Konvertere 6N1/ECC85 til ECC81 i Music Angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Konvertere 6N1/ECC85 til ECC81 i Music Angel



    Her skal beskrives med bilder hvordan man enkelt konverterer nyeste Music Angel med 6N1 tilbake til ECC81/12AT7.

    Med 6N1 nevnt nedenfor her skal forstås 6N1, ECC85, 6DT8 og alle de andre rørene av 6V glød-typen.

    Det som har skjedd, er at en ny serie Music Angel KT88 nå leveres koblet til 6N1 i inngangen, et rør som er lett å skaffe i rikelige mengder og til lav pris, men også med en annen lyd enn de gode NOS E81CC og tilsvarende. Disse rørene kan brukes om hverandre, bortsett fra at 6N1 (og det russiske 6N1P) har en annen sokkel-kobling for glødestrømmen.

    I begge tilfeller er rørene koblet for 6,3 volt glødespenning - dette skjer direkte med 6N1 på pinne 4 og 5, mens ECC81 er et rør med klassisk vestlig standard, dvs. 2 glødeviklinger, som er koblet i serie til pinne 4-9-5, med 9 som midtpunkt. Pinne 4-5 blir nå en 12,6 volt-vikling, men hvis man parallell-kobler de to viklingene, vil røret operere på 6,3 volt. Denne parallell-koblingen oppnår ved å lodde pinne 4-5 til hverandre i sokkelen (kretskortet). Så skal de 6,3V føres til pinne 9 og pinne 4/5, og 12V-røret fungerer perfekt på 6V.

    Omkoblingen må gjøres ved å skru løs smårørsprintet (kretskortet), slik at man kommer til på oversiden. Nedenfor er vist med bilder den helt enkle omkoblingen av glødestrømmen.

    Bildene nedenfor viser både en eldre versjon med ECC81/12AT7 og den helt nye versjonen med 6N1.

    De røde gløde-ledningene til ECC81 går her til pinne 9 og enten pinne 4 eller 5 (det spiller som sagt ingen rolle da pinne 4-5 går sammen ("kortsluttet") på printet). Det er slik den nye skal kobles. På de nyere Music Angel er ledningene gule istedenfor røde.

    I den nye 6N1-versjonen er forbindelsen mellom pinne 4 og 5 brutt på printet og de to gule ledningene er koblet til pinne 4 og 5, mens en egen sort ledning forbinder pinne 9 til jord. Denne må fjernes.

    Den sorte fra pinne 9 til jord befinner seg på undersiden av printet (se bilde av undersiden). Husk for all del å fjerne denne.

    Lodd så de gule tilbake dit som beskrevet ovenfor og på bildet (til pinne 4/5 og pinne 9), og pinne 4 og 5 kobles/loddes sammen.

    Bildene fra venstre mot høyre:

    1) En eldre Music Angel - røde ledninger til pinne 9 og 4/5 på ECC81 (de to rør nærmest midten).

    2 Den siste Music Angel-serien - gule ledninger til pinne 4 og 5 på 6N1.

    3) Undersiden av smårørs-printet til den helt nye versjonen. Her går den en kort sort ledning fra pinne 9 til jord (skjerm for 6N1, men ikke ECC81). Husk å fjerne denne før strømmen slås på igjen.

    4) er samme som bilde 3, men de to sorte ledningene som skal fjernes er merket med rødt.

    Takk til Lydfreak for gode bilder av siste versjon med 6N1.


  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Andre linker som gjelder oppgradering av den helt nye KT88 med 6N1:

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1006979
    (kun en post - den for 6N1-versjonen)

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html
    (hele tråden)

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1007027
    (kun en post - den for 6N1-versjonen)

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...c-angel-4.html
    (hele tråden)


  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er galt med 6N1P?
    -åjaaaaaa, det er ikke dyrt nok...
    ;-)

    Arne K

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ikke helt hvor, og i hvilken av MA-trådene som spm. passer best, men poster den her.
    KjellB:
    Hvilken av de forskjellige versjoner av MA XDSE mener du pr. i dag er det beste utgangspunktet for å modifisere seg frem til den "optimale" MA? Dvs er det:
    Versjonen med drossler kontra uten, med 12AT7 kontra ECC85, med "riktige" grid-stop motstander osv.

    Om jeg resonerer riktig så bør den "optimale" ha:
    Drossler, 12AT7, Allen-Bradley motstander + andre spesifikke motstander og kondensatorer.
    Jeg ser da helt bort fra valg av rørfabrikater.

    Med respekt å melde, så er det nå så mye informasjon om MA, at det begynner å bli vanskelig å orientere seg - dvs. bokstavlig talt "å holde tråden" .
    Hvordan ser du på å lage et "resyme" > Den optimale MA, utfra de ulike versjoner?

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Vet ikke helt hvor, og i hvilken av MA-trådene som spm. passer best, men poster den her.
    KjellB:
    Hvilken av de forskjellige versjoner av MA XDSE mener du pr. i dag er det beste utgangspunktet for å modifisere seg frem til den "optimale" MA? Dvs er det:
    Versjonen med drossler kontra uten, med 12AT7 kontra ECC85, med "riktige" grid-stop motstander osv.

    Om jeg resonerer riktig så bør den "optimale" ha:
    Drossler, 12AT7, Allen-Bradley motstander + andre spesifikke motstander og kondensatorer.
    Jeg ser da helt bort fra valg av rørfabrikater.

    Med respekt å melde, så er det nå så mye informasjon om MA, at det begynner å bli vanskelig å orientere seg - dvs. bokstavlig talt "å holde tråden" .
    Hvordan ser du på å lage et "resyme" > Den optimale MA, utfra de ulike versjoner?


    "Problemet" er at disse kineserne bak MA er så utrolig dyktige med sine modifikasjoner - alle spiller veldig homogent og dynamisk - og det er nesten umulig å anbefale en bestemt - men skulle jeg ta frem et par versjoner, så ville det bli den aller første jeg kjøpte sommeren 2007 - er med drosler - og så den nye typen (6N1/ECC85) jeg kjøpte høsten 2008 - den hadde kraftigere elektrolytt-bank i strømforsyningen - mer strømsterk og min var uten drosler - den ble levert periodevis med og uten drosler.

    Begge de jeg nevner her er svært gode - den første er best når man benytter MA som pre/signal-processor (da ikke til høyttalerdrift), den andre er best på å drive nesten alt av høyttalere.

    Begge har grid stop-motstandene - de har vært noe varierende og i en kort periode våren 2008 nesten helt borte.

    Senere i 2009 har det skjedd at MA leveres fast uten drosler og at katode-avkoblingene to steder er fjernet - det gjelder første trinn samt 12AU7-trinnet som er push-pull med felles katode. Her stod det tidligere en elektrolytt-kondensator loddet over katodemotstanden - opprinnelig 100 uF, ble så økt i flere trinn, til slutt til 2200 uF, og så fjernet. Det siste medfører at råforsterkningen og støy-nivået reduseres ennå mer - så sus/støy ble lavere i rekkefølgen 2007 - 2008 - 2009.

    Når katodemotstandene fjernes (de er lette å lodde på igjen) blir forsterkeren mer "nøytral" og lineær, men man taper samtidig litt av punchen i øvre bass/nedre mellomtone.


  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    "Problemet" er at disse kineserne bak MA er så utrolig dyktige med sine modifikasjoner - alle spiller veldig homogent og dynamisk - og det er nesten umulig å anbefale en bestemt - men skulle jeg ta frem et par versjoner, så ville det bli den aller første jeg kjøpte sommeren 2007 - er med drosler - og så den nye typen (6N1/ECC85) jeg kjøpte høsten 2008 - den hadde kraftigere elektrolytt-bank i strømforsyningen - mer strømsterk og min var uten drosler - den ble levert periodevis med og uten drosler.

    Begge de jeg nevner her er svært gode - den første er best når man benytter MA som pre/signal-processor (da ikke til høyttalerdrift), den andre er best på å drive nesten alt av høyttalere.

    Begge har grid stop-motstandene - de har vært noe varierende og i en kort periode våren 2008 nesten helt borte.

    Senere i 2009 har det skjedd at MA leveres fast uten drosler og at katode-avkoblingene to steder er fjernet - det gjelder første trinn samt 12AU7-trinnet som er push-pull med felles katode. Her stod det tidligere en elektrolytt-kondensator loddet over katodemotstanden - opprinnelig 100 uF, ble så økt i flere trinn, til slutt til 2200 uF, og så fjernet. Det siste medfører at råforsterkningen og støy-nivået reduseres ennå mer - så sus/støy ble lavere i rekkefølgen 2007 - 2008 - 2009.

    Når katodemotstandene fjernes (de er lette å lodde på igjen) blir forsterkeren mer "nøytral" og lineær, men man taper samtidig litt av punchen i øvre bass/nedre mellomtone.

    Ok. Så om jeg leser rett:
    Høst 08 versjonen: Tilbake med drossler, konvertere tilbake til 12AT7 og på med 2200uf kondensator.
    2009 versjon: I tillegg til ovennevnte må/bør også katodeavkoblingene tilbake.

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ok. Så om jeg leser rett:
    Høst 08 versjonen: Tilbake med drossler, konvertere tilbake til 12AT7 og på med 2200uf kondensator.
    2009 versjon: I tillegg til ovennevnte må/bør også katodeavkoblingene tilbake.


    Høst-versjonen har allerede den store kondensatoren på to steder i hver kanal. Ingen mod der altså. Ellers: ja.

    2009: Ja til det.


Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •