Blank finish på MDF - Den beste metoden! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 79 av 79
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må bare gi litt ros til Nordhagen for veldig bra og relevant info. til bl.a. meg som har 3 ubehandlede MDF høyttalerkasser som skriker etter overflatebahandling.

Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Fint å endelig få litt respons her. Nå har jeg brukt ca 3 måneder på å utforske dette temaet fordi jeg heller gjør det enn å gjøre jobben flere ganger. Derfor har jeg vurdert, lært og erfart ganske mye mer enn jeg har skrevet her, rett og slett fordi det er så vannvittig mye og jeg tror jeg hadde gnåla høl i huet på folk her hvis jeg skulle tatt med alt sammen.

Hvis det er noe du tror jeg kan svare på, eller hjelpe deg med å finne svar på må du gjerne spørre i tråden, så skal jeg se på det.

Jeg kan hvertfall understreke nok en gang at dersom MDF-en du har brukt er av OK kvalitet kan du elegant stå over alle forsøk på å forsegle åpne porer (som kanter) på platene. Det er rett og slett ikke noe poeng i det når to strøk vannbasert heftgrunn dekker helt fint. Skulle hørt på de som fortalte meg dette innledningsvis. Det hadde nok spart meg litt hodebry.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang

Dette har jeg venta på; den første dagen med sluttbehandling av frontene. Det vil si at alt er grunna x 2 og slipt med 180-papir, og i dag har jeg begynt med å legge grunnfyller. Har gjort meg noen erfaringer som jeg tenkte å dele.

For det første merka jeg førstehånds at det er forskjell på billig og dyrt sandpapir. Jeg hadde noe 180-papir som jeg kjøpte på Byggmax liggende og det virka rett og slett ikke. Kunne like gjerne slipt med dasspapir.

Så er jeg så heldig at jeg har to planlipere, en sånn, og en sånn. Boschen er veldig effektiv og egna seg fint for den første runden med 120-papir. Makitaen er veldig god på jevn finish, så den fikk bære 180-papiret. Det tok rett og slett for lang tid med bare 180-papir fordi grunninga til å begynne med danner små, harde kuler når den blir slipt. Disse satt seg fast i 180-papiret, men "skvatt unna" Boschen med 120-papiret.

Deretter fikk jeg erfare at det er litt av en kunst å balansere kompressortrykk, pistoltrykk, dysetrykk, dysestørrelse, viftefasong og malingsmengde for å oppnå et fint og jevnt sprøytebilde som samtidig leverer mye maling. Jeg har funnet to gode guider som beskriver mye av det ganske godt, men jeg måtte uansett prøve meg mye fram. Her er guidene:

High Volume Low Pressure Paint Guns -- The Basics for a good paint job for your old truck

Basic Spray Gun Set Up - Paint Tech - Sport Truck Magazine

Kjøkkenfrontene har fått tre lette strøk med grunnfyller og det var kun den siste halvparten som fikk skikkelig premium-finish med godt sprøytebilde, de andre må jeg nok slipe litt mer på.

Men, 1K grunnfylleren fra Glasurit var en virkelig helt, det må jeg bare si. Den dekka godt og la seg på ganske tykt, men også jevnt. Jeg tror faktisk dette blir veldig bra til slutt.

En siste ting jeg har lært er at hvis du skal rense lakksprøyta med gurgle- og skyllemetoden (skru dysa nesten helt av og hell tynner i koppen med avtekkeren inntrykket så "gurgler" pistolen tynner istedet for å skyte den ut), må dette gjøres umiddelbart etter at du er ferdig med å bruke lakksprøyta, ikke 10 minutter senere. Jeg hadde trøbbel med at pistolen både spytta og stoppa å levere maling i små intervaller fordi jeg ikke hadde rensa den skikkelig fra før. Forresten noen som har sammenlignet Biltema-sprøyta med dyrere sprøyter?

Neste gang skal jeg prøve å huske å ta med kamera så jeg kan få vist fram resultatene. Hvis noen har noen bra tips om justering av sprøyteriggen tar jeg veldig gjerne imot!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg slipt grunnfylleren og en erfaring jeg gjorde meg da er at når det står på spannet at du skal våtslipe, så skal du det. Ikke tørrslipe som mannen i butikken sa, ikke fuktigslipe heller, men VÅT-slipe. Skulle ønske jeg skjønte det med en gang.

I morgen skal jeg lakkere, og da trolig med fire strøk istedet for de opprinnelig tenkte to. Det er for å ha mer å sipe på senere.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og et lite stalltips til: Sandpapiret de selger på Biltema er merket Mirka, d.v.s. det samme, bra papiret som koster mye mer på Maxbo :thumb

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lakket engang ett sett høytalere i finer JA kryssfiner ,i sort høyglans..
    leverte dem til bil verksted etter jeg hadde grunnet dem med TOP COAT. dette er beregnet til båt skrog blandt annet og er steinhardt ..rullet kassene en del ganger..kort tørketid,avhenger av herder mengde..fikk da litt å slipe på og resultatet ble som ett flygel..perfekt..dette skal jeg jaggu gjøre på mine neste høytalere også når jeg tenker meg om..med mdf som bygge matriale er det slett i utgangspunktet også..

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen link til dette produktet eller et bilde av det?

Vet du forresten hva de på verkstedet gjorde med kassa di etterpå? Jeg tenker på om de grunna det noe mer eller om de sprøyta lakken rett på.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut dette, Nordhagen!

Håper det er ok at jeg legger ut et bilde av mine DIY-høyttalere. De er sprøytelakkert med tokomponent akrylbasert billakk, først sort og derretter klarlakk (midtre delen). Ble lakkert av en proff (lakki_luke på hifisentralen.no)

To dager etter lakkering og allerede modne for støvtørking.

(Fullstendig byggetråd på HiFiSentralen.)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott jobb det der. Det er noe sånt jeg håper på selv. Merkelig kreasjon forresten. Er det et eget design?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg fått lakkert de første fire frontene, og jeg må si jeg er meeeget fornøyd med resultatet. Litt appelsinhud blir det jo, men det må du regne med når du bruker en litt småskitten Biltema-sprøyte...

Her er et bilde:
    (Sorry for det råtne mobilkamerabildet igjen..)

Temmelig grei glans

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Flott jobb det der. Det er noe sånt jeg håper på selv. Merkelig kreasjon forresten. Er det et eget design?
    Nei, de er konstruert av Siegfried Linkwitz. Bildet er forresten tatt bakfra om det skulle være uklart.

Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Her er et bilde:
    (Sorry for det råtne mobilkamerabildet igjen..)

Temmelig grei glans
    Ser meget bra ut! Men si meg, hvordan har du klart å få mobilen med i mobil-bildet? :grin:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justert prosess

På tide å se gjennom prosessen og justere trinnene etter hva jeg har gjort. Det virka mest fornuftig å justere underveis som jeg ser hvordan de forskjellige trinnene resulterer, så her er lista nesten ferdig. Jeg har strøket ut og skrevet inn der jeg har gjort justeringer og der jeg ville gjort endringer neste gang.

1 Sliping 120 180, Mer grundig neste gang
    2 Avfetting (Motip)
    3 Vannbasert grunning med rulle (Jotun V Flügger)
    4 Sliping 180
    4 Vannbasert grunning med rulle
    5 Sprøytesparkel (Hagmans)
    5 Våtsliping 240
    6 Avfetting
    7 Grunningsfyller (1K Glasurit 76-71)
    8 Våtsliping 800
    9 Avfetting
    10 Topplakk (Monopol)
    11 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter
    12 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter
    13 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

-- Hit er jeg nå, justeringer videre kan komme --

14 Våtsliping 2000 (3M)
    15 Rubbing Compound (3M)
    16 Super Fine Polish (3M)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultat

Da har jeg fått hjem de fire første frontene etter en uke med herding i fred og ro. Har montert opp en av dem for å se hvordan det blir. Må si meg meget fornøyd med resultatet (og fargen!).

Det eneste er at det er en applesinhud overalt. Alle forhold lå til rette for at dette ikke skulle skje, men jeg forventet det egentlig allikevel. Det kan ikke ha med noe annet enn sprøyta å gjøre nå. Derfor blir det spennende å se fremover nå, for nå har jeg skaffa meg en DeVILBISS GTI Pro med digitalmanometer :grin: Skal gjøre resten av lakkeringa nå i jula, og da får vi se hvor stor forskjellen på de to sprøytene er.

Her er noen bilder:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av rubbing og polering

Jeg ble litt lei av å bruke skammelig mye tid på å finne ut av hvilke produkter jeg skulle bruke, så jeg gikk og kjøpte noen Turle Wax-produkter for å prøve å få vekk appelsinhuden.

Her er noen bilder som viser resultatet.

Etter våtsliping med 2000-papir:

Etter Turtle Wax rød rubbing compound:

Etter polering med Turtle Wax Extreme Nano-Tech:

Her er et bilde til som viser refleksen litt bedre. Hvis noen lurer på hva som vises her er det en episode av Dirty Sexy Money på projektoren

Det er synlig at det fortsatt er slipemerker i lakken, og det synes jeg er litt irriterende. Det rare er at disse må komme fra rubbinga siden de er såpass sirkulære. Våtslipingen gjørde jeg nemlig for hånd. Det gir liksom en slags tåkeaktig overflate på glansen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

En annen ting jeg har konkludert med er at det nok er best å bruke plansliper på dette. Både fordi håndslipinga var ganske slitsom og fordi det antakelig gir en jevnere overflate.

Appelsunhuden er hvertfall borte. Egentlig ser dette ut som resultatet på Shinobiwan sin prosess etter bare en runde med rubbing, og han gjør jo gjerne opptil 12 runder, så kanskje jeg skal prøve det.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å polere en front til i dag. Denne gang med 3M proffprodukter og nok en gang med skuffende resultat. Jeg slipte ned tørt med en tøyfiberbasert 1500-pad som jeg fikk anbefalt i butikken. Det funka greit. Så kom 3M Perfect-It III Fine Compound med en hard 3M skumrondell. Der hadde jeg kanskje venta meg litt blankere resultat da jeg ble ferdig, men fortsatte til 3M Perfect-It III Machine Polish. Den holdt jeg på med i kanskje en time fordi jeg kjørte mange runder. Jeg synes liksom ikke det ble blankt, for hver gang jeg var fornøyd begynte overflaten å bli matt igjen etter kort tid (og jeg holdt på med hver omgang LENGE). Til slutt så det ut som jeg hadde fått en riktig så fin glans, men tror du ikke den ble regelrett matt etter at jeg monterte fronten opp igjen??

Se på disse bildene. Nå har jeg brukt over 1000 spenn og masse tid på poleringsprodukter, og strengt tatt er de frontene som fortsatt bare er lakkerte og ikke gjort noe mer med mye finere! Er rett og slett drita lei.

Begge bildene viser en polert og en upolert front side ved side. Den upolerte har det vært noen fettete barnefingre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har prøvd gelcoat? rulle på eller spraye på det. bygger jo litt og er lett og egnet til å slipe og få blank finish(sikkert litt jobb men) og blir jo veldig solid og tåler mye etterpå!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal prøve det..

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter skikkelig polering

Nå har jeg muligheten til å vise det ferdige resultatet. Selv om jeg bare har våtslipt og polert én av kjøkkenfrontene slik jeg nå skal ta alle, får jeg anse prosjektet som fullført innafor rammene av denne tråden.

Her er to bilder som viser finishen jeg har klart å oppnå (det er vanskelig å fotgrafere reflekser må jeg si):

Finish før våtsliping og polering kan sees lenger opp i denne tråden. Her har jeg først slipt med korning 1200, deretter 2000. Så har jeg polert med den "proffe" poleringsmaskinen fra Biltema (link). Først en runde med 3M Perfect-It III Super Fine Rubbing Compound, deretter 3M Perfect-It III Machine Polish. Papiret jeg har brukt er Mirka 1200-korning og 3M Imperial Wet-or-Dry 2000-korning.

Mine erfaringer med produktene er at begge sandpapirtypene var veldig gode. Poleringsmasinen fra Biltema synes jeg er et funn til prisen og 3M-produktene var dyre, men utrolig mye bedre enn Turtle Wax-produktene jeg prøvde først.

Så til litt mer helhetlige tanker om hele arbeidsprosessen og en vurdering av sluttresultatet. Sånn som denne fronten er nå er jeg absolutt fornøyd, men jeg ser tydelig at forarbeidet kunne vært grundigere. Overflaten er speilblank, men ikke helt jevn, og dette kommer av at jeg ikke har vært flinkt nok til å planslipe helt fra bar MDF. Jeg gjorde nok den gamle feilen å tro hele veien at produktene senere i prosessen ville hjelpe med å jevne ut overflaten etterhvert som de fløt og ble slipt. Dette er et bevis på at dette er en kjedelig feil.

Jeg tror det vil være nyttig for meg å gå tilbake til sliping av MDF og det første grunningsstrøket i mitt neste prosjekt. Jeg har lest mye om dette underveis og kommet fram til at jeg har lyst til å prøve en epoxyprimer neste gang. Det har irritert meg at det var så vanskelig å slipe Jotun Heftgrunn V fordi det gjorde at jeg sle litt lat og ikke gjorde dette skikkelig. Dette har helt tydelig forplantet seg. En annen fordel med epoxyprimer er at den bygger litt mer og er mer egnet for sliping, i tillegg til at jeg kan legge lakken rett oppå. Dette sparer meg for et strøk og en sliping.

En annen ting jeg vurderer til neste gang er å bruke base+klar istedet for lastebillakk. I og med at klarlakk er tykkere enn baselakk tenker jeg at dette skal gi meg mer å slipe på i våtslip-/rubbingfasen.

Takk til dere som har fulgt med i denne prosessen og bidratt med både spørsmål og svar så langt!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •