Nytt høytalerprosjekt - Respons Grand kopi - ambisiøst? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har sett på figuren min? Det var akkurat det jeg iallefall forsøkte si :-) At en må bygge en kasse inni som har GG "all-over", så en nøye tilpasset kasse utenpå som vel må slutte tett sammen på den indre kassen limt sammen med GG. Selve kasse-sider, -top og -bunn limes og evt skrues sammen og indre og ytre kasse er limt sammen med GG. Slik som norcad beskriver i sitt svar...

Derfor blir dette et virkelig nøyaktighetsarbeide som kanskje ikke betaler seg? Hadde nå vært morsomt å prøve dog, men det krever jo som flere har påpekt at elementer er kjent, at volum på kassene er beregnet og at delefilter lages...og det er ikke jeg i stand til per nå :-)

Så kanskje man ender opp med et annet og kjent byggesett...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennande og ambisiøst prosjekt absolutt

Men når det er snakk om å bygge kasse inni kassa("fysisk" atskilt frå kvarandre med GG), då begynner eg å lure på om det kan vere verdt alt strevet...eg trur seriøst at det du vinn på å gjere noko slikt, kontra eit heilt vanleg kassebygg(gjerne med spon innerst og mdf ytterst da kanskje, mtp egenresonans), er minimalt. Dette er ikkje noko eg skal seie bastant, men noko eg trur Sats på 22 mm golvspon innerst, og 25 mm MDF ytterst, så skulle kassa vere MEIR enn solid/død nok

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta en titt på Tandstad sine høytalere. Jeg var på nære nippet selv til å velge disse Sjekk ut centeren til APEX kitet!

www.rawacoustics.com

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, imponerende saker, men blir for store...

Jeg skal ha de høytalerne jeg bygger på hytta - eneste plassen jeg lytter til musikk :-) Men med 5 i familien, så bør høytalerne spille dritbra på lave volum og minst like bra på høyere...

Foreløpig har jeg sett på Zahra høytaleren til Troels Gravesen som en mulig dersom det nå ikke blir en kopi av Respons Grand da...

Får se, har vært satt ut av akutte ryggproblemer i 2 dager og ikke kunnet skrive engang...Men nå tilbake i undersøkelses-modus igjen :-)

PS: En av de peneste byggene jeg har sett, er denne versjonen av Zahra høytaleren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at det jeg lager i utgangspunktet skal drives av en Primare CDi10 (2x75 Watt), men jeg vurderer å legge på en effektforsterker (A30.2) så da kunne evt. bi-wiring muligheter trengs...

Burde da lage noen lettdrevne høytalere antar jeg, og det skal visstnok Zahra høytaleren være. Må sjekke mer...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg lette etter elementene til Zahra så kom jeg over et engelsk firma som hadde mye interessant...F.eks. Fortè modellen deres.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så spennende ut!
    Den mellomtonen der, har jeg hørt veldig mye bra om.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt du er i gang med her,og med elementer i den ypperste toppklasse(Har selv brukt de i mitt selvbygg)

Ser det er nevnt kasse i kasse løsning her,og vil da komme med noen ord omkring temaet, da jeg har brukt denne løsningen i mitt selvbygg.
    Meningen med denne løsningen er jo å hindre lyden inne i kassa å komme ut til overflaten. Så ett lag med ett eller annet, det være seg GG, sand, isolasjon, eller bare luft må vere en fin løsning på dette problemet
    Noe annet som er viktig er å montere elemenene i innerste kassa, da elementet overfører mye vibrasjoner
    Brukte sand på mitt DIY, og måtte bruke en form for silikon rundt elementene og der høytalerkablen skulle gjennom

Om dette er den viktikste delen med ett høytaler bygg tror jeg ikke ,men skal en helt til topps må jo alt være i orden
    Egenskaper til en høytaler der "bare" høytalerelementene spiller er holografi og 3D

Stå på, dette bli helt sikkert kjempebra.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Den så spennende ut!
    Den mellomtonen der, har jeg hørt veldig mye bra om.
    Måtte bare spørre: Var det mellomtonen til Zahra eller Fortè du mente?:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Spennende prosjekt du er i gang med her,og med elementer i den ypperste toppklasse(Har selv brukt de i mitt selvbygg)

Ser det er nevnt kasse i kasse løsning her,og vil da komme med noen ord omkring temaet, da jeg har brukt denne løsningen i mitt selvbygg.
    Meningen med denne løsningen er jo å hindre lyden inne i kassa å komme ut til overflaten. Så ett lag med ett eller annet, det være seg GG, sand, isolasjon, eller bare luft må vere en fin løsning på dette problemet
    Noe annet som er viktig er å montere elemenene i innerste kassa, da elementet overfører mye vibrasjoner
    Brukte sand på mitt DIY, og måtte bruke en form for silikon rundt elementene og der høytalerkablen skulle gjennom

Om dette er den viktikste delen med ett høytaler bygg tror jeg ikke ,men skal en helt til topps må jo alt være i orden
    Egenskaper til en høytaler der "bare" høytalerelementene spiller er holografi og 3D

Stå på, dette bli helt sikkert kjempebra.
    Takk, jeg skal ikke gi opp ;-)

Men med tanke på å montere elementene i innerste kasse: Risikerer du ikke da at lydbølger brytes annerledes når de må passere en 2-3 cm "MDF-trakt"? Trodde dette hadde med spredningskarakteristikken til høytaleren å gjøre?

En annen ting jeg lurer på: Det snakkes mye om baffelbredde og hva dette gjør med lyden - dersom en f.eks. skulle lage Fortè høytaleren men ønske å ike brekke kanten i toppe slik de har gjort, men f.eks. lage en mer pyramideformet (Respons Grand look-a-like) kasse, hva vil det ha å si så lenge en holder kasse-volumet likt originaltegningen?

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Takk, jeg skal ikke gi opp ;-)

Men med tanke på å montere elementene i innerste kasse: Risikerer du ikke da at lydbølger brytes annerledes når de må passere en 2-3 cm "MDF-trakt"? Trodde dette hadde med spredningskarakteristikken til høytaleren å gjøre?

En annen ting jeg lurer på: Det snakkes mye om baffelbredde og hva dette gjør med lyden - dersom en f.eks. skulle lage Fortè høytaleren men ønske å ike brekke kanten i toppe slik de har gjort, men f.eks. lage en mer pyramideformet (Respons Grand look-a-like) kasse, hva vil det ha å si så lenge en holder kasse-volumet likt originaltegningen?
    Har dreid en foring i hard plast, som er festet i den innerste kassa. Dermed kommer elementet i flukt med ytre kasse.

Baffelbredden påvirker frekvensgangen ,og er noe en må ta hensyn til i delefilteret. Men da er et måleprogram nesten påkrevd(Clio er ok)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Måtte bare spørre: Var det mellomtonen til Zahra eller Fortè du mente?:-D
    Fortè
    Selv om jeg synes prestige kanskje så enda mer spennende ut.
    Ta et søk på den mellomtonen, har sett flere som mener det er "verdens beste".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig sikker på at jeg går for bygging av Zahra høytaleren til Troels Gravesen. Dog blir den rimelig dyr å bygge: bare elementene fra et svensk nettsted kommer der på nærmere 15.000,-. Og da har jeg ikke fått sjekket hva delefilterkomponentene kommer på...

Så MDF etc. blir bare småtteri her :-)

Må se om det er andre steder å få tak i elementene på, men det ser ut til at f.eks. mellomtonen er gått ut av produksjon (iallefall via et nederlandsk nettsted som Troels sendte meg link til). I tillegg er den ene av de anbefalte bass-elementene også vanskelig å skaffe, dette har de ikke på den svenske nettbutikken, men derimot på den nederlandske...

Skal ikke være enkelt, men planleggingen er jo halve moroa :-)

Kanskje kan det være enda flere aktuelle (og ikke fullt så dyre) høytalere som gir meg god-lyden jeg vil ha?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg. Jeg bygger ingen Respons Grand kopi :-)

Istedetfor blir det trolig bygging av Troels Gravesens Zahra høytaler.

Siden Zahra modellen ikke er en ny design, var det vanskelig å få sporet opp elementene. Men historien om dette skal jeg ta i en ny byggetråd dersom dette blir noe av...og det tror jeg :-)

End-of-story so far...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •