Trenger målehjelp! (Høyttalere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger målehjelp! (Høyttalere)

Hei!

Om ca 1-1.5 måned har jeg med 97% sikkerhet fullført ett ambisiøst selvbyggerprosjekt jeg har puslet med en stund. Jeg har selv regnet ut og designet alt.

Høyttalerene er i skrivende stund litt over halvferdige, de spiller >meget< bra. Grisebanker det jeg hadde fra før ihvertfall.
    Skal sette på noen flere elementer og tune litt her og der så er de ferdige.
    Må bare få lønn først. :-P

Problemet mitt er at jeg er veldig usikker på frekvensspekteret, jeg tror ikke det kan bli så mye bedre lyd her i verden når jeg hører på enkelte innspillinger. Bassen sitter som støpt, snerten er definitivt tilstede i trommene, diskanten er akkurat slik jeg vil ha den, og mellomtonen er helt fabelaktig. Synes jeg selv ihvertfall. Ingen andre enn kona har hørt på foreløpig, hun har riktignok begynt å høre mer på musikk i det siste, så det er vel ett godt tegn.

Men på andre innspillinger høres det helt forferdelig ut, det mangler bass, mellomtonen blir for fremtredende og diskanten høres ut som den blir filtrert i grøtgryta.

Så jeg aner ikke hva jeg skal finne på for å bli helt fornøyd, Jazz, Breakbeat, Drum'n'bass, Klassisk, god House og kvalitets-electronica er helt glimrende.
    Gamle blues innspillinger går ganske bra, nyere blues ikke fullt så bra, Iron Maiden høres helt forj**lig ut. Jeg hater stort sett pop-relatert musikk, så det kommer ikke på tale. Det virker som om alt som har blitt innspilt der en eller annen person *tenkte* på ordet "kompressor" eller tilsvarende, bare høres helt utrolig feil ut.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.
    Er det noen i Oslo området som kunne tatt seg en liten tur med noe måleutstyr?
    Jeg vet at frekvensspekteret er langt ifra flatt, så det er mulig det er enkelte syndere der ett sted. Jeg må bare vite hvor jeg skal begynne.

Håper på positivt svar!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikkje vurdert å kjøpe deg lydkort og mikrofon og måle sjølv?

Har du noko meir info om høgtalarane, eller er det hemmeleg enda? Vart interessert i kva dette er

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt småhemmelig ja. Ihvertfall før de er helt ferdige.
    Kan røpe at det dreier seg om noe som avviker fra normalen, dvs. gjennomsnittet.

Har forsåvidt ett lydkort jeg sikkert kan bruke, mangler i så fall bare målemikrofon.
    Så:
    Hvor kan jeg kjøpe, og hvilken målemikrofon gjør jobben godt nok? Jeg vil ned til rundt 30Hz, kanskje 20Hz og opp til rundt 25kHz.. Hva slags lyder er det bra å måle med? Finnes det noen veldig gode samlinger av lyd for testing? Hvilket program bør benyttes?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har PM.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Er litt småhemmelig ja. Ihvertfall før de er helt ferdige.
    Kan røpe at det dreier seg om noe som avviker fra normalen, dvs. gjennomsnittet.

Har forsåvidt ett lydkort jeg sikkert kan bruke, mangler i så fall bare målemikrofon.
    Så:
    Hvor kan jeg kjøpe, og hvilken målemikrofon gjør jobben godt nok? Jeg vil ned til rundt 30Hz, kanskje 20Hz og opp til rundt 25kHz.. Hva slags lyder er det bra å måle med? Finnes det noen veldig gode samlinger av lyd for testing? Hvilket program bør benyttes?

Hmm, spennende, jeg har jo egentlig ikke begynt på mitt eget BEL prosjekt....
    Er dette et prosjekt du kommer til å dele med oss, eller er det ikke på tanken engang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er ferdig vil jeg dele det jeg kan.
    Det må vel også nevnes at om frekvensgangen ikke går som forventet vurderer jeg en EQ. Men det er mer sannsynlig at rock skjer på ett annet anlegg. Har ikke så lyst til å stille vekk go'lyden, og jeg liker ikke for mange elementer i signalveien.

Og angående den pakken du nevnte eMTea, jeg har nok bedre lydkort selv, så jeg ønsker bare målemikrofon.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kun målinger du er ute etter, er billigste og enkleste alternativ en Behringer ECM-8000 målemikrofon og Arta Software.
    For å benytte mikrofonen på et vanlig lydkort, trenger du i tillegg en pre amp med innebygget phantom power. Behringer har noen billige miksere som ordner det.
    Arta Software kan du laste ned gratis demoversjon av, den har full funksjonalitet og ingen tidsbegrensning. Det eneste er at du ikke får lagret prosjektene. Derimot kan du ta skjermdump av målekurvene og lagre bildene.
    Arta er enkelt å komme igang med og har "alt" av målemuligheter.

Vil du i tillegg benytte software for beregning og tuining av delefiltere, kan du bruke f.eks Speaker Workshop (gratis shareware). Men det er mer tidkrevende å komme igang med. Jeg jobber med en guide i oppkobling og kalibrering for Speaker Workshop så send en PM om det er av interesse.

Eller du kan kontakte Snickers-is og be pent om hjelp til (profesjonell) oppmåling, hvis du kan ta de med deg nedover Østfold en tur.

Spennende å se hva slags prosjekt dette er. Håper det kommer masse bilder etterhvert:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begyner jeg så smått å nærme meg noe slags resultat her. :-D

Etter nøye overveing, tuning og testing ble det ett toveis system. Systemet består av 1 kabinett pr element. Pr kanal er det 1stk 10" og 1 stk 12".
    Det ble rimelig heftig lyd, men lasten er for tung for stakkars Abrahamsen (blir for varm og slår seg av), så jeg skal bestille noe nytt førstkommende lønning. Da skal Abrahamsen ta seg av de nederste boksene og den nye tar "toppene".

Her er ett bilde av kona ved siden av ene kanalen.

1 poeng for å se hva slags design jeg har basert meg på.
    2 poeng for å se hvilke kabler jeg har brukt.
    5 poeng for å se hvilke elementer jeg har brukt.
    10 poeng for å gjette følsomheten på systemet (ved 2x2.83v/1m/1 kanal).

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design: Horn/TQWT

Kabler: Lampettledning

Elementer:
    Audio Nirvana Super 10" (cast frame?)
    Pioneer A30GU40-51D

Følsomhet: Selve elementene spiller ca 95-96db 1w/m. Men ved 2,83v og i kasse, og uten at jeg aner om du har brukt filter av noe slag, så tipper jeg ca 98db.

Audio nirvana'n har jeg siklet litt på selv. Hvordan låter den?

Hvor mange poeng fikk jeg da? Og hva er premien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design: Bakladet horn

Kabler: Draka cat5e nettverkskabel (loddet til kretskortet på forsterkeren og til koblingspunktene på elementene).

Elementer:
    Audio Nirvana Super 10" Cast frame!
    Pioneer A30GU40-51D

Følsomhet:
    Meget god "guesstimate", jeg er litt usikker selv, men jeg bestemte meg for å kjøre fullstendig uten delefilter for å få egenskapene til de forskjellige elementene til å utfylle hverandre. Om du har sett frekvenskurven til de AN elementene, vet du at de er mer lettdrevne oppover i frekvensområdet. Pioneer elementene ruller av naturlig oppover, samtidig som de dekker for "svakhetene" til AN elementene.
    Jeg har egentlig ingen anelse, siden jeg ikke har målt det, men jeg tipper på mellom 98 og 102dB ett sted. Veldig mye gjetting mao.

Audio nirvana'n er meget meget god, anbefales hjertelig til alle som vil prøve.
    Bare ett lite tips, du bør absolutt lage ett toveis system med disse. De klarer å spille veldig bra bass, men den blir ikke helt jevn og magisk før du har fått alt til å matche.

Så du fikk vel rundt 15-16 poeng. Meget bra!
    Premien kan kanskje være å høre på anlegget når jeg får ny forsterker?

Edit:

Lyden (selv uten skikkelige forsterkerier) er veldig god, det desidert nærmeste jeg har vært "live" med ett stereoanlegg i egen stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele tanken bak det systemet jeg kjører nå er å bare fjerne alt som er i veien for lyden, minst mulig "unødvendig" i signalveien.

Blir det enklere enn en ledning fra kretskortet på effektforsterkeren til elementet?

Neste trinn etter ny effektforsterker blir ny forforsterker.
    Vet ikke helt hva jeg skal gjøre der enda, har litt lyst å sette sammen noe selv.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bedre premie hadde vel vært å gi meg anlegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh!

Selvfølgelig kan jeg *gi deg* anlegget, jeg må bare ha en liten gave tilbake som dekker kostnadene. Ellers går jeg i minus :-P

Ellers tar jeg det som ett kompliment.
    Her er ett bilde fra byggingen av de nederste boksene.
    Dette er før halvveis i byggingen, har desverre ikke flere bilder av det.

Men om ønskelig kan jeg kanskje servere noen skisser av arbeidet.

Edit:
    Oioioioi! C64 musikken har fått ett helt nytt liv!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare komme med ett litt ot bilde her:
    (Trodde ikke jeg skulle få høre noe som minte om bass på disse gamle sid filene!)

Legg merke til bakgrunnsbildet :-)
    Kjører AVS (lagde egne plugins, jeg liker å se frekvensene på oscilloskop) på foobar2000 som setter avs til desktop bilde.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så det er sid filer du skal spille av med dette oppsettet

God plan! Er altid ein god kveld når ein rotar fram sid filene og mimrar litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh!

Vel, jeg må nesten inrømme at det blir mest blues og jazz, med en og annen elektronisk låt innimellom og litt rock som krydder.

Dette oppsettet spiser absolutt alt av musikk, det hadde jeg aldri trodd.
    Men jeg liker fortsatt ikke lyden av band som bruker kompressor på lyden, det høres absolutt ikke bra ut. Skal lite til for å ødelegge ett ellers ganske bra lydbilde.

HØRER DERE DET !DERE SOM SPILLER MUSIKK: DROPP KOMPRESSOREN OG FÅ TING MASTRET SKIKKELIG I STEDEN! Eller evt. bare lære dere å bruke kompressoren skikkelig, men sær som jeg er liker jeg bare ikke slikt.

Edit:
    Etter nærmere analyse og gjennomtanke tror jeg nesten at jeg vil lage ett par høyttalere til.
    Blir nok nye kabinetter på AN elementene, jeg må nødt å revurdere en del ting. lyden er jeg meget fornøyd med, men jeg lagde de kabinettene for å spille bra alene, når jeg har de 12" sakene til å ta seg av "bunnen" kan jeg prioritere andre egenskaper som plasseringsvennlighet og størrelse.
    Så jeg tror noen vil få mulighet til å avløse meg fra de som står her i dag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •