Blank finish på MDF - Den beste metoden! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
  1. #41
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev
    hei nordhagen.utrolig mye bra tips du har fått
    jeg er maler.vært det i 10år. 2 tips. bruk skumrulle(vanskelig og male med men et veldig bra resultat-mindre "apelsin hud") bruk oljesparkel.mye bedre og hardere.tåler litt juling den.
    Hei - takk for det! Jeg skal prøve skumrulle, men oljesparkel er jeg litt usikker på om går an p.g.a. løsemiddelet i Quick Emaljelakk. Det er visst ikke alt som går het bra med det på toppen. Har du noen tanker om det?

  2. #42
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sprøytesparkel

    Så nettopp at Nordsjø har et akrylbasert sparkelprodukt som kan sprøytes. Hvis det blir hardt nok til å tåle kjøkkenbruk er det jo genialt og sikkert billigere enn to-komponent fyllgrunning.

    LS 104/LETT OG SPRUT (SEKK)

  3. #43
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK, jeg var innom Farveglede og forhørte meg litt. Denne sparkelen er grov og er ment for store flater. Har sett på forumet her at det anbefales akrylsparkel.Denne:

    Maling-hjem.no er Norges første og eneste fargehandel på nett som er beregnet for privatmarkedet

    ...er jo en velkjent akrylsparkel, men er det noen som vet om den er holdbar nok? Den skal riktig nok pusses nesten helt ned, men jeg er litt bekymret for støtmotstanden i den. En annen ting er om den er fin nok.

    I tillegg kan jeg nevne at jeg var innom Flugger i går og støtte på en maler der som kunne fortelle meg at han syntes Flugger sin vannbaserte grunning bygger litt bedre og er lettere å slipe enn Jotun sin. Han mente også at Flugger sin snekkersparkel var godt egnet. Noen som har noen erfaringer, synspunkter på det?

  4. #44
    Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Så nettopp at Nordsjø har et akrylbasert sparkelprodukt som kan sprøytes. Hvis det blir hardt nok til å tåle kjøkkenbruk er det jo genialt og sikkert billigere enn to-komponent fyllgrunning.

    LS 104/LETT OG SPRUT (SEKK)
    som jeg sa tidligere.jeg foretrekker olje sparkel på ting som kan/bli utsatt for harde støt,slag etc. det tåler juling.
    har helsparklet alle trappetrinn i min trapp hjemme 3ganger.lett sliping mellom hver gang.jeg brukte arcanol og male med da.maling som er beregnet på jern og aluminium tror jeg.en den blir stein hard så derfor tåler mye.

    IKKE 1 HAKK ELLER SÅR I TRAPPEN ENDA

    skal sies at jeg lakket to ganger etter ferdig strøk med maling

    Mvh michael

  5. #45
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, mikkel_rev - takkfor innspillet!

    Har fått forklart at oljebaserte produkter mellom MDF og emaljelakk ikke er noen god idé generelt p.g.a. voksen i platene og løsemidlene i lakken. Det er visstnok et sjansespill utifra om lakken kommer til å koke eller ikke. Jeg vet ikke, men trappa di er vel neppe MDF..?

    Bortsett fra det synes jo også jeg at det høres logisk ut med både oljebasert sparkel *og* grunning for maksimal slitestyrke, men det frarådes visst.

  6. #46
    Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Hei, mikkel_rev - takkfor innspillet!

    Har fått forklart at oljebaserte produkter mellom MDF og emaljelakk ikke er noen god idé generelt p.g.a. voksen i platene og løsemidlene i lakken. Det er visstnok et sjansespill utifra om lakken kommer til å koke eller ikke. Jeg vet ikke, men trappa di er vel neppe MDF..?

    Bortsett fra det synes jo også jeg at det høres logisk ut med både oljebasert sparkel *og* grunning for maksimal slitestyrke, men det frarådes visst.
    liten glipp fra meg..ops:
    emaljelakk ja..tenkte ikke jeg på.ble litt ivrig her hehe8)

  7. #47
    Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    masse sparkling og pussing her:-)
    Det finnes mdf eller hdf plater som er ferdig lakkert hvite ene siden "som duger til de grader som grunning" HELT SLETT overfate også på den ubehandla siden. Det eneste som må behandles er endene, og det finnes det jo svar på her i denne tråden:-)
    Burde være et godt produkt både for kjøkken og høyttalere, koster noen kroner mer men tiden og sparkelet og pussing og sparkelet og pussing og pussing og ..... ..... .....:|

  8. #48
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snekkerstuen
    masse sparkling og pussing her:-)
    Det finnes mdf eller hdf plater som er ferdig lakkert hvite ene siden "som duger til de grader som grunning" HELT SLETT overfate også på den ubehandla siden. Det eneste som må behandles er endene, og det finnes det jo svar på her i denne tråden:-)
    Burde være et godt produkt både for kjøkken og høyttalere, koster noen kroner mer men tiden og sparkelet og pussing og sparkelet og pussing og pussing og ..... ..... .....:|
    får også kjøpt mdf som er ferdig finert eller som har respatex belag på, fåes i mange farger. viss du finner en butikk som selger det da.. .

    endene er ikke noe problem kutt endene 45" grader og bruk lammello kjeks istede for tapper eller skruer. (mye lettere)

  9. #49
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lakk beregnet på jern og aluminium er som regel emaljelakk. Bengalack for eksempel, er egentlig det samme produktet som Quick emaljelakk. Det er merket som er forskjellig; henholdsvis Scanox og Jotun, men Jotun eier Scanox, så...:-)

    Jeg har hvertfall kjøpt Plastick Padding PP110 som skal brukes på kantene, så bruker jeg Flugger sin snekkersparkel til flatene.

  10. #50
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter litt undersøkelser og tankearbeid har jeg satt sammen en liste over trinnene i prosessen. Kanskje den ble litt overkill?

    Justert fremgangsmåte:

    1 Sliping 120
    2 Avfetting
    3 Sparkling
    4 Sliping 240
    5 Grunning 1
    6 Sliping 320
    7 Grunning 2
    8 Sliping 400
    9 Lakkering 1, farge
    10 Våtsliping 600
    11 Lakkering 2, farge
    12 Våtsliping 600
    13 Lakkering 3, farge
    14 Våtsliping 800
    15 Lakkering 4, farge
    16 Våtsliping 800
    17 Lakkering 1, klar
    18 Våtsliping 1000
    19 Lakkering 2, klar
    20 Våtsliping 2000
    21 Polering, bilvoks

  11. #51
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I dag har jeg endelig fått kutta, frest og slipt alle frontene og jeg har begynt med å sette opp to lakktester. Den ene har kun fått et spraystrøk med Jotun vannbasert heftgrunn, den andre har jeg sprakla med Jotun akrylbasert sparkel for treverk på flatene og med Plastic Padding PP100 på kantene.

    Hver gang jeg jobber med sparkling kommer jeg på hvor mye jeg hater det. Hvertfall Plastic Paddingen var grusom å jobbe med. Den er kjempetykk og herder på 10 minutter. Hvem klarer en pen sparklejobb på 10 minutter?? Sparkelen skal jo bare inn i porene og alt annet skal skrapes av så ikke sparkelen bygger på tykkelsen pa materialet. Innen jeg var halvvegs med en skapdør var sparkelen for stiv til å jobbe med. Noen andre som har erfaring med dette produktet?

    Jeg må definitivt finne noe annet eller prøve den to-komponent slipegrunningen jeg kjøpte som kan sprøytes på. Dessuten skal jeg få til å legge ut noen bilder straks dette første trinnet i lakkprøvene er ferdig.

  12. #52
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bilder, endelig

    Skal prøve å få lagt ut bilder mer fortløpende mens jeg holder på.

    OK, så her er noen bilder etter at jeg har blitt ferdig med å pusse alt sammen med 120 og deretter 180-papir i dag.

    Jeg tror nå at jeg har bestemt meg for å gå for billakk, noe som endrer prosessen til det bedre og ikke minst kortere. Dette er slik den ser ut nå. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å trenge to runder med både base coat og clear coat, men det er sikkert greit å være forberedt med tanke på at jeg er amatør på dette.

    1 Sliping 120
    2 Avfetting (Motip, se bilde)
    3 Vannbasert grunning (Jotun V)
    4 Sliping 180
    5 Sprøytesparkel (Hagmans, se bilde)
    6 Sliping 180
    7 Grunningsfyller (Glasurit)
    8 Sliping 800
    9 Lakkering 1, farge
    10 Våtsliping 800
    11 Lakkering 2, farge
    12 Våtsliping 1200
    13 Lakkering 1, klar
    14 Våtsliping 1200
    15 Lakkering 2, klar
    16 Våtsliping 2000
    17 Polering, bilvoks

    Bildene viser MDF-frontene i forskjellige størrelser som har blitt kutta, frest og slipt. Papirlappene er arbeidslister for alle delene som nå må byttes ut. Deretter kommer det et bilde av kompressoren jeg fikk istedet for 6 liter, 1,5 HP-utgaven Maxbo solgte meg først. Dernest et bilde av avfettingsmiddelet, av lakksprøyta (Biltema) og til slutt et bilde av 2komp. spraygrunningen fra Hagmans (kjøpt på BilXtra). Skal prøve å bruke 2mm dyse på denne. Aner ikke om det går.

    Vedlegg 39862 Vedlegg 39863 Vedlegg 39864 Vedlegg 39861 Vedlegg 39860 Vedlegg 39859 Vedlegg 39865

  13. #53
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det kommer til siste stadium, nemlig polering...

    ShinOBIWAN på forumet diyAudio.com har skrevet en veldig nyttig tråd om å oppnå pianogloss på MDF (diyAudio Forums - A 'how to' for High Gloss Finishing - Page 1).

    Her er et utdrag:
    Er det noen som kan hjelpe meg med å finne tilsvarende produkter som kan kjøpes i Norge om som forhåpentligvis ikke er så skrekkelig dyre? Jeg er nemlig ikke særlig bevandret i bilpoleringsverdenen..

  14. #54
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hva med oppfriskning av originalpianolakkerte høyttalere? Bruker en bilvoks?
    *BUMP*

  15. #55
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sh*t, så nettopp at det er 2-3 grader og 70+ luftfuktighet i garasjen. Da er det kanskje ikke så lurt å gjøre lakkeringen der..?

  16. #56
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt stillhet her en stund, men jeg tentke å poste en liten oppdatering ettersom jeg har fisket frem noen nye svar fra folk som kan mer enn meg.

    Jeg har prøvd ut sparkel og plastic padding på kantveden og kommet frem til at dette blir rett og slett for mye drittarbeid. De aller fleste anbefaler å bare fylle på med vannbasert heftgrunn til kantene et metta og det kan tas med sprøyte, så da bler den jobben en del enklere.

    Jeg er nå i gang med grunning etter at MDF-platene er ferdig borra og slipt med 180-papir. Dette gjør jeg med Jotun vannbasert heftgrunn (Jotun heftgrunn V). Har tatt strøk nummer 1 og ser for meg 1-2 strøk til etter behov. Som forventet er det pleny med fiberreisning som må slipes ned.

    Så er jeg ganske glad i dag fordi jeg har funnet er produkt som jeg har tro på etter litt diskusjoner her og der, nemlig 1K grunnfyller fra Glasurit:



    Denne er også vannbasert, uten seprat herder og sprøyteklar i boksen, så null tynning. Deilig.

    1-2 strøk med denne og så er jeg klar for 1-2 strøk med top coat, som jeg nå har lært at er både base coat og clear coat i samme produkt.

    Herlig når ting kan gjøres enklere. Dette betyr at jeg kan ta grunninga i garasjen og så grunnfyller og topplakk i sløydsalen over to kvelder.

  17. #57
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dørbladene dine blir helt sikkert kjempefine med lakk, men jeg har et spørmål
    ang. ditt materialvalg, MDF. Spisse kjøkkenredskaper og Vann damp, et sår
    i lakken litt vann, og det sveller som en gjærdeig.
    Jeg har en billig lakkert baderomsinnredning fra IKEA i MDF, den ser ikke så
    bra ut etter 10 år, nå er nok ikke lakkeringen av disse IKEA platene like
    grundig som du har tenkt å gjøre da.

  18. #58
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Dørbladene dine blir helt sikkert kjempefine med lakk, men jeg har et spørmål
    ang. ditt materialvalg, MDF. Spisse kjøkkenredskaper og Vann damp, et sår
    i lakken litt vann, og det sveller som en gjærdeig.
    Jeg har en billig lakkert baderomsinnredning fra IKEA i MDF, den ser ikke så
    bra ut etter 10 år, nå er nok ikke lakkeringen av disse IKEA platene like
    grundig som du har tenkt å gjøre da.
    Relevante innspill. Nå er det vel sånn at ytterst få av IKEA sine møbler er lakkert. De pleier hvertfall å være foliert, og min erfaring er at denne folien ikke alltid sitter så bra over tid. I tillegg tror jeg ikke heller at IKEA bruker så voldsomt mye MDF. Hvertfall er de fleste produktene jeg har derfra produsert i spon. Se f.eks. på denne
    produktbeskrivelse og mål
    Hoveddeler/ Rygg: sponplate, Folie,
    Folierte sponplater er nok en ganske mye svakere løsning en 2K-lakkerte MDF-plater. Platene er hardere og det er lakken også.

    Men selvfølgelig; ingenting er 100% motstandsdyktig mot 2-åringer med grytelokk i henda, uansett hvordan du overflatebehandler det.

  19. #59
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut som interessen for denne tråden har dabbet litt av, men jeg bare forsetter å poste mine innspill, så har jeg dem hvertfall et sted for fremtiden

    I går måtte jeg nemlig krype til korset og flytte grunningsarbeidet innendørst p.g.a. temperaturen i garasjen. I og med at spraymaling ikke var så aktuelt i min nyoppussede kjellerstue ble rulle løsningen. Nærmere bestemt Jordan Ultimate for glatte flater. Det må jeg si kan anbefales! Jeg fikk lagt ned mye mer grunning enn med spray og overflaten ble jevn og fin. Dette visse jeg jo fra før, men det beste var å oppdage at jeg ikke fikk like mye trefiberresning med rulle som med sprøyte. Ett strøk til, så sliper jeg med 320-papir og legger på grunnfylleren i posten over. Så er det klart for lakk til helga.

  20. #60
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bilder etter grunning av MDF

    Her er endelig litt mer bildebevis.

    Jeg synes dette blir 100% akseptabelt med tanke på at det uansett skal slipes og legges grunnfyller oppå.

    Nå har jeg tatt to strøk, og det er to ting som viser seg ganske tydelig. Det ene er at dersom MDF-platene er av god kvalitet dekker to strøk med vannbasert grunning kantveden godt. Dette var jeg litt overrasket over. Det andre er at det definitivt lønner seg å slipe alle overflatene før grunning.

    Alle bildene her er skarpet opp og kontrasten er dratt opp mye for å fremheve overflaten.

    Her er et bilde av overflaten og kantene etter to strøk Jotun Heftgrunn V


    Her et bilde av overflaten på baksiden av skapdørene, der jeg ikke gadd å slipe


    For å fremheve forskjellen, her er to bilder som er zoomet til 100%

    Med slip:


    Uten slip:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •