DIY 12" sonosub. For stort volum? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så litt på denne annonsen: http://avforum.no/avtorget/showprodu...=42284&cat=all

Er forsterkeren noe god, eller? Og er den verdt prisen? Hvordan er denne opp mot f.eks. BASH 500W?

Det er jo også 12.2 elementer i annonsen, men de synes jeg var litt høyt priset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

har et re 12 sx ellement liggendes vis det hadde vert noe nesten ikke spilt kun prøve spilt hefftig sak... pm vis intrese

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist nå. Jeg har kjøpt meg en keiga kgnd 52100 amplifier av en her på forumet og nå er det bare element som mangler. Som dere ser så har personen over meg et bilelement som han vil selge. Det jeg luere på er om dette er noe særlig? Hvordan yter dette i forhold til f.eks. et SVS 12.2?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et SVS 12.2 hvis du er int.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mottatt et SVS 12.2 element (tusen takk).
    Vedlagt ligger noen bilder av komponentene.
    I morgen skal jeg ta en ringerunde for å se om det er noen som har mulighet for å selge meg litt MDF.

Det hadde vært litt gøy å få testet om komponentene virket før jeg startet byggingen. Er det skadelig å spille med elementet når det står på bakken slik som på bildet? Og hvordan skal jeg koble det? Noen som har en liten guide på hvordan man kobler opp dette?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomp
    Det hadde vært litt gøy å få testet om komponentene virket før jeg startet byggingen. Er det skadelig å spille med elementet når det står på bakken slik som på bildet? Og hvordan skal jeg koble det? Noen som har en liten guide på hvordan man kobler opp dette?
    Så lenge du ikke overdriver skal det funke greit å spille for å sjekke om alt funker. Fra receiver kobler du fra "SUB OUT" til "LFE IN" på forsterker. Derfra bruker du kabel som sitter på innsiden av forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er bygd inn i en kasse, så det blir litt problem å trekke kabel derifra. Jeg regner med at det går å bruke de høyttalerterminalskruene som er bygd inn i kassen. Hvordan skal knappene stå da? (phase, auto, 25hz boost osv.) og de skruknottene? (level og low pass freq).

Edit: en ting til: Hvilken type kabel må jeg bruke mellom receiver og forsterker?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har bygget Keiga-ampen i en kasse uten å tenke på høyttalerkabelen? forstår jeg da riktig? De skruterminalene er beregnet på bruk hvis du har et stereooppsett, og ikke har pre-out, så den kabelen som ligger inne i kassen er eneste mulighet du har desverre

Phase må du bare høre deg fram til hva som gir mest bass NÅR du har plassert subben på ønsket sted.

Auto kan stå på on (den skal da slik jeg skjønner skru seg på når den får signal fra "pre out"

25 Hz må du også finne ut om du skal bruke eller ikke når du har plassert ut subben.

Level er et annet ord for volum.

"low pass frequecy" bestemmer delefrekvensen. Hvis du bruker en surround-receiver kan du sette denne "knotten" så høyt så mulig for å slippe at du faktisk kutter signalet lavere enn hva du har stilt inn på receiver.

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bygd noe. Det var forrige eier som bygde trekassen. Med terminalskruene mente jeg de som er ringet rundt med rødt på det vedlagte bildet. Disse er koblet til noe inne i forsterkeren. Jeg regner med det er gjort riktig.

Pre out har jeg på receiveren. Hvilken kabel skal jeg bruke der? Går det å bruke en composite video (coaxial, slik som på dette bildet:http://janejoknows.com/wp-content/up.../composite.jpg)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, du kan bruke den kabelen, funker det...

Men en liten ting? Er du sikker på at det er 12.2 du har fått of ikke 12.1?
    Kjenner ikke igjen det chassiet, og logoen med det røde i fra mitt 12.2.

Tror ikke det spiller så stor rolle dog..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gubben jeg kjøpte det av. Han skrev 12.2, så jeg regner med det. Jeg trodde 12.1 elementene hadde svart "metall" eller hva man skal si?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at det er 12.2 ja. I følge Lassesen hos L sound er det levert litt forskjellige elementer til SVS...Uten at jeg husker akkurat hva ops:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bygd noe. Det var forrige eier som bygde trekassen. Med terminalskruene mente jeg de som er ringet rundt med rødt på det vedlagte bildet. Disse er koblet til noe inne i forsterkeren. Jeg regner med det er gjort riktig.
    Høyttaler-terminalen ser riktig ut ja. Så ikke den før nå ops:
    Så da er alt i ordne sånn sett bare du selv vet hva som er pluss- og minuspol.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som både forsterkeren og elementet fungerer som det skal
    Det eneste problemet jeg støtte på var at sikringen gikk da jeg slo på forsterkeren, men det ble raskt fikset på.

Jeg sendte mail til Lsound for å dobbeltsjekke versjonen av elementet og fikk svar (raskt!) tilbake hvor han sa han trodde det enten var et 12.1, eller et 12.2. Etter litt mailing fram og tilbake med spørsmål så kom vi uheldigvis ikke noe lenger, men vi konkluderte med det at dersom en hos Lsound hadde sagt at det var et 12.2, så var det nok det fremdeles.

Når det er så vanskelig å se forskjell på elementene så bryr jeg meg ikke noe om hvilken versjon det er. Det vil nok spille rimelig heftig uansett

Jeg må også legge til at Lsound har ypperlig service på mail. Har enda ikke handlet noe der, men jeg har fått svar hver gang jeg har spurt.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT men!
    Når det er så vanskelig å se forskjell på elementene så bryr jeg meg ikke noe om hvilken versjon det er. Det vil nok spille rimelig heftig uansett
    Det vil du nok ikke merke forskjell på nei. Du har ingenting å bekymre deg for sånn sett.
    Jeg må også legge til at Lsound har ypperlig service på mail. Har enda ikke handlet noe der, men jeg har fått svar hver gang jeg har spurt.
    Helt enig, hadde ikke handlet der før jeg heller, men min far hadde, og når jeg så hvor flinke de var til å hjelpe han, email support, så svidde jeg og av noen kroner der! Kjempefirma!

Den forsterkeren der bør ha stålkontroll på elementet, Konrad her på forumet bruker en slik en i en DIY 12plus/2 og det funker visst bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig mottat MDF-plater og har tenkt å begynne med byggingen. Jeg har lekt meg litt med Sonosub-programmet, men jeg klarer ikke å komme frem til noe gode resultat. Jeg legger ved et utkast

Røret jeg har er 101cm langt og 40cm i diameter. Det hadde vert en fordel slippe å kappe røret ytterligere siden jeg ikke har noe redskap for å få til et rent kapp.

Elementet er 12.2 og jeg vet ikke hvor mye det okkupperer av volum. Reflexrør har jeg ikke handlet enda, men jeg tar det i den lengden som passer best. Det samme gjelder isolasjon. Har sett litt på akustilux fra eltek/dynabel, men jeg synes det koster litt mye. Dempemateriale gjør vel slik at elementet "ser" et større volum enn det egentlig er der, vel?

Angående tuning så forstår jeg ikke helt hva det er, og hvorfor det kommer an på volumet av subwooferen. Det jeg tror det er, er at det er hvor dypt subwooferen kan spille. Det hadde vert gøy med litt dypbass, men jeg er ikke sikker på hvor dypt dette elementet kan spille...

Utkastfra programmet ligger i Vedlagte Miniatyrbilder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp!

Endelig fikk jeg startet med utskjæring av MDF-plater. Trodde jeg. Det viste seg at fresen streiket før jeg hadde skjært ut første plate. Jeg får se om jeg kan låne en via jobben i morgen.

I mellomtiden har jeg et par spørsmål
    Beregning av tuning og lengde på bassrefleksrør? Røret er 101cm langt og 40cm i diameter. Hva bør tuningen være, og hvor lange refleksør trenger jeg?

Det andre er isolasjon. Jeg har fremdeles ikke funnet noe som passer meg. Trenger jeg egentlig isolasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå endelig kommet smått i gang med fresingen. Har skjært ut alle platene jeg trenger.

DIY 12" sonosub. For stort volum?-dsc01030-20-jpg
    Den gamle fresen takket for seg. Har hatt problemer med den lenge

DIY 12" sonosub. For stort volum?-dsc01032-20-jpg
    Heldigvis fikk jeg låne en ny. På bildet ser man også festemekanismen jeg brukte for å skjære runde sirkler.

DIY 12" sonosub. For stort volum?-dsc01031-20-jpg
    Her er resultatet

Jeg sitter nå og lurer på om jeg skal gå for ett eller tre rør til bassreflekser. Er det noe forskjell på det lydmessig? Og hvor stort rør må jeg ha for å sleppe "pustelyder"?.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å ha flere rør er at du kan tette igjen ett eller flere av de for å senke tuningen på subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Fordelen med å ha flere rør er at du kan tette igjen ett eller flere av de for å senke tuningen på subben.
    Ja jeg fant ut at jeg gikk for denne løsningen. Nå står limen på topp-platene og tørker

Det hadde vært greit om noen hadde orket å hjelpe meg med et par småspørsmål som har plaget meg i det siste:
    1. Hva bør jeg gjøre først: Lime på teppet eller endelokkene? (Eneste ufordelen jeg ser med å ta teppe først, er at det kan hende det kommer noe lim på det.
    2. Hvilken lim skal jeg bruke for å lime fast teppet? Jeg har et ganske mykt teppe fra biltema (art nr 31-487). Det kunne ha vært en fordel at den ikke størknet med en gang slik at jeg kan få det jevnt fordelt.

Edit: Glemte å si det, men av ren nysgjerrighet så sendte jeg en email til svsound.com for å se om de klarte å bekrefte at det var et 12.2 element. Fikk dette i svar:
    Confirming dB-12.2 Plus woofer per co-founder Ron Stimpson.
    Edit 2: Er det noen grunn til at alle monterer terminalene til elementet på motsat side av de i selve kassa, slik at man må strekke kabelen over hele elementet? Det er vel mye bedre å ha en kortere kabel??

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •