Grid stop-motstander tilbake på Music Angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grid stop-motstander tilbake på Music Angel

Den velkjente Music Angel KT88 har gått gjennom en rekke forbedringer de siste par år, men så har det dukket opp en serie forsterkere i det siste hvor de såkalte grid-stopperne er fjernet - disse var opprinnelig i størrelse 10-22 K (kohm), men er så erstattet av en motstand på 1 ohm, dvs. nærmest fjernet og erstattet med en metalltråd. De står i serie med gitteret, altså inngangene i hvert rør.

Å fjerne disse gjør forsterkeren mere følsom for ytre påvirkninger (som rf-støy) og vil også gjøre den mindre stabil under spesielle belastningsforhold. Det anbefales derfor å rette denne feilen og sette tilbake de opptinnelige verdiene på 10 -22 K - den nøyaktige verdien er ikke kritisk.

Problemet skyldes nok en tragisk figur på internett som har laget mye ballade rundt Music Angel, se Lampizator omtalt andre steder her på forumet.

Disse 1 ohm-motstandene klipper man av (IKKE lodd løs) og lodder så på de riktige grid-stopperne (Allen-Bradley carbon composition). Så lyder forsterkeren bedre og er helt stabil under alle driftsforhold. Jeg fikk nettopp mail fra en av våre svenske venner - han gjorde dette etter råd fra meg - han hadde sammenlignet to nye ex - det ene uten grid-stoppere. Lyden ble så helt topp hos han.

Bilde 1 viser smårørs-printet i en ny forsterker i siste versjon.

Bilde 2 viser samme, men med fargekoder. Røde sirkler viser 1 ohm-motstandene - de har fargekode brun-sort-gull. Disse skal byttes til verdi 10 - 22 K.
    Liten blå sirkel viser punktet der inngangskablene er loddet på (rød og hvit ledning for de to kanalene). De står her loddet rett på første gitter. De røde og hvite lederne skal flyttes (nærmere øvre kant på kretskortet) til andre siden av motstanden på 10 K like ved - derved kommer 10 K inn som grid stop-motstand foran første gitter. Slik var forsterkeren opprinnelig. Det nye loddepunktet blir punktet der 10 K og 120 K (gul sirkel) møtes. De 120 K skal "jorde" volumpot-utgangen, slik at det ikke oppstår skrapelyder når volumpot dreies. En detalj som ofte glemmes i moderne forsterkere.

Bilde 3 viser mulighet for feilkobling, da det forekommer nyere eksemplarer hvor den lille 10 K og den store 120 K har byttet plass. Dette spiller ingen rolle i den nye versjonen, men ved ombygning som ovenfor må en slik feilkobling rettes. Den store motstanden flyttes til jord-tilkoblingen, mens den lille (10 K) skal stå i serie fra rød/hvit leder til første gitter.

Bildene under fra venstre mot høyre:
    1) Siste versjon av MA KT88
    2) Samme som 1), men med motstander merket med fargede sirkler, se tekst.
    3) Et annet eksemplar, med en spesiell problemstilling, se tekst.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har du en direktelink til en nettbutikk som selger Music Angel? gjerne en link rett til forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hei!

Har du en direktelink til en nettbutikk som selger Music Angel? gjerne en link rett til forsterkeren.

Den selges f.eks. her:

Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Du klikker på Integrated Amplifier og skroller ned til vår KT88-forsterker, som her kalles XDSE KT88. Både i sort og silver-utgave. De har det travelt for tiden, så regn med noen dagers ventetid før du får svar på bestillingen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Kjell ! Nå vet jeg hva jeg skal se etter ( har enda ikke fått snudd min opp ned ) Langt mindre fått tatt noen bilder ops: .
    Nå trenger jeg bare nye briller og en loddebolt så skal jobben gjøres.
    Hvor får jeg tak i Allen Bradley motstander ?
    Det samme spm. om drosler ?
    Kunne sikkert lest mer , men får skallebank når det tar for lang tid :twisted:
    Ref: Nye briller :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for enda en bra tråd, Kjell!
    Dette har jeg lyst til å prøve selv. Jeg lurer på det samme som gubben, hvor kan allen-bradley motstandene kjøpes?

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye Kjell B, nettopp det jeg trengte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Info om komponenter til Music Angel:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

Motstander: Allen-Bradley er som regel best, men andre av disse brunfargede carbon composition-motstandene vil også fungere godt. Det fine er jo at denne typen motstand igjen er i produksjon, og det av mange produsenter. Produksjonen foregår idag i Asia og Kina, men motstandene kan ha forskjellige vestlige firma-navn.

Søk eventuelt på eBay etter Allen-Bradley 1/2W eller 1/2 watt. Valg av søkeord er viktig her.

Drosler: Enhver type med størrelse 0,4 - 1 H (Henry, skrives også Hy) og DC-motstand 10 - 50 ohm er i prinsippet OK. Bør være spesifisert til å tåle strøm ca. 300 mA. Mer er naturligvis OK.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Den selges f.eks. her:

Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Du klikker på Integrated Amplifier og skroller ned til vår KT88-forsterker, som her kalles XDSE KT88. Både i sort og silver-utgave. De har det travelt for tiden, så regn med noen dagers ventetid før du får svar på bestillingen.

Finner ikke XDSE KT88 jeg.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Finner ikke XDSE KT88 jeg.
    Gå inn på "integrated amplifier" linken oppe til venstre.
    Så heter forsterkeren Music Angel "XD-800MKIII KT88Tube" Black.

Ikke kjempevanskelig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjempevanskelig. Ei heller det navnet han oppgir i posten sin. Spydigheter kan du holde unna tastaturet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjempevanskelig. Ei heller det navnet han oppgir i posten sin. Spydigheter kan du holde unna tastaturet.
    De oppgir litt forskjellige navn, går du inn på den heter den XDSE.
    Vet ikke om du så blunkesmileyen jeg......................................

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ikke min? Men fra spøk til revolver. Følger alt du trenger med? Kabinett også? Isåfall er jo dette et kupp!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ikke min? Men fra spøk til revolver. Følger alt du trenger med? Kabinett også? Isåfall er jo dette et kupp!
    hehe
    Alt følger med, kupp er ordet!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, mulig dette blir et høst prosjekt ja.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel dette en veldig god forsterker uten noen modifiseringer som helst?

eller?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eller?
    Ja.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eller?
    Absolutt. Kan faktisk vanskeleg tenke meg noko meir godlyd pr. krone enn MA. Måtte vel i så fall vere om ein kunne byggje noko tilsvarande som DIY-prosjekt.

Ang. det som eigentleg er topic her, trur ikkje eg skal byrje å fikle for mykje med engelen. Har knapt tatt i ein loddebolt, så er særs skeptisk.

Det einaste eg har gjort er å ta av bunnplata for å stramme opp eit par HT-terminalar som var litt dårleg tilskrudd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den nye Music Angel KT88 med 6N1 istedenfor ECC81/12AT7 som inngangsrør er litt endret også mht grid stop-motstandene. En god ting er at den viktigste grid stop-motstanden, den mellom første og andre rør-trinn, nå er tilbake igjen (22 kohm).

Ellers er det 22 ohm grid stop på den ene 12AU7, det er også det samme som ingenting og bør endres. Hele kretskortet er i ny utførelse, og nå har de satt en direkte printbane (altså 0 ohm) istedenfor grid stop på den andre 12AU7. Se bilder nedenfor. Begge disse (22 ohm og 0 ohm) bør naturligvis endres til 10-22 kohm.

Men fortsatt mangler den aller første grid stop (10-22 kohm) ved input første rørtrinn (input-ledningene). Det enkleste er nå bare å lodde en kort motstand rett på der de røde/hvite input-ledningene sitter, og flytte rød/hvit til den andre enden av motstanden (som ligger fritt) - en liten blank plastslange eller krympeslange rundt motstanden vil isolere den.

Vi ser også noen nye røde kondensatorer der det før var blå (men den blå typen er også i bruk noen steder). De nye er WIMA MKS polyester - en velkjent og populær audiotype. Helt nøyaktig er det typen som heter WIMA MKS4 0,47 400, dvs. 470 nF og tåler 400V.

Bildene nedenfor fra venstre mot høyre:

1) Smårørs-printet (kretskortet) til den nye Music Angel KT88.

2) Som bilde 1, men kablene er fjernet, slik at kretskortet ligger fritt. De to spesielle lavohmige grid stop-motstandene er innsirklet med rødt. Til venstre en 22 ohm. Til høyre en kort (grønn) printbane, dvs. 0 ohm. Den skal nå kuttes/brytes - kan gjøres med en skarp kniv eller drill. Begge disse skal erstattes med 10-22 kohm. Dessuten er loddepunktet for input-motstandene innsirklet med blått. Disse skal også være på 10-22 kohm.

3) Det ferdige smårørs-printet med de riktige grid stop-motstandene. I midten ses loddet på 10 kohm Allen-Bradley og de er isolert med sort krympeslange der rød og hvit input-leder er loddet på. Ut mot sidene sees grid stop-motstanden ved de to 12AU7-rørene - de er på 22 kohm. Viktig: Vi ser også hvordan den grønne printbanen på høyre side er kuttet av med et smalt snitt.

Gode bilder levert av Lydfreak.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Da har jeg satt inn grid-stoppene på min engel. Jeg trengte ikke å flytte på inngangskablene, disse stod allerede der de skulle

Men jeg klarte selvsagt å kløne til litt, og delvis ødelegge en printbane, se bilde. Jeg fikser det ved å klippe banen, og legge en ledning mellom loddepunktene istedet.

Så jeg vil advare andre lodde-noobs som ønsker å gjøre inngrepet: bruk en liten, skarp tang ved klipping av mostandene, og ikke klipp helt inne ved loddepunktet.

Edit: Fikk lett fiksa skaden på printet Nå har jeg såvidt fått testa litt musikk, og det høres veldig bra ut dette. Mer oppløst, bedre stereoseparasjon, og mer detaljer. Jeg blir bare mer og mer fornøyd jeg
    Neste blir drossler, skal bli artig å se hva de kan tilføye.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •