Prosjekt ny senterkanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt ny senterkanal

Tenkte jeg skulle lufte mine tanker med dere rundt en ny senter jeg har tenkt til å bygge. Jeg har to L17REX/P Seas alubasser som står i en kasse i dag som jeg vurderte å bruke i en konstruksjon med L11RC/P Seas alu minibass som midtstilt mellomtone med en Aurum Cantus G2Si diskant ovenfor. L17 blir stående på hver side.

Kassevolum blir ca 35 liter. Det blir et ganske komplisert filter men med god hjelp av en kompis vil det nok gå bra. Jeg vil frese ut skrå kanter på kassen oppe og nede så den vil bli litt slankere i utseende.

Bredde på senteren vil bli ca 55 cm, dybde 40 cm og høyde 24 cm. Jeg vil lage kassen i 25 mm MDF. Er det mange som har prøvd seg på å lage senter her inne?

Bilder kommer, må prioritere husoppussing foreløpig :-)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Utfra det lille jeg kan om delefilter tror jeg det blir mange komponenter i filteret ditt... Disse alu ( og magnesium) elementene krever litt jobb etter hva jeg skjønner.
    Men lykke til :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har allerede 4 vellykkede konstruksjoner med alu mellomtoner/basser, når man først takler peaken ved høye frekvenser så er de enkle å jobbe med. Jeg har Quintetta fra før som er en to-veis D'appolito konstruksjon med doble L17 og samme diskant i midten med sidemontert bass, disse spiller bedre enn det meste. Legger ved et bilde så dere kan få et inntrykk av de, aktiv deling på bassene for de som lurer ;-)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert :-D Da har du mer peiling enn meg 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg er ingen ekspert men vi bruker clio målesystem og måler flere steder i rommet for å få en best mulig frekvensgang, og ja, det spiller slett ikke værst.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegning og konstruksjonsdetaljer klart

Da har jeg kommet litt lenger i prosessen. Jeg har fått tak i samme snekker som Musica Transparency brukte på sine høyttalere og fått sendt over tegninger med detaljer. Det blir 19 mm MDF med felles kammer for bassene og avstiving iform av mellomtone- og diskantkammeret. Innvendig demping med asfaltplater på alle vegger samt Rockwool.

Vedlegger data på L17 og L11 samt lenke til G2Si fra Aurum Cantus som jeg skal bruke. Kassevolum blir ca. 35 liter. Lukket konstruksjon ettersom jeg ikke lar senteren spille under 100Hz. Men den skal kunne trykke godt i sitt virkeområde med lite forvrenging. Mere info kommer snart!

Aurum cantus

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Da har jeg kommet litt lenger i prosessen. Jeg har fått tak i samme snekker som Musica Transparency brukte på sine høyttalere og fått sendt over tegninger med detaljer. Det blir 19 mm MDF med felles kammer for bassene og avstiving iform av mellomtone- og diskantkammeret. Innvendig demping med asfaltplater på alle vegger samt Rockwool.

Vedlegger data på L17 og L11 samt lenke til G2Si fra Aurum Cantus som jeg skal bruke. Kassevolum blir ca. 35 liter. Lukket konstruksjon ettersom jeg ikke lar senteren spille under 100Hz. Men den skal kunne trykke godt i sitt virkeområde med lite forvrenging. Mere info kommer snart!

Aurum cantus
    Kan anbefale akustikkplaten til Mittet type Dacron AQ Type S.
    Har meget gode erfaringer med disse. Platene har en solid byggning av 3 ulike fiber og er helt støvfrie. De gjør etter min mening en bedre jobb enn Rockwool sine.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Kan anbefale akustikkplaten til Mittet type Dacron AQ Type S.
    Har meget gode erfaringer med disse. Platene har en solid byggning av 3 ulike fiber og er helt støvfrie. De gjør etter min mening en bedre jobb enn Rockwool sine.

Er de brukt i bassrefleks eller lukket konstruksjon?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Er de brukt i bassrefleks eller lukket konstruksjon?
    Jeg bruker de i lukket kasse. Disse er også perfekte i sub. Nå er det jo ikke sånn at man ikke kan bruke disse i reflekskasser. Det er vel heller sånn at Q'et vil antyde en indikasjon på mengde.

Når det kommer til denne senteren. Hadde jeg kjørt en kombinasjon av Dacron AQ på alle flater i kabinettet (bort sett fra baffelen) og testet med fylling av Acousto Q i resten. Kun Acousto Q i mellomtonrekammer. 10gr pr. L pleier er en grei kjøreregel (men lytting kreves)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Måling av lyden i sweetspot 2.2 meter avstand

Har fått målt anlegget med ClioWin målesystem. Diskantene er dempet litt for mye grunnet forrige roms karakteristikk. Litt høy bass som er justert ned med LFE kanalen fra RXV1800. Dette ser lovende ut!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •