Kort spm om portløsning til subkasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kort spm om portløsning til subkasse

Jeg og en kompis har tenkt å bygge to like subkasser til hver sin Ground Zero Plutonium 12" sub.

Disse krever fire stykk 4" (30cm lange) porter i en 70 liters kasse, vi skal regne ut portarealet av de 4 runde 4" portene og lurer på hva som da er best, å lage en SVÆR firkantig "hylleport" på ene siden av frontplata (kasse nr.1), eller dele det opp slik at det blir 2 mindre porter på hver sin side av elementet på fronten? (kasse nr.2)

Se bilde:

Hva tror folket?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw noen bilder av en kasse jeg har bygd etter prinsippet fra kasse nr.2 som vist i innlegget over

Vi er forresten ikke ferdige med porten ennå, den skal lakkes inni og trekket skal finskjæres...

Btw så er det jeg som har stått for tørking og beliming av sponet i platene da de ble produsert (jeg jobber på en sponplatefabrikk)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker en eller to porter spiller ingen rolle, det er det totale arealet som teller. samt lengden.

Ellers så er det vanskelig å forutsi tuningen når en bruker hylleporter (det kan bli annerledes i praksis enn når du simulerte.)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ser bort fra selve port tuningen, som aleksander8 har svart på, vil to porter gi bedre avstiving i kassen, mens det med en port blir bedre plass til dempemateriale, ikke minst på (deler av) bakveggen, om man ønsker det.

Og som nevnt kan det være lurt å teste kassen først med bare påskrudd topplate, noe herk å justere hylleporter etter at alt er limt!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar gutter! :-D

Ja jeg vet at det er totalt areal av porten som bestemmer, ikke antall porter.

Men det jeg lurte på var om det ville ha noe å si å ha en port på hver side av kassen, og elementet i midten...versus å kun ha en port på den ene siden som i eksempel nr.1 i første innlegg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •