Here we go! (heavy metal)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Here we go! (heavy metal)

Da starter jeg mitt prosjekt, jeg lover å lage noe som er vanskelig og ikke gjort før av "norske" menneskehender.

Til mitt prosjekt skal jeg lage en innkjøpsliste...

1. 1800 kg aluminium
    2. 1.7k to 27kHz bånddiskant x 2
    3. 4 svinkjappe basselementer, stikkord store raske magneter (kom med tips)
    4. delefilter som passer til bånddsikanten og de to bassene pr enhet (tips, tips)
    5. 3 egg
    6. 150 g godt smør

Mmmm nå fikk jeg lyst å lage eplekake i stede.... trenger motivasjon!

(obs, dette er et sideprosjekt til http://kringlyd.mine.nu, kringlyd er en dedikert hjemmekino, aluminiums høytalerne er til dagligstuen)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager? Tegninger?

Fint du bruker dette forumet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva i alle dager? Tegninger?

Fint du bruker dette forumet.
    Tålmodig lille bamse, sitter og tenker detaljer selv enda, men det blir spektakulert!:evil:

Enda et prosjekt way over my head, men dedikert til å gjennomføre!! har alt fått tak i aluminiums verksted som er villig til å bygge kassene, her er det bare å smi mens jernet er varmt!

I mens kan du hvile øynene på mellomtone/diskanten, og kom gjerne med gode råd til en nybegynner med ambisjoner større en Obama´s!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "We need change", på et helt annet nivå altså?

"Lille bamse"..... hehehehehe Nå har jeg hørt det også. Rett nok er jeg stutt, men pondus har man da.

Styrer litt på med dette elementet for tiden. Det går ikke kjellerdypt, men kjapt er det.

JBL Speakers - JBL 2242H 18" speaker- JBL 18" speakers - JBL 2242H speaker- JBL 2242H 18" 800 watt pro woofer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott, kjør på med all viten du har om raske elementer til å matche denne, jeg trenger delefilter og andre komponenter som kompletterer denne løsningen. Kanskje en annen ribbon midrange/tweeter er bedre til mitt formål? likte G2ens evne til å se firkantig ut, men mulig jeg må se bort fra design i dette tilfellet?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkord: høyoppløslig i toppen!!!kjapp og responsive bass, to stk i hvert kabinett. Tilsammen burde jeg klare å gjengi så nøyaktig som mulig. Har ikke tenkt å spare penger på elementer!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok ikke så mye viten egentlig. Men jeg er smart nok til å spørre de rette folka. Tipper norcad/Snickers kommer innom. DE vet hva de snakker om.

(selvsagt flere)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooooo store hifi guruer, jeg befaler dere til å besøke denne tråden og utføre magi med ideen min!

:evil:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utfordringer i fleng

Bassporten i en slik konstruksjon, noen forslag?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal jeg i alle fall følge med argusøyne!

Driver med metallarbeid til daglig selv, men 1800kg alu?? Prisen på alu ligger på ca 50kr pr kg pluss moms.

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med kompetanse på feltet, har sjekket London Metal Exchange og funnet min pris, selv om jeg i utgangspunktet trenger 1800kg, så ender jeg sannsynlig opp med å bruke rundt 100kg pr enhet. Resten går tilbake til markedet som pent brukt aluminium!

Ser du som fagmann på dette som gjennomførbart? tenk positivt, tenk positivt, tenk positivt........

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du tenker mer på elementer, må du tenke på kabinettet. Aluminium er vel ikke det enkleste materiale å benytte i høyttalerkabinetter akkurat, men jeg forstår at det er noe av poenget.
    Jeg tenker da på resonanser fra kassen, er du ikke ekspert på området selv, bør du søke ekspertise. Noen har nok software som kan simulere en hel del på det området, bare du finner de rette folkene. Det sitter bl.a. metallurger med doktorgrad på Sintef Raufoss Manufacturing (tidligere RTIM), som VIRKELIG vet hva aluminium er. Men du skal ikke se bort fra at det finnes en selvlært guru på området heller.

Det er to grunner til at jeg sier dette; den ene er at uansett av penger du legger i dette på elementsiden, vil ikke det hjelpe noe som helst hvis du ender opp med et kabinett som synger med, og DET kan aluminium.
    For den andre grunnen er at jeg har forsøkt! Jeg har i vår/sommer jobbet med et (av flere) prosjekt jeg virkelig hadde tro på :roll: , et rørformet kabinett med dome i endene, laget av aluminium og forsterket med karbonfiber utvendig. Resultatet? Enkelt og greit, det er det verste jeg har hørt!
    Jeg har ikke analysert hva som gikk så galt, om det var aluminium, godstykkelsen, karbonfiberen, eller kombinasjonen av materialer.
    Men jeg lærte at noen ganger er lærdom dyrekjøpt..............

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess, her har vi tilbakemelding som gir meg ny giv, noen har feilet på feltet, og derfor skal jeg seire med årets beste home made (2009) Jeg har en guru på feltet allerede som faktisk har metallurgi og lyd som hobby, denne har spist seg lang inn i prosjektet allerede og jobber med å utvikle buede stive løsninger for å lage en "død" kasse, den skal ikke synge noe som helst. Mannen har også grotteklatring som hobby og det bekymrer meg mere! Men jeg vet at hadde jeg valg mur eller annet død matreale så hadde det ikke vært like moro å utfordre matrealet til å jobbe i elementenes favør.

Jeg har tro på at aluminium kan være et godt alternativ og kombinerer litt andre matrealer så kan dette bli resonnansefrie kasser...

Ser også at dette er gjort tidligere, så derfor har jeg endret starttråden litt!

Her er litt bilder av det Sveitsiske prosjektet!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere måter en kan gjøre dette på:

Ekstrudering
    Det sveitsiske prosjektet ser ut som om det er basert på et prinsipp som kalles ekstrudering, dvs at metallet varmes opp til det blir mykt å presses igjennom en åpning som er formet slik som resultatet du vil ha.
    fordelen med dette er at det går ikke bort noe materiale i svinn.

Støping
    En lager en form i sand som inneholder ett limstoff å støper i denne, denne metoden har og fordelen at man har lite svinn i form av materialer.
    Ulempen er at overflaten blir grov og etterbearbeiding må gjøres. Det kan og være vanskelig å støpe tynnveggede deler.

Platearbeid/sveising
    Å lage kabinettene i plater er og en måte.

Maskinering
    Å frese kabinettene ut fra en stor klump aluminium lar seg også gjøre, dette er nok den desidert dyreste måten med mest materialsvinn og med de høyeste timeprisene. Fordelen med denne metoden er at den er nesten uten begrensninger mtp. innviklede konturer osv.

Om det lar seg gjøre? Javisst! om du kjenner de rette folkene og de er villige å hive inn noen timer for deg så er dette så å si ett ferdig prosjekt!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiai!

Bedre med litt høye ambisjoner en litt for lave..

Noen tips fra min side er:

Begynn med ønsket lyd, fortsett med innkjøp av elementer og lag testkasser i MDF.
    Når du føler at formen og lyden sitter går du hen og svir av over 100k+arbeid på aluminium.

Hvis dette fremdeles er seriøst etter disse punktene,
    og du faktisk CNCfreser høyttalere ut av ei blokk aluminium, må du vel kategoriseres som et litt sinnsykt selvbyggergeni..!

Kult du har tråden i dette forumet!

PS.
    Jeg holder forresten på med kasser i bitumen-MDF-eternitt-MDF laminert sammen. Det blir også temmelig resonansfritt..

Andreas

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Bedre med litt høye ambisjoner en litt for lave..
    Ambisjoner står det ikke på, her skal det bygges! Klart vi kan! (fritt etter Bob)

Når du føler at formen og lyden sitter går du hen og svir av over 100k+arbeid på aluminium.
    Mmmm, aluminiums bransjen skriker etter nye måter å bruke massen sin på, og flere av de jeg har vært i kontakt med er intresserte i prosjektet, tror kanskje dette ikke blir de billigste, men de skal i hvertfall kunne masseproduseres og tilbys til folket når ønskede freksvenser er oppnådd.

Hvis dette fremdeles er seriøst etter disse punktene,
    og du faktisk CNCfreser høyttalere ut av ei blokk aluminium, må du vel kategoriseres som et litt sinnsykt selvbyggergeni..!
    Metode er ikke valgt, prossessindustrien har flere triks enn CNC styrte freser!

Jeg holder forresten på med kasser i bitumen-MDF-eternitt-MDF laminert sammen. Det blir også temmelig resonansfritt..
    Pyse, det er jo enkelt!

(regner med å dø før prosjektet er i havn så det blir deres ansvar å snakke om han som prøvde, kanskje skrive eventyr og fabler om han som forsøkte å endre verden!)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor blir det av de første bildene da? :-D
    Her må vi holde presset oppe, så vi får se noen resultater før vi blir lagt i penalet.

Kan jo bare nevne et par detaljer rundt mitt prosjekt (som er lagt 100% på is). Kabinettene ble først ekstrudert til et rør, kappet og vha en spesiell teknikk ble endene på røret "knadd" til en dome. De er altså laget helt uten sveising eller maskinbearbeiding i ettertid.
    Kabinettet hadde altså ingen plane flater, og heller ingen paralelle flater. Samtidig utgjorde domen i toppen en halv kule. Som de fleste (?) vet er kuleformet kabinett det absolutt beste mtp baffel diffraksjon.
    Så ja i teorien hørtes mye av dette veldig riktig ut!

For å oppnå maks stivhet i kabinettet (og få et ekslusivt utseende) ble det altså forsterket med karbonfiber. Personlig tror jeg det var der den største feilen ble begått. Nå fungerer kabinettet bedre som stemmegaffel.............

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små babyskritt i riktig retning...

Har i dag hatt audience hos Hydro, de liker ideen og ønsker å titte på nye måter å bruke stuffe sitt på, kanskje en mulig utviklingspartner. De snakket om at jeg skulle få disponere en R&D avdeling på fem mann, de jobber selvsagt med andre prosjekter, men disse fem utvalgte hadde spesielt ønske om å få delta i prosjektet (sikkert leie av å trykke brusbokser)

Beholder jobben min enda til dette er mer handfast og vi muligens får etablert en cashflow!

Navnekonkurranse:
    Firma og produkt må få et navn, ønsker uforpliktende forslag til navn!
    Må absolutt ikke omhandle aluminium, det lukker konseptet inne helt og begrenser annen type materiale valg.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedde det noe mer her?