DIY: Akustikkplater - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 119
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De akustiske egenskapene til lydplatene og akustikkplatene er nok forskjellige ja, kan vel ikke bare være et stort PR-jippo fra Glava og lage to typer av dette eller
    Har selv laget noen jeg har hengt til min egen kino, da med akustikkplater... og såvidt jeg tolker bildene at lydplatene til Minim rett, så er akustikkplatene mye faster i fisken om dere skjønner. Men har man allerede lydplater ihus, så koster det jo ingenting å prøve disse... blir man fornøyd med resultatet så er jo alt bærre lekkert

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    og såvidt jeg tolker bildene at lydplatene til Minim rett, så er akustikkplatene mye faster i fisken om dere skjønner.
    Det er motsatt, lyd platene er meget hardt presset. Akustikk platene er relativt luftig, men har fast overflate.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De akustiske egenskapene til lydplatene og akustikkplatene er nok forskjellige ja, kan vel ikke bare være et stort PR-jippo fra Glava og lage to typer av dette eller
    Har selv laget noen jeg har hengt til min egen kino, da med akustikkplater... og såvidt jeg tolker bildene at lydplatene til Minim rett, så er akustikkplatene mye faster i fisken om dere skjønner. Men har man allerede lydplater ihus, så koster det jo ingenting å prøve disse... blir man fornøyd med resultatet så er jo alt bærre lekkert
    Om lydplater er som vanlige himlingsplater så er de klart MYE fastere i fisken en disse. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive dem helt, men de er en ting i mellom "vanlig" glava-isolasjon og "vanlige" himlingsplater. Der er på ingen måte stive.

Jeg har også så lite greie på dette med akustikk og HiFi -generelt at jeg fomler litt nå for å få dette til å spille slik jeg vil ha det. Når jeg får i hus sofaen og et teppe til å ha på gulvet ser jeg fort om jeg får den lyden jeg vil ha. Kommer ikke den så blir alternativet å bestille et par akustikk plater i fra rockwool/glava, men det blir siste forsøk før en Lyngdorf med room perfect kommer i hus tror jeg =)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    men det blir siste forsøk før en Lyngdorf med room perfect kommer i hus tror jeg =)
    Jeg ville forsøkt med akustikk plater først. Jeg har Lyngdorf i hus og Room Perfect hjelper ikke... Den kan fikse litt opp når det gjelder plasseringer og frekvens kurven, men den tar bort alt som heter dynamikk og luft i lydbilde.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er motsatt, lyd platene er meget hardt presset. Akustikk platene er relativt luftig, men har fast overflate.
    Mulig da jeg ikke har sett disse lydplatene, for når jeg tenker meg om så var det Rockwools akustikkplater jeg brukte, ikke Glavas... sorry my bad !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville forsøkt med akustikk plater først. Jeg har Lyngdorf i hus og Room Perfect hjelper ikke... Den kan fikse litt opp når det gjelder plasseringer og frekvens kurven, men den tar bort alt som heter dynamikk og luft i lydbilde.
    Jepp. Det var det som var planen, men først vil jeg se om sofa og teppe vil ha noen innvirkning. Om jeg f.eks roper/snakker høyt til noen som er i et annet rom i huset så er det nok til å skape et hørbart ekko i stuen så at det ikke er helt optimalt er vel helt sikkert. Regner med at det ikke holder med 3stk 120x60 plater uansett om forholdene er så ille.

Da sparte jeg meg for å ha den hjem på test. Spurte i en tråd om den forsterkeren for et par dager siden, men da var det ingen som kom med et så konkret svar. Takk.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at man bør prøve seg på akustikkplater først, noe jeg også har, men jeg har også en RP-1 i hus... og for å si det sånn: Kjerringa ryker ut før RP-1 gjør det 8) (nei, hun leser ikke avforum!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at man bør prøve seg på akustikkplater først, noe jeg også har, men jeg har også en RP-1 i hus... og for å si det sånn: Kjerringa ryker ut før RP-1 gjør det 8) (nei, hun leser ikke avforum!)
    Dere gjør det ikke lett for en stakkars fersking

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden jeg begir meg ut på krangletur med anerkjente medlemmer her på forumet, men i kveld må jeg desverre gjøre et unntak.

Forklaring på svamp og dusjforheng er mildest talt villedene, og det at RP fra Lyngdorf ikke hjelper (tar bort dynamikk) er beyond hinsides.

Basiskunnskap om akustikkmatter med tilstrekkelig tetthet synes å være revet bort fra denne tråden (tenker på alle andre enn BEF, som vet hva han driver med). Noen synes å mene at "kun en duk hengt på sideveggen vil gi demping".

For at et materiele skal overhode være interessant i akustisk sammenheng, så må tettheten være god nok. Pragmatsik tips; kjøp Rockwools akustikkmatter eller la vær å kjøpe noe. Skumgummi i alskens varianter gir i beste fall begrenset effekt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For at et materiele skal overhode være interessant i akustisk sammenheng, så må tettheten være god nok. Pragmatsik tips; kjøp Rockwools akustikkmatter eller la vær å kjøpe noe. Skumgummi i alskens varianter gir i beste fall begrenset effekt.

Hva er akustikkmatter? Er dette det? Hvis ikke, kan du vise blider av det produktet du snakker om?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva er akustikkmatter? Er dette det? Hvis ikke, kan du vise blider av det produktet du snakker om?
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, spørs om jeg bare driter i hele forsøket, hvis det viser seg at de platene jeg har ikke gjør noe jobb.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg begynt på kinorommet mitt Aleksander.. Og kjem til å stikke oppom deg på jobb en dag for å få hjelp til å lage akustikkplater. Virker som du har mye å bidra med der..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke hvorfor folk skal eksperimentere med andre produkter hvor effekten er svært usikker når rockwool akustikkplater (som fungerer glimrende) er så billig. Lydplater er laget for å stoppe at lyden forplanter seg til andre deler av huset. Jeg tviler på at de fungerer like godt som rockwool akustikkplater til akustiske formål i et rom. Mest sansylig er de altfor harde og for tynne. Skal man f.eks dempe i bassen, så skal det ikke være for tett. Det bør heller ikke ha tetthet under 40 kg/m3.

Nesten alt som ligger under byggeisolasjon fra både rockwool og glava har en maks tetthet på 20kg/m3. Dette er for lavt til at det fungerer spesielt godt til akustiske formål. Det vil fungere, men ikke like bra som materiale som er laget med tanke på akustikk. Man må kompensere ved å bygge de mye tykkere og hvem vil det.

Man bør holde seg produkter som er laget til akustiske formål. Rockwool akustikkplater gjør det og glava har en del greier av det som ligger under himlinger. Alt under byggeisolasjon ville jeg ha styrt unna.

Så bør man unngå å bruke mye tynne plater. De på 30mm vil ikke dempe 100% ned til mellomtonen. Resultatet er de kun demper 100% i diskanten og bruker man mange får man en overdemping og det vil låte dødt. Det kommer selvfølgelig ann på rommet og høyttalerne. Har man mye ekstra nivå i diskanten, så kan det fungere. Men som regel har man en del demping i diskanten fra før av i rommet fra møbler, gardiner og tepper. 50mm platene vil dempe ned til mellomtonen og er de tynnesten man derfor bør bruke. 75mm og 100mm plater er enda bedre å bruke da de også gjør noe i bassen. For de som har mulighet til det, bør man også supplere med bassfeller i hjørnene. Ideelt sett bør man dempe hele veien ned og jo mer demping i bassen jo bedre blir sluttresultatet. Det er fult mulig å overdempe i diskant og mellomtone området, men det er nesten komplett umulig å overdempe i bassen.

Lyngdorf sin romkorreksjon har jeg aldri selv prøvd, men de gangene jeg har lyttet til Lyngdorf oppsett har jeg opplevd akkurat det BEF påpeker. Mangel på dynamikk og dørgende kjedelig å lytte til. DEQX anleggene satt opp av Snickers-is er derimot andre boller. Norges beste?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mest sansylig er de altfor harde og for tynne. Skal man f.eks dempe i bassen, så skal det ikke være for tett. Det bør heller ikke ha tetthet under 40 kg/m3.
    De som jeg har - og linket til er ikke harde i det hele tatt.. De er muligens litt tynne, men jeg tenkte å ta to-og-to sammen..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    De som jeg har - og linket til er ikke harde i det hele tatt.. De er muligens litt tynne, men jeg tenkte å ta to-og-to sammen..
    Nei, men mest sansynlig har de en tetthet på under 20kg/m3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsumere

Så for å oppsummere så er det Rockwool akustikk plater en må kjøpe, ikke Rockwool lydplater?

Heller ikke vanlig isolasjon som har lav densitet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Så for å oppsummere så er det Rockwool akustikk plater en må kjøpe, ikke Rockwool lydplater?

Heller ikke vanlig isolasjon som har lav densitet.
    Det er korrekt. Og ikke tynnere enn 50mm. Disse:
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Skal selv lage noen slike akustikkplater av rockwool, men lurer på følgende.

Platene skal trekkes med et stoff (tynt strikket polyesterstoff) som er påtrykt div motiver.
    Kan disse strekkes direkte rundt rockwoolplaten eller bør jeg lage en treramme rundt rockwool platen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet med print på. Må de vere et spesielt lerret? Ska ha printa noe bilder på dem..

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •