Brokoble en "ikke brokoblbar" forsterker?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokoble en "ikke brokoblbar" forsterker?!

Jeg har en Dynamic Precision PA1 2x250 watter som orginalt desverre ikke kan brokobles.

Mener jeg for mange år siden hørte at en kan "modifisere" de fleste forsterkere slik at en alikevell får de brokoblet, (om jeg ikke tar helt feil kunne dette bl.a. gjøres ved en ekstern DIY boks).

Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres, eller er det helt feil det jeg har hørt?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du XLR tilkobling på den? Og kan du evt. bruke dem?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du planlegger å gjøre dette for å bruke forsterkeren med din Bag End sub, vil jeg anbefale deg å slå fra deg ideen. Dempefaktoren reduseres drastisk ved brokobling, noe som fører til dårligere kontroll over elementene.
    En PA forsterker (fortrinnsvis vifteløs sådan) med tilstrekkelig båndbredde ville funkere lytefritt til å drive en slik konstruksjon. Nå som de switchende forsterkerene innen det segmentet har blitt så gode som de er, vil du kunne få mye effekt levert av en kald og stille forsterker til en overkommelig pris.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har XLR ja, men bruker idag Phono->XLR adapter da forforsterker kun har phono ut.

Gwandarion: Vil ikke brokoble kun for å bruke Bag End prosessoren, men klart det er en del av greia. Men dersom jeg skal bruke den nyinnkjøpte 21" suben bør jeg nok ha mer enn 250 watt (selv om DP watta er relativt kraftfulle..) Ett alternativ er selvsagt å kjøpe en ny forsterker f.eks. Dayton 1000watter, men hadde helst håpt å slippe flere innkjøp akkurat nå.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Den har XLR ja, men bruker idag Phono->XLR adapter da forforsterker kun har phono ut.
    Da er det litt mer problematisk. Du burde hatt XLR ut fra forforsterkeren, da hadde det vært peace of cake.

Det du må gjøre, er å invertere signalet på den ene kanalen til forsterkeren. Slik at kanalene kjørere i motfase, da kan du brokoble dem.
    Og om du hadde hatt XLR ut fra forforsterker, kunne du bare brukt kald pinne istedet for varm pinne inn på forsterkeren (kald pinne har invertert signal ift. varm pinne, dette er grunnen til at støy blir kansellert i disse kablene.)

En eller annen måte å invertere signalet er det som må til altså.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.... det som er saken er at jeg også har fått meg en Bag End ELF/delefilter som har XLR inn og ut som da etter planen skal imellom forforsterker og effektforsterk, så strengt tatt vil jeg da kunne bruke XLR mellom den og effektforsterkeren!

Vil dette fungere? Altså først bruke en phono->XLR overgang fra preamp inn på BagEnd, så videre derfra via XLR->XLR til effektforsterker? (BagEnd har stereo inn/ut, men pre har kun mono ut på subutgang slik at jeg der må bruke y-ledd for å få to kanaler inn på BagEnd)

Dersom dette går, hvordan får jeg gjort dette i praksis det du sier om varm og kald pinne? Er det slik at en kanal må inverteres eller begge? Hvordan kobler jeg isåfall da høytaller på effektforsterkeren, bruker + på både venstre og høyre kanal?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke sikkert den gjør phono om til balansert nei. Det må du sjekke ut.
    Varm pinne er vanlig signal (samme som + pinnen på phonokontakten) kald er motsatt fase, og så har du jord da (går utifra at det er snakk om 3-pins XLR). Det du måtte gjort var å bytte om varm og kald på den ene inngangen til forsterkeren. Den andre skal ikke inverteres.
    Høyttalerne kobles til begge + utgangene da. Og - utgangene kortsluttes, altså en kabelstump fra ene til andre.

Om den ikke gjør om til balansert, så må du gå til innkjøp av deler. En trafo kan du bruke til å invertere signalet. Evt. bygge en opamp krets som inverterer signalet (antar jeg, uten at jeg aner hvordan).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags sub er dette?
    DP ble såvitt jeg vet opprettet for PA markedet, og tatt inn i varmen av noen hifibutikker? inntil han Leif sa han ville prioritere PA igjen.. (og nå kjøpt av ec)
    18" sub går nok fint!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben er av den voksne sorten som liker endel effekt, det er denne det er snakk om.

DP har foresten lagd både PA og hjemmeforsterkere og er vell først og fremst kjent for sine hjemmeforsterkere. Akkurat min er lagd for PA men er bortimot identisk med en utgave som er lagd for hjemmebruk, hovedforskjell mener jeg er andre innganger og itillegg viftekjøling (som forøvrig er tilnærmet lydløse)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA bass med 99db følsomhet. sikker på at denne behøver så mye effekt?
    googlet merket og fant blandt annet dette fra et selskap som selger mange av enhetene, blandt annet 15" og 18" coaxer fra Paudio:
    "Efficiency is so high--in all models--that you can pretty much ignore this variable. If your amplifier won't play these PAudio speakers, it won't be able to play any other speaker."

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet den er oppgitt med høy følsomhet men den føles absolutt ikke lettdrevet utifra det lille jeg har testet. Og nå er planen min å bruke dette som ett rent subelement fra 50hz og ned og da hjelper det lite med høy effektivitet dersom det er på f.eks. 100 hz

Det at kassen er trykkammer gjør den ikke akkurat superefektiv og i tillegg så bruker jeg altså BagEnd ELF boksen som også gjør sitt til at jeg trenger mer effekt enn normalt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    PA bass med 99db følsomhet. sikker på at denne behøver så mye effekt?
    googlet merket og fant blandt annet dette fra et selskap som selger mange av enhetene, blandt annet 15" og 18" coaxer fra Paudio:
    "Efficiency is so high--in all models--that you can pretty much ignore this variable. If your amplifier won't play these PAudio speakers, it won't be able to play any other speaker."
    Med den kassekonstuksjonen som er valgt her må man ha mye effekt for å få nevneverdig output under den høye avstemingsfrekvensen. Etter hva jeg har forstått er hensikten å la denne enheten spille dypbass. Alt kan desverre ikke løses med effektive elementer og lite effekt einis, slik logikk har sine begrensede bruksområder.

Edit: Baldrick kom meg i forkjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir du opp prosjektet? Ser du har lagt ut på torget...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått testet litt mer og komt fram til at suben nok ikke er ideel til mitt hovedformål som er hjemmekino, rett og slett pga det ikke går så dypt som jeg skulle ønskt (dvs ned mot 20 hz).

Har ikke 100% bestemt meg for å selge, får se om det er interesse for det. Er det ikke det får vi prøve å gjør noe for å få den helt ned i kjelleren

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Vet den er oppgitt med høy følsomhet men den føles absolutt ikke lettdrevet utifra det lille jeg har testet. Og nå er planen min å bruke dette som ett rent subelement fra 50hz og ned og da hjelper det lite med høy effektivitet dersom det er på f.eks. 100 hz
    50-100hz er piece of cake. produsentene sin graf:

95db 100hz og 90db 50hz.

3-4watt gir bra output under 100hz med mine 15". uten kasse.

men det kan jo vær kassen blir litt drøy..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir det noe som helst under 30Hz?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50-100hz er piece of cake. produsentene sin graf:

95db 100hz og 90db 50hz.

men det kan jo vær kassen blir litt drøy..
    Nå var jo poenget det at den skulle brukes under 50 hz og ikke mellom 50 og 100, og som du ser av grafen så synker den greit under 50 hz, mao trenger en mye effekt for å prøve å kompensere for dette

Har altså lagt ut suben for salg men etter mer testing har jeg som skrevet i annen tråd komt frem til at rommet mitt er vell så mye problemet som basskonstruksjonen. Og akustikkproblemet mitt er tydligvis mer fremtredene med store element enn små, for basskassen spillte rått i stua!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javist. leste feil
    du kan jo prøve andre løsninger med lignende PAelement, f.eks horn eller dipol. de kan integrere på en helt annen måte

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •