g-h sine prosjekt - Forsterker bygget og subber på vei! Nye bilder... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De filtrene, er det noe gammelt rusk du hadde liggende, eller er det nyinnkjøpt? I såfall, hvor får en kjøpt noe slikt? Embla laget jo noen filtre før i tiden men tror ikke det er å få kjøpt lengre. Er på jakt etter noen gode filter som ikke koster alt for mye til et DIY prosjekt..

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    De filtrene, er det noe gammelt rusk du hadde liggende, eller er det nyinnkjøpt? I såfall, hvor får en kjøpt noe slikt? Embla laget jo noen filtre før i tiden men tror ikke det er å få kjøpt lengre. Er på jakt etter noen gode filter som ikke koster alt for mye til et DIY prosjekt..
    Det Mcllelland (eller i den duren da altså) er vanlig bestillingsvare. Koster cirka 1800 tror jeg. De Altoene er også nye, ene leverandøren som skulle tømme seg så jeg betalte ikke allverden.

Embla vet jeg har sluttet med det ihvertfall. Er det 2 eller 3 veis du kikker etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikkert ennå om eg trenger 2 eller 3 veis, 3 veis hadde vert greit da eg kan begrense dypbassen til frontene å heller la en sub ta seg av de dypeste tonene. Men en surround prosessor kan jo gjøre samme nytten. Har sett litt på Behringer dcx2496, men har hørt litt forskjellig angående lydkvaliteten på den.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikkert ennå om eg trenger 2 eller 3 veis, 3 veis hadde vert greit da eg kan begrense dypbassen til frontene å heller la en sub ta seg av de dypeste tonene. Men en surround prosessor kan jo gjøre samme nytten. Har sett litt på Behringer dcx2496, men har hørt litt forskjellig angående lydkvaliteten på den.
    Samme her, var på nippet til å kjøpe den, men drøye etter å ha lest litt om den. Prøver med de jeg har så får jeg investere i noe flottere med tiden

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overkill audio bruker aktive delefilter, men de koster jo 20.000,- tipper de er rimelig kompromissløse!! Vi andre får prøve å finne noe rimeligere som virker.. Gogglet Mcllelland uten resultat, hvilken butikk var det du bestilte de i?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overkill audio bruker aktive delefilter, men de koster jo 20.000,- tipper de er rimelig kompromissløse!! Vi andre får prøve å finne noe rimeligere som virker.. Gogglet Mcllelland uten resultat, hvilken butikk var det du bestilte de i?
    Jeg kjøpte det via jobben (Resonans). Sjekk denne linken: McLelland CX-153 aktivt delefilter - Audio Media Professional AS

Det var cirka 1 mnd ventetid på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virket ganske enkelt å greit det filteret der. Takk for tipset!

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    ...er også veldig tydelig av jeg bidrar meget godt til at Clas Ohlson gjør det bra i disse nedgangstider...
    Pleier ikke du bare levere det inn igjen når du er ferdig med det da ? ;P

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Pleier ikke du bare levere det inn igjen når du er ferdig med det da ? ;P
    Back in the day

Nei, dette er jo ting jeg har vedvarende bruk for

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det mann av deg også tilslutt altså. Hvem skulle vel trodd ? Neida - stå på med prosjektene dine du , ser bra ut! Må få mast deg bort her å kalibert PJ'en min en dag også

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Jeg kjøpte det via jobben (Resonans). Sjekk denne linken: McLelland CX-153 aktivt delefilter - Audio Media Professional AS

Det var cirka 1 mnd ventetid på det.
    Er det noen grunn til at du har valgt det aktive filteret fremfor et fra Behringer utenom det du har lest? Noe forskjell i specs på det?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er det noen grunn til at du har valgt det aktive filteret fremfor et fra Behringer utenom det du har lest? Noe forskjell i specs på det?
    Neida, ikke annet enn at det var enklere å bruke (er liksom bare å vri, ikke noe mer om eller men).

Specs har jeg ikke sjekka så mye på, bare at de ønskede filtrene jeg ville ha var tilgjengelig.

Kan si litt mer når jeg får det, er vel 1 uke siden jeg bestilte så det er nok ennå 2-3 uker unna.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er kassene til Hivi elementene nesten klar. Mangler bare å lime på frontbaffelen så skal det meste være i orden. Litt demping og kabling gjenstår, men det er ikke så mye om å gjøre.

Jeg har tenkt litt og har lyst å gjøre noe spesielt med den andre kassen jeg planlegger å bygge. Jeg suger elg i Sketchup, så jeg gjorde på den gamle måten. Jeg gikk på jobb og skar ut papp i riktige dimensjoner, og medfølgende elementer

Jeg er veldig usikker på hvilken løsning jeg skal gå mot. Tar gjerne imot innspill...

MTMW løsning:

-dsc00022-jpg

TMW løsning:

-dsc00025-jpg

TMMW løsning:

-dsc00026-jpg

Jeg heller mot den midterste. MTM hadde vært kult, men redd diskanten kommer litt vel lavt. Kabinettet er bare 85cm høyt. Fronten heller bakover, er ikke sikkert det viser så godt.

Hva synes dere?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, flere som er til å lager kasser av papp. Solide saker det der

Hadde det vært meg, hadde jeg nok prøvd mtmw, og laget et lite stativ. Men ville passet på å treffe riktig akustisk senter mellom diskant og mellomtoner. Antar det fort kan bli mer kritisk når man plasserer mellomtoner både over og under diskant, uten å ha prøvd det selv.

Om stativ er uaktuellt hadde jeg nok gått for tm(m)w.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende tråd!!! Blir kult å følge med videre.
    Fin liten snekkerbod har du også

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med litt oppdateringer. Det har pga manglende motivasjon og sykdom tatt en del lenger enn forventet, men nå er det liv i en del av prosjektene.

I dag ble "kronen på verket" klar når den lille pyramiden min klar. Den har 1 times spilling nå, og potensialet er helt klart til stede. Ligger ved noen bilder som viser høyttalerne, og oppsettet som styrer de. Det er 3-veis hel aktivt, vha Audiolense/Convolver/Console. Det har stått på noen dager på HIVI-DIY høyttalerne mine, og har så langt vært dønn stabilt.

Det blir litt kabler i testfasen.....

-rotete-oppsett-jpg

Bilde som viser oppsettet på PC'en og litt av utstyret som brukes.

-pc_styr-jpg

Høyre høyttaler, er 78cm høy.

-hoyre-jpg

Og til sist den venstre....

-venstre-jpg

Det er nok for nå. Det skal komme finish osv, men først vil jeg spille dem inn og høre på potensialet.

Kom gjerne med innspill og kommentarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja...Audiolense! Hvilket lydkort bruker du...kjøpt inn Lynx eller bruker du det som sitter i maskinen?
    Vurderer dette sterkt selv i løpet av året Kan du si noe om det å sette det opp?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Du har fått gjort litt på høytalerne ja..
    Måtte bare komentere litt og si at de ble veldig fine....
    Hvordan finish vurderer du???

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Du har fått gjort litt på høytalerne ja..
    Måtte bare komentere litt og si at de ble veldig fine....
    Hvordan finish vurderer du???
    Det blir nok en finer ala den som er på TV'benken tenker jeg. Den tid den sorg.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Se her ja...Audiolense! Hvilket lydkort bruker du...kjøpt inn Lynx eller bruker du det som sitter i maskinen?
    Vurderer dette sterkt selv i løpet av året Kan du si noe om det å sette det opp?
    Jeg bruker Echo Audiofire 8. Det er det som står oppå Rotel forsterkeren midt på gulvet. Det som står i maskinene er generelt altfor dårlig SNR på. Det er viktig, ellers får du for mye tomgangsstøy i høyttalerne. Echo kortet er helt stille.

Det er litt oppsett å få alt til å virke, men veldig lettvint når det først virker

Audiolense er jo bare å innstallere. Har du innstallert lydkortet og det virker, så virker stort sett Audiolense også.

Veien videre avgjør også vanskelighetsgraden, ikke minst hva du ønsker å gjøre. Skal du bare gjøre DRC er det ganske fort gjort. Så kan du bruke Inguz via SB3, Windows Media Player, eller Foobar.

Skal du kjøre aktiv deling så er du begrenset til WMP eller J. River tror jeg. Problemet med alle disse løsningene er at de kun gir ønsket funksjonalitet på de tingene som spilles av via nevnte software. Ergo gir det ingen mulighet for å kople til eksterne kilder og utføre nevnte XO og DRC på dem.

Ønsker du å utføre DRC og XO på alle kilder finnes det litt forskjellige muligheter å gjøre dette på, men slik jeg har gjort det er at jeg bruker en Meridian 501 som preamp og volumkontroll, og så sendes signalet herfra til en av inngangene på lydkortet. På maskinen (som hos meg kun brukes til DRC og XO) kjøres et program som heter Console (det finnes et alternativ som gjør det samme, Bidule, men det har jeg ikke prøvd). I Console setter du opp lydkortet ditt, samt ønsket VST plugin (i dette tilfellet ConvolverVST, som er programmet som faktisk bruker filene Audiolense bruker) og ønskede utganger. Det er Console med mitt oppsett som vises på skjermen på bildet.

Det er som uhyre kritisk er et lydkort som ikke har pops og clicks. Når du kjører Console så setter dette lydkortet på max på alle utganger og innganger og har du da ikke et høyt nok SNR eller et lydkort som popper eller clicker når det blir skrudd på max så ryker det fort en diskant eller lignende. Jeg har prøvd litt forskjellige lydkort og ikke alle er like egnede.

Håper dette var noenlunde forståelig. Som sagt er det litt å sette seg inn i til å begynne med, men VELDIG lett å jobbe med når det først er satt opp. Audiolense er virkelig intuitivt når du vet hvordan det tenker.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •