Bruke bilforsterker i hjemmeanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke bilforsterker i hjemmeanlegg?

Hei, jeg har bilstero påvei til meg, men har mistet litt lysten på bilstereo og fått opp lysten for hjemmestereo.

Jeg har bestilt opp dette:
    2 stk infinity kappa Perfect 12" D VQ (fikk dem for usle 500 kroner, nye)
    Alpine MRP-M1000 (1000w 2 ohm, 600w 4 ohm rms verdier) (14,4V, kommer ikke til å yte like mye på 12V)

Jeg har lyst til å bygge hjemmestereo med disse komponentene hvis det går ann.

Mist 1000w Denne strømforsyningen, for PC, leverer 75A i 12V kretsen, det vil si rundt 900w. På forsterkeren står det at den kan dra opptil "Max power output: 2000 watts x 1 chan. approx." Dette er dog i 2 ohm, og jeg planlegger å kjøre subwooferne i 4 ohm med rundt 300w rms til hver av dem. Vil Strømforsyningen kunne levere nok strøm til bilstereoforsterkeren? Er det noen som har gjort noe lignende?

Jeg planlegger å kjøpe med en reciever for å drive resten av annlegget med mellomtoner og diskanter. Det er altså bare bilforsterkeren, brukt sammen med en strømforsyning til pc, som skal drives med dette prinsippet.

Hvis dette ikke er lurt/gjennomførbart kommer jeg til å selge bilstereoen og kjøpe meg annlegg for de pengene. Evt kommer jeg til å beholde subwooferne til annlegget.

Nå ble dette litt rotete, men hva har folket å si om det som står her?

Takker for svar

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt er mulig

Men kan vel være lurt å la bilanlegg bli i bilen og bruke hjemme anlegg hjemme.
    Selvfølgelig subbene dine kan du jo få brukt hjemme.
    Men forsterkeren kan kanskje være greit å bytte ut til en hjemmekinoforsterker eller reciever.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig det jeg tenkte meg

Får vel en bra pris for den bilstereoforsterkeren og så, i.o.m at den er helt ny.

Lurer på litt dette med subbene, de har en oppgitt effekt på 1600w peak og 400w rms. Vet du om et passende effekttrinn (er ikke helt kjent med begreper innenfor hjemmeanlegg enda, rett?) til disse subbene?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare en mening

Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Det var egentlig det jeg tenkte meg

Får vel en bra pris for den bilstereoforsterkeren og så, i.o.m at den er helt ny.

Lurer på litt dette med subbene, de har en oppgitt effekt på 1600w peak og 400w rms. Vet du om et passende effekttrinn (er ikke helt kjent med begreper innenfor hjemmeanlegg enda, rett?) til disse subbene?
    XTZ er et merke som lager høytalere, men de har også noe forsterkere.
    En av dem heter SUB AMP 1, og levere noe krefter i hvertfall.
    Og hvis jeg ikke tar helt feil skal det gå an å justere fase også på denne, så da vil det jo kunne passe inn med andre høytalere du har i "rommet" ditt

Du får kjøpt den på fyndbörsen.se

Foruten denne så finnes det nok en del andre alternativer også, bare og google eller søke i forumet. Så finner du nok det du lurer på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne http://avforum.no/forum/guider-audio...innendors.html har ikke lest så mye på det selv. Men du kan ta en titt iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den effektforsterkeren fra XTZ så jo diggbar ut

Planlegger å få taki en av de CAV recieverne de selger på netthandelen.

Jeg ser toppmodellen leverer dette av strøm.
    Effekt front-kanaler:
    190 W x 2 (6 ohm)
    160 W x 2 (8 ohm)
    Effekt center-kanaler:
    130 W x 2 (6 ohm)
    100 W x 2 (8 ohm)
    Effekt surround-kanaler:
    130 W x 2 (6 ohm)
    100 W x 2 (8 ohm)
    Disse høyttalerne er tatt med som et eksempel. Alpine 4x6" høyttalere Disse har en impedanse på 4 ohm og er rated til 45 w rms. de selges i par, og hvis jeg seriekobler 2 sånne vil jeg få en impedanse på 8 ohm og en effekt på 50w per element hvis jeg kobler dem til center eller "effect surround" kanalene. Er dette en bra løsning? (elementene er brukt som eksempel.)

Jeg vil ha gode elementer, men vet bare hva som er bra/dårlig innenfor bilverdenen. Er slike "Bilelementer" egnet til hjemmeanlegg?

Og et spørsmål til: 2 veis høyttalere med diskant i midten, store minus ved dette?

Og enda et: Jeg liker bakovervendte subwoofere (stikker ut av kassen med spolen), mister jeg noe av lydkvaliteten om jeg setter ett element bakvendt?

Sporer kanskje litt av original topic, menmen.

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snekkerstuen
    Mist (som forøvrig er et anerkjent merke innenfor PSU'er) produserer 75A på 12V til 200 kr mer... Med litt skruing på noen potmetre bør jeg kunne øke spenningen på 12V kanalen litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Hei, jeg har bilstero påvei til meg, men har mistet litt lysten på bilstereo og fått opp lysten for hjemmestereo.
    Dette er jo like lurt som å si at jeg har en hjemme stereo forsterker men bruker ikke hjemme stereo men kun bil :twisted:

Subene kan du jo bygge kasse på og bruke..men ampen er ikke noe god ide å bruke... Du må ha en meget kraftig strøm forsyning til den og i tillegg et gele batteri, her kan du fort å få ladestøy ved bruk...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •