Blank finish på MDF - Den beste metoden! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
  1. #21
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    av en eller annen grunn føler jeg det merkelig å diskutere bilpleieprodukter for bruk på høyttalere
    Det er nok fordi du ikke har høyglansfinish på dine høyttalere :-)

  2. #22
    Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    haha, ja, du sier noe..

  3. #23
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I gå spraymalte jeg noe MDF-panel jeg hadde bare for å prøve meg litt fram med den nye sprøyta. Materialet var 5-stavs perlestaffpanelplate fra Byggmax i MDF, og malinga var Jotun vannbasert heftgrunn, tynnet ca 10% med vann.

    Må si resultatet ikke ble så bra, men det hadde jeg egentlig en mistanke om. Det er noen som mener at man ikke trenger å forbehandle MDF, men alle mine erfaringer tilsier at det er nødvendig. Allikevel tenkte jeg å prøve uten. Resultatet var at fibre i plata reiste seg og overflaten ser ut omtrent som en malt og pressa høyball i miniatyr..

    Derfor, tilbake til punkt nummer 1 og 2 på min liste: Avfetting med silikonfjerner og forsegling av MDF før grunning. Noen som har litt mer erfaring enn meg på dette? Skulle gjerne hatt noen tips om helt konkrete produkter.

  4. #24
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bygger selv høytalere om dagen og bruker MDF. Det du opplever med at MDFen reiser seg mener jeg er helt normalt.
    Min fremgangsmåte var som følgende:
    1. Sprayet fyller/primer som første lag. Alt reiste seg. Pusset ned dette. Sprayet en gang til. Pusset en gang til. Nå er det nesten helt glatt.
    2. Nå må du gå over alt og se om det er noen spor/sår etc. Her brukte jeg en 2-komp sparkel og fikk glattet ut.
    3. Legg så på et lag til med fyller, la dette tørke og start med fargen du skal ha og legg på to/tre lag.
    4. Nå er det pussing for å få glattet alt.

    Jeg er en petimeter når det gjelder mine høytalere. Det er IKKE lett å få et helt strøkent resultat. Fordelen din er jo at du har sprøyte. Selv vurderer jeg å ta mine med til en sprøytelakkerer for det siste strøket.

    PS! Jeg har aldri forbehandlet med silikonfjerner e.l. og resultatet blir knallbra og glatt hos meg iallfall

  5. #25
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sanna X:

    Tusen takk for gode innspill:-D Kunne du skrevet litt om hvilke produkter du har brukt og gjerne også hva de kostet?

  6. #26
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Poenget er jo å fjerne fett før man legger på noe som helst.

  7. #27
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Poenget er jo å fjerne fett før man legger på noe som helst.
    Har du et forslag til en metode?

    Jeg har 19 fronter til kjøkkenet mitt som skal lakkeres med høyglans, og jeg håper på å finne en metode hvor jeg slipper en 6-trinns prosess før jeg legger på grunningen. Derfor er jeg litt opptatt av å prøve å finne et egnet produkt som forsegler platene i ett strøk. Trelim gjør som sagt jobben effektivt, men det er vanskelig å jobbe med når man skal ha en jevn finish oppå.

  8. #28
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Silikonfjerner som nevnt lenger oppe i tråden funker greit til å fjerne fett. Skjønner ikke hvorfor han ikke bruker det først, det er jo bare å vaske over kjapt.

  9. #29
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Silikonfjerner som nevnt lenger oppe i tråden funker greit til å fjerne fett. Skjønner ikke hvorfor han ikke bruker det først, det er jo bare å vaske over kjapt.
    Det er også det jeg har kjøpt til formålet etter anbefaling fra malingssjappa. Men hindrer dette fibrene i å reise seg? Ville ikke du brukt noen form for forsegling før grunning? Bladet Gjør Det Selv anbefaler vannbasert lakk til forsegling av endeveden. Når silikonbelegget på flatene er borte burde vel også disse forsegles på samme måte. Eller...?

  10. #30
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trefibrene reiser seg når de blir utsatt for fuktighet uansett. Rengjøring er selvfølgelig smart, hvis man benytter rett produkt!
    Jeg støvtørket mine med "spray på - tørk av" ala Jiff universal e.l. Og DET var IKKE smart! Såpen trakk seg inn i MDF platen og alt jeg forsøkte av lakk etterpå kokte. Det eneste som har fungert er oljemaling. Sprøyting med oljemaling går forresten helt fint, men har en altfor lang herdetid!

    Jeg mener dette er en grei fremgangsmåte:
    - Puss alle flater og plateskjøter/ender med 240k
    - Rengjør med løsemiddel (ikke såpe! ops: )
    - Legg et lag med grunning/filler
    - Slip med 240k for å fjerne veden som har reist seg
    - Sparkle riper, sår, overganger og synlige plateender med 2k sparkel
    - Slip med 240/320k
    - Legg på nytt lag med grunning/filler
    - Våtslip med 320/400k
    - Nå kan det være nødvendig med sparkling igjen, og/eller evnt flere lag med grunning til du ikke sliper igjennom
    - Lakker!
    - Evnt klarlakk.

    Ofte får man problemer med støv og evnt sig når man gjør dette i uegnede lokaler. Har man lagt på nok lakk, er muligheten for å våtslipe med 1000k og polere opp.

    Hvis man tror at man kan få et blankt og pent utseende med lite jobb, og en 3-4 spraybokser, vil man fort erfare noe annet.............

  11. #31
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, norcad – takk for glimrende innspill. Nok en gang er jeg nysgjerrig på hva folk tror om forsegling. Det ville i tilfelle skjedd mellom punkt 2 og 3 i din fremgangsmåte og forhåpentligvis eliminert "vedreisningen" ;-)

  12. #32
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Snickers-is:
    Jeg ser det er enkelte på andre forum som mener at det skal være mulig å få til en perfekt finish med to strøk etter billakkmetoden, altså base coat + clear coat. Har du noe syn på det?
    Noen lakktyper bør vel brukes i kombinasjon med clearcoat, men vanlige ikkemetallic farger skulle egentlig stort sett klare seg med ett lage om det blir lagt på riktig.

    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Jeg ville hvertfall regna med at det er en fordel å forsegle kanter med ett eller annet først?
    Du må mette hele enheten fullstendig med fyller. Dette krever mye fyller, og det må ikke under noen som helst omstendighet være det minste spor av MDF gjennom fylleren. Når den er ferdig mattet skal den være en fullstendig strøken flate som er våtslipt med minst 500-korning, gjerne mer. Jeg har selv sett tydelig hvordan 240-korning gir slipemerker som er synlige gjennom lakken.

    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Er det forresten noen som har erfaringer i retning av om avfettingen jeg foreslo egentlig er noen vits? Hørte at proffene gjerne gjorde det på de dyreste jobbene.
    Det tror jeg faktisk ikke. For det første er det jo gjerne ikke fett på MDF utover det som eventuelt er en naturlig del av produksjonsprosessen, for det andre er mye av heftverdien i selve grunningen/fylleren det at den faktisk går temmelig dypt i porene på materialet. Imidlertid er det viktig å vaske med sprit/avfetting før ytterligere lag grunning/fyller og ikke minst før lakkering, altså etter våtsliping. Da skal alle fingermerker og alt støv bort og i tillegg bør man vurdere behovet for antistatisk rengjøringsmiddel.

  13. #33
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Noen lakktyper bør vel brukes i kombinasjon med clearcoat, men vanlige ikkemetallic farger skulle egentlig stort sett klare seg med ett lage om det blir lagt på riktig.
    Det skulle vel bety at dersom man bruker billakk og legger den riktig kommer man enklere og billigere unna enn ved å bruke emaljelakk p.g.a. antall strøk som kreves?

    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du må mette hele enheten fullstendig med fyller.
    Hvis jeg forstår deg riktig da så betyr det at forsegling ikke vil fungere? Jeg spør delvis også fordi fyller (som jeg tolker som det samme som slipegrunning) er både dyrt og litt komplisert fordi det er en et 3-komponentssystem (maling, herder og spesialtynner). Å kunne sprøyte på et lag med klar, vannbasert lakk som slipes forsiktig før slipegrunning høres ut som en mer besparende løsning..

    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det tror jeg faktisk ikke. For det første er det jo gjerne ikke fett på MDF utover det som eventuelt er en naturlig del av produksjonsprosessen
    Flatene er visstnok dekket av et silikonbelegg for å hindre at platene trekker til seg fuktighet. Det er jeg hvertfall blitt fortalt av en ansatt i en annerkjent butikk.

  14. #34
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge wikipedia brukes det voks både i massen som presses til MDF-plater og i lamineringen som legges på til slutt.

    «After pressing MDF is cooled in a star dryer, trimmed and sanded. In certain applications boards are also laminated for extra strength.»

    Da ville jeg nok si at avfetting er et must. Eller hur?

    EDIT: Forøvrig var jeg innom en ny malingssjappe i dag og også de mente jeg burde sverge til vannbasert heftgrunn + sliping av fiberreisning til overflaten ble jevn. Hvis det virkelig er sånn må jeg si at her er det på sin plass at noen lanserer et slags vindunderprodukt for grunning av MDF...

  15. #35
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg driver og sprøyter endel innerdører (furu) om dagen, og bruker vanlig oljemaling 40 glans blandet med whitesprit. Resultatet blir ganske bra, men tørketiden er litt lang. dvs jeg får kun tatt et strøk om dagen.
    Ser du har prøvd med vannbasert nordhagen Hvordan var den å sprøyte? Kanskje jeg skulle gått over til det... hmm..

  16. #36
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Ser du har prøvd med vannbasert nordhagen Hvordan var den å sprøyte? Kanskje jeg skulle gått over til det... hmm..
    Dette blit litt OT, men min erfaring er så langt at vannbasert grunning er helt OK å sprøyte, men hvis du kan bruke rulle er nok det egentlig det beste. Hvertfall hvis du uansett skal pusse etterpå. Årsaken er tykkelsen på laget du får lagt på med rulle kontra sprøyte. Dessuten går det mye fortere hvis du iberegner oppstartstida.

  17. #37
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Test av fyllere på MDF

    OK, da har jeg gjort en liten kvasi-vitenskapelig test av ulike fyllere på MDF bare for å se hvordan de oppfører seg og i hvor stor grad de faktisk forsegler platene.

    Legger ved et oversiktsbilde. For å se nærmere, kan dere kikke her.

    Kandidatene i testen er:

    Kvistlakk
    Vannbasert klarlakk
    Vannbasert panlellak
    Tresparkel
    Vanlig vannbasert heftgrunn i to strøk
    Optiroc MD16 gulvprimer (bare fordi jeg hadde det liggende)

    Kvistlakken utgår nok uansett fordi den ikke er vannbasert og sånn sett ikke er så god venn med emaljelakken. Alle de andre skal i teorien kunne brukes.

    Det er ganske tydelig at det definitivt beste er tresparkel. Det gir den glatteste overflaten som også er lettest å pusse. Hmmm...helsparkle 19 fronter..:?

    Ellers synes jeg det er en litt overraskende å se at to strøk heftgrunn fyller såpass godt som det gjør, og også at panellakken ser ut til å være en brukbar kandidat, men kun på sprøyte. Utflyten er for dårlig med pensel.

    Tror det blir 3 strøk heftgrunn med rulle jeg. Eller 2 med rulle og siste med sprøyte.

    For ordens skyld; her er det avfettet først, slipt forsiktig og også slipt etter fylleren, men ikke etter grunningen. Fyller med pensel, grunning med rulle.

  18. #38
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Det skulle vel bety at dersom man bruker billakk og legger den riktig kommer man enklere og billigere unna enn ved å bruke emaljelakk p.g.a. antall strøk som kreves?
    Vel. kanskje ikke mye enklere, men uansett har jeg en viss tro på at resultatet kan bli vel så bra.


    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Hvis jeg forstår deg riktig da så betyr det at forsegling ikke vil fungere? Jeg spør delvis også fordi fyller (som jeg tolker som det samme som slipegrunning) er både dyrt og litt komplisert fordi det er en et 3-komponentssystem (maling, herder og spesialtynner). Å kunne sprøyte på et lag med klar, vannbasert lakk som slipes forsiktig før slipegrunning høres ut som en mer besparende løsning..
    Jeg mener selvsagt forsegling. Hvor mye den trekker kommer vel an på hvor mye den er tynnet.


    Sitat Opprinnelig postet av Nordhagen
    Flatene er visstnok dekket av et silikonbelegg for å hindre at platene trekker til seg fuktighet. Det er jeg hvertfall blitt fortalt av en ansatt i en annerkjent butikk.
    Ok, det var ingen slike flater på den nevnte enheten, men de bør nok kanskje pusses eler vaskes ja.

  19. #39
    Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Løsning + et lite setback

    Etter å ha fundert litt tror jeg at jeg skal gå for en grunningsløsning som består av følgende:
    1. Overflaten slipes lett med slipebrett med 180-papir
    2. Overflaten blåses ren og avfettes med silikonfjerner

    3. Påføring av tynt lag Jotun tresparkel.

    4. Ganske mye av sparkelen dras av igjen med en bredsparkel

    5. Overflaten tørrslipes med plansliper med 320-papir

    6. Jotun vannbasert heftgrunn påføres med Jordan Ultimate rulle for glatte flater

    7. Grunningen tørrslipes med plansliper med 400-papir
    8. Nytt lag grunning påføres med sprøyte
    9. Grunningen tørrslipes med plansliper med 600-papir


    Etter dette skulle det bare være å gå på med emaljelakk.

    Ellers fant jeg ut etter litt undersøkelser at Maxbo har solgt meg en alt for svak kompressor. Jeg hadde jo ikke peiling da, så de klarte å selge meg et sånt sett med en 6-liters, 1,5 hk, 8-bars kompressor som leverer noe sånt som 112 l/min kontinuerlig luft sammen med diverse tilbehør til 1000 kroner. Jeg ringte dem i dag og snakka med en som faktisk hadde litt peiling og han konstaterte med en gang at jeg hadde fått en helt håpløs anbefaling og at det bare var å komme tilbake og få pengene tilbake. Derimot kunne de bestille en kompressor med 50l tank, 3hk og 320 l/min til 3500,- så jeg slo til på det.

    Synes det fortjener å bli nevnt at dette er god kundepleie. Ingen spørsmål, bare å komme tilbake selv om jeg ikke har emballasjen og produktet er brukt. Egentlig skulle det bare mangle, men jeg veit om mange butikker som hadde gjort seg vanskelige i en sånn situasjon.

  20. #40
    Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei nordhagen.utrolig mye bra tips du har fått
    jeg er maler.vært det i 10år. 2 tips. bruk skumrulle(vanskelig og male med men et veldig bra resultat-mindre "apelsin hud") bruk oljesparkel.mye bedre og hardere.tåler litt juling den.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •