g-h sine prosjekt - Forsterker bygget og subber på vei! Nye bilder... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    WOW, de var sexy!!!!
    Spiller mellomtonen i lukket eller portet kammer?
    Roger

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    WOW, de var sexy!!!!
    Spiller mellomtonen i lukket eller portet kammer?
    Roger
    Lukket kammer i akasietre. Rundt 2L tror jeg.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er forsterkeriet mitt noenlunde ferdig. Jeg har laget en bassforsterker av 500ASP moduler fra ICE Power. Disse driver Visatonene i mine DIY høyttalere.

Nå er jeg endelig ferdig med resten av ampene. Til mellomtone og diskant kjører jeg Hypex moduler. Modulene som blir brukt er Hypex UCD180HG og jeg har brukt en SMPS180 per 2 moduler. Som bildet viser er det da 2 SMPS og 4 UCD180HG i dette kabinettet. Legg bl.a merke til den geniale bruken av kjøleribbene

Jeg har også bestilt meg subber nå. Sier bestilt fordi kassene bygges av en møbelsnekker. Kassene blir lukket og 60L per side. Målene blir 45x45x45 med samme avrunding som på høyttalerne. Elementet som blir brukt er samme som i Midgard sine Gaia, altså Aura NS15.

Bilde av forsterker:

-hypex-4ch-jpg

Bilde av Aura NS15 ved siden av Seas Excel 8 tommer......

-aura-jpg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No rest for the wicked? Kommer selvfølgelig til og følge med dette prosjektet videre Så rimelig spinnvilt ut det elementet!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig element. Regner med at det er relativt kostbare saker.

Hva slags frekvensrespons har du regnet ut at du kommer til å ende på med en slik (uten EQ)?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Heftig element. Regner med at det er relativt kostbare saker.

Hva slags frekvensrespons har du regnet ut at du kommer til å ende på med en slik (uten EQ)?
    Det koster 720USD per stk. Jeg får 3 stk.

Usikker på frekvensrespons. De blir brukt med EQ så det betyr ikke så veldig mye Tror de ruller pent av og har -6dB ved 20Hz i nevnte kasse (uten EQ).

Gleder meg veldig til å få de. Er mest for jevne ut i bunn, og kunne flytte litt mer luft enn hva jeg har nå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Det koster 720USD per stk. Jeg får 3 stk.

Usikker på frekvensrespons. De blir brukt med EQ så det betyr ikke så veldig mye Tror de ruller pent av og har -6dB ved 20Hz i nevnte kasse (uten EQ).

Gleder meg veldig til å få de. Er mest for jevne ut i bunn, og kunne flytte litt mer luft enn hva jeg har nå.
    Noe slikt hadde vel da sannsynligvis ligget på rundt 7000kr per stk i Norge.

Med 3 stykker får du i allefall mye headroom, så da er det fin fint med EQ. :-D

Følger spent med.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kasse da Glenn?

Etter at "SB12 lookalike" saken min begynte å spille, så har jeg fått sansen for lukkede subber... Jeg har drømt om SDX15 litt...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hva slags kasse da Glenn?

Etter at "SB12 lookalike" saken min begynte å spille, så har jeg fått sansen for lukkede subber... Jeg har drømt om SDX15 litt...
    Kremt, jeg siterer meg selv litt

Kassene blir lukket og 60L per side. Målene blir 45x45x45 med samme avrunding som på høyttalerne
    Lukket altså

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt!!
    Perfekt størrelse med en 15" i, beklager at jeg ikke leste godt nok!
    Du må vel på med et par kilowatt med effekt på dem da eller?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt!!
    Perfekt størrelse med en 15" i, beklager at jeg ikke leste godt nok!
    Du må vel på med et par kilowatt med effekt på dem da eller?
    Burde nok det etterhvert ja. Til å begynne med får dem 1200W per element via noen PA forsterkere jeg har. Etterhvert blir det nok 1000ASP til hvert element. Men da begynner det liksom å koste litt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk!
    Hadde vært SÅ genialt å høre på noe av ditt opplegg en gang!

OT: Du har fått det du skal ikke sant? Hørte ikke noe mere fra deg...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk!
    Hadde vært SÅ genialt å høre på noe av ditt opplegg en gang!

OT: Du har fått det du skal ikke sant? Hørte ikke noe mere fra deg...
    Du er alltid velkommen nordover Det er jo flere her du skylder et besøk etterhvert. Står jo endel av dine arbeidstimer og lager lyd her oppe

Håper alt lager lyd i løpet av en mnd. Det er ikke heeelt uaktuelt heller faktisk

OT: Jada, søttanna har fått svi, TAKK

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre..
    Hadde vært artig å få med seg ja... Den dunker nok litt i kjellern der ja. Men nok OT prat nå!

De prosjektene du holder på med virker for meg meget "lettvinne". Misforstå meg rett, finish og alt er jo helt sjef, og det er jo gjennomtenkte og påkostede konstruksjoner. Men for meg så virker det som om Audiolense gjør at du kan lage nesten hva du måtte ønske, delefilter er lissom ikke noe problem. Har du noen mulighet for å få Audiolense til å konstruere passive filtre utifra hva den gjør elektronisk? Slik at når du har lyttet å målt deg frem til et resultat du er fornøyd med, så kan du lage det passivt istedet?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre..
    Hadde vært artig å få med seg ja... Den dunker nok litt i kjellern der ja. Men nok OT prat nå!

De prosjektene du holder på med virker for meg meget "lettvinne". Misforstå meg rett, finish og alt er jo helt sjef, og det er jo gjennomtenkte og påkostede konstruksjoner. Men for meg så virker det som om Audiolense gjør at du kan lage nesten hva du måtte ønske, delefilter er lissom ikke noe problem. Har du noen mulighet for å få Audiolense til å konstruere passive filtre utifra hva den gjør elektronisk? Slik at når du har lyttet å målt deg frem til et resultat du er fornøyd med, så kan du lage det passivt istedet?
    Hehe, disser liksom hele prosjektet mitt her!

Audiolense kan ikke lage passive filter nei. Alle jeg snakker med sier at filter laget på papiret låter helt fælt. Det er jo lykken med Audiolense at den biten kan utelukkes. Voicing gjør du med targets i AL.

Dessuten så er jo mye av hemmeligheten DRC som AL gjør. Det er der lydforbedringen ligger. XO er egentlig bare en positiv bieffekt. Det veies jo litt opp av alle ampene en må ha

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var derfor jeg skreiv "misforstå meg rett" for at ikke du skulle tolke det feil! hehe

Jeg vet også at teoretiske filtere ikke er optimale, men trodde faktisk at man kunne måle seg til et meget bra filter, siden man allerede hadde gjort mange elektroniske korreksjoner, men nok om det.

Men hvilken version av Audiolense er det du bruker da? Det er ganske mange å velge i så jeg, er det AL XO som er i bruk? eller flere lisenser?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var derfor jeg skreiv "misforstå meg rett" for at ikke du skulle tolke det feil! hehe

Jeg vet også at teoretiske filtere ikke er optimale, men trodde faktisk at man kunne måle seg til et meget bra filter, siden man allerede hadde gjort mange elektroniske korreksjoner, men nok om det.

Men hvilken version av Audiolense er det du bruker da? Det er ganske mange å velge i så jeg, er det AL XO som er i bruk? eller flere lisenser?
    Jeg bruker XO ja. Det er bare den som støtter bruk av aktive filtre. I tillegg er det bare den som har den heftigste filtreringen. Fasejustering per element er ganske så genialt i et slikt oppsett, og gjør sitt med resultatet også.

Igjen, det er bare å sette seg i bilen en helg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Glenn!
    Men for se det an litt utpå våren, er ganske mye jobbing fremover, så vi for se, er alltid like usikkert når jeg har fri og ikke så...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skal selge elementene som sto i 3-veis konstruksjonene dine.
    Nye ting på gang?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerne ferdige. Ihvertfall det fysiske på dem.

Jeg har bestilt et sett med Crescendo diskanter som skal testes mot Fountek NeoCD3.0. Er ikke heeeelt fornøyd med spredningen, men det er jo tross alt en bånddiskant. Dessuten låter den fantastisk i sweetspot.

Begge diskantene er jo i toppskiktet hva finnes av diskanter så det blir spennende å se hva jeg liker best. Spesielt spennende blir det siden diskant/mellomtone nå blir identisk med både CNO og BiFrost. Begge disse er høyttalere jeg har likt dårlig når jeg har lyttet på dem. Bifrost noe bedre, men med tanke på komponentkvalitet så synes jeg dem skuffer.

Høyttalerne endte på 78cm fra gulvet. Jeg sitter ganske lavt i sofaen, så det er ikke noe problem at de er for lave. De ser nødvendigvis ganske nette ut siden de er såpass små.

De drives nå med Gainklone på diskant, ICE på mellomtonene og PA til bassene. ICE'en skal ned til bassen, så kommer hypex UCD180 HG på diskant og mellomtone. PA'en skal brukes til subbene når de kommer.

Lyden er veldig bra om enn det mangler litt innspilling. Jeg har litt utfasninger i bassen som jeg håper å kompensere for med subber. Lyden er uansett godt foran noe annet som har vært i hus takket være Audiolense og tilhørende oppsett. Problemet med kvalitet er jo at det avslører dårlig materiale godt. Er ikke all musikk som funker like bra . Har noen filter som kompenserer for dette og, men de stjeler litt oppløsning.

Et lite bilde til slutt....

-dsc_0125-jpg
    Utrolig lekre. Jeg er imponert :-D

Men de er jo ikke så høye, så jeg lurer på hvordan vertikal spredning på diskanten er. Normalt er jo den vertikale spredningen begrenset.
    Eller er de laget såpass lave for å ha plass til en subwoofer under hver av dem? ;-)

Har skummet gjennom tråden din (muligens litt for raskt), men må likevel spørre: Hvilken mellomtone har du brukt?
    Og... hvor kjøpte du fineren? Vanskelig å se av bildet, men er den lang nok til å gå rundt høyttaleren i ett stykke eller er det en skjøt på toppen?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •