Monsterhøytalere med SQ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 91 av 91
    Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    JBL 2226H. Evt 2 stk.
    JBL 2123H
    JBL 2426H
    JBL 2344 horn
    Elektronisk deling.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så billig amp om man allikevel skal satse på SQ? Og hvorfor ikke satse på noe vifteløst?

For eksempel CV 215 tangerer hva som er mulig å få til av SPL for den kassestørrelsen og med omkring 500W RMS inn. Man kan fint bruke dobbeltspolede elementer, et par 15" eller 18" i relativt små kasser med bassrefleks og fore dem med 1000W pr VC.

Om vi nøyer oss med SPL og følsomhet fra 215 har vi jo størrelse og effektbehov omtrent definert.

Gir vi på litt mer på størrelsen får vi tilsvarende litt mer ut av forsterkeren(e).

I det størrelsesområdet er det lett å bruke PA-elementer, spesielt i bassen. De gir høy SPL og høy følsomhet, samt passe avrulling.

Jeg skal forsøke meg på en konfigurasjon, men synes det er vanskelig å få til noe lavbudsjett med ambisjoner som dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde den være aktiv kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du snickers is.

Er du dreven på aktive filtre? Du vet vel sikkert om noe brukbare forsterkermoduler også? Jeg kan alltids finne noe rimelige greier som sparker bra nok, men du kan sikkert tingene dine du også.

Trenger 2 stykk 2x100-300w sluttrinn, altså totalt 4x100-300w.
    Det viktigste er egentlig at strømforsyningen er god nok, antall watt har ikke så mye å si, mtp virkningsgraden systemet vil få.
    Vil aller helst ha aktiv deling med bare 1 lavpass filter med 6db/oktav demping på 8-900hz. Vet at 6db på aktivt filter er sært, men passive filtre høres helt forferdelige ut i mine ører. Går sikkert greit med bare en spole på 1.5mh eller noe som filter da men, det er jo bare lavpass, men jeg vil egentlig ha aktive filtre.

Er dette noe som går an og ordne?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg skal forsøke meg på en konfigurasjon, men synes det er vanskelig å få til noe lavbudsjett med ambisjoner som dette.
    Jeg bare slenger ut noe for å være helt ærlig, jeg har bare tilgang til en sånnen amp, så var bare en tanke

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Du snickers is.

Er du dreven på aktive filtre? Du vet vel sikkert om noe brukbare forsterkermoduler også? Jeg kan alltids finne noe rimelige greier som sparker bra nok, men du kan sikkert tingene dine du også.

Trenger 2 stykk 2x100-300w sluttrinn, altså totalt 4x100-300w.
    Det viktigste er egentlig at strømforsyningen er god nok, antall watt har ikke så mye å si, mtp virkningsgraden systemet vil få.
    Vil aller helst ha aktiv deling med bare 1 lavpass filter med 6db/oktav demping på 8-900hz. Vet at 6db på aktivt filter er sært, men passive filtre høres helt forferdelige ut i mine ører. Går sikkert greit med bare en spole på 1.5mh eller noe som filter da men, det er jo bare lavpass, men jeg vil egentlig ha aktive filtre.

Er dette noe som går an og ordne?

Det er peanuts. For eksempel 2x250W poweramp med innebygget DSP delefilter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innebygget DSP filter sier du?
    Spennende.

Hva koster det?
    Kan den drive alle 4 stykk 12" uten å knele? Eller bør vi ha 1 pr kanal som jeg egentlig hadde tenkt?

Edit:
    Den bør ha en veldig god dempingsfaktor for å takle den lasten. Gode og meget raske strømreserver er ett must om man ønsker litt punch. Spesielt med så mange store elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt å så litt på det forslaget Snickers-is hadde i en annen tråd, og det så jo meget morro ut, men det har jo sin prislapp....

Eton 4-200/A8 Symphony, 4" Mid/Bass with Aluminum Former $123.23 x 4
    Morel SCM634 Supreme 6" Midrange $319.80 x 4
    LCY-110 Ribbon Tweeter 110 mm Round $199.00 x 2
    BMS 15N850 Speaker 400€ x 4

Totalpris elementer: 2170 dollar + 400euro , så havner vi vel på 27990 før moms og frakt

BMS 15N850 Speaker - Soundworks,Veranstaltungstechnik,PA Lautsprecher,Bühnentechnik,Licht,Tontechnik
    Eton 4-200/A8 Symphony, 4" Mid/Bass with Aluminum Former from Madisound
    Parts Express:Morel SCM634 Supreme 6" Midrange
    LCY-110 Ribbon Tweeter 110 mm Round from Madisound

For min del er det alt for mye akkurat her og nå, så litt shaving i prisen må til... Noen som har noen forslag?

Eton mellomtonene og diskanten kan godt bli for min del, de var ikke så sabla dyre.
    Men Morel midbassen og BMS bassen er jo sabla dyre.

Jeg ser for meg en 2 eller 3delt løsning, Diskant, mellomtone og midbass i en modul, og bass i en eller to egne kasser.
    Ser også for meg at alt er aktivt, da drevet av f.eks hypex moduler, eller ColdAmp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Kremt*

2 uker sa jeg vel. Ja.
    Da er vi her, sånn ca 2 uker senere. *plystre*

Jeg har laget ett design som benytter 1x8" fulltone og 1x12" bass pr kanal, prosjektet kan skaleres opp uten store problemer helt til 1x12" fulltone + 1x18" bass. Prosjektet er litt over middels vanskelig å bygge, og kan kreve litt tålmodighet. Er meget lettdrevet, og kan passe flere forskjellige elementer med små modifikasjoner. Kassene blir såklart store, men om man velger den minste "pakken" blir både størrelse, prislapp og lydtrykk meget akseptabelt. De største vil muligens kunne brukes til konsertbruk uten problemer. Tegnet med rørforsterkere i tankene.

Man kommer unna med 8" + 12" 1 par komboen med under 5000 ferdig bygget. (inkludfert elementer og byggemateriale)
    Ikke mange elementer, desverre, jeg måtte gi etter for åpenbare begrensinger.

Men om det er interresant kan jeg trylle frem en kassedesign som er laget pr. element som kan stackes i det uendelige (begrenset av tid og lommebok), tar ikke urovekkende stor plass pr enhet, og er enkelt å bygge.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med følgende elementer, iallefall billige :-)

P.audio HP-12W</SPAN>395,-/stk
    (PA elementer 12", Ljudia)

med horn:
    P.audio PHT-408</SPAN>299,-/stk

Og denne burde kunne drive det...

2 stk. 12" i hver...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, da blir det veldig billig ihvertfall.

Ikke helt det jeg hadde planer om, men da får du rimelige høyttalere som kan lage lyd.
    Jeg har en liten skisse på en alternativ design her, bilde vedlagt.

SPP-300/AD • Monacor 12" high-power HiFi bass speaker 250Wmax 8 Ohm • BMM audio & electronics som 12"

her er 8" Audio Nirvana enheten jeg ønsker å benytte med Monacor elementet:
    http://www.commonsenseaudio.com/an8cfspecs.jpg

Jeg tenker at dempematerialet i 8" delen burde være filt kledd rundt i kammeret, men filt på den ene siden av de paralelle flatene gjennom hornladningen.

Dempemateriale til monacor elementet burde være standard dempemasse av ønsket type i kammeret, og alle veggene i hornet filtkledde.

Delefrekvens på 8" på 125Hz 12 eller 24db/oktav. Og på monacor elementet 800Hz 6db/oktav.

Edit:
    Jeg har lagt masse tanke bak selve designet på kassa, jeg ønsker at de lavfrekvente tonene skal komme ut mest mulig i samme høyde som de lysere tonene. Dette for å få en mest mulig direkte følelse på musikken som blir spilt. Man kan lage alternative kabinetter med tilnærmet like balansert spredning, men det kan bli meget vanskelig å få det bedre balansert enn i denne designen.

Edit2:
    Designen er tiltenkt bi-amping.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •