Nytt høytalerprosjekt - Respons Grand kopi - ambisiøst? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Den første utfordringen blir vel kabinettkonstruksjonen med 50mm tykk HDF bygget opp av to lag 25mm med "viskositetslim" i mellom.
    Er ikke et "viscoelastic layer" rett og slett f.eks. GreenGlue? I så fall burde det vel ikke være uoverkommelig å lage noen sandwich-deler av 25mm MDF + GG + 23 mm MDF?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det mulig. Men også meget utfordrende for oss med bare vanlig verktøy tilgjengelig.
    Poenget er vel at disse er bygget som to (fiske:-D )kasser utenpå hverandre, uten direkte fysisk kontakt mellom indre og yttre kasse.
    Det er altså ikke å slenge litt Greenglue på midten, og lime langs kanten som gjør nytten her antar jeg. Men spørsmålet er som sagt hvor langt man ønsker å "klone".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at disse er bygget som to (fiske:-D )kasser utenpå hverandre, uten direkte fysisk kontakt mellom indre og yttre kasse.
    Ok. Det var jeg ikke klar over. Hvis det er LUFT i mellom to lag, blir dette selvsagt en helt annen greie... :-)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke fullstendig frikobling mellom ytre og indre kasseplater. Det måtte ha krevd en utrolig kvalitetssikring med tanke på luftlekkasjer hvis alle høyttalerene skulle bli levert med "luftfjæring"

Poenget er nok et GG-lignende lag som eneste kontakt mellom indre og ytre kasse.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, dette vil kreve list og lempe, nøyaktighet etc. Tror forarbeidet er noe som bør gjøres skikkelig for å få best mulig resultat. Skulle ønske jeg var konge på Sketchup slik at jeg kunne designe kassene slik som norcad beskriver det ;-) Eller så får jeg ty til samme metoder som g-h :-) Det funker greit det og, om enn ikke så nøyaktig (hrmm...).

Skal sitte litt med prosjektet i kveld, så får vi se hva jeg finner ut. Er vel lite trolig at jeg får tak i kasse tegninger, men kanskje jeg skulle ta utgangspunkt i Revelator elementer som passer sammen (med litt hjelp fra folk her?) og finne kasse-størrelse i volum og beregne delefilter og, og...

Glad for at så mange allerede har gitt kjempegod input på hvordan dette kan/må gjøres! Takk alle sammen :-D !

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge et av troels gravesen sine scanspeak høyttalere? Da har du ihvertfall en ferdigutprøvd modell, som du vet utfallet på
    Har du måleutstyr og litt delefilterkunnskap så er det jo bare å frese igang slik du tenker, men uten disse kan småting gjøre større utslag enn man skulle tro.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart en enklere utvei :-) Får tenke litt på det...;-) Kanskje du har linker til byggebeskrivelser etc. - anyway, jeg googler...

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Loudspeaker Projects

Humble Homemade Hifi

Vet ikke om der er så mye scanspeak på den siste der, men ihvertfall flere interessante prosjekter

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok. Det var jeg ikke klar over. Hvis det er LUFT i mellom to lag, blir dette selvsagt en helt annen greie... :-)
    Nei det er ikke luft imellom kassene, men jeg tror de heller ikke er fast fysisk forankret til hverandre med herdende lim. Det er et lag av dempende materiale imellom ala Greenglue, eller kanskje enklere en slags akrylmasse eller silikon.

Har gjort forsøk med å dempe plater på den vanlige DIY metoden med dempende masse mellom platene og lim langs kanten, og det har lite for seg.

Poenget er jo å gjøre kassen "100%" resonansdød.
    Har man tilgang til nøyaktig nok verktøy er det jo absolutt gjennomførbart, men ikke noe man klarer med sirkelsag er jeg redd

Nå er det vel heller ingen som vet om dette mest er et markedsføringstriks, eller om det faktisk er seriøst gjennomført. Det er mulig at 50mm MDF/HDF er hele poenget, og at det ikke ville gi noen hørbar forskjell fra orginalen, selv om man ikke hadde denne viskose koblingen imellom platene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt GG på mine OB høytalere mellom lagene og det er mulig det hjalp noe, men vibrasjoner er det okke som i baffelen. At de har klart å separere innside/utside av kasse totalt har jeg litt vanskelig for å se for meg, men selvsagt kan det jo være mulig...
    En annen ting som kunne vært interessant å ta med i betraktningen ved et sånt bygg er evt sand mellom lagene. Da vil du både få en tung konstruksjon i tillegg til å dempe vibrasjoner. Hvordan dette vil fungere i praksis vet vel bare Gudene, men det er det som er spennende med DIY
    Uansett et ambisiøst prosjekt!
    Lytt til Norcad og co når det gjelder dette...delefilter fra bunn er et helt eget felt og utfra hva vår beste XO-konstruktør Norcad (utenom Snickers.men han teller ikke helt) er inne på i sin egen tråd...det tar noe jæ...med tid! Legatia er vel også inne på det...hvorfor ikke bruke Troels sine planer eller Humbel homemade Hifi som et utgangspunkt? Var inne på sistnevnte mye før jeg bestemte meg selv..mye lekkert der!
    Har du tid er det jo ingenting som er mer interessant enn å lære dette da...skulle av og til ønske jeg var der

Uansett lykke til! Skal følge med...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest i timevis om hvilke utfordringer andre her på forumet har hatt med sine bygg der utgangspunktet var helt fritt, dvs. ikke utprøvde konstruksjoner, så er jeg nå tvilende til om jeg har tid til å lære meg alt som skal til - det hadde nå vært kjekt, det, da, men...

Med tanke på sandfylling: Det er mulig å få dette til, men ikke uten å tette mellom kassene i element-hullet med et eller annet, men kanskje med et fast dempemateriale limt helt tett, så ville det gå? Heller til at GG må være enklere. Da kunne en vel lage kasse-sidene noe slikt som vedlagte tegning viser (se bort fra at jeg ikke har dratt GG opp langs alle sidene - og ikke se på lag-tykkelsen, dette er en prinsippskisse :-)).

Har ellers aldri prøvd GG, så jeg vet ikke helt hvordan det oppfører seg :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg kikket på så godt som alle byggesettene til Troels og funnet et som ikke ser altfor vanskelig ut, men spennende:

Dog har jeg hatt problemer med å finne de elementene han beskriver her, og hvis de er gått ut av produksjon, så er jeg vel eg. like langt med hans byggesett som med å klone Respons Grand? Kanskje litt enklere hvis han kan være behjelpelig å finne erstatninger, da ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke luft imellom kassene, men jeg tror de heller ikke er fast fysisk forankret til hverandre med herdende lim. Det er et lag av dempende materiale imellom ala Greenglue, eller kanskje enklere en slags akrylmasse eller silikon.
    Trodde det var det jeg skrev i utgangspunktet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Har ellers aldri prøvd GG, så jeg vet ikke helt hvordan det oppfører seg :-)
    GG har mye høyere viskositet enn typiske fugemasser i "uherdet" tilstand. Veldig lett å klemme ut av tuben. Det betyr at man uten de helt store kreftene skal kunne klemme sammen to plater og presse GG'en til et mer eller mindre jevnt lag (i følge produsenten effekten skal IKKE være avhengig av et 100% jevnt lag). På gipsvegger skal det holde å skru for hver 60 cm for å klemme ut GG'en (men min erfaring er at det skal litt mer til).

Hvordan GG virker i et nøtteskall:
    -gg-jpg

To når to plater vibrerer, må det nødvendigvis bli skjærbevegelser mellom dem. GG skal etter sigende omdanne disse skjærkreftene til varme og dermed dempe egenresonansen til veggen. Om det egentlig er den helt store effekten, tør jeg ikke begi meg inn på...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg. Hvis du ser på beskrivelsen av GG så sier den nøyaktig det:

"Green Glue is a liquid, waterborne, viscoelastic damping compound ..." :-D

og for høytaleren:

"The cabinet is a 50 mm HD sandwich construction with viscoelastic layer...."

Burde iallefall være mulig å forsøke GG.

Men som flere her sier: Dette er vanskelig og tidkrevende (i beste fall) så lenge en ikke kjenner elementene, nøyaktig kasse størrelse/oppbygging og delefilter oppbygging...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, men Norcad er guru på høyttalerbygging og hvis han sier at GG ikke har noe for seg, så er det verdt å høre på.

Men mindre han har prøvd med vanlig fugemasse (acryl eller silikon) eller noe annet som ikke er "viscoelastic damping compound" da. Som sagt, jeg vet ikke om GG virkelig har noe for seg, men at det er noe helt annet enn vanlig fugemasse er i alle fall klinkende klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at RuneW har rett i at GG er noe totalt annet enn vanlig fugemasse. Det er noe av det seigeste jeg har vært borti!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk for det, men Norcad er guru på høyttalerbygging og hvis han sier at GG ikke har noe for seg, så er det verdt å høre på.

Men mindre han har prøvd med vanlig fugemasse (acryl eller silikon) eller noe annet som ikke er "viscoelastic damping compound" da. Som sagt, jeg vet ikke om GG virkelig har noe for seg, men at det er noe helt annet enn vanlig fugemasse er i alle fall klinkende klart.
    Du misforstår et par punkter her RuneW
    For det første er jeg absolutt ikke noen guru på høyttalerbygging, til det har jeg altfor liten og smal erfaring. Jeg uttaler meg bare utfra de erfaringene jeg har. Under andre forutsetninger er det ikke sikkert mine erfaringer holder stikk.

Og jeg har ikke vært uenig med deg ang GG.
    Det jeg har forsøkt å påpeke, og som jeg har testet selv, er at mye av poenget med GG forsvinner hvis man bare benytter dette på midten av platene og deretter limer de sammen rundt kanten med vanlig (tre)lim.
    Det er altså vanskelig å prefabrikere sandwitch-plater, for så å bygge kassene av de.
    Man må i stedet, i prinsippet, bygge en indre kasse, smøre den inn med GG og bygge en ny kasse utenpå. DA fungerer det :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår et par punkter her RuneW
    For det første er jeg absolutt ikke noen guru på høyttalerbygging, til det har jeg altfor liten og smal erfaring. Jeg uttaler meg bare utfra de erfaringene jeg har. Under andre forutsetninger er det ikke sikkert mine erfaringer holder stikk.
    Hehe - jeg burde kanskje ha sagt "guru i forhold til meg" - det kan du aldri ta meg på ;-)

Og jeg har ikke vært uenig med deg ang GG.
    Det jeg har forsøkt å påpeke, og som jeg har testet selv, er at mye av poenget med GG forsvinner hvis man bare benytter dette på midten av platene og deretter limer de sammen rundt kanten med vanlig (tre)lim.
    Det er altså vanskelig å prefabrikere sandwitch-plater, for så å bygge kassene av de.
    Man må i stedet, i prinsippet, bygge en indre kasse, smøre den inn med GG og bygge en ny kasse utenpå. DA fungerer det :-D
    Er 100% enig i at en liten klatt med GG i midten og 90% lim ikke har noe for seg overhodet. Da vil det jo i praksis bli en plate. Har du forsøkt GG med skrudde plater langs kantene?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet med 90% GG og 10% lim (ikke motsatt).
    Skrudd har jeg ikke forsøkt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •