Monsterhøytalere med SQ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Spennende prosjekt. Er dette noe du ønsker å gjøre til et "fellesprosjekt"?
    Om folk har lyst, så seff! =)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr
    Blir stor ja, men nå tror jeg vi prater samme språk, tenkte ikke på åpen baffel løsning engang.

Eneste problemet blir vel å ta disse med ut f.eks, da blir vel åpen baffel-løsningen litt tam?
    En tilsvarende løsning med kasse vil kunne spille høyere ute.
    Men tror likevel dette vil kunne lage bra med lyd fra seg.

PS: Jeg er med på forumprosjekt med en åpen baffelkonstruksjon, om det noengang ble aktuellt

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for store elementer. Det er beste løsning hvis du vil ha vanvittig trykk for en billig penge. Da er vi fort inne på noe av det samme som i tråden "Høytspillende DIY høyttalere" litt lenger nede på DIY-avdelingen her. Horn og kompressjonsdriver til diskant, 10" eller 12" til midbass/mellomtone, 15" eller 18" til bass. Veldig billig blir det uansett ikke.

Med litt større budsjett ville jeg gått for et hornsystem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Jeg stemmer for store elementer. Det er beste løsning hvis du vil ha vanvittig trykk for en billig penge. Da er vi fort inne på noe av det samme som i tråden "Høytspillende DIY høyttalere" litt lenger nede på DIY-avdelingen her. Horn og kompressjonsdriver til diskant, 10" eller 12" til midbass/mellomtone, 15" eller 18" til bass. Veldig billig blir det uansett ikke.

Med litt større budsjett ville jeg gått for et hornsystem.
    Ingenting som tilsier at budsjettet må på være på rundt 10, man kan godt øke det om 10k blir veldig lite =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10k burde holde.

Det handler vel mest om matching av elementer, og hvordan alt spiller sammen til slutt.

Horn trenger ikke å bli dyrt?
    Men dette kan løses på mange måter. Høres ut som du liker "stor" lyd, du kan kanskje, med veldig god planlegging og design, få bass ned til 15hz til den prisen.

Det største problemet ditt vil nok bli forsterker, og da ser vi på en helt annen kostnad.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montana EPS eller EPX burde kanskje kunne være gode designmessige "forbilder"?

.::High End::.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var særdeles gode forbilder!

Ser ut som noe som er veldig gjennomførbart i praksis.
    Men jeg klarer ikke helt å slippe tanken på modulbaserte høyttalere, altså 2-4 kabinetter pr kanal.

Om det er noe som skal være allsidig og flyttes er det mye enklere å løfte flere kasser, enn store kasser. Selv om de "små" kassene definitivt også blir store.

Jeg tenker kanskje 2x8" + 2x12" pr kanal, om det blir designet riktig, med gode elementer kan du flytte veldig mye luft med ett slikt oppsett."
    Du kan selvfølgelig ta 1x6.5" + 1x10"+ 1x12" + 1x18" også, men rent personlig heller jeg mot førstnevnte.

Problemet er kanskje at det kunne vært like greit å lage boksene aktive, eller med en forsterker som var matchet til hvert enkelt element.
    Jeg stemmer for aktiv deling ihvertfall.

edit:
    ser ut som ett 30k prosjekt nå plutselig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi. prisen steig fort der da

Da ser jeg heller for meg en egen delefilter boks med speak-on kontakter.

Men ja, de montana'ene så bra ut!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Montana EPS eller EPX burde kanskje kunne være gode designmessige "forbilder"?

EPX så da forvekslingsvis lik ut som Infinity Kappa 9.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en ferdig utviklet DIY-høyttaler som har mulghet til å spille HØYT, i tillegg til at den har fått meget gode kritikker for lydkvalitet.
    HTGuide Forum - Dayton RS 3-way towers

Dayton sine metall-elementer får generelt mye skryt fra velrenomerte DIY-ere rundt om kring i verden.

Ta en titt her for flere ferdigutviklede høyttalere: HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.

HTGuide Forum - Dayton RS WMTW Center & TMWW Mains Denne ser også ut til å ha kapasitet til SPL. Til denne er det også utviklet center med samme elementer, og bakhøyttalere med samme diskant/midbass.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil i hvertfall anbefale at det gjøres en litt mer vitenskaplig tilnærming til dette med elementvalg, konfigurasjon, SPL, forsterkerkrav osv.

Man kunne eksempelvis bruke 2 stk Dayton reference 15" i serie, men det vil kreve minst 600W. Det vil også kreve litt kassestørrelse, men i full mannshøyde kan det gå greit. Da bør man dele omkring 70-80Hz eller deromkring, og nok kanskje aktivt for å få mest mulig presis bass. Da ser jeg for meg at et par 8" er tingen. Et par små mellomtoner og en diskant i midten kan funke, men det er viktig å bruke elementer som har egnet følsomhet, passe kapasitet lydtrykksmessig, riktig frekvensområde osv.

PA-elementer kan absolutt være verdt å vurdere, men da snakker vi fort store kasser for å få dyp bass.

En morsom variant er jo Usher D2 som er en 2-veis konstruksjon med 2x15" basser, 100mm beryllium kompresjonsdriver og delefrekvens på 700Hz. Den kan spille meget høyt og er ikke spesielt kompleks.

Tannoy har også hatt suksess med 2-veis konstruksjoner som kan spille meget høyt. Dette gjør de med store coaxialelementer. Det kan være et overkommelig alternativ, og kan lett kombineres med både flere basser og ambiencetweeter for å kompensere for den litt for smale spredningen man lett får i toppen med coaxialdrivere.

Med andre ord, en interessant konfigurasjon kan være en 12" coaxial med en eller to ekstra 12" basser av liknende type. Greia med coaxialer er at man bør ikke dele for lavt, altså man bør ikke ha en for stor kompresjonsdiskant da denne ofte får problemer over 10-15kHz. En ekstra diskant for det aller øverste området kan uansett være en god ide.

Skal man virkelig lage noe maskulint kan jo 21", evt 24" bass, horn mellomtone og diskant... kanskje to basser også?... være tingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er helt enig i det du sier snickers-is. Mange gode poeng der.

Føler igrunn dette blir mer som å lage en mkII versjon av det jeg er i sluttfasen på nå for tiden. Og det var noe jeg egentlig hadde litt lyst å unngå.
    Men tatt i betraktning dine forslag om coax elementer og noe annet til å ta seg av de dypere tonene, ser jeg egentlig ikke så mange andre alternativer.

Se på frekvensresponsen til Audio Nirvana Super 8 her: CommonSense Audio

Så ser du på det elementet her:
    Parts Express:Pioneer A30IR50-51F 12" Butyl Surround Woofer

Så tenker vi 2 stykk pr kanal av AN elementene, 1 cast frame og 1 "vanlig" super, og 3 stykk pr kanal av de pioneer elementene. Pionerr elementene har en fs på 19hz! Og resten av verdiene tilsier at dette elementet er helt perfekt for ett lite kompakt bakladet horn, ikke helt ulikt det jeg nettopp har bygget.

Om man bygger èn boks pr. element får man samtidig ett særdeles allsidig system.

Dette er igrunn det neste prosjektet jeg hadde tenkt å gå for til meg selv, men i og med at det er flere potensielle deltagere her, ser jeg en mulighet for å kjøpe inn større kvantum og dermed spare litt på frakt (betalte svindyre 150 dollar i frakt fra parts express sist, så kommer momsen på toppen av totalkostnaden, huff, fortsatt billigere enn en del alternativer da).

Jeg er litt usikker på hva slags kabinett design som ville passet de AN elementene, rent personlig er jeg mindre glad i bassrefleks, men det blir subjektivt.

Edit:
    Med dette oppsettet vil man få ett helt sinnsykt lydtrykk og en enorm frekvensrespons, de som har interesse av slikt kan smelle på en "supertweeter" i tillegg, men jeg ser ikke behovet.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Her er et par ferdig byggde "monster høyttalere" hvis det var av interesse.

MONSTER HØYTTALERE | FINN torget

...men hvor "bra" det høres ut vet jeg ikke.
    Disse høyttalerne var det en her på forumet som bygde for noen år sia tror jeg.

De er nok ikke så dårlige hva lydkvalitet angår heller. Mener å huske at settet koster et sted rundt 30k eller no. Han hadde forøvrig også de største vincent monotrinna på de og allt. Hehe. Vil tro dette er noe av det råere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en grov skisse av hva jeg kunne tenke meg å lage ihvertfall.

Totalkostnaden blir vel rundt 5400 ett sted, skikkelige kabinetter og filtre tar nok resten av kostnaden. Da er vi oppe i monsterhøyttaler til 10k.

Edit:
    Har ikke medregnet all frakt og moms.

Edit2:
    Det vil ta en del tid og tenking å regne ut alt på kabinettene, så jeg gidder ikke starte på det med mindre folk har interesse av denne idèen.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Disse høyttalerne var det en her på forumet som bygde for noen år sia tror jeg.

De er nok ikke så dårlige hva lydkvalitet angår heller. Mener å huske at settet koster et sted rundt 30k eller no. Han hadde forøvrig også de største vincent monotrinna på de og allt. Hehe. Vil tro dette er noe av det råere.

Stemmer dette, husker at jeg satt å siklet på de når han skulle selge de den gang, mener å huske at prisen da var 20 000.

Hadde jeg bare hatt plass:roll:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En morsom variant er jo Usher D2 som er en 2-veis konstruksjon med 2x15" basser, 100mm beryllium kompresjonsdriver og delefrekvens på 700Hz. Den kan spille meget høyt og er ikke spesielt kompleks.
    Kloning av disse kunne jeg godt tenkt meg. Hva hadde det kostet sånn ca?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekre de Usher'ene.

Hornet kunne blitt en utfordring å fått til, vet ikke om det er mulig å få kjøpt et slikt horn løst?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om størrelse ikke er av betydning, kunne man jo lagd en klone av disse:
    http://www.manovi.se/pbmoca.pdf

21" bass, 10" mellomtone, 99db følsomhet.. Utseendemessig er de heller ikke så værst.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fete forslag her, det er iallefall sikkert!

Jeg liker tanken på en høytaler på nesten 2meter, men vettu, tror det nesten blir overkill? :O
    Mtp vekt, høyde og muligheten til å få saken INN i huset

Rundt 1.60/180 x 80 kansje?
    Eller som noen og nevnte, modulbasert greie?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fellesprosjekt! *trampeklapp* Fellesprosjekt! *trampeklapp*

Med en modulbasert sak øker man jo det potensielle nedslagsfeltet. Man kan f.eks. begynne med et par topper med 8 eller 10" coax (eller horn) som _kan_ spille fullrange til man får mer penger og kan investere i bassmoduler. Tenker i retning WLM Diva Monitor f.eks.

Får man enda mer penger kan man investere i to bassmoduler til og få WMTW/WCW. Litt Dynavoice Finale-ish.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •