DIY Store fronter 3 veis elr 4 veis og center osv, HAr begynt >BILDER

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Store fronter 3 veis elr 4 veis og center osv, HAr begynt >BILDER

Hei!

Nå har diy basillen smittet meg igjen, det jeg så før meg å bygge nå var først og fremst front høytalere men også center, sub og bakhøytalere altså et helt sett.
    Det jeg så for meg var å bygge store fronter, altså mange elementer. Jeg har laget en tegning i paint ikke den beste men dere ser hva det er.
    På frontene har jeg sedd for meg 2st diskanter, 2 st bassmellomtoner og 3 st 8" basselementer. og kanskje en 10" på bakside. men er usikker på det. men som dere ser på tegningen har jeg tegnet en skisse med en av diskantene bak, er dette en fordel? eller går det ant å det hele tatt å ha 2 st diskanter på forsiden, blir det noe bedre??
    Og hvordan blir dette med delefilter på disse frontene?

Så har vi centern, det jeg så for meg var 3 st mellombasser og enten en eller 2 diskanter, dere kan se på tengningen hva jeg mener. men igjen spør jeg om at det hvil bli bedre med 2 diskanter eller dårligere.

Bakhøytalerne skal bare ha en diskant og en mellombass.

Skal lage 2 st 12" subber, med bash 500 forsterker, og en slave på begge.

Nå håper jeg på svar er ganske usikkr på dette prosjektet, så det er fåreløpig bare i planleggingsfasen. men for å sumere opp sprm:
    Er det bedre med 2 diskanter i forhold til en på fronter, blir det bedre lydbilde med å ha en diskant bake? Samme på centern?
    Og håper på meninger og forhåpentlig tips til hvordan dette kan gjøres bedre.

Høytalerne blir selvfølgelig laget i mdf å lagt finer på. Men har enda ikke bestemt meg for element. men har sett litt på Peerless.
    Nå tror jeg ikke at jeg har glemt noe:P hehe

EDIT: glømte da bilde:P og jeg har også sett litt på seas og scanspeak men syntes at det ble litt dyrt men vi får se. men tror ikke peeless er noe dårlig? noe erfarig?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er i besittelse av måleutstyr og kunnskap til å lage et delefilter er det nok best å gå for en høyttaler som allerede er utprøvd.

Her har du noen du kan kikke på:
    Zaph|Audio
    DIY Loudspeaker Projects

Om jeg ikke tar helt feil så får du også problemer med 2 diskanter på fronten.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apex kitet til Tandstad ligner litt. Men som sagt dette er ikke noe å gå for uten GODE kunnskaper
    Les tråden til Norcad om hans 3 veis så skjønner du at det ikke er bare bare...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at å begynne på eit slikt prosjekt utan inngåande kunnskap om delefilterkonstruksjon ol er som å leite etter nåla i høystakken. Då er det mykje bedre å gå for eit kit. Det som då kan vere kjekt er(om interessa for å lage noko eget) å kjøpe inn måleutstyr(mikrofon/lydkort) og begynne å måle, og setje seg inn i korleis ein gjer slik, for så å prøve seg sjølv

Som gubben nevner, så er apex noko i nærheita av det du ønsker. Mitt ønske var også ein saftig utrusta høgtalar, og apex var vel den mest kompromisslause konstruksjonen eg har funne

Men kva er budsjettet ditt?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt rundt på forskjellige kit, men fant ingen som jeg hadde lyst å bygge. Men tilbake til det med å ha 2 diskanter fremme blir det noe bedre eller blir det dårligere? mener å ha lest på en side at det å ha 2 domediskanter i front ikke er helt bra. Men hva er egentli vitsn med å ha en dome framme og en bake??

Ja vet dette med delefilter er ganske vanskelig, men kan da ikke være så Jævli vanskeli?? ( skal lese den tråden til norcad senere kan utale meg mere da)
    Har enda ikke sett for meg noe budsjett. men var å sjekka litt på prisene på dynabel.no over peerless.
    Ca. priser:
    Diskant: 650kr pr st.
    Mellomtoner: lå vell på rundt en 7-800 st.
    8" bass: var vell runst 1000
    12" subbene lå på 1600 kr

Disse prisene synes jeg var helt grei noe dyrere enn dette for hver komponent hadde jeg ikke lyst å gå siden jeg skal ha så mange av hver.
    Men som sagt er dette noe jeg har veldig lyst å lage helt selv og ikke noe kit. Men etter det jeg fårstår nu, er jo at det med å lage et delefilter er vanskelig. må lese litt rundt på nette:P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage ein god høgtaler frå scratch er(har ikkje gjort det sjølv, men har fulgt Norcad på sin vei) ein meget omfattande jobb. Å få eit bra resultat krever ein god del prøving og feiling, og ein stor porsjon tålmodigheit. Ofte kan det vel også bli dyrare enn forutsett pga. element som ikkje passer på godt ilag osv. Skal ikkje prøve å få deg vekk frå det, men det er viktig å vite kva du begir deg ut på Regner med det er ein grunn til at svært få produsentar bruker to diskantar framme, eg personleg har vel kun sett earthquake som har det. Diskant bak derimot er det ganske mange som bruker.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Å lage ein god høgtaler frå scratch er(har ikkje gjort det sjølv, men har fulgt Norcad på sin vei) ein meget omfattande jobb. Å få eit bra resultat krever ein god del prøving og feiling, og ein stor porsjon tålmodigheit. Ofte kan det vel også bli dyrare enn forutsett pga. element som ikkje passer på godt ilag osv. Skal ikkje prøve å få deg vekk frå det, men det er viktig å vite kva du begir deg ut på Regner med det er ein grunn til at svært få produsentar bruker to diskantar framme, eg personleg har vel kun sett earthquake som har det. Diskant bak derimot er det ganske mange som bruker.
    Ja kan tenke meg at det blir en utruli vanskelig oppgave og lage slike høytalere. kan nokk tenke meg at et slikt prosjekt tar mye tid og sprenger sikker budsjettet på veien ja. men tilbake til det med diskanter, er det noen fordel og ha en diskant bake og en framme??
    Men vist du ser på tegningen min av centeren, er det mulig å ha en diskant på ver ende av centern?? eller blir dette dårlig??
    Skal i morgen ta å lese mye om hvordan man lager høytaler og delefilter, skal da ta en vurdering over dette prosjektet,,

Men vist noen flere har noen meninger eller forbedring over dette prosjekte plis si ifra, trenger ideer "hjelp" osv:P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdiskant skaper meir djubde i lydbildet. Får ein følelse av meir rom.

På ein senter er det å foretrekke å ha diskanten på midten for å sentrere dialog ol. Klart, det blir sentrert ved å ha to også(forutsatt at begge er like langt fra senterlinja), men eg skjønner ikkje heilt kva du eigentleg vil oppnå ved å bruke to diskantar? Det er faktisk fleire og fleire som velger å stille senteren sin på høgkant for å sentrere lyden på senteren på best mogleg måte

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Apex kitet til Tandstad ligner litt. Men som sagt dette er ikke noe å gå for uten GODE kunnskaper
    Les tråden til Norcad om hans 3 veis så skjønner du at det ikke er bare bare...
    Bruke meg som skremselspropaganda liksom?
    Nei nå skjønner jeg ingenting :-D

Mange advarsler å få her for trådstarter ser jeg, og jeg må nok bare innrømme at jeg stemmer i.
    Men ingenting er umulig, problemet er at de aller fleste av oss tror dette med å bygge høyttalere er noe helt annet (og en del enklere) enn det faktisk er.

Noen tips fra meg;
    1. Begynn enkelt. Hva med å bygge bakhøyttalerne først? Jeg antar de skal være 2-veis. Ikke det morsomste å starte med nei, men du får erfaring med hvor vanskelig det er, og hva som evnt gjør det vanskelig.
    2. Det er mye som må læres, slik som; beregne kassevolum, baffelstep kompensasjon, baffel diffraksjon, stående bølger og kasseresonans. Du må lære deg software for måling og beregning av impedans, fase, frekvens og delefilterberegning. For å få riktige målinger må du ha en viss forståelse for akustikk og rompåvirkning. Og når målingene og delefiltrene stemmer, må du forstå hvorfor det fortsatt ikke låter så bra som målingene tilsier.
    3. Dropp doble diskanter, det skaper bare en haug med ekstra trøbbel for oss nybegynnere, og det er vanskelig å få det til å spille bra sammen. En bakdiskant kan være en god ide, men det kan du sysle med etter at du har fått elementene i fronten til å spille bra.
    4. Ikke heng deg opp i alle ekspert uttalelsene om hvilke elementer som er de beste. Det hjelper ikke hvor supre elementene i seg selv er, om kasse, elementplassering og delefilter ikke holder mål. Styr selvsagt unna det billigste skrotet, men prøv heller å få det beste ut av middels gode elementer. Det låter bedre enn de beste elementene i en dårlig konstruksjon allikevel.
    5. Lytt til erfarne fjellfolk.......... nei AVForum-folk var det jeg mente. Det er ingen grunn til å finne opp kruttet pånytt.
    6. Ikke nøl med å spørre om du lurer på noe, jeg og mange andre synes dette er det morsomste i verden
    7. Ikke prøv å bygge noe som helst uten å lage en byggetråd her på forumet med masse bilder. DET liker vi! :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Bakdiskant skaper meir djubde i lydbildet. Får ein følelse av meir rom.

På ein senter er det å foretrekke å ha diskanten på midten for å sentrere dialog ol. Klart, det blir sentrert ved å ha to også(forutsatt at begge er like langt fra senterlinja), men eg skjønner ikkje heilt kva du eigentleg vil oppnå ved å bruke to diskantar? Det er faktisk fleire og fleire som velger å stille senteren sin på høgkant for å sentrere lyden på senteren på best mogleg måte
    Blir å gå for en diskant framme og en bake, hørtes spennende å bygge en slik type typen. med centern blir jeg å og droppe dobbel diskant og holde meg til en i midten.

Vet ikke helt selv hva jeg prøver og oppnå men syntes at det var litt stili:P hehe

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bruke meg som skremselspropaganda liksom?
    Nei nå skjønner jeg ingenting :-D

Mange advarsler å få her for trådstarter ser jeg, og jeg må nok bare innrømme at jeg stemmer i.
    Men ingenting er umulig, problemet er at de aller fleste av oss tror dette med å bygge høyttalere er noe helt annet (og en del enklere) enn det faktisk er.

Noen tips fra meg;
    1. Begynn enkelt. Hva med å bygge bakhøyttalerne først? Jeg antar de skal være 2-veis. Ikke det morsomste å starte med nei, men du får erfaring med hvor vanskelig det er, og hva som evnt gjør det vanskelig.
    2. Det er mye som må læres, slik som; beregne kassevolum, baffelstep kompensasjon, baffel diffraksjon, stående bølger og kasseresonans. Du må lære deg software for måling og beregning av impedans, fase, frekvens og delefilterberegning. For å få riktige målinger må du ha en viss forståelse for akustikk og rompåvirkning. Og når målingene og delefiltrene stemmer, må du forstå hvorfor det fortsatt ikke låter så bra som målingene tilsier.
    3. Dropp doble diskanter, det skaper bare en haug med ekstra trøbbel for oss nybegynnere, og det er vanskelig å få det til å spille bra sammen. En bakdiskant kan være en god ide, men det kan du sysle med etter at du har fått elementene i fronten til å spille bra.
    4. Ikke heng deg opp i alle ekspert uttalelsene om hvilke elementer som er de beste. Det hjelper ikke hvor supre elementene i seg selv er, om kasse, elementplassering og delefilter ikke holder mål. Styr selvsagt unna det billigste skrotet, men prøv heller å få det beste ut av middels gode elementer. Det låter bedre enn de beste elementene i en dårlig konstruksjon allikevel.
    5. Lytt til erfarne fjellfolk.......... nei AVForum-folk var det jeg mente. Det er ingen grunn til å finne opp kruttet pånytt.
    6. Ikke nøl med å spørre om du lurer på noe, jeg og mange andre synes dette er det morsomste i verden
    7. Ikke prøv å bygge noe som helst uten å lage en byggetråd her på forumet med masse bilder. DET liker vi! :-D
    Takk for meget utdypet svar Men som sagt er det enda ikke helt sikkert at jeg blir å bygge, som sagt har jeg veldig lyst å bygge, men som sagt har jeg forstått at det er ganske vanskelig. Men tror nå at jeg skulle ha fått til, til slutt.
    Det du sier med bakhøytalerne hadde jeg faktisk tenkt å gjøre slik at jeg ikke begynte på det største først:P skal ta å lese den tråden du har laget om dine 3 veis siden og da skal vi se hva jeg enda orker:P
    Men det med å bygge en 2 veis bakhøytaler kan da ikke være så alt for vanskelig vell?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett for meg noen av disse diskantene: noen meninger?
    ELTEK AS
    ELTEK AS Ikke helt denne typen men dynabel hadde ikke link til den som jeg tenkte på men det sto at dette var nermest, den som jeg tenkte på koste 660 elrns og heter Peerless v-line XT25SC30-04 1"dome, ringradiator - neodym.

Tenkte litt på Seas E0006 T25CF001 til 1000 kr, men viste ikke helt hvordan den vill passe lamme resten av peerless serien?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge diskantene du har sett på fra Peerless/Vifa er VELDIG bra med tanke på pris/ytelse. Jeg har selv tenkt å bruke Peerless 810921 i et nytt prosjekt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Begge diskantene du har sett på fra Peerless/Vifa er VELDIG bra med tanke på pris/ytelse. Jeg har selv tenkt å bruke Peerless 810921 i et nytt prosjekt.
    Bra og høre, blir nokk å gå for en av de

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har har du kanskje litt hjelp når du skal bygge delefilter...
    Crossover Network Design Formulas & Calculator (2nd Order Linkwitz-Riley)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke meningen å skremme deg vekk fra å bygge selv, for all del.
    Vi prøver bare å være hjelpsomme, og komme med noen velmente råd, og gi deg en litt bedre forståelse for hva du går til.

Nå er det veldig forskjell på hvilke krav folk stiller til lyd, og det er ikke til å stikke under en stol at man blir lettere fornøyd med noe man har bygd selv, selv om det resultatet kanskje ikke ble helt perfekt.

På den annen side koster elementer, delefiltere og materialer en del penger, og det er dumt om penger og tiden som er brukt på prosjektet er bortkastet.

Skal du gå inn for et seriøst byggeprosjekt, og ønsker det beste ut av det, kommer du ikke vekk fra å måtte ta egne målinger, og konstruere egne delefiltere. Teoretisk beregnede delefiltere fungerer korrekt bare i en perfekt teoretisk verden. Det er i hovedsak to ting som ikke er like perfekt i praksis, det ene er at impedansen på elementene varierer med frekvensen, og det andre er at med elementene festet til en flat baffel har ikke elementene det samme akustiske senter, og dermed kommer fasefeil inn i bildet.

Skal du satse på full pakke, er jeg igang med en guide for oppsett, kalibrering og bruk av Speaker Workshop, hvor jeg også tipser om hvilket måleutstyr som jeg tror er det billigste og enkleste å komme igang med.
    Denne guiden vil dukke opp her på AVForumet i nærmeste fremtid (håper jeg )

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for opplysning, har bestemt meg for å begynne med bakhøytalerne, men blir ikke å lage dem slik som på bilde men som stativ høytalere.(blir da også og lage subbene, siden dette er noe jeg allerede har laget før) Men bli enda en liten stund til jeg får begynt så håper atden guiden din blir ferdig til det.

Jeg har tenkt litt på peerless HDS exclusive serien sine bassmellomtoner. noen som har noen meninger om disse??

EDIT: Fikkla litt rundt på WinISD og puncha inn alt av specs til Peerless HDS Exclusive 6.5" Midwoofer untatt SPL,Pe,Xmax,Z og dia. fordi jeg ikke viste hva dette var:P men likavell klarte den å komme opp med et kasse volum på 7.6L lukket type. kan dette stemme??

EDIT 2: Bakhøytalerne bli å bestå av 1 st. Peerless HDS Exclusive 6.5" Midwoofer og 1 st. Peerless DT104 - 810921 - softdome eller Peerless v-line XT25SC30-04 1"dome, ringradiator - neodym bare litt usikker på hvilke er best.:S Hva er forskjell på V-line og vanlig?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V-line er elementer som het/ble produsert av Vifa tidligere, som så ble slått sammen med Peerless og Scan Speak og er en del av Tymphany | The Sound of Modern Design

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    V-line er elementer som het/ble produsert av Vifa tidligere, som så ble slått sammen med Peerless og Scan Speak og er en del av Tymphany | The Sound of Modern Design
    Men er da V-line bedre enn den vanlige??

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik

Jeg har tenkt litt på peerless HDS exclusive serien sine bassmellomtoner. noen som har noen meninger om disse??

EDIT: Fikkla litt rundt på WinISD og puncha inn alt av specs til Peerless HDS Exclusive 6.5" Midwoofer untatt SPL,Pe,Xmax,Z og dia. fordi jeg ikke viste hva dette var:P men likavell klarte den å komme opp med et kasse volum på 7.6L lukket type. kan dette stemme??
    SPL= følsomhet oppgitt i dB ved 1w/1m (87,5 dB)
    Pe= Nominell effekt tålighet, ofte RMS (ikke oppgitt)
    XMax= Linjær slaglengde (5,5 mm)
    Z= Nominell impedans (8 ohm)
    D=dia= effektiv diameter på membran (13,1 cm)

Lukket kasse på dette elementet er ikke å anbefale.
    Beregningen fra WinISD er antagelig i en kasse uten demping og med qtc= 0,707. Det vil i praksis bety at den ruller av rundt 100hz og dermed ikke spiller bass overhodet. Du må nok opp i 12-15 liter bassrefleks før dette elementet trives antar jeg.

Pga spørsmålene dine foreslår jeg at du tar deg tid til å lese deg til en del teoretiske, grunnleggende kunnskaper om emnet.
    Eltek har en bok i pdf format du kan laste ned, i tillegg anbefaler jeg at du kjøper en bok eller to. Men tar du nettet til hjelp er det mye kunnskaper å finne der også.

Uten en viss grunnleggende teoretisk forståelse blir det fryktelig tungt etterhvert hvis du skal konstruere høyttalerne selv.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •