Etter å ha ventet en stund i spenning på hvor det nye forumprosjektet tar veien, har jeg begynt å leke med tanken på å konstruere egne 3,5-veis høyttalere etter samme prinsipp.

Jeg har lyst til å bruke elementer fra Seas, og siden Eltek har tilbud denne uka, fikk jeg plutselig lyst til å bestille selv om jeg ikke har kommet så mye lenger enn til idéstadiet.

Tanken er altså å kopiere noen av prinsippene fra forumprosjektet, men i steden benytte fire ER15RLY, en MCA15RCY og en 27TBCD/GB-DXT.

Så dukker det opp noen spørsmål:

Kan det være fornuftig å bytte ut to ER15RLY med to L16RNX som ,5-bass? Det ser ut som de har litt mer å gi nedover i frekvens, men jeg har skjønt det som at aluminiumsmembran ofte gir problemer med oppbrytning oppover i frekvens. Håpet er å kunne dele de et stykke under der problemene dukker opp.

Frekvensresponsen til DXT-diskanten ser jo ikke særlig lovende ut. Likevel får den skryt. Krever den en særlig innsats i delefilteret? Isåfall vil det kanskje fort lønne seg lydmessig å gå for en diskant som ser enklere ut på papiret, som f.eks. 27TDFC?

I tillegg har jeg mange andre spørsmål som jeg selvfølgelig burde hatt svar på før jeg begynner å tenke på elementvalg, som f.eks. hvor dypt en slik konstruksjon vil kunne spille, og om kassevolumet vil være innenfor rimelighetens grenser. Og ikke minst - er det noen gevinst ved å ha en dedikert mellomtone fremfor å la ER15RLY ta seg av det frekvensområdet også?

Håper på svar og gode tips.