Nytt DIY prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt DIY prosjekt

Da har jeg satt foten ned! Nå vil jeg ha meg noen saftige DIY høyttalere. Tusen tanker spinner rundt i hodet. Så på tide og få noe av det ned på "papir".

Aldri bygget en full veis høyttaler før. Eller, har vel i grunn aldri bygget noe ting som helst. Men finner på mye morro og skaffer hjelp til selve bygginga. Det jeg fra tidliggere har holdt på med er stort sett bare suber. Men nå vil jeg ta den helt ut med en forhåpentligvis knall høyttaler.

Det hele står selvsakt og vipper på om det blir salg av det jeg har fra før. Har lagt ut frontene og senter til salgs. Nå er det ikke så veldig viktig med senter. Men skal nye høyttalere finansieres frontene selges...

Uansett, jeg liker utrolig godt høyttalerene jeg sitter med nå. Og ønsker i grunn og oppnå noe av det samme bare med mer av alt :wink: Har dermed nokså lyst og benytte meg av de samme elementene som står i de høyttalerene jeg bruker pr i dag. (SF Cremona) Tenker da på Scan-Speak - all the way!

Selvsakt vært innpå tanken om andre elementer. Og er det forsåvid enda. Men senteren jeg sitter på er vanskelig og selge. Og bruker jeg samme elementer som sitter i senter kan jeg oppnå noe av det samme den leverer, og kan dermed bare beholde den.

Litt frem og tilbake på bestykkning. Klarer ikke helt bestemme meg... Eller, frem til i dag da, da jeg fikk en kjempe idè Har noen 15" elementer for hånd jeg svært gjerne vil finne på noe morro med. Planen har lenge vært og bruke de i høyttalerene. Men vil istede lage noen kasser utenom og plassere de i. Så, heller trå til med litt ekstra elementer for og få frem skyvet i høyttalerene slik at de klarer seg uten 15" elementene.

Bass elementene jeg har i tankene er disse ;

ELTEK AS

Mellomtone elementene ;

ELTEK AS

Diskantene ;

ELTEK AS

Så var det antall

Se for meg 4 stk bass elementer i bunn. Mellomtone over der, diskant, ny mellomtone så 4 bass elementer på topp. Mulig også bakdiskant. Snakker om en høyttaler på 2 meters høyde. Noe usikkert om det skal bli 3 eller 4-veis.

Rent effektmessig har jeg dog noen hindre. Da selvsakt ved bass delen av disse høyttalerne. Jeg har sett en del på Marantz MM8003. Det er da en 8-kanals effektforsterker som leverer 140@8ohm pr kanal. Det jeg lurer på er om det går greit og splitte signal kabelen såpass mange ganger at jeg kan kjøre 1 kanal pr bass element ? Skal jeg kjøre en 4-veis høyttaler halverer jeg jo isåtilfelle splitting.

Om ikke må jeg finne noe heste forsterkere til og drive alt sammen på en gang. Evt 4x4 elementer om jeg kjører 4-veis.

Det skal selvsakt blir kjørt på aktiv deling. Bare så det var klart...

Sånn ellers kommer jeg ikke på så mye og tilføye for øyeblikket. Jeg står enda helt fritt og for alt jeg vet kan dette ende opp med og bli noe helt annet. Eller ingen ting, for dens saks skyld. Frontene må jo selges.

Tips, synspunkter, anbefalninger, kom med det. Vil ha planen klar til kapital er i boks:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så mange bass elementer? 15k bare i bass (mellomtoner) Hadde heller gått for færre og større.
    Ta en titt på denne her som har noe av elementene:
    Ekta GrandeScanSpeak 18W/

og denne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hvorfor så mange bass elementer?
    Ta en titt på denne her som har noe av elementene:
    Ekta GrandeScanSpeak 18W/

og denne
    Litt kjedelig og gå for nøyaktig den samme bestykkningen jeg har pr i dag. Er vel ingen negative aspekter med mange bass elementer? Sett bort fra litt større krav av forsterkeri. Har ikke store begrensningene når det gjelder størrelse. Jeg tar nok litt i med 8stk pr høyttaler. Men viktig med headroom :-) Samt jeg ønsker ikke å kopiere noe. Vil bygge noe eget. Noe ingen andre har. Det står mellom 2, 4 eller 8 bass element pr høyttaler. Går jeg for 2 ønsker jeg nok og legge til 15" elementene.

Som sakt, står helt fritt her.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Høres ut som et spennende prosjekt du har på gang.
    Men opplevde ikke 8x12" et problem med oppsettet sitt når han forsøkte å stable 4 oppåhverandre på hver side?

Kan vel kanskje lønne seg å spre så mange basselementer litt rundt i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Høres ut som et spennende prosjekt du har på gang.
    Men opplevde ikke 8x12" et problem med oppsettet sitt når han forsøkte å stable 4 oppåhverandre på hver side?

Kan vel kanskje lønne seg å spre så mange basselementer litt rundt i rommet?
    Nå har ikke jeg fått med meg hva 8x12" opplevde. Men det er helt klart avgjørende hvor suber plasseres.

Spre basselementene rundt i rommet er nok uaktulet. Skal nokså mye til og få det hele til og stemme bra om jeg skal ha 16 bass element liggende rundt meg.

Mista tellinga, men har nok suber fra før. Så bass er i grunn ikke noe problem overhode. Men vil jo aller helst klare meg uten sub til musikk.

Om det er helt på trynet med 16 stk av disse basselementene må jeg bli opplyst om det ? Jeg kan ikke se for meg at 4 stk skal være i stand til og gjøre like mye utav seg. Men vil jeg oppnå bedre resultater med 2 stk pr høyttaler er jo selvsakt det mye mer intressant. Lager jo ikke høyttalere kun for gøy...

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende :)

Kommer til å følge den tråden her ja. Har du noen planer om hvordan du skal dele aktivt ? Med evt 8 stk 6,5" vil ikke høyttaler da bli veldig smal i forhold til høyden? Morsomt prosjekt du skal igang med her, lykke til

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meningen å dele dette aktivt?

Hva med:
    1 slik i bunnen:

1 slik rett over 12-tommeren:

1 slik rett over 6,5-tommeren:

1 slik over 4-tommeren:

1 slik rett over diskanten:

1 slik rett over 4-tommeren:

1 slik i toppen:

Eller en alternativ løsning:

2-4 slike i bunnen:

1 slik over 4-tommeren:

2-4 slike i toppen:

Disse bassene vil ikke bare har omkring 6dB mer kapasitet enn ScanSpeakene, men de vil gi vesentlig lavere forvrengning ved tilsvarende SPL, og de vil klare seg med halvparten så stor kasse pr element som SS. Trenger jeg å nevne prisforskjellen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt villt heftig løsning ville være:
    1 slik i bunnen:

1 slik rett over 15-tommeren:

1 slik over 4-tommeren:

1 slik rett over 4-tommeren:

1 slik i toppen:

Det vil gi deg nær astrononisk dynamikk og følsomheten blir heller ikke helt på trynet. Ved 400W (200 pr bass) vil du klare ganske ville lydtrykk, da har du fortsatt omkring 6dB å gå på om du forer dem med 1600W i stedet.

Du deler da høyere til 6,5-tommerne, noe som ikke bar gir mer dynamikk men også mer kontroll på spredningen i nedre mellomtone. 400Hz deling er absolutt ikke å forakte. Nedre mellomtone vil treffe deg på en måte som ScanSpeak aldri kommer i nærheten av, og selv ved 130dB fra ett element er forvrengningen godt under 10%.

...ooog vil du ha litt mer å gå på i bunnen så har den en 18" med 38mm linear slaglengde (p-p), men den bør ha minst 250-300 liters kasse. 15-tommeren klarer seg med halvparten og har også anstendige 26mm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eton 4-200/A8 Symphony, 4" Mid/Bass with Aluminum Former $123.23 x 2
    Morel SCM634 Supreme 6" Midrange $319.80 x 2
    Elemental Designs e5.12 Subwoofer $185.00 x 2
    LCY-110 Ribbon Tweeter 110 mm Round $199.00 x 1

== 10206,- NOK med dollaren rundet opp til 7.

Eventuelt

Markaudio SDX7 Woofer US$110.00 x 4

Da havner man på 10696,- NOK

Eton 4-200/A8 Symphony, 4" Mid/Bass with Aluminum Former from Madisound
    Parts Express:Morel SCM634 Supreme 6" Midrange
    Elemental Designs
    LCY-110 Ribbon Tweeter 110 mm Round from Madisound
    SDX7 Woofer | markaudio

(ja, lite å gjøre på jobb om morran , jeg har allerede pløya igjennom mailboksen på jobb )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men for å få noe som er 10 ganger bedre må man jo bare finne seg i å betale bittelitt ekstra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, men for å få noe som er 10 ganger bedre må man jo bare finne seg i å betale bittelitt ekstra.
    For all del! men 4x3200 er jo "litt" ekstra

Men nå har du jo begynt å liste opp deler til en mulig Monsterspeaker?
    Jeg ble kraftig intressert iallefall!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x3200 er jo ikke så mye ift de 16 stk Scanspeakene da.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende valg av elementer. Hadde ikke gjort noe om noen lagte et av de alternativene her på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    4x3200 er jo ikke så mye ift de 16 stk Scanspeakene da.
    Beklager! Tenkte i forhold til det første du satte opp

Ja, da er det jo rimelig greit i forhold

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke se på noe fra seas. bra tilbud på eltek nå. så se på scores hifi det er heftig selbygg. tenkt å bygge noe sånt selv. skal til eltek å kjøpe elementer etter på. men moro å bygge litt selv. blir nok bra det du velger tilslutt.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eton mellomtonene snickers nevner er gode saker. Men låter vel ikke helt scanspeak, om det er lyden du har kjær. Endel lysere, men etter min smak en langt bedre øvre mellomtone enn scanspeak har å by på.

Men.

Jeg kom over denne, som ikke lenger blir produsert. Om denne er mulig å få tak i, hadde jeg gjort det. Von schweikert brukte disse i sine dyre modeller, når de fortsatt var i produksjon. Jeg har ikke hørt denne selv, men har en eldre modell i 5,25". Den mener jeg er meget god

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid Audax både har ustabil produksjon og aldri har fått til vevde membraner har jeg forholdt meg ganske lunken til dem. De har også blant markedets mest primitive magnetsystemer, et høyttalerelement er tross alt mer enn en membran.

Når det gjelder ScanSpeak mellomtoner kontra Eton så er jeg selv ikke i tvil. Eton sin er en gjennomført dedikert mellomtone som praktisk talt er fri for de sedvanlige resonansene i mellomtonen, nesten en liten revolusjon, noe man neppe kan si om den mer eller mindre katastrofale sliced cone membranen til SS. Den har simpelt hen alt for lite bæreevne i forhold til opphenget. Selv en Seas prestige 6,5" kontrollerer dette betydelig lenger i forhold til en 4" SS (4" har generelt mye mindre problemer enn 6,5"). Ser vi på Seas 4" papir så er det en utklassing som ikke er sann, dette til tross for at Seasen koster en brøkdel. Den nye Eton 4" er, i likhet med de nye membranene til Morel, noe av det råeste på markedet uansett pris. Dette hypede tøyset til SS blir for meg bare mindre og mindre interessant, men smaken er jo som kjent som baken.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Snickers-is!
    Endelig en med kunnskaper og tyngde i bransjen som var enig med meg ang SS.
    De lever litt for godt på gammel hype, og godt navn og rykte. Skal de beholde det bør de komme med noe nytt og bedre. De har blitt nådd igjen og forbigått av konkurrentene på noen områder, og er ikke lenger verdt prisen IMO.

Trådstarter bør som nevnt over her også seriøst vurdere Seas. Utrolig gode priser på Eltek denne uka. Og i tillegg trenger de fleste bedrifter i hjemlandet den støtten/salget de kan få i disse vanskelige tider i økonomien.
    God byggekvalitet og lydkvalitet er det også, selv om de ikke er det ypperste.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig savner jeg litt større elementer fra Seas... Litt kjipt å stoppe på 10", men det er nå meg da

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •