Tips angående avstiving/demping av eksisterende høytaler kabinetter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips angående avstiving/demping av eksisterende høytaler kabinetter

I går plukket jeg opp et par tomme CV AL 1000 kabinetter til den nette sum av 200,- per stk.

En par eldre 15" Rockford Bil suber (RFR2215)
    4 ohms 8,5" Morel bassmellomtoner og Morel diskanter er hva som skal inn.

Basser og mellomtoner går inn greit ved å sage opp hullene littegranne, diskantene derimot trenger mer jobb, men jeg regner med at jeg skulle klare å dreie et par adaptere i Aluminium for å få de til å passe i utskjæringene til CV`s orginaldiskanter

etter en test er det et par småting jeg føler bør gjøres med kabinettene.

Bassen er en smule overdrevet, men dette var ventet siden simuleringer av elementene i dette volumet (ca 145L etter at mellomtone kammerets utvendige volum er fratrukket) med kassenes eksisterende avstemming viser en 3-4 db pukkel sentrert rundt 40hz.
    her vurderer jeg rett og slett og lukke portene for å få et lukket system med et Q på litt i overkant av 0,57, noe som også bør gjør det mulig å plassere høytalerene tettere inntil vegg eller hjørner.

kassene er også ganske spinkle, de ser ut til å ha en 20-22mm tykk baffel av MDF og resten ser ut til å være 19mm spon. eneste avstivningene innvendig er et tykkvegget 10" papprør mellom front og bakplate som fungerer som mellomtone kammer og en tvergående strimmel av sponplate rett under dette røret som forbinder sideveggene.

her har jeg tenkt litt på å kappe til noen MDF biter små nok til å få inn gjennom utskjæringen til bass elementet og lime på sidevegger og bakplate + noen tverr stag for å forbinde sidevegger og front/bakplate.

Har noen ytterligere forslag til å gjøre kassene mere døde?
    kan feks det være en ide og legge kassene på siden/rygg og helle inn noen liter flytesparkel i tillegg til overnevnte MDF biter?
    eller kan dette løsne fra platene igjen ved hard bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da har jeg fått ferdig (nesten ivertfall) høytalerene
    Sitter nå å hører på Sade og liker virkelig hva jeg hører.

Flytesparkel tanken ble droppet av redsel for at det skulle løsne, så endel stykker 19mm MDF ble limt inn på de største flatene også over hullene til de gamle bassrefleks portene, i tillegg ble det satt inn noen avstivere av 10cm brede mdf stykker mellom sideplatene.

Kassene som nå er lukket er løst fyllt med vatt (putefyll fra jysk)

Bassen er kjapp og kontant og høres ut til å gå meget dypt
    (volumet er ca 140L)
    da de har 2 stk 4 ohms spoler blir de drevet av 1 stk Technics SE-A900 effektforsterker hver (ca 2x120W per stk), som igjen er koblet til LF utgangene på en NAD T743

Bassmellomtonene Macrom (Morel) 224W Integra (4ohm) spiller fra ca 80hz og opp (foreløpig uten lavpass filter)
    og har ca 18L lukket til rådighet

Diskanten fra Morel spiller fra ca 3Khz med kun en kondensator som
    høypassfilter nivået matcher bra nok uten demping.

Fra 80hz og opp brukes en Technics SU-VX700 koblet til front preout på over navnte NAD surround forsterker

Nå mangler det bare og få tak i noe å dreie adaptere til diskantene av, sånn at jeg får skiftet ut de sortlakkerte bitene av click golv jeg imedlertidig har brukt for å få montert Morel diskantene i de digre høla CV har brukt for å få inn sine overdimensjonerte "Supronyl diskanter in aluminium waveguide" skitt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par AL-1000 stående her selv, riktignok med orginalelementer, men er endel "ulyd" i kassene. Bla. er den ene siden i den ene kassa noe løs. Hvilke lim har du brukt? Skal prøve å få limt noen avstivninger i sidene på dem. Vil jeg oppnå forbedring ved å tette portene og fylle kassene med filt selv med orginal elementer?

For øyeblikket står de på kontoret mitt og brukes stort sett til radio og musikk på lavere volum. Dog er det jo gøy å slippe de løs en gang i blant.

Edit: vet ikke om jeg er keen på å gjøre "store" inngrep i kassene (les tette porter), har de sånne "stoff" plugger til portene på feks. biltema?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første posten min nevner jeg en avstiver som er limt inntill mellomtonekammeret og hver side plate, i den ene av kassene mine var denne 2-3mm for kort og så å si løs fra ene side platen. (limet som var brukt så ut som vanlig smeltelim)
    dette kan kanskje være årsaken til en eventuell klapring i dine høytalere også.

det vil kanskje være forsøket verdt å rive ut denne spon stubben, kappe til en 10 cm bred remse av mdf som er lang nok til at mild vold kreves for å få den på plass.
    Bruk vanlig vitt Casco trelim og lim den både til Papprøret som er brukt som mellomtonekammer og til sideplatene.

Å teste med skum plugger før du eventuellt lukker portene permanent vil jeg anbefale på det sterkeste, det er jo ikke sikkert de orginale CV elementene trives noe særlig i lukkede kasser med dette volumet.
    Selv dyttet jeg 2 små puter inn i portene før jeg gjorde alvor av saken

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et lite dilemma.
    om noen få dager får jeg et par kasser fra AL 750 modellen til Cerwin Vega
    og nå lurer jeg litt på hvilke løsning jeg skal bruke.
    Al 750 kassene skal fylles opp med Rockford Fosgate RFR 2212 basser, Macrom (Morel) 59.17 bassmellomtoner og Morel diskanter (ja har elementene fra før)

1. skal jeg bruke AL 1000 kassene i front og kjøre med AL 750 kasser bak

2. eller skal jeg rive ut bassmellomtonene, diskantene og mellomtone kamrene fra AL 1000 kassene og benytte de 162L per side jeg da får tilgjengelig til å kjøre dem som rene subkasser med 2 av de 15 tommerne jeg har brukt før PER kasse. Q vil da bli ca 0,68 i stedenfor 0,57 som de har nå

Siden jeg liker hvordan AL 1000 kassene spiller nå, er ikke alternativ nr 2 så interessant hvis karakteren i bass området blir totalt forandret.

Kan noen med litt erfaring på området fortelle meg hvordan en slik endring vil påvirke hvordan bassen høres ut i praksis. (grafer og tall er fine saker, men til sist er det lyden som teller)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •