what to build? Samler litt deler til nytt høyttaler vinterprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

what to build? Samler litt deler til nytt høyttaler vinterprosjekt

Har i dag et sett med gamle exact som jeg er svært fornøyd med lyden i, men ønsker mere trøkk. Spesielt med musikk ala kari bremnes så revner vokalen helt når jeg spiller høyt noe som trolig skyldes lav delefrekvens på diskantene.

Ønsker i utgangsounktet og bruke noen av elementene jeg har liggende fra div prosjekter+ bruktkjøp. Er i planleggingsfasen for hjemmekino, så skal også bygge en senter...

Det jeg har:
    2 stk Seas E0006 T25CF001
    2 stk Seas E0011 T25CF002 Millennium
    2 stk Seas E0018 W18E-001
    2 stk Seas E0022 W22EX-001
    2 stk Seas w17e-001 (mener jeg som sitter i de første exactene)

Jag hadde egenlig sett meg ut en forbedret version av SEAS Thor fra diyaudio.com diyAudio Forums - Here's another Thor (Small) - Page 1 som har fått endel skryt, samt at jeg får bruk for millenium diskantene og W18E-001
    Jeg må da kjøpe 2 W18E-001 til, men kan selge eller evnt lage sub av W22EX.

Som senter så vurderer jeg å bruke exactene jeg har i dag (w17e-001 og T25CF001) i orginale kasser, evnt. WTTW men da kan det hende jeg må endre på filterene...

Et annet alternativ er Acapella SEas fra Troels Acapella SEasThe non- Jeg må da kjøpe to W18EX.
    Har lest endel gode ord om denne, men den er egntlig i bredeste laget for meg.

Så hva tror folket? Kom gjerne med inspill til andre konstruksjoner!

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.., her var det ikke mye svar å få, Doxa.

Kan ikke dy meg for å påpeke at du har 40% av elementene som behøves for å bygge et sett LinkwitzLab Orion+. Evt. 60% hvis du benytter E0006 som bakdiskanter.

:-D

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz

Kan ikke dy meg for å påpeke at du har 40% av elementene som behøves for å bygge et sett LinkwitzLab Orion+. Evt. 60% hvis du benytter E0006 som bakdiskanter.

Det virket som en vanvittig genial Høyttaler......passe dyr som byggesett

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for Acapella!
    Selv jeg synes de er litt smale :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz

Hehe.... Har sikla litt på dem, men er jo LITT kostnad i filter og forsterkere på dem Tror det blir litt over mitt budsjett. Fungerer heller ikke så bra å bytte ut filteret til f.eks en behringer dcx da den har for lite headroom siden bassene trenger bra mye eq på lave frekvenser. Men et godt forslag!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg stemmer for Acapella!
    Selv jeg synes de er litt smale :-D
    mhm...
    Er disse to jeg har tenkt mye på, og ene dagen vil jeg det ene osv, men har igrunn lest mere godord om acapella enn thor. Membranarelet og evnen til bass er vil igrunn stor nok med en 8" til musikk. Til film så har jeg subber....
    Noen her som har hørt acapella?
    Da trenger jeg bare 2 stk W18EX Noen som har?

Da vil jeg isåfall bruke de gamle exactene til senter tror jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er de jeg bruker nå, 8" vifa Premiumline i siden, delt aktivt. Mangler fot og glassplate på toppen på dette bildet....

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Orion, igjen

Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hehe.... Har sikla litt på dem, men er jo LITT kostnad i filter og forsterkere på dem Tror det blir litt over mitt budsjett. Fungerer heller ikke så bra å bytte ut filteret til f.eks en behringer dcx da den har for lite headroom siden bassene trenger bra mye eq på lave frekvenser. Men et godt forslag!
    Ikke dyrt heller. Bygger du selv og benytter de elementene du har vil jeg tro du kan komme i mål for ikke mye over 30k inkludert forsterker.

Elementer 18k
    mdf+kryssfiner 2k
    delefilterkomponenter 2k5
    ATI forsterker 14k
    kabler, plugger, ymse 1k5
    = sum 38k

(sånn circa, fritt etter hukommelsen)

Trekk fra elementene du har fra før og du havner på drøyt 30k inklusive forsterker.
    I tillegg til selvbyggergleden får du da et høyttalersystem som etter min mening kan måle seg med noen av de aller mest anerkjente kommersielle høyttalere og som representerer et helt formidabelt ytelse/pris forhold.

Hva digitale delefiltre angår så har du helt rett i at de fleste tilgjengelige produkter vil få problemer med den nødvendige bass-EQ og dessuten er det langt fra trivielt å replikere Orion's analoge delefilter/lydprosessor mht. poler osv. Men når den orginale analoge løsningen er så billig og fungerer så bra som den gjør, hvorfor i all verden erstatte den med en mindreverdig, digital løsning som i tillegg er dyrere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 2 stk W18EX på vei i posten, så da ser det ut som at Troels sine Acapella SEas er nærliggende å bygge. Time will show

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •