notchfilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: notchfilter

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

notchfilter

Lite teknisk delefilterspørsmål:

Har eg forstått rett hvis eg trur følgande:

Ein LC eller LCR krets i paralell med eit element, vil hvis korrekt utreikna ha følgande oppførsel:

For freq under notchfreq. vil kondisen gjera at filtere har stor/uendeleg impedans og derfor ikkje påverka signalet til elementet..

For freq over notchfreq vil spolen gjera det same som for kondisen gjer på lave freq.

men på notchfreq. vil både spole og kondensator leda signalet delvis gjennom, og dermed redusera signalstyrken som når elementet..??

Og korleis regulerer ein best styrken til eit slikt filter? Ein motstand i serie vil vel justera nivået i sugekretsen..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan fort bli litt begrepsforvirring, men det er altså et seriellt notchfilter, som settes parallelt med elementet
    Det er i hovedsak en impedansregulerende krets som benyttes for å dempe/fjerne impedanstopper, f.eks rundt FS til elementet. Hvor mye det demper reguleres som du sier med en motstand i serie med kondensatoren og spolen. Man må også huske på at spolen også har en viss motstand som bidrar.

Fjerner man spolen fra kretsen, sitter man igjen med en zobel, som benyttes for å dempe impedansøkningen ved økende frekvens i et element. Den økende impedansen kommer jo av at elementet i seg selv inneholder en spole.

Ønsker man å dempe en frekvenstopp benyttes derimot et parallelt notchfilter (som settes i serie med elementet :-? )

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

paralellt notch

ok.. fin forklaring..

Men har du noen referanser til stoff om parallelt notchfilter då? ein link til sider med formler o.l.

Og eg lurer litt på korleis paralelle notchfilter oppfører seg i /påvirker resten av filteret.. Ein må vel kanskje beregne hovedfilteret på bakrunn av elementets egenskaper og i tillegg inkludere eventuelle notchfilter..

Er for lenge sidan eg jobba med filter no.. må henta meg litt inn igjen. Brukte forresten ikkje notchfilter i min forrige høgttalar, så det er derfor eg spør litt rundt dette temaet no..

mvh
    Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige fremgangsmåten er å først beregne impedanskorrigering, altså zobel og evnt serie-notchfiltere (som sitter parallelt med element).
    Har man elementer med kjente peaker/oppbrytninger kan det være en god ide å sette inn et paralell-notchfilter for disse, før man konstruerer selve delefilteret. Eller så kan det være andre årsaker til peaker som man først ser/hører omfanget av når delefilteret er på plass, og må sette inn notchfilter for disse i ettertid.

Det er en grei regel å tenke på element OG impedanskorrigering som EN enhet, og resten av filteret også som EN enhet. Idet alt henger sammen, og en endring som retter opp en feil, ofte kan skape to nye

Google så finner du flere sider og kalkulatorer som omhandler notchfiltere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •