Blank finish på MDF - Den beste metoden!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blank finish på MDF - Den beste metoden!

OK, så lover kanskje tittelen litt mye foreløpig, men målet er at det ikke skal være en overdrivelse.

Jeg holder på med nye fronter til kjøkkenet, men prinsippene her burde være helt identiske for høyttalerbygging. Derfor tror jeg det hadde vært spennende for meg og alle dere andre som leser denne tråden om vi kunne prøve å samle så mye som mulig informasjon om blank/høyglans/pianolakkfinish på MDF-plater. Deler av svaret finnes flere steder på dette forumet, og deler er ikke skrevet ned enda. Derfor kan jeg starte med de rådene jeg har fått, så håper jeg dere kan være med å bidra med deres tips, råd og erfaringer.

Hvis jeg ser bort ifra rådet jeg fikk på Maxbo om ett strøk oljegrunning og to strøk lady 80 med rulle (vi vet vel at det ikke er i nærheten av blankt nok), her er det jeg har fått med meg:

1. Alle overflater avfettes med silikonfjerner
    2. Deler hvor hinnen er brutt forsegles med trelim (?)
    3. Emnet sprøytes med Quick slipegrunning x 2 m/slip ELLER
    4. Emnet sprøytes eller rulles med vannbasert heftgrunn x 2 m/slip
    5. Emnet sprøytelakkeres med Quick emaljelakk eller Bengalack x ca 6 strøk m/ gradvis finere slip
    6. Emnet poleres opp med TurleWax (?)

Forslag til endringer eller tillegg på min liste tas imot med grenseløs takknemlighet, det samme med helt nye fremgangsmåter :-D Spesielt usikker er jeg på hvilke produkter som er best å bruke. Det er brukere her som sitter på masse erfaring som jeg håper vil bidra. Jeg burde kanskje spesifisere at jeg håper dere vil være med meg på å finne frem til den beste fremgangsmåten, ikke nødvendigvis den kjappeste eller letteste. Så kan vi heller diskutere hvilke trinn som kan fires på senere.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med slipegrunning og billakk :-D
    Dette er selvfølgelig proffløsning.... Men blankt ble det.

mvh
    Finn

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Har god erfaring med slipegrunning og billakk :-D
    Dette er selvfølgelig proffløsning.... Men blankt ble det.
    Takk for det! Hvilke produkter brukte du? Når du sier proffløsning, mener du da med tanke på pris? Når det gjelder slipegrunningen så er jo den litt hassle med tanke på at det er et tokomponentssystem med egen tynner.

Et par ting til jeg kom på:
    • Arbeidsstedet må være så støvfritt som mulig
    • Arbeidsstedet bør ha romteperatur og luftgjennomstrømming
    • Arbeidsstedet bør ikke ha høyere luftfuktighet enn 50%
    • BRUK ÅNDEDRETTSVERN

Jeg veit heller ingenting om hva hvilke produkter bør tynnes med og i hvilket forhold.

...og ja forresten: Jeg er helt ny her – Hei på dere! Har lest forumet et stund uten å være medlem og det har vært til uvurdelig hjelp

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner eg ein liten norsk utgave av ShinObiWan?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Aner eg ein liten norsk utgave av ShinObiWan?
    Øh.. det sa meg ikke så mye.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til Norges beste forum :-D
    Når jeg sier proff så er det proff.. Fikk lakket en sub hos et billakkverksted, produktene var fra Dupont, tror ikke det er vanlig handelsvare.
    Gjorde slipingen selv (det var MYE før sjefen var fornøyd ) Grunnet to ganger, så to lag lakk, skinner som en ny bil den dag i dag :-D men en forferdelig støvsamler......

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje den beste i verden til å få DIY til å sjå bra ut:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er han her: Winter sub project. - AVS Forum Archive 2

edit: se der ja...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Regner med det er han her: Winter sub project. - AVS Forum Archive 2

edit: se der ja...
    Stemmer det, han er ekstrem!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi en tråd som er ganske on-topic: How to get a Gloss Piano Black finish on MDF - AVS Forum Archive 2

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes sjølv denne guiden er veldig fin:
    diyAudio Forums - A 'how to' for High Gloss Finishing

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Her har vi en tråd som er ganske on-topic: How to get a Gloss Piano Black finish on MDF - AVS Forum Archive 2
    Takker, takker! Jeg har sett mange engelske tråder om det samme, men det er alltid vanskelig å skjønne hva som blir tilsvarende norske produkter.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Takker, takker! Jeg har sett mange engelske tråder om det samme, men det er alltid vanskelig å skjønne hva som blir tilsvarende norske produkter.
    Du er ikke alene, google er i samme båt

Translated version of http://archive2.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=708768

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en vanvittig finish han hadde fått til, det skal sies. Men da har vi hvertfall noen produktbetegnelser å oversette. Noen som kan hjelpe?
    • Cutting compound
    • Grade-A Ultra Fine Cutting Polish
    • Polyester resin

Shinobiwan sin metode er jo ganske enkel sammenlignet med en del andre jeg har sett. Han mener jo at du klarer deg uten sliping mellom alle maling- og lakkstrøka hvis du heller sliper til slutt og orker 6 runder med polering.

Det virker som de fleste på amerikanske forum er veldig opptatt av at slipinga skal foregå vått. Noen tanker om det?

Til slutt; hva er det best å forsegle platene med? Min erfaring er at endeved på MDF suger til seg latterlige mengder maling. Noen bare irriterer seg over dette og legger på 50 lag akkurat der, andre har prøvd forskjellige typer grunning og forsegling for å bøte på problemet. En jeg snakka med hadde brukt vanlig trelim, så jeg prøvde det, men ble ikke særlig imponert.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med forbehold om at det dreier seg om poleringsmidler ala brukt på bil så har jeg noen svar

cutting compound er en veldig grov polish, den er "abrasiv" altså slipende. f.eks. Menzerna Powergloss (veldig grov) og Menzerna Super Intensive Polish (mellom Powergloss og 106ff - se under).

grade A ultra fine cutting polish er en fin polish som er veldig lite slipende, mer fokusert på et flott, dypt og glansfullt utseende. f.eks. Menzerna 106ff og Menzerna PO85RD (enda finere enn 106ff).

smør gjerne på et lag med voks for å få virkelig glans og dybde

Menzerna er de beste polishene i dag, men Meguiar's funker fint også.

disse fåes kjøpt hos en norsk bilpleieside, scandicshine.no

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt billakkmetoden en gang. Masse fyller og pussing helt til det så ut som det var en støpt plastblokk og ikke en MDF-sak. Så et par strøk billakk oppå der. Dette gjorde jeg på pluggen som ble benyttet til å støpe fronthornet på Gaia. Den har nå ligget utendørs i vær og vind i over ett år, ja gjennom hele vinteren også, og fortsatt går det ikke å se hvor MDF-platene er limt i hverandre.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, her er det jo masse bra tips å få!

vito:
    Vanvittig bra oppklaring, takk Hvilken voks ville du anbefale?

Snickers-is:
    Jeg ser det er enkelte på andre forum som mener at det skal være mulig å få til en perfekt finish med to strøk etter billakkmetoden, altså base coat + clear coat. Har du noe syn på det? Jeg ville hvertfall regna med at det er en fordel å forsegle kanter med ett eller annet først?

Er det forresten noen som har erfaringer i retning av om avfettingen jeg foreslo egentlig er noen vits? Hørte at proffene gjerne gjorde det på de dyreste jobbene.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle produktene under "voks" kategorien på webshoppen jeg linka til fungerer bra, litt avhengig av fargen du velger å lakkere med. Chemical Guys Pete's 53 til 290,- er en glimrende voks til god pris!

en krukke vil vare livet ut i og med at høyttalerne ikke skal brukes ute du kan smøre på lag på lag, når du måtte ønske skulle glansen bli litt matt med tida.

når det gjelder poleringsmidlene jeg nevnte i min forrige post så blir resultatet klart bedre om du bruker maskin (især når du bruker "cutting compound"). dette er fordi slipemidlene i polishen brytes ned avhengig av varmen (altså friksjon) som oppstår når du gnir produktet på lakken - og her gjør en maskin bedre jobb enn en arm.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med oppfriskning av originalpianolakkerte høyttalere? Bruker en bilvoks?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine tips gjelder kun lakkerte overflater ala billakk (helst med klarlakk eller ettstegslakk, altså farge og "klarlakk" i ett slik veteranbiler har). er det derimot brukt ettlagslakk slik gamle biler har, behøver man IKKE de groveste polishene da denne type lakk er MYE bløtere og lettere å korrigere enn klarlakk! matte overflater skal IKKE behandles med disse midlene!

for å friske opp lakkerte overflater med riper i vil en poleringsjobb måtte foretas. har høyttaleren riper må du ha en slipende polish, styrke avhenger av dybden på ripene (noen riper kan ikke fjernes da de går ned til fargelaget) - se over for forslag til polisher av ulik styrke.

er det derimot ingen riper, bare matthet så vil en kjemisk polish (mao. uten slipemidler) holde, for eksempel Duragloss #105 eller Klasse All-in-one. dette er produkter som renser uten å slipe og samtidig legger igjen en beskyttende (glansfull) hinne. deretter kan du gjerne toppe med en vanlig voks

av en eller annen grunn føler jeg det merkelig å diskutere bilpleieprodukter for bruk på høyttalere

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •