligste, og hvor du trenger måleutstyr, god tid og en smule tålmodighet.

Glem teoretiske tabeller og formler for beregning av delefiltere, bare utfra delefrekvens og impedans. Det er ikke så enkelt og greit i praksis som det høres ut for i teorien desverre.
    I praksis er det i hovedsak 3 grunner til at dette blir langt mer kompisert.
    Det ene er at elementene har varierende impedans, med økning i impedans mot høyere frekvenser. Dette tar ikke teorien høyde for.
    Det andre er at baffelutforming og plassering av elementer på denne endrer frekvenskurven til et element ganske så radikalt. Det ene fenomenet kalles baffelstep, det andre baffeldiffraksjon. Dette tar heller ikke teorien høyde for.
    Og sist men ikke minst, når du monterer to eller flere elementer på en flat baffel, og elementene typisk har stor forskjell i dybde, vil du få en fasefordreining (tidsforskjell) mellom elementene, noe som skaper problemer rundt delefrekvensen. Og jepp, det er også glemt i teorien.

Saken er at disse formlene for beregning av komponenter i delefilteret KUN stemmer hvis du har:
    1) Flat impedanskurve på alle elementene
    2) Monterer de i en uendelig baffel (f.eks i veggen)
    3) Og veggen er stillt på skrå, hellende bakover, slik at spolen i diskanten er like langt fra lytteposisjon som spolen i mellomtone og evnt basselementene.

Ikke så greit å få til i praksis :-D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri påstått at man ikke skal gjøre beregninger før man begynner å bygge. Poenget mitt er at disse forenklede kokebokformlene ikke gir deg et veldig godt bilde av hvordan systemet fungerer i forhold til kombinasjonen av målinger og skikkelige simuleringsprogrammer.

Kasse/filtersimuleringer og måleprogramvare er diskutert flere steder i forumet, bruk søkefunksjonen

Edit: Innlegget til norcad var litt mer grundig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeppjepp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tak i unibox for noen dager siden men fant ikke ut av alle tallene, men etter å ha lest boka fra eltek så har jeg regnet ut og endte med denne kurven på Seas H1215. synes den ser ganske riktig ut, eller? Hvis jeg la inn Vas som er på 33 istede for det jeg regnet ut så ble det en topp på rundt 50Hz så det vil vel si at mine utregninger stemmer

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •