DIY: Akustikkplater - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 119
    Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei hei

har et spørsmål til dere.

jeg har noen Dali ikon 6 mk2 på mitt rom. rommet er nettop pusset opp. med rockwool i veggene. men det er en del ekko i rommet. det jeg har tenkt på da er disse rockwool platene. vil den dempe diskanten og ekkoen ? jeg tenkte på 6 plater i et 15 kvadrat rom. eller må jeg høre etter hvert så jeg henge de opp ?

etter jeg pusset opp forsvant nesten alt bassen her. kan jeg gjøre noe med det ? eller må jeg har en subwoofer?

takker veldig for svar.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplatene vil hjelpe til å fjerne ekko. Plasserer du de i førsterefleksjonen, vil du får roligere diskant og et generelt løft i hele lydbildet. Bruk så tykke plater som du kan.

Har du veldig lite bass nå, må du først jobbe mye med plassering. Det er vanskelig å løse store diper med akustiske tiltak, men ikke umulig. Det er selvsagt lettere å skaffe seg en subwoofer eller to.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YS..
    Hei..

Skal selv lage noen slike akustikkplater av rockwool, men lurer på følgende.

Platene skal trekkes med et stoff (tynt strikket polyesterstoff) som er påtrykt div motiver.
    Kan disse strekkes direkte rundt rockwoolplaten eller bør jeg lage en treramme rundt rockwool platen?
    For 50 mm Rockwool akustikkpkate: Lag en ramme av glattkant eller granlist, 48 mm (standard på alle byggvarehus).
    Legg stoff på gulvet, så ramma oppå der og til slutt putter du plata oppi. Så er det bare å stifte fast så stramt du kan rundt hele ramma. Det er fullt mulig å få en helt stram og perfekt plate hvis du er nøye. Beregn ca 10-12 cm stoff på utsiden av ramma når alt ligger på gulvet før stifting. 5 cm mellom hver stift, ellers blir det ikke stramt nok. Jeg har laget 18 paneler på denne måten. Det tok sin tid, men verdt hver svettedråpe og øm høyrehånd. Tips: Begynn med ene kortenden, så trekker du det stramt stift for stift på andre kortenden. Så tar du et hjørne før du begynner på ene langsida. Siste langside er kjip, da det er viktig at du trekker det stramt for hver stift. Alt dette avhenger selvsagt hvor nøye du er på det...

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten regel er at man må kunne blåse igjennom stoffet, hvis ikke så tar det bort endel av egenskapene til platene:wink:

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Akustikkplatene vil hjelpe til å fjerne ekko. Plasserer du de i førsterefleksjonen, vil du får roligere diskant og et generelt løft i hele lydbildet. Bruk så tykke plater som du kan.

Har du veldig lite bass nå, må du først jobbe mye med plassering. Det er vanskelig å løse store diper med akustiske tiltak, men ikke umulig. Det er selvsagt lettere å skaffe seg en subwoofer eller to.
    takker. men er det noe begrensning man kan ha i et rom ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    takker. men er det noe begrensning man kan ha i et rom ?
    Det er begrenset hvor mye du bør dempe øvre frekvensområdet alene. Det kommer ann på rommet, andre tiltak og til dels preferanser. 6 plater er uansett ikke noe problem. Kjør på. Har du mulighet til bassfeller i hjørnene i tillegg vil det være et stort pluss da du får mer jevn demping i hele frekvensområdet.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er begrenset hvor mye du bør dempe øvre frekvensområdet alene. Det kommer ann på rommet, andre tiltak og til dels preferanser. 6 plater er uansett ikke noe problem. Kjør på. Har du mulighet til bassfeller i hjørnene i tillegg vil det være et stort pluss da du får mer jevn demping i hele frekvensområdet.
    nei, har ikke mulighet til bassfeller pga sengen og komode osv. men ja 6 plater jeg tenkte på da. vet du om du får kjøpt de platene altså 1 og 1 eller pakke? jeg var på byggmakker i dag der hadde de il kr 800 kr med 10 stk i men det tror jeg bare var 2 CM det er vell forlite?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    nei, har ikke mulighet til bassfeller pga sengen og komode osv. men ja 6 plater jeg tenkte på da. vet du om du får kjøpt de platene altså 1 og 1 eller pakke? jeg var på byggmakker i dag der hadde de il kr 800 kr med 10 stk i men det tror jeg bare var 2 CM det er vell forlite?
    Du finner en oversikt her:
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    De finnes ikke med 10 stk i, så da må det vært et annen produkt. Viktig å kjøpe riktig eller kan du risikere liten eller ingen effekt.

Alm hos Neumann i byen kjenner dette produktet godt. Ring han du: 55 549881

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    For 50 mm Rockwool akustikkpkate: Lag en ramme av glattkant eller granlist, 4,8 mm (standard på alle byggvarehus).
    Du hadde sikkert en skriveleif, og mente 48mm, ikke sant? 48x48mm justert lekt er et godt utgangspunkt.

DrE

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner en oversikt her:
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    De finnes ikke med 10 stk i, så da må det vært et annen produkt. Viktig å kjøpe riktig eller kan du risikere liten eller ingen effekt.

Alm hos Neumann i byen kjenner dette produktet godt. Ring han du: 55 549881
    åja. da kan det hende jeg har sett feil ja. men akustikkplate er det noe jeg kan kjøpe hos neumann ? ser du bor i bergen du også om du har kjøpt det der?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du hadde sikkert en skriveleif, og mente 48mm, ikke sant? 48x48mm justert lekt er et godt utgangspunkt.

DrE
    Hehe, selvfølgelig. 48 mm ja, de passer nesten akkurat til Rockwool platene, det er det nærmeste man kommer av det de har på byggvarehusene.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bør det være i alle 4hjørnene? planete deles vell på midten og på skrå, slik at det blir 4 like trekanter, men hvor høy bør de være? penest vil det jo være om de går helt opp til taket:-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    bør det være i alle 4hjørnene? planete deles vell på midten og på skrå, slik at det blir 4 like trekanter, men hvor høy bør de være? penest vil det jo være om de går helt opp til taket:-D
    Bassfellene i alle hjørnene gir selvsagt det beste resultatet. Og det samme med å bygge de som trekanter og la de gå helt til taket.
    Bassfeller får man aldri for mye av i et rom.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn helt basicly, hva er det en bassfelle gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tar bort bummelibum bas man ofta får. Är ofta vissa frekvenser slår flera gånger i ett rum och det låter gröt. Basfeller och equalizer är väldigt effektivt.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfellene i alle hjørnene gir selvsagt det beste resultatet. Og det samme med å bygge de som trekanter og la de gå helt til taket.
    Bassfeller får man aldri for mye av i et rom.
    så optimalt burde det vært i alle hjørner? også i hjørnene gulv/vegg, takk/vegg

spotkasser/vegg .

men hva gjør det med lyden? hvordan vil det påvirke bassen? vil det gi mer eller mindre bass?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er ønskelig, kan jeg poste bilder fra "produksjon" av mine aku-panel..
    (disse er med rockwool 30mm akustikkplater)

mvh

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Om det er ønskelig, kan jeg poste bilder fra "produksjon" av mine aku-panel..
    (disse er med rockwool 30mm akustikkplater)

mvh
    ja det hadde vært kjekt

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ønske

Man tager et tre, og spikker ut en stabel med slike:

Disse monteres så sammen

Ugjevnhetene-gjeves-ut...

Så lager man tidenes enkleste, men beste festeanordning for rockwoolplatene:

Og monters hensiktsmessig inni rammene:

120x60cm plater kappet ned til 60x40 (med andre ord 1 blir til 3)

Disse monteres så enkelt i hver sin ramme:

Slik ble de etter trekking av hvitt stoff. De hang i stua i starten...

men pr idag henger de i minikinoen, og har fått litt "kunstnerisk" tillegg

mvh Kai

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var flotte. Fordelen med slik du lager de er at de blir helt firkantet i hjørnene. Ulempen er at du får noen refleksjoner fra rammen og at absorpsjonsområdet blir noe mindre. Refleksjoner fra selve rammen kan faktisk noen gang være et problem.

Duppi dupp:
    Det er veldig fordel om man kan behandle hvor vegg møter tak og hvor vegg møter gulv også. Det er hjørner det også. Skal man gjøre store tiltak med porøs materiale så bør dog mange av platene være laget slik at de reflekterer mellomtone og diskant. Ellers blir det for dødt i rommet.

Bassfeller både senker peaker (boomete bass) og kan høyne diper/suckout. Resultatet er en jevnere bassrespons i rommet. Bassen går fra å være monoton og slapp til mer detaljert, strammere og den vil føles mer fysisk. Man vil senke etterklangtiden i bassen i rommet og det gjøre dynamikken blir vesentlig bedre. Bassen høres raskere ut.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •