Grid stop-motstander tilbake på Music Angel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått brukt engelen en stund med grid-stoppene på plass, og jeg er ikke fullt så fornøyd lengre. Det er 2 ting som har oppstått som jeg ikke liker.

Det første og verste er at volumet nå er en god del høyere i høyre kanal enn i venstre. Jeg har forsøkt og bytte om plassen på alle smårørene, uten at det gjorde noen forandring. Dette er med et par ubalanserte JJ rør på ECC82.
    Skifter jeg til GE-rørene forsvinner problemet mer eller mindre, men det høres fremdeles ikke helt riktig ut.
    Noen som har en ide om hva dette kan skyldes?

For det andre så har diskanten og øvre mellomtone blitt skarpere i lyden, spesielt på høyere volumer. Det høres mer ut som en transistorforesterker enn rør nå. Det er og litt mindre av mellomtona. Så jeg kommer mest sanynlig til å skifte tilbake til 1ohm'ene. Men jeg tenkte å prøve med litt forskjellige verdier her og se hva resultatet blir (f.eks 100, 1k, 10k)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Kjell. :-)

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her.
    Har drevet å tenkt på hva som kunne forårsake den høyfrekvente pipingen på MA'n min. Har satt på nettfilter uten noe stort hell, annet enn at pipingen fikk en renere lyd.

Har gått å hatt den irriterende pipingen i huset en stund nå, og jeg har tenkt en del på hva den kan være. Så begynte jeg å tenke at det kanskje kunne være selvsving ett sted i forsterkeren, rotet litt rundt på forumet her, å tror du ikke det allerede var nevnt selvsving i en av postene dine, alldeles fantastisk, tenkte jeg, åpnet opp MA'n og sjekket motstandene mot grid, og satte på noen 1w 12k motstander jeg hadde liggende. Helt fantastisk.
    Hører ingen pipinHar gått å hatt den irriterende pipingen i huset en stund nå, og jeg har tenkt en del på hva den kan være. Så begynte jeg å tenke at det kanskje kunne være selvsving ett sted i forsterkeren, rotet litt rundt på forumet her, å tror du ikke det allerede var nevnt selvsving i en av postene dine, alldeles fantastisk, tenkte jeg, åpnet opp MA'n og sjekket motstandene mot grid, og satte på noen 1w 12k motstander jeg hadde liggende. Helt fantastisk.
    Hører ingen piping lenger.

Jeg har også hatt noen harde tanker mot han Lampizator fyren, men jeg hadde egentlig ingen anelse om at du hadde litt de samme tankene, før jeg sjekket rundt på forumet i dag.

Jeg tør påstå at perspektivet er betraktelig forbedret med skikkelige grid-stop motstander, mellomtonen og diskanten kan kanskje virke mer påtrengende ved første umiddelbare lytt, men kanalseparasjonen høres bedre ut, og perspektivet er klart mer markant. Lettere å høre detaljer nå. Ingenting er egentlig høyere, bare tydligere.g lenger.

Jeg har også hatt noen harde tanker mot han Lampizator fyren, men jeg hadde egentlig ingen anelse om at du hadde litt de samme tankene, før jeg sjekket rundt på forumet i dag.

Jeg tør påstå at perspektivet er betraktelig forbedret med skikkelige grid-stop motstander, mellomtonen og diskanten kan kanskje virke mer påtrengende ved første umiddelbare lytt, men kanalseparasjonen høres bedre ut, og perspektivet er klart mer markant. Lettere å høre detaljer nå. Ingenting er egentlig høyere, bare tydligere.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette er verdt et forsøk for meg å da.
    Her er ingen piping nå, har det heller ikke vært på en stund, men den kommer og går som sagt.

Min engel ser annerledes ut enn alle andre som er tatt bilder av her, så er litt usikker på om noe trengs å byttes eller ikke. Kunn du tatt en kjapp titt Kjell?
    Det røde krysset der er fordi det ikke ser sånn ut i forsterkern nå. De motstandene er byttet ut slik det er på den originale, samt kondensatorer over de siste motstandene der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såvidt jeg kan se har du alt du behøver.
    Men det du mener du har av støy kan være såkalt flicker noise - dvs. en komponent er litt ustabil og må byttes (hvis man synes det er plagsomt - spiller ingen rolle for lyden) - da vil det være kun i en kanal, ikke begge. Skjer gjerne der det er høye spenninger.

Jeg byttet en av de hvite papir-kondensatorene til en annen identisk i en Music Angel hos en bekjent - støyen var ikke plagsom, men det var et hørbart variabel sus-nivå i en kanal - forsvant etter byttet. Også de brune CC-motstandene kan meget sjeldent forårsake problemer, men jeg har sålangt ikke funnet noen defekte, da de mest kritiske motstandene er realisert som moderne stabil metal oxide i Music Angel.

Hvis man eksperimenterer og utsetter forsterkeren for kraftige spenningspulser (uhell), kan det oppstå små skader i komponenter - det var slik den ene hvite hadde fått seg en trykk.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.
    Støyen kan finne på å hoppe mellom høyre og venstre kanal, veldig periodisk altså.
    Dessuten har jeg lagt merke til at den til tider plukker opp radiostøy (hører svake stemmer osv). Har sørget for å fjerne alle tilkoblinger inn i forsterkeren, men er tydeligvis noe innvendig som plukker opp støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøker meg her også (i tillegg til MA topic under "forsterkere")- litt usikker på hvilken topic som bør benyttes:

Er relativt grønn på området og tar gjerne imot gode råd før jeg begir meg ut på ting jeg ikke kan (men som bør læres - helst uten å ødelegge MA'n):wink:

Etter å ha bestilt nye rør på Motron, undersøkte jeg der om det var tilgang til Allen-Bradley motstander, 1/2W 10-22kohm. Dette hadde mannen ikke men jeg ble anbefalt Beyschlag (kullfilm?) fra 60-tallet som visstnok skal være minst like gode til formålet. (billige var de også). Før jeg forsøker meg med loddebolten ønsker jeg å få svar/synspunkter på følgende:

1. Har noen her erfaring med disse motstandene? Er de like gode som AB eller bør jeg få tak i andre?

2. Hvorfor skal grid-stopperne klippes av og ikke loddes av? Skal ikke de nye gjennom printet når de skal loddes på - bare "bakes" inn på punktene?

3. Anbefalt temperatur? Spesielt lodde-tinn som bør benyttes?

4. Andre gode "sikkerhetstiltak" mottas med takk... (Har lite lyst til å ødelegge en god forsterker)

(Send meg gjerne til annen topic om denne er feil - håper på synspunkter uansett... )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne det; så langt har jeg ingen feil på min MA, eneste grunnen til å forsøke meg på denne operasjonen er ønsket om optimal lyd for "en penge" jeg kan forsvare.

Det viser seg til og med at høyttalere jeg har lyst til å bytte ut for bedre match ikke er så værst (faktisk veldig bra) etter bytte til riktige rør....

Derfor: om det er kjent at problemer kan/vil oppstå før eller siden ved å rote til med nye motstander er dette også kjekt å vite - da avstår jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet forskjellige verdier på grid stop motstandene.

Høyere verdier på grid-stop motstandene gir bedre signal/støy forhold. Ellers er det liten forskjell mellom 10k og opp til 22k. Bassen ble også marginalt fastere ved høyere verdier.

Det kan også lønne seg å kjøpe flere motstander og matche de sammen med kontrollmålinger, jeg oppdaget en 20k motstand i 22k bunken min med gullmerking. Fant også en 10.5k motstand i en liten 12k haug. Slik jeg ser det bør man ha minst mulig forskjeller mellom høyre og venstre kanal, opplevde en (forsvinnende liten) forskjell i praksis. Men jeg liker å ha litt orden når det kommer til slike ting.

Edit:
    Dessuten la jeg til Legatia sin mod på den hvite lysdioden i front, satte en 12k motstand der, passer helt glimrende til rørene. Eneste jeg kunne tenke meg å gjøre nå er kanskje å sette en gul lysdiode der, sånn at fargen passer bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Forsøker meg her også (i tillegg til MA topic under "forsterkere")- litt usikker på hvilken topic som bør benyttes:

Er relativt grønn på området og tar gjerne imot gode råd før jeg begir meg ut på ting jeg ikke kan (men som bør læres - helst uten å ødelegge MA'n):wink:

Etter å ha bestilt nye rør på Motron, undersøkte jeg der om det var tilgang til Allen-Bradley motstander, 1/2W 10-22kohm. Dette hadde mannen ikke men jeg ble anbefalt Beyschlag (kullfilm?) fra 60-tallet som visstnok skal være minst like gode til formålet. (billige var de også). Før jeg forsøker meg med loddebolten ønsker jeg å få svar/synspunkter på følgende:

1. Har noen her erfaring med disse motstandene? Er de like gode som AB eller bør jeg få tak i andre?

2. Hvorfor skal grid-stopperne klippes av og ikke loddes av? Skal ikke de nye gjennom printet når de skal loddes på - bare "bakes" inn på punktene?

3. Anbefalt temperatur? Spesielt lodde-tinn som bør benyttes?

4. Andre gode "sikkerhetstiltak" mottas med takk... (Har lite lyst til å ødelegge en god forsterker)

(Send meg gjerne til annen topic om denne er feil - håper på synspunkter uansett... )

Jeg har tenkt forsøke meg med loddebolten nå i romjula (har vært litt skeptisk men klarer ikke å vente lenger..:?

Kan noen være så snill å gi litt input på spørsmålene? Spes. spm 2?

Takker på forhånd...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De skal klippes av da du ellers må skru løs printet og lodde på begge sider pluss mulighet for å skade printbanene. Dobbelsidige print er ikke for amatører !

Ellers ingen spesielle kommentarer, vanlig loddetinn til elektronikk.

Annet enn AB blir noe annet - det kan prøves på eget ansvar mht lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B; Tusen takk igjen!:-D

Skal nok se om jeg får tak i AB, fikk som nevnt disse fra Motron hvor påstanden var at de er like gode/bedre lydmessig - jeg har ikke overhode peiling. Din anbefaling ble formidlet og det ble nevnt at han ville sende deg noen eksemplar for å prøve...:-D :-D

Regner med at om jeg får på plass disse så kan jeg vel også klare å bytte ut igjen med AB om nødvendig. Tilbakemelding om lyd kommer så snart jobben er gjort!
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hiver meg på her. Har studert bilder, og sammenlignet med min egen, men blir ikke helt klok på hvilken versjon jeg har. Hiver inn et bilde om noen har anledning til å ta en kikk.

Spørmålet er jo om det er noen anbefalinger til modifisering?
    Ser i alle fall at jeg mangler noen blå kondensatorer oppe i hjørnene. Burde jeg montere disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

M A

Hei jeg ser etter en power amp,jeg får opp 2 stk men den ene ser da ut som en integrert. Har M A 2 eller en ?
    Mvh Ove

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Hei

Hiver meg på her. Har studert bilder, og sammenlignet med min egen, men blir ikke helt klok på hvilken versjon jeg har. Hiver inn et bilde om noen har anledning til å ta en kikk.

Spørmålet er jo om det er noen anbefalinger til modifisering?
    Ser i alle fall at jeg mangler noen blå kondensatorer oppe i hjørnene. Burde jeg montere disse?

Din forsterker er OK, bortsett fra at det kan anbefales å flytte input-ledningene (rød og hvit) til den andre siden av 22K-motstandene - i loddepunktet der 22K møter 120K. Så har du den siste grid stop-motstanden på plass.

De blå trenger du ikke montere, med mindre du synes du ønsker litt mer analytisk klarhet i toppen. Det er helt normalt at MA veksler litt i versjonene mht hvor de blå sitter montert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er oppskriften fulgt til punkt og prikke - Allen-Bradley motstander (22kohm) bestilt og ankommet, engelen åpnet og motstander byttet. (Torde ikke benytte Beyschlag fra Motron... :wink: )

Mitt inntrykk så langt (kan være at jeg innbiller meg - kona hører ikke forskjell...) er en følelse av mer kraft over hele tone registeret, spesielt virker det som at det er økt kontroll i bass og mellomtonen. Kan kanskje ane bedre stereoperspektiv..?

Tidligere syntes det meste av musikk jeg spilte å låte best i triode da jeg oppfattet at mye av lyden i pentode bar preg av "ressonans" (vanskelig å forklare; høye toner som lager svingninger med nesten samme frekvens slik at de ikke lenger er helt klare..:neutral: )

Nå later det til at det er mer kontroll i pentode - tonene er klarere. Forskjellen jeg oppfatter mellom triode og pentode er at i triode blir vokalen noe mer tilbaketrukket og lydbildet noe roligere (følelse av mer dybde/3-D), men klarer ikke her å få frem like stort trykk som ved pentode hvor bl.a. vokalen oppleves lenger fremme. (spesielt merkbart med stryke-orkester og vokal f.eks. Josh Groban)
    Er dette noe som skyldes høyttalere eller er det vanlig å måtte veksle mellom triode og pentode med forskjellig type musikk?

Det begynner virkelig å bli bra lyd i hjemmet nå - bedre enn noen gang faktisk. Ulempen er at "mye vil ha mer" For å oppnå enda bedre oppløsning/3-D (større lydbilde) - ligger begrensningen i forsterkeren eller høyttalerne? (rettet til dere som kjenner MA fra før!)

En annen oppdagelse som er gjort; i lytte posisjon oppleves diskanten mer oppløst og "harmonisk" om jeg står fremfor å sitte..? Er dette vanlig? Hvorfor?

Fortsatt Godt Nytt År!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    De blå trenger du ikke montere, med mindre du synes du ønsker litt mer analytisk klarhet i toppen. Det er helt normalt at MA veksler litt i versjonene mht hvor de blå sitter montert.

Takk for svar. Det du sier her, er vel egentlig noe jeg ønsker. Har ingen god kilde enda, så jeg får vente å se om tingene faller på plass da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE]
    Bilde 2 viser samme, men med fargekoder. Røde sirkler viser 1 ohm-motstandene - de har fargekode brun-sort-gull. Disse skal byttes til verdi 10 - 22 K.
    Liten blå sirkel viser punktet der inngangskablene er loddet på (rød og hvit ledning for de to kanalene). De står her loddet rett på første gitter. De røde og hvite lederne skal flyttes (nærmere øvre kant på kretskortet) til andre siden av motstanden på 10 K like ved - derved kommer 10 K inn som grid stop-motstand foran første gitter. Slik var forsterkeren opprinnelig. Det nye loddepunktet blir punktet der 10 K og 120 K (gul sirkel) møtes. De 120 K skal "jorde" volumpot-utgangen, slik at det ikke oppstår skrapelyder når volumpot dreies. En detalj som ofte glemmes i moderne forsterkere.

Bilde 3 viser mulighet for feilkobling, da det forekommer nyere eksemplarer hvor den lille 10 K og den store 120 K har byttet plass. Dette spiller ingen rolle i den nye versjonen, men ved ombygning som ovenfor må en slik feilkobling rettes. Den store motstanden flyttes til jord-tilkoblingen, mens den lille (10 K) skal stå i serie fra rød/hvit leder til første gitter.
    [/QUOTE]
    På min ma(mars08) måler jeg 22,5K (Gull,orange,rød,rød), på de motstandene som går inn på punktet ved første gitter, og 18,5 K (grå,rød,gul,gull) på de som deler punktet som lederne på inngangskablene skal flyttes til.Prøvde allikevel å flytte kablene og måler da 13K på de som målte 18,5K.:???:
    Kan dette være som det skal?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •