Lodde fra høytaler til xlr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodde fra høytaler til xlr

Jeg prøvde i går å ta en 2-delt høytalerkabel og lodde den til en xlr-plugg. Men det funka ikke, så jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man skal gjøre det. Det er jo tre slike stenger på xlr-pluggen, så jeg gjorde sikkert noe feil der. En kompis av meg har fått det til å funke før, så det skal jo gå på en eller annen måte.

Kabelen er i et gammelt Hohner-keyboard med innebygget høytaler, som jeg tenkte å feste til denne xlr-pluggen slik at jeg kan gjøre den rett i et lydkort.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 = Jord
    2 = Pluss
    3 = Minus

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLR er beregnet for lavnivå signaler og ikke til å overføre høyttalersignaler.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    XLR er beregnet for lavnivå signaler og ikke til å overføre høyttalersignaler.
    Dette er jo veldig forskjellig fra system til system da. Har ofte opplevd fullbalanserte systemer med enten XLR eller Speakon som fungerer på samme måte.

Har to stk. 18" Pa bassere med balanserte innganger selv.

Men ofte er det sånn at en bruker monojack plugger på diverse pa høyttalere så skjønner at du er av den oppfatningen.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem å bruke xlr til høyttalere :P

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dette er jo veldig forskjellig fra system til system da. Har ofte opplevd fullbalanserte systemer med enten XLR eller Speakon som fungerer på samme måte.
    Dette var jeg ikke klar over, er det noe poeng å kjøre balansert ut til høyttalerene da? om det er aktive høyttalere du tenker på så er jeg med.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Dette var jeg ikke klar over, er det noe poeng å kjøre balansert ut til høyttalerene da? om det er aktive høyttalere du tenker på så er jeg med.
    Det har ikke noe spesiellt for seg med mindre det er relativt lange kabelstrekk. Over 10m osv. Da kan det ofte forekomme støy med en ubalansert kabel i et PA anlegg som jo har veldig mye kabler som fører strøm.

Når man systemet er balansert blir det ikke så mottagelig for støy siden pluss minus og jord holder mye bedre på spenning osv. Enn vanlige ubalanserte kabler.

Du trenger fremdeles ikke tenke på å bytte til balanserte i et stereo eller hjemmekino oppsett da kabelstrekkene ofte ikke er så lange og fordi kabler og slikt ofte blir tatt mye bedre vare på. (Tenk ødelagte jack kabler/plugger til elgitar osv.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler er da ikke balanserte?

men som det er nevnt; XLR brukes vanligvis til lavnivå dvs instrumentsignaler. Det var endel som også brukte XLR som høytalerplugger før, men de fleste har gått over til Speakon for og lettere kunne skille de.
    Siden det vanligvis ikke er jord i høytalerledning vil en fort kunne får støy hvis en bruker de til mikkabel. Eller omvendt hvis en plugga mikkledning i høytaleren, ville en risikere og smelte kabelen pga for lite tverrsnitt.

Tilbake til TS. Du må lodde de til pinne 2 og 3. Men det er godt mulig du trenger en omformer i tillegg. Denne artikkelen fra rane forklarer grundig, signal overføring alle veier

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri kjørt en høytalerutgang rett i lydkortet!

Det er jo som å be om å svi det

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutfi
    Jeg prøvde i går å ta en 2-delt høytalerkabel og lodde den til en xlr-plugg. Men det funka ikke, så jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man skal gjøre det. Det er jo tre slike stenger på xlr-pluggen, så jeg gjorde sikkert noe feil der. En kompis av meg har fått det til å funke før, så det skal jo gå på en eller annen måte.

Kabelen er i et gammelt Hohner-keyboard med innebygget høytaler, som jeg tenkte å feste til denne xlr-pluggen slik at jeg kan gjøre den rett i et lydkort.
    Støtter lydkortet ditt høynivåsignal inn? Hvis det ikke gjør det er sjansen stor for at du vil grille det.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Støtter lydkortet ditt høynivåsignal inn? Hvis det ikke gjør det er sjansen stor for at du vil grille det.

Sannelig ikke sikker. Det er et Digidesign Digi003 rack. Men jeg har gjort nøyaktig samme greia før da, med digi003´en, og det funka flott det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Den beste og sådan eneste måten å lodde dette på er følgende:

se på bildet på linken og snu det 180 grader slik at den tappen som er lengst ned
    peker oppover..

1: du tar +lederen på kabelen og lodder den på tappen lengst til høyre.
    2: du tar -lederen og lodder den på lederen som peker oppover..

og så er du ferdig..
    den siste tappen skal være åpen for der er egentlig plassen til skjerm ( jording ), og høyttalere bruker ikke jording..
    Håper dette var svar nok

http://blog.makezine.com/cable03.jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •