Sammensetting av Greg Ball`s GB150D,Bilder:D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammensetting av Greg Ball`s GB150D,Bilder:D

Er det noen har som tilfeldigvis har koblingsskjema til Greg Ball GB150D forsterker modul??
    Har sendt mail til Greg, men det er natt der borte nå, så det tar sikkert en stund før jeg får skjemaet av hann.
    Om noen har, så send meg på tor_g_f(a)yahoo.no.....

Takk:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da triste greier, jeg som sitter her med varm loddebolt......
    Fikk loddet på sikringsholdere, det var kjempe enkelt....
    Skal bli gøy å få testet modulen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått skjemaet av Greg, så nå er det bare motstandene som står igjenn på den ene modulen.
    Dette var virkelig kjekt....det tar litt tid, men så kan du "skryte" litt av at du har laget det selv
    Bilder kommer

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tid for bilder.
    De er ferdige og klare for testing når den tid kommer......

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elsker alt som har med DIY å gjøre. Har alltid gått rundt med mottoet at; "skal ting bli skikkelig må man gjøre det selv". Skulle bare ønske jeg hadde motet til å svinge loddebolten jeg og. Har lenge hatt lyst å lage min egen RIAA rørforsterker med hardwiring og kvalitetskomponenter, gjerne med sølvlodding.

Men over til deg, hva er det slags forsterker du er i gang med her. Selv om det er ganske lettvint å "google" opp forsterkeren hadde det vært en fordel om det var forklart i første post hva det er du holder på med =) Bare å redigere det første inlegget ditt med hva forsterkeren er ment for.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice work. Nå er det bare den kjipe biten igjen. Å lage kabinett. Hva slags kjøling har du? Har du kjøpt fullt kit fra Greg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Nice work. Nå er det bare den kjipe biten igjen. Å lage kabinett. Hva slags kjøling har du? Har du kjøpt fullt kit fra Greg?

Takk takk, det var ok for å være første gang....
    Jeg lurer på å lage kabinett av en gammel pc....lurer på å lage en 5 eller 7 kanaler.....
    Jeg kjøpte bare 2stk moduler for å prøve meg, men nå som jeg ser hvor enkelt det var, så jeg sikter på å lage resten selv også...
    Nå skal det sies at jeg ikke har testet den enda, siden jeg ikke har noe klart....
    Mangler allt, for å si det sånn, så når jeg får forsterkeren ferdig er jeg ikke sikker på..
    Ting tar tid....har så mange prosjekter på gang, er ikke halvferdig med høttalerne jeg bygger engang(BEL es f)....
    Men satser på å overdimensjonere strømsiden,satser på en trafo på 200va pr kanal.... det skal vertfall ikke bli bremset noe der....
    Til kjøling skal jeg kjøpe kjøleribber på ebay.com.....har sett mye bra der...
    Det blir "bare" klasse AB(150wrms 8ohm), å ikke klasse A(50wrms 8ohm) som jeg har mulighet til....
    Så derfor er det ikke behov for noe massiv kjøling, kjøleribbene blir 10*4*2 cm pr modul(4 transistorer) . Om det ikke er nok monterer jeg store stillegående vifter på de.......

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greg sin forsterker er laget for å bevisst minimere klasse A/B sine svakheter, og derfor er det ikke så mye å hente på å kjøre de i klasse A. Da sparer du på kjøling også. 2x10x4 høres kanskje litt lite ut, men så blir ikke forsterkerne så fryktelig varme heller. Mine egne erfaringer med GB300D tilsier at det heller ikke er kjempemye å hente på overdimensjonerte strømforsyninger. Greg sine strømforsyningskit er veldig ålreite og bra priset. Kan anbefales. Selv brukte jeg altfor mye penger på digre kondiser og dyre likerettere, uten at jeg fikk så mye igjen for det.

Et par hete tips:
    1. Dobbelsjekk alle loddinger og komponenter to ganger før du tester forsterkeren. Hvis noe er loddet feil kan du gå på en smell, og når det først smeller er det en stor jobb å drive feilsøking. Veldig kjedelig arbeid.

2. Det er superviktig at alle transistorene er godt koblet til kjøleplata. Hvis noe mister kontakten med kjølinga er det full skjæring umiddelbart. Jeg svidde en diskant og to basser på at temp-sensorene mistet kontakten. Da var de i TO-92 pakke. Ser at han har byttet dem til TO-220 nå, og det er en stor fordel.

Lykke til videre. Kom gjerne med lytteinntrykk etter hvert. Mitt inntrykk av 300-versjonen er at den er ganske slapp i forhold til effekt-spesifikasjonen. 150D skal visst være noe bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •