Forskjell på rimelige eller dyre kondensatorer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på rimelige eller dyre kondensatorer?

Har forstått det slik at kondensatoren er en meget viktig komponent i delefilteret på en høytaler.
    Hva oppnås lydmessig ved å skifte ut en som koster 40.- med en som koster 400.- når begge har samme verdi?

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer er merket med en usikkerhet. Denne usikkerheten er avhengig av pris, jo dyrere kondensator, jo mindre feiltoleranse (mer eller mindre)...

Når man designer et delefilter regner man ut kondensator- og spoleverdier på bakgrunn av delefrekvensen man ønsker. Det vil si at hvis man tar i bruk en kondensator som ikke har nøyaktig den verdien man har regnet seg frem til, vil man få en litt annen delefrekvens en ønskelig.

Altså et delefilter som er bygget av dyrere komponenter treffer ofte bedre på delefrekvensene.

Dette er i hvertfall en del av forklaringen, det er mulig at det er flere grunner til å innvestere i dyrere kondensatorer (OG SPOLER!), men det er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.

EDIT: Jeg ser at jeg i grunn ikke svarte på spørsmålet. Her kommer svaret: Signalene vil fordele seg mer korrekt over diskant- (mellomtone-) og basselementet. En forskjell som sikkert lar seg høre hvis de opprinnelige komponentene i delefilteret var "way off"... Igjen; det er mulig det er flere grunner.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at kondensatoren koster 4.- og ikke 40.- hvis den er way off når det gjelder verdi.
    Ellers kan nok denne spørsmålstillingen sammenlignes med den evige kabeldebatten

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydforskjell på kondensatorer? -Definitivt.
    Jo dyrere jo bedre? -Ikke nødvendigvis, dyrere kan være annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Lydforskjell på kondensatorer? -Definitivt.
    Jo dyrere jo bedre? -Ikke nødvendigvis, dyrere kan være annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.
    Hva er den tekniske forskjellen på kondensatorer, bortsett fra mindre feilmargin?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Hva er den tekniske forskjellen på kondensatorer, bortsett fra mindre feilmargin?
    Jeg aner ikke, har hørt noe om mikrofoni engang, men om det stemmer vet jeg ikke.
    Derimot vet jeg at de lyder forskjellig.
    Han her har prøvd et par.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator valg? lyd karakeristikk...
    Det har nok en viss samenheng med resten av anlegget. Har du lagt masse penger i stereo forsterker, cd spiller og kabler har du f.eks. ikke elektrolytt kondensator i serie med diskant...da er dette meget hørbart og du vil få en bedre klang med polypropelen av en eller annen kvalitet. Polyp. varierer mye i pris og oppbygging.

Skal du bygge et delefilter som et førsteutkast, bruker du foreksempel
    (for ikke å bli ruinert):
    Elektrolytt som paralellkondensator i bass og der det er høye verdier, eventuelt glattfolie / polyester visst verdiene ikke er så høye. At toleransen for nøyaktigheten på verdien er 5% eller 3 eller2% spiller ingen rolle så lenge du skal prøve deg fram med filteret. Det blir garantert forandringer. (litt erfaring, har en skuffe full av kondensatorer men det er jo bare gøy visst du skal bygge flere høytalere) :-D

I diskant spesielt i serie brukes som oftes polypropelen eller polyester kondensator av ymse kvaliteter.
    Visst du leter litt i Eltek sine sider tror jeg de har litt info om desse forsjellige typene. eventuelt google.
    Det er masse lektyre om kondensatorer og mange meninger. Akkurat som med kabler
    Det jeg prøver å si er at det er ingen problem å bruke en formue i kondensatorer, men det hjelper ikke så mye visst det er en dårlig eller ikke optimal konstruksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •