DIY: Akustikkplater - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 119
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja den rocwoolen der funker bra, den er også god til demping i subber.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tenkte å lage plater som kan henges på vegg for å dempe noen refleksjonslyder, kan denne hjelpe, jeg har fått en del av naboen min av disse.
    Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    Kan bekrefte at disse fungerer meget bra, spesielt i diskant- øvre mellomtone.
    Kle dem med et passende gardinstoff, så kan du faktisk pynte litt med dem også.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kan bekrefte at disse fungerer meget bra, spesielt i diskant- øvre mellomtone.
    Kle dem med et passende gardinstoff, så kan du faktisk pynte litt med dem også.

Ah! Takker.. da er det bare å sette i gang.. Jeg sliter ikke med noe annet en at den ene høyttaleren står nærmere vegg en den andre, og på mine så høres det godt, lyden treffer veggen slik at balangsen ikke blir så lett..

Mulig jeg må få Tiger til å hjelpe meg litt her..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å lage plater som kan henges på vegg for å dempe noen refleksjonslyder, kan denne hjelpe, jeg har fått en del av naboen min av disse.
    Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    De platene er beregnet for å dempe støy og isolere omgivelsene for støy, ikke lage god akustikk i et rom.

Disse er beregnet for å lage god akustikk i et rom, Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    De platene er beregnet for å dempe støy og isolere omgivelsene for støy, ikke lage god akustikk i et rom.

Disse er beregnet for å lage god akustikk i et rom, Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Jeg vet at de ikke er optimale, men som lærling har jeg ikke råd til å kjøpe meg noe ennå.. Man tager hva man haver..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kjøpte de platene som du sier at de ikke var bra nok for å forbedre akustikken i dag (30670517). Vil ikke disse fungere i det hele tatt?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dempe støy og dempe reflekterende lyd er vel to sider av samme sak?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det vil jeg også mene!
    La gå at det finnes spesielle utførelser som har betegnelsen "akustikkplater", men jeg tror oppriktig talt at forskjellene er relativt små?
    Det ser i allefall umiddelbart som at forskjellen ligger i overflatefinish, men sannsynligvis er det nok også en forskjell i platenes fasthet / tetthet.

Jeg vil allikevel tro at man kan komme relativt godt ut av det, ved å benytte slike plater som Hoj sikter til.
    De er i alle fall bedre enn ingenting!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jepp, det vil jeg også mene!
    La gå at det finnes spesielle utførelser som har betegnelsen "akustikkplater", men jeg tror oppriktig talt at forskjellene er relativt små?
    Det ser i allefall umiddelbart som at forskjellen ligger i overflatefinish, men sannsynligvis er det nok også en forskjell i platenes fasthet / tetthet.

Jeg vil allikevel tro at man kan komme relativt godt ut av det, ved å benytte slike plater som Hoj sikter til.
    De er i alle fall bedre enn ingenting!
    Om det fungerer det kan jeg finne ut av om et par timer (om det er hørbar endring). Har fått laget meg to rammer nå i treverk og madammen driver å stryker stoffet som skal på

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som BEF indikerer så er akustikkmattene fra Rockwool høyst sannsynlig mye bedre enn byggisoleringen som er nevnt her. Årsakene er slik jeg ser det:

a) Tetheten til akustikkmattene er høyere. For å kunne absorbere energien lydbølgene skaper effektivt MÅ tettheten være stor nok.

b) At akustikkmattene har oppgitt absorbsjonskoeffisienter, mens byggisoleringen ikke har det, skulle også gi en pekepinn om effektiviteten...

c) Byggisoleringen sitter i mellomveggen. Altså bak gips / spon og er således ikke tenkt å absorbere lyd direkte på innsiden av rommet. Det er derimot de aksutikkplatene. Ref. energi versus tettheten som kreves for å kunne dempe effektivt

Men, byggisoleringen vil muligens ha en viss effekt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Om det fungerer det kan jeg finne ut av om et par timer (om det er hørbar endring). Har fått laget meg to rammer nå i treverk og madammen driver å stryker stoffet som skal på

Har du fått testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet?
    Ja. Ikke noe videre imponert så langt. Men så har jeg en svær flate på gulvet uten teppe eller noe (parkett) og mistenker at denne flaten kan lage litt kluss. Jeg har bestilt ny sofa og venter den inn på mandag så da får jeg vel litt "hjelp" i fra den sofaen også tenker jeg.

Jeg brukte også kun 30mm tykke plater med et stoff i fra Jysk utenpå og det er mulig at det blir for tynt, men det var sjefen som bestemte at de ikke skulle være tykkere. Kommer tilbake med bilder litt senere i kveld.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Dempe støy og dempe reflekterende lyd er vel to sider av samme sak?
    Nei det er ikke det, man kan sammenligne det litt med å stoppe vann som sprutes på en vegg. Vis du har en svamp og spruter vann på den vil den ta til seg vann slik at det ikke flyter ut over, vannet vil trenge gjennom den. Vis du da tar et dusj forheng og spruter vann på det vil ikke vannet komme gjennom, men bli på siden der det vil ha en roligere form enn vis man hadde sprutet rett på betongen.

Så en lydplate blir som dusj forhenget,den stopper lyd fra å trenge gjennom, samtidig ro lyden litt. En akustikk plate blir som svampen, vil ta til seg lyd og roe lyden, men den vil ikke hindre lyden å gå gjennom.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver også å orientere meg rundt mulighetene for akustikkplater, i mitt tilfelle til å begynne med ha foran de tre vinduene i hjemmekinoen.

Det er en fabrikk her i nærområdet som lager såkalte rockebrakker, eller musikkbingen som de selv kaller det. En som jobber der sier de bruker Glava, men han husket ikke det eksakte navnet.

Musikkbingen / Produkter - HÃ¥logaland Element AS

Jeg har en mistanke om at det kan være Akuduk Pluto eller Akuduk Jupiter. På tegningen deres stod det Akuduk. Men jeg skal få en kamerat som jobber der til å finne ut hva det er og ta med et avskjær til meg

http://www.glava.no/filesystem/2007/..._2007_4973.pdf

http://www.glava.no/filesystem/2007/..._2007_4972.pdf

Jeg tenker som så at hvis disse Glavaplatene er gode nok for en rockebrakke, burde de vel også være gode nok for hjemmekinoen. Prisen vil selvfølgelig spille en rolle her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke det, man kan sammenligne det litt med å stoppe vann som sprutes på en vegg. Vis du har en svamp og spruter vann på den vil den ta til seg vann slik at det ikke flyter ut over, vannet vil trenge gjennom den. Vis du da tar et dusj forheng og spruter vann på det vil ikke vannet komme gjennom, men bli på siden der det vil ha en roligere form enn vis man hadde sprutet rett på betongen.

Så en lydplate blir som dusj forhenget,den stopper lyd fra å trenge gjennom, samtidig ro lyden litt. En akustikk plate blir som svampen, vil ta til seg lyd og roe lyden, men den vil ikke hindre lyden å gå gjennom.
    Hmm, det var jo en meget god foklaring vil jeg si. Jaja, skal ikke protestere på den der nei!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Jeg tenker som så at hvis disse Glavaplatene er gode nok for en rockebrakke, burde de vel også være gode nok for hjemmekinoen. Prisen vil selvfølgelig spille en rolle her.
    Jeg fant ikke produkt betegnelsen på Glava sine akustikk plater akkurat nå. Legger med PDF på en akustikk plate jeg har brukt mye av og som fungerer meget godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine DIY akustikkplater.

Har du fått testet?
    Tror ikke jeg vil gjøre meg opp noen spessiell mening før jeg har fått inn sofaen og eventuelt fått handlet inn noe som kan ligge på gulvet. Kan gulvet skape den litt irriterende diskanten på høye volum når det er som mitt (se bildene).

Uansett.. tenkte å dele litt bilder etter dagens økt.

Har skaffet meg noen lister som jeg brukte som ramme bak. Her er også et glimt av Rockwool lyd-dempingsmattene.

Kom så til hva jeg skulle feste sammen rammen med. Prøvde først med de tynneste spikerene jeg kunne finne på Monter, men selv om jeg forborret med et syltynt borr så sprakk det og gikk jeg på med et litt større borr så synst jeg at jeg ikke fikk feste godt nok. Gikk så for å stifte rammen sammen på begge sider som vist under her med 8mm stifter og det satt som bare pokkern.

Måtte legge på en list i midten av rammen også for å få rockwoolen til å sitte bra. Jeg Brukte 3M lim på sprayboks som jeg sprayet på rammen og trykte denne fast i rockwoolen for å få den til å sitte litt i rammen uten hjelp av innstrammingen på stoffet. Brukte kun 1 rockwool plate på 30mm tykkelse pr. plate pga en samboer som ikke ville ha dem tykkere..

Her fester min bedre halvdel stoffet (som forøvrig hun fikk velge og som jeg enda er noe skeptisk til). Stoffet er kjøpt på Jysk.

Innfesting av stoffet i hjørnene.

Sånn ble platene til slutt når jeg fikk montert de på veggen. De henger 1-2 cm ute i fra veggen på noen "L" kroker. Disse to er montert på bakveggen og avviker noe i fra Sketchup tegningen min da jeg fant ut at 120 høyden egentlig var kurrant når jeg fikk sofaen i hus siden sofaen kommer til å komme omtrent opp i platene når den kommer inntil veggen der.

Har ikke fått tillatelse til å henge denne på veggen enda, men den er plassert i 1.refleksjon sånn ca. i fra venstre høytaler. Plasserte et speil der som var ca. 15cm bredt og 2 meter høyt der hvor platen står og da så jeg direkte på høytaleren.

Vurderer å skaffet et annet stoff å trekke platene i da dette "skrek" litt vel mye, men får se hvordan det blir. Det er uansett ikke store jobben/kostnaden.

Edit: Og ja, stolene ryker ut så fort nye sofaen kommer

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse platene ser jo riktig fine og dekorative ut. Godt jobbet og lykke til videre. Artig at du fikk samboeren med på jobben.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for forklaringen, så det du sier er al lydplatene vil stoppe lydbølgene helt?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Takk for forklaringen, så det du sier er al lydplatene vil stoppe lydbølgene helt?
    Nei ikke helt, men de vil være en meget god beskyttelse for at støy ( lyd ) ikke skal gå igjennom til andre deler i et bygg.

Lyd plater er konstruert for å dempe/ta bort fra endel til en annen del i et bygg. Mens en akustikk plate hjelper på å korrigere ubalansen i akustikken for et rom.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •