Min første 2-veis konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Min første 2-veis konstruksjon

Jeg er student som har planer om å bygge meg høytalere til "boligen". Jeg tenkte i hovedsak på en 2-veiskonstruksjon, ettersom de gjerne blir relativt kompakte? og jeg har ikke noe krav om stort lydtrykk på hybeln.
    Det jeg har tenkt på til nå er en konstruksjon ala. SR-71 fra zaph, eller evnt noe med en større mellomtone 8"? Men jeg har ikke noen nevneverdig erfaring på dette feltet, og kan selv ikke mer enn man kan lese seg til på relativt kort tid "loudspeaker design cookbook og master handbook of acoustics"... Tanken er å lage filtrene selv, og jeg har tilgang på alt fra målelab, elektronikkverksted "for prototyping" samt cnc-benk... så mulighetene er der
    Problemet er at jeg ikke har erfaring nok til å se mulighetene i ting, så jeg er på jakt etter forslag til konstruksjoner som kan fungere til mitt bruk.
    Jeg spiller alt av musikk, dvs alt fra reiersrud til sepultura...
    Av elektronikk har jeg en gammel electrocompaniet ECI-1 og en gammel DVD-1 fra Harman Kardon...

Alle forslag mottas med stor takk!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel kanskje anbefale deg å gå for et ferdig sett f.eks. fra Zaph, og så kan du jo da tweake og måle på delefilterkomponenter etc etterpå for å se hva som gjør hva og om du klarer å forbedre den ytterligere?

Da har du iallefall et "safe" utgangspunkt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har tilbud på Seas ER18 denne uka. Kjøp av de og bygging av Zaph ZR71 er ingen dum ide

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av en Sr-71...
    Fikk frest kasser, bygd filter, og har til nå montert en av høytalerne.
    Måtte jo selvfølgelig prøvelytte litt, og det låt jo ganske så fint
    MEN... Det var et markant "skrikende" preg i mellomtonen, som la en demper på stemningen, skjønner ikke helt va det skyldes. Jeg har prøvd alt fra fasvendending, mer/mindre demping osv, alt til ingen nytte
    Jeg har prøvd så å "mute" diskanten. Da oppdaget jeg at denne påtrengende overtone helt klart stammer fra bassen??? Det ble nesten værre uten diskanten? Hva i all verden kan dette skyldes??????? Vet disse elementene er plaget av en kraftig oppbrytning rundt 4k, men her deles det jo allerede ved 1750hz, så skjønner ikke det helt heller... Noen som har noen gode forslag eller tips?

Jeg har en HK DVD1 samt en gammel ECi-1...

Alle tips mottas med STOR takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Helt sikkert et godt valg av byggesett!!
    Kan du si noe mere om kassen du har bygget, port avstemming, volume, valg av dempematerialer osv. Har du veldig tykk front baffel? Har du skrået baffel hull på innsiden for bassen for å unngå kompresjon?
    Aldri dumt å dobbeltsjekke at ikke det er noe som er loddet feil i filteret

Bilder er gøy:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, trippelsjekk koblingen av delefilteret først!
    Og har du tilgang til måleutstyr, kobler du vekk diskanten og måler bassmellomtonen for seg selv, for å forsikre deg om at den faktisk deles ved rett frekvens, og måler som forventet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! og takk for kjappe svar!

Jeg har bygd kassen med samme frontbaffel som Zaph har brukt, laget i 22mm Mdf... Utover det har jeg vært så frekk at jeg har økt volumet fra ca 15L til nærmere 20L brutto... Grunnen til dette er at jeg har planer om å ha denne høytaleren som et slags eksperiment for å lære og tweake med. Portavstemningen er per i dag ca 37Hz "ut fra win isd", men jeg har planer om å prøve med lavere avstemning.
    Av måleutstyr har jeg tilgang på hele linja "i forbindelse med skole".
    Dempeulla er acustilux, og har prøvd med alle mulige mengder osv...
    De fysiske målene er slik at den nå er nesten like høy som dyp, som jeg skjønner det kan gi trøbbel med stående bølger, men trodde disse var såpass lette å kanselere at dette ikke var noe problem?
    Tror kanskje det blir en tur i målelabben for å finne ut av ting...
    Har forresten ikke kuttet ventilering i frontplaten, men det kan vell være verdt å teste...

Hilsen Sindre

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har heftige stående bølger i kassa, får du neppe fjernet de med acustilux. 5-10cm Rockwool er mer effektivt. Men jeg tviler på at det er problemet.
    PS! Last ned Unibox (excel regneark) og sjekk kassevolum og avstemming. Ikke alltid WinISD gir deg det beste svaret, har jeg erfart.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sino
    Da har jeg gått til innkjøp av en Sr-71...
    Fikk frest kasser, bygd filter, og har til nå montert en av høytalerne.
    Måtte jo selvfølgelig prøvelytte litt, og det låt jo ganske så fint
    MEN... Det var et markant "skrikende" preg i mellomtonen, som la en demper på stemningen, skjønner ikke helt va det skyldes. Jeg har prøvd alt fra fasvendending, mer/mindre demping osv, alt til ingen nytte
    Jeg har prøvd så å "mute" diskanten. Da oppdaget jeg at denne påtrengende overtone helt klart stammer fra bassen??? Det ble nesten værre uten diskanten? Hva i all verden kan dette skyldes??????? Vet disse elementene er plaget av en kraftig oppbrytning rundt 4k, men her deles det jo allerede ved 1750hz, så skjønner ikke det helt heller... Noen som har noen gode forslag eller tips?

Jeg har en HK DVD1 samt en gammel ECi-1...

Alle tips mottas med STOR takk
    Hvor lang innspillingstid har du gitt de?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •