DIY: Akustikkplater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 119
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av davalex
    Da har jeg sjekket pris på Rockwool Akustikkplater. Prisen per plate ligger på 85,-, men man må kjøpe èn pakke à 6 plater. Så det kommer på litt over 500. Problemet er at minstepris på frakt er litt over 700,-. Så man må betale litt over 1200,- for en vare til litt over 500.

Skal få sjekket ut markplatene og se om det er litt hyggeligere pris på disse og om man slipper frakt.
    Hvis det er snakk om at butikken får en spesialleveranse med denne ene pakken, så kan jeg skjønne at det blir dyrt, men hvis du kunne vente til butikken allikevel skal få en leveranse fra Rockwool, så burde det jo ikke bli like dyrt.

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis det er snakk om at butikken får en spesialleveranse med denne ene pakken, så kan jeg skjønne at det blir dyrt, men hvis du kunne vente til butikken allikevel skal få en leveranse fra Rockwool, så burde det jo ikke bli like dyrt.
    Helt enig - og dette spurte jeg om på monter, men det virket ikke som om de ville gjøre det på denne måten. Uansett så tar jeg en tur på byggmakker. Kan være de er litt mer behjelpelige der.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paroc vs. Rockwool - fight!

Er det noen som vet forskjellen (om det er noen) på Paroc og Rockwool Akustikkplater?

Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool

Hoved side

Det er forskjell på prisen nemlig..

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har de rockwool platene med svart film. Både 75 og 50mm. Planen var å ramme inn 50mm platene, men har ikkje kommet så langt. De tjukkare platene står permanent bak mine OB høgtalarar.

Filmen som er på er ialefall god nok finish for meg.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv 3 pakker med Rockwool akustikkplater fra fra den lokale Coop Byggvare tidligere i år... var aldri snakk om at de skulle ha noe ekstra i frakt selv om det ikke var lagervare.
    Vil noen ta seg ekstra betalt for frakta, så gå en annen plass!!
    Forøvrig, jeg skulle ha de sorte, så jeg kjøpte platene i sort, men ble likevel nødt til å trekke de med sort dekomolton... de dysset noe forferdelig!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle gode svar og tips!

Det hele endte med at jeg gikk for Mark-platene til rockwool. I følge ekspeditøren var disse og akustikkplatene akkurat det samme, bortsett fra at disse ikke var trekt med plast. Men når jeg uansett skulle trekke dem så hadde det ikke noe å si. Jeg kjøpte også listverk. Dette listverket var noe for smalt, så jeg har kjøpt en ekstra list som jeg legger bak for å bygge ut.

Listverk og markplate kom på tilsammen 203,-. Desverre så fikk jeg litt for lite listverk, pluss at jeg klarte å sage èn list feil. så jeg mangler tre langsider
    Handler inn dette i morgen.

På Hansen og Dysvik kjøpte jeg svart møbelstoff som jeg skal bruke til å trekke markplatene med. Kjøpte mer enn nok, så jeg har mulighet til å klippe litt feil. Stoffet var det dyreste jeg kjøpte og det kom på tilsammen 275,-.
    Er litt usikker på hvordan jeg skal feste stoffet til platene, men jeg har kjøpt tekstillim som bør klare denne jobben. Det skal jo bare på plass og ikke flyttes på, og dette limet er rimelig sterkt. Tilpasset litt istad, og jeg tror dette blir veldig bra når alt er på plass! (Bilder kommer ;-) )

Jeg er dog litt usikker på hvordan jeg skal feste platene med stoff til rammene jeg lager. Er det noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan gjøre dette så tas de i mot med stooor takk!

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt følger en link på YouTube som viser hvordan det kan gjøres:

YouTube - How to make a Bass Trap Acoustic Panel (Tutorial)

Gjerne post bilder av din byggeprosess. Gleder meg til å se resultatet og høre dine erfaringer.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett den videoen der må jeg nok litt tilbake i tenkeboksen. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å legge rammen rundt selve markplaten. Men dette er jo uten tvil en bedre løsning!

Bilder kommer!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri betalt for frakt når jeg har bestilt rockwool!
    Hadde ikke funnet meg i det heller!
    Man er tross alt i en butikk å skal kjøpe en vare som butikken selger.
    Klart skal man absolutt ha de så fort som mulig må man betale for å få raskere levering,
    men de fleste slike sjapper har gjevnlig bestilling på slikt, men påvent gjerne en 2-3 ukers ventetid...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort litt endringer i designet mitt og bestemt meg for å feste rammen bak. Skjønner ikke hva jeg tenkte på i utgangspunktet. Men slik er det når man bygger ting, åpenbarelser hele tiden.

Jeg vurderte å legge to plater oppå hverandre, men fant ut at dette blir for tykt til å ha på vegge. Når jeg skal lage bassfeller legger jeg heller to oppå hverandre. Det vil også bli enklere å feste i denne konstruksjonen.

Legger ved noen bilder av byggeprosessen.

Rammedeler pluss stoffet jeg skal bruke rundt.

Rockwool platen som skal gjøre underverker med lyden.

Rammen ferdig satt sammen. Tilpasses til platen. Og sist men ikke mist et stakkars bonsai-tre, som ikke fikk like mye kjærlighet som anlegget.

To plater blir for tykt for veggen. Bassfellene kommer til å ha to.

Litt lim for å feste platen og rammen litt bedre.

I morgen må jeg få tak i stifter og en stiftemaskin for å feste stoffet rundt platen og til rammen. Samt litt ekstra listverk, siden jeg klarte å feilberegne og sløse bort litt idag.

Er forsatt usikker på om rammen og platen kommer til å sitte godt nok sammen. En idè kan være å feste de sammen med et bånd under stoffet, to på langs og to på tvers. Dette må jeg prøve å finne ut av i morgen.

Hva tror dere?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se flere lage DIY akustikkpanel og bassfeller.
    Har snekret sammen noen selv, og etter en del prøving og feiling er jeg meget fornøyd med resultatet. Største problemet ble å få platene til å virke i det frekvensområdet jeg ville.

Litt nysgjerrig på det isolasjonsmaterialet du valgte. Benyttet rockwool akustikkplater selv, og ser ut fra bilder og roockwool.no at disse markplatene er ganske forskjellige rent fysisk. Hvilke egenskaper har de lydmessig og hvilken tykkelse gikk du for?

Når det gjelder konstruksjonen din gir bildene lite å gå på når det gjelder å vurdere effekten, men utseende lover godt for WAF'en 8)
    Hvilke frekvenser ønsker du å dempe og hvorfor? Kunne vært artig å fått se noen før og etter målinger. Planlegger du å henge platene rett på veggen, eller skal du regulere virkningen med luft bak?

Mange spørsmål, men jeg er veldig vitebegjærlig

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Litt nysgjerrig på det isolasjonsmaterialet du valgte. Benyttet rockwool akustikkplater selv, og ser ut fra bilder og roockwool.no at disse markplatene er ganske forskjellige rent fysisk. Hvilke egenskaper har de lydmessig og hvilken tykkelse gikk du for?
    Det er første gang jeg lager akustikkplater, så disse rockwool-platene ble i utgangspunktet valgt på grunn av anbefalinger og tips fra folk her på forumet og fra han jeg snakket med i butikken. Disse platene skal i utgangspunktet var veldig like. Disse er ikke pakket inn i plast, mens akustikkplatene er det. Derfor egner nok akustikkplatene seg bedre i et rent innemiljø enn disse. Men siden dette er første gang jeg lager noe slik så tenkte jeg "what the hell". Disse kommer antageligvis til å bli byttet ut etter en liten stund alikevel! hehe!
    Platene skal henge på veggen ved siden av høytalerne, derfor så valgte jeg å gå for 30mm. Jeg vurderte å legge disse dobelt, men det ble rett og slett for stort. Hadde ikke falt i smak hos bedre halvdel.

Når det gjelder konstruksjonen din gir bildene lite å gå på når det gjelder å vurdere effekten, men utseende lover godt for WAF'en 8)
    Hvilke frekvenser ønsker du å dempe og hvorfor? Kunne vært artig å fått se noen før og etter målinger. Planlegger du å henge platene rett på veggen, eller skal du regulere virkningen med luft bak?
    I hovedsak er øvre mellomtone og diskant jeg ønsker å dempe. Noen typer musikk kan bli litt rotete og høres skarpt ut. Hvordan jeg skal gjøre opphenget har jeg ennå ikke bestemt meg helt for. Akkurat nå har jeg kjøpt inn utstyr for å henge de helt inntil veggen. Jeg skulle gjerne ha gitt deg noen målinger, men det har jeg desverre ikke utstyr til. Hadde vært morsomt å sett dette for min egen del også, men inntil videre må jeg nok bare stole på mine egne ører.

Siden du har laget noen akustikkplater før, kanskje du har noen tips og komme med angående oppheng på vegg? Jeg bor akkurat nå i en leid leilighet, så det er fint om det ikke lager for mye hull og ekkelhet.

Bildene er ikke veldig gode i forhold til hvordan disse er konstruert. Jeg har ikke fulgt noen spesiell oppskrift eller tegniner. Jeg har lest litt i "The Master Handbook of Acoustic", og håper jeg har fått litt unytte av dette. "Time will show" er vel alt jeg kan si til dette. Jeg håper jeg har dem ferdig i morgen eller på onsdag slik at jeg kan gi litt tilbakemeldinger på hvordan lyden ble!

Mange spørsmål, men jeg er veldig vitebegjærlig
    Mange svar også, håper du fikk svar på det du lurte på! Morsomt at det er flere enn meg som synes dette er interessant!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panelene er ferdig - og for et løft!

Da har jeg fått gjort ferdig panelene - og du verden for et løft i lydbildet! Kommer tilbake til dette litt senere, og viser dere resten av byggeprosessen først.

Når rammene endlig var ferdig, var det på tide å stifte stoffet til rammene:

Jeg stiftet først langsidene på begge sider, så stiftet jeg fast en stift på midten på kortsidene. Jeg passet hele tiden på at stoffet var stramt.

Hjørnene var litt verre, men etter en liten samtale med moder'n, så løste det seg. Jeg gjorde det på følgende måte:
    1. En stift på midten av kortsiden.
    2. Dra stoffet helt til deg, og lag en 90 graders vinkel på hjørnet
    3. Brett så tilbake å stift godt.
    Litt vanskelig å forklare, men dette fungerte veldig bra.

Slik ble resultatet på hjørnene:

Ferdige plater:

Alt på plass:

Så hvordan ble lyden?
    Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig overrasket. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å plassere disse på veggen vedsiden av høytaleren, men dette tror jeg rett og slett at jeg venter med. Å plassere dem bak gjørde alt jeg ville at de skulle gjøre - med mer!

Bass: Du verden! Her er den største forandringen. Dypbassen kommer virkelig frem. Bassen har blitt mye strammer og mer detaljert. En kjempe forandring.
    Mellomtone / diskant: Lyden har blitt mye mer roligere, den er ikke skarp lengre og instrumentene flyter ikke i hverandre slik som de hadde en tendens til å gjøre før. Kan spille høyere uten at det blir slitsomt! Og det er veldig bra!

Alt i alt så har lyden blitt mer detaljert og kontrollert. Oppgraderingen som i kostet i underkant av 600,- var absolutt verdt det. Utrolig fornøyd! Synes ikke platene ser så galt ut heller! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sjekket pris på Rockwool Akustikkplater. Prisen per plate ligger på 85,-, men man må kjøpe èn pakke à 6 plater. Så det kommer på litt over 500. Problemet er at minstepris på frakt er litt over 700,-. Så man må betale litt over 1200,- for en vare til litt over 500.

Skal få sjekket ut markplatene og se om det er litt hyggeligere pris på disse og om man slipper frakt.
    Man kan eventuelt kjøre ned til Moss å hente de selv så sparer du frakten.
    Det gjorde jeg..
    Husk å se over platene før du tar de med deg. De blir fort stygge i hjørnene osv om de har blitt dårlig behandlet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvordan ble lyden?
    Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig overrasket. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å plassere disse på veggen vedsiden av høytaleren, men dette tror jeg rett og slett at jeg venter med. Å plassere dem bak gjørde alt jeg ville at de skulle gjøre - med mer!

Bass: Du verden! Her er den største forandringen. Dypbassen kommer virkelig frem. Bassen har blitt mye strammer og mer detaljert. En kjempe forandring.
    Mellomtone / diskant: Lyden har blitt mye mer roligere, den er ikke skarp lengre og instrumentene flyter ikke i hverandre slik som de hadde en tendens til å gjøre før. Kan spille høyere uten at det blir slitsomt! Og det er veldig bra!

Alt i alt så har lyden blitt mer detaljert og kontrollert. Oppgraderingen som i kostet i underkant av 600,- var absolutt verdt det. Utrolig fornøyd! Synes ikke platene ser så galt ut heller! :-)
    Dette er moro!! Virkelig flere som burde prøve seg frem med akustiske tiltak istedenfor å bytte komponenter/høytalere for fort.
    Holder selv på med demping og merket stor forskjell da jeg fikk inn Ecophon plater i førsterefleksjon...
    Gøy å se at det var så vellykket

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette er moro!! Virkelig flere som burde prøve seg frem med akustiske tiltak istedenfor å bytte komponenter/høytalere for fort.
    Halve morroa er jo selve byggeprosessen. Når man monterer og ting høres helt rått ut så er det "bare toppen av kransekaka":-D

Det å legge noen lapper i optimalisering av rom, er utentvil en god investering!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Holder selv på med demping og merket stor forskjell da jeg fikk inn Ecophon plater i førsterefleksjon...
    Gøy å se at det var så vellykket
    Når dere snakker om plassering. Hvor vil det lønne seg mest å sette inn sånne plater?

Jeg vurderer å lage meg slike plater etter oppskriften i denne tråden og har tegnet litt hvordan jeg har tenkt det her. De tre platene som henger litt etter hverandre på veggen rett frem med litt farger på tenkt jeg å lage 60x60 da jeg mistenker at denne nakne veggen lager litt rariteter i rommet. På bakveggen er jeg usikker på hvor store plater jeg skal gå for, men har nå tegnet et forslag her. Kan dette fungere?

(motivet er bare skrablet ned for å ilustrere at det skal være et eller annet på dem..blir samboern sin beslutning å ta hva som skal være der)
    flere bilder

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Når dere snakker om plassering. Hvor vil det lønne seg mest å sette inn sånne plater?
    I førsterefleksjon, førsterefleksjon og førsterefleksjon. Også kalt vegg, tak og gulv der du kan se høyttalerelementene via speil. Så enkelt.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står veldig greit hvordan du finner førsterefleksjonen her.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å lage plater som kan henges på vegg for å dempe noen refleksjonslyder, kan denne hjelpe, jeg har fått en del av naboen min av disse.
    Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •