P Audio 21" til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

P Audio 21" til hjemmekino?

Noen som har erfaring med P Audio PRO SD-21 til bruk i hjemmekino sammenheng?

Har tilbud om å kjøpe ett slikt element i en lukket (!) kasse, men er litt usikker hvor bra egnet det er til bruk i hjemmekinoen.

Info om element

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det flytter i hvertfall en god del luft, men du må kanskje påregne en EQ for å få det til å spille den type bass du vil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker utelukket PC som signalkilde så har teoretisk gode muligheter for EQ og romkoreksjon.

Tviler ikke på at den flytter luft men det er jo ikke alltid nok og FS som er såpass høy som 35 hz bekymrer meg litt for hvor dypt den går i praksis.

Bruker en DIY med 2 stk SVS 12.2 idag og av flere grunner har jeg lyst å bytte den ut så det er der dette P Audio elementet kommer inn i bildet. Men dersom det er slikt at SVS elementa er bedre til mitt bruk så er det ikke så spennende å bytte de ut, og det er derfor jeg håper på innspill

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette elementet der er nok ikke noe alternativ til SVS'ene dine når det kommer til dypbass, Den vil nok bare gå middels dypt og selv da trenge en sinnsykt stor kasse.

Men kan tenke meg at dette er rette elementet om du vil ha litt ekstra guffe fra 45hz og oppover.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig brystkassemat!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Noen som har erfaring med P Audio PRO SD-21 til bruk i hjemmekino sammenheng?

Har tilbud om å kjøpe ett slikt element i en lukket (!) kasse til en grei pris, men er litt usikker hvor bra egnet det er til bruk i hjemmekinoen.

Info om element
    Rog Mogale på speakerplans.com har laget en hissig bandpass kasse for SD-18. som VIRKELIG når kjelleren.
    Sjekk den ut. X1 heter den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et alternativ har jeg regnet litt på hvordan 18" PA-basser gjør seg til hjemmekino. I de fleste tilfeller vil en 18" knuse en SVS-12" i bassrefleks og den kan brukes mye lenger opp i frekvens.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Avforum sub prosjekt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Som et alternativ har jeg regnet litt på hvordan 18" PA-basser gjør seg til hjemmekino. I de fleste tilfeller vil en 18" knuse en SVS-12" i bassrefleks og den kan brukes mye lenger opp i frekvens.
    Så du mener det kan være håp for SD-21 i hjemmekinoen også? Har lite bruk for den oppover i frekvens da jeg pr idag bruker 2 stk Eltek AV-bass m/Audax element + JBL 120TI, så det er helt i bunn hvor AV-bassene ikke er helt med jeg trenger litt hjelp istedet for SVSene

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå idag handlet meg elementet jeg nevnte i første innlegg og gud hjelpe meg for ett monster! Det såg voldsomt ut på bildene, men var enda værre i virkeligheten Og kassen jeg fikk med var ingen lett sak den heller, den såg ikke så ille ut men det var før vi løftet den... selv uten element (som veger litt over 30 kg) var den knapt nok til å bære for en person. Relativt kraftig bygd i doble 19mdf over alt så den veger nok rundt 60 kg uten element

På grunn av vekta og at jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg med å bære den ned i kjelleren har jeg desverre ikke fått prøvd den enda, skal bli artig å prøve! Er litt spennt på hvordan den vil fungere i kassen da den ikke er mer enn rundt 100liter effektivt, men på andre siden er det også anbefalt volum i lukket kasse.

Med på lasset fikk jeg foresten også en Bag End ELF-M som jeg rett og slett ikke helt vet hva er for en boks (trodde det kun var ett balansert highend delefilter men det er visst mer enn som så..) noen som vet hva det er/hva den gjør?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte bilder av monsteret...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice... bare å få opp farten nå og fortelle hvordan det spiller

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Snickers-is: Avforum sub prosjekt?
    Har det gått det huset forbi hva av ressurser man faktisk får ut av denne Dayton 15"-saken?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har visst det :? Enlighten me please? Når du lenger oppe skriver at en 18" PA bass vil knuse en SVS-12. Snakker vi om de virkelige lave frekvensene som SVS'ene klarer å produsere eller "bare" ned til ca 25hz?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått liv i monsteret og det første som slår meg er hvor musikalsk den er! Itillegg integrere den seg overaskende bra med frontene mine... Fram til nå har jeg bl.a. brukt to stk SVS 12.2 element og mangel på sømløs integrasjon med front + at jeg ikke synes de spiller så veldig bra på musikk har vært ankepunktene mot dem, SD-21 er mye bedre på begge deler! Så til musikk har jeg tidligere stort sett kun brukt de andre subene mine, AV-bass konstruksjon med 13" Audax element.

Men tilbake til SD-21.... Har ikke fått testet all verdens enda og på begrenset nivå da de søte små i huset sover, men det ble en helt annen tyngde i musikken enn det jeg er vannt med både fra 12.2 og Audax elementene. Det merkes at det er ett svært element som spiller og det på en positiv måte, får nesten en "live følelse" av den! Men merker desverre fort at en kanal på DP 250 watteren som jeg bruker på den idag er for lite effekt, den bør nok ha endel mer, gjerne 1kw eller mer for å yte den rettferdighet (anbefalt fra fabrikk er mellom 1kw og 2kw)

Edit: Har fått testet litt mer og innsett at dette kanskje ikke er den ideelle subenfor meg. Hovedgrunn er at det ikke ser ut til å gå så dypt (ned mot 20hz) som jeg skulle ønsket til hjemmekinobruk som var mitt primærmål. Har derfor lagt den ut for salg her

Ny edit: fikk prøvd den i stua istedet for det vanskelige lytterommet jeg normalt bruker og der ble det andre saker gitt, så tror rommet er problemet med at den ikke gikk dypt nok og ikke bassen. Er nok bare å innse at hjemmekinorommet mitt ikke er lagd for store element, fikk det jo aldri til å spille med de gamle høytallerne mine heller, tråd her

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke prøvd brokobling av DP'n?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DPen kan desverre i utgangspunktet ikke brokobles. La derfor ut en annen tråd om det lot seg gjør alikevell og det går i teorien, (men ikke med det utstyret jeg har idag)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Har visst det :? Enlighten me please? Når du lenger oppe skriver at en 18" PA bass vil knuse en SVS-12. Snakker vi om de virkelige lave frekvensene som SVS'ene klarer å produsere eller "bare" ned til ca 25hz?
    Nja, er vel mest info i en tråd i PB-guiden tror jeg? Ellers er det en del byggetråder på forumet.

Med "knuse" mener jeg at den flytter mer luft. Hva som går dypest avhenger av T/S-parametrene og kassa. Noen 18" er ikke egnet til dypbass, andre går veldig dypt. Noen må ha stor kasse og klarer seg med lite effekt, noen kan ha små kasser men må ha dertil større forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •