subwoofer compound kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

subwoofer compound kasse

skal bygge en subwoofer med enten 2 eller ett stk acousto-pro 12"
    Hvis jeg bygger en såkalt compound boks med to elementer i en lukket kasse montert magnet mot magnet og så hele denne lukkede kassa i en bassrefleks, får jeg mye dypere bass uten å trenge så stor kasse. - 3dB på 22 hz med 120 liter. Bruker jeg bare ett element må jeg opp i over 250 liter for å får like dyp bass.
    Spørsmålet mitt er hvordan skal jeg koble sammen de to elementene om jeg bruker en slik konstruksjon? Serie/parallell, en slave? Mulig det kalles noe annet en compound, men det er det det heter i CAAD.
    se tegning

en annen ting: Subwooferen hadde jeg tenkt å sette under tv'en og siden elementen har en voldsom stor magnet må jeg får skjermet disse på et vis. Hvordan? Vet ikke om store nok skjermkopper. Tenkt på en blyplate i kassa mellom elementene og tv, vil det fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal koble i serie eller parallell velger du selv. Det viktige er at de spiller samme vei, så det ene elementet må kobles for omvendt fase.

Ellers så heter denne kasseløsningen egentlig Isobaric. Denne typen isobaric som du har illustrert er ikke spesielt god.

Det skyldes at volumet som skal koble de to membranene sammen er stort. Koblingen blir ikke spesielt god og lydkvaliteten blir sterkt redusert. I tillegg så er begge motorene inni et lite lukket volum, og dermed blir kjølingen dårlig, så elementene tåler endel mindre effekt. Sist og ikke minst så vil kassa bli endel større siden man må ha en kasse/tunnel inni kassa. Den trenger sikkert 25-30 liter ekstra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar.
    Hva slags type isobaric vil du anbefale?
    En kamerat av meg har en sub han kjøpte på eltek for noen år siden.
    Det er to vifa 10" montert i en kombinasjon av trykk og refleks. Sinnsykt bra trykk. Se på tegningen. Er dette en type isobaric? Er den bedre?
    Hvordan regner man ut volum og port?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig bandpasskasse. Den har relativt smal båndbredde. Ofte ikke mer enn en oktav.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •