Noen elektrikere her? (3-fas og nytt skap)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
  1. #1
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Noen elektrikere her? (3-fas og nytt skap)

    I forbindelse med at jeg planlegger å sette inn noen nye maskiner i garasjen trenger jeg 3-fas. Så vidt jeg kan forstå er det 3-fas ca 8 meter fra husveggen, men er det noen mulighet for å kunne tappe noe annet enn 230V derfra? Jeg kan se det er L1, L2 og L3 i masta utenfor husveggen, og jeg er da koblet på eksempelvis L1 og L2.

    Jeg ser for meg at jeg har i hovedsak 2 muligheter. Den ene er å lage et nytt skap med kursene til garasjen og bruke det gamle skapet som underfordeler, det andre er å fornye hele det gamle skapet.

    Hva med strømmåler, jeg har hørt at alle målere måler kun en fase, og at man beregner det totale strømforbruket ut fra det?

    Kan jeg eventuelt bruke min gamle 1-fasmåler?

    Stemmer det at for å for eksempel at en 40A kurs kan levere 40x230x3fas=27600W? Hva kreves av kabeltverrsnitt for slikt? Vi snakker vel om 25-35 meter inntakskabel og 10 - 20 meter kurser.

    Jeg forventer å bruke omkring 20kW max, er det da 40A kurser jeg bør ha? En maskin kommer neppe til å bruke mer enn ca 12 500W, bør jeg da eventuelt dele opp litt mer?

    Hva bør jeg ha av hovedsikringer?

    Må huset forøvrig fordeles på de tre fasene?

  2. #2
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I forbindelse med at jeg planlegger å sette inn noen nye maskiner i garasjen trenger jeg 3-fas. Så vidt jeg kan forstå er det 3-fas ca 8 meter fra husveggen, men er det noen mulighet for å kunne tappe noe annet enn 230V derfra? Jeg kan se det er L1, L2 og L3 i masta utenfor husveggen, og jeg er da koblet på eksempelvis L1 og L2.

    Jeg ser for meg at jeg har i hovedsak 2 muligheter. Den ene er å lage et nytt skap med kursene til garasjen og bruke det gamle skapet som underfordeler, det andre er å fornye hele det gamle skapet.

    Hva med strømmåler, jeg har hørt at alle målere måler kun en fase, og at man beregner det totale strømforbruket ut fra det?

    Kan jeg eventuelt bruke min gamle 1-fasmåler?

    Stemmer det at for å for eksempel at en 40A kurs kan levere 40x230x3fas=27600W? Hva kreves av kabeltverrsnitt for slikt? Vi snakker vel om 25-35 meter inntakskabel og 10 - 20 meter kurser.

    Jeg forventer å bruke omkring 20kW max, er det da 40A kurser jeg bør ha? En maskin kommer neppe til å bruke mer enn ca 12 500W, bør jeg da eventuelt dele opp litt mer?

    Hva bør jeg ha av hovedsikringer?

    Må huset forøvrig fordeles på de tre fasene?
    Skulle nok kunne sette et nytt skap med måler i garasjen, siden du kommer til å bruke mye effekt der.

    3-fas = 3-fas måler. Finnes forskjellige måter å måle effekt på ved å bruke forskjellige antall faser for spenning og strøm. Felles for målerene er som regel at alle tre ledningingene allikevel kappes og ansluttes til måleren samt plomberes slik at det ikke skal bli noe tull.

    Jeg går ut i fra at du har et godt gammeldags IT nett siden det er luftledninger - da er det 230V mellom fasene. Så beregning av effekt blir:

    U ganger I ganger roten av 3 og eventuelt gange med en effektfaktor. Så en trefas 40A kurs kan gi ca 16kW. Men dette er på en 3-fas belastning - motor, varmeaggregat e.l. Kabeltversnitt beregner man etter belastning,lengde og forlegningsmåte.

    Når det gjelder hva slags inntak du skal ha og kostnad/størrelse på dette så er det litt forskjellig - alt etter hvor du bor.

    En telefon til en lokal installatør bør gi deg svar på det du trenger.

    Du vil også måtte bygge om ditt eksisterende skap slik at effekten blir jevnt fordelt på 3 faser.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  3. #3
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man skal ikke svare på ting man ikke har greie på, men jeg har samme opplegget selv.
    Garasjen min står i mellom stolpen og huset, så det var enklest å legge 3 fase til garasjen og sette strømmåleren og 63A inntakssikringer der. Og hos meg måtte måleren byttes til en for 3-fas, så jeg antar at den måler på alle 3 også?
    Det ble allikevel ført 3-fase frem til huset og til det gamle sikringskapet, for å fordele kursene på alle 3 fasene. Det eneste som ble gjort i huset, var å fjerne måleren, og sette inn 3 hovedsikringer istedet for de 2 som satt der før.

    Tverrsnitt på kabler husker jeg dessverre ikke.

    Edit: En med peil kom meg i forkjøpet!

  4. #4
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som sagt..(40A * 230V * sqrt3 = effekt ved trefase = ~16kW)

    I Lyse land hadde du fått standard TFXP 4x50 AL kabel inn. Si til den som prosjekterer hos everket hvor store maskiner du har og behovet ditt så kan du sikkert få større inntaktssikring, så sant linjene er gode. Vil anta at everket du er tilknyttet ønsker at du bare skal ha èn måler, og dette vil da bli en 3~ måler.

  5. #5
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet du hva slags kabeltverrsnitt du har Norcad?

    Er det ikke to tapningsmetoder på 3-fas? Gir de to metodene ulik spenning?

    Har jeg krav på "visse ting" til husveggen, jeg tenker på kapasitet, tverrsnitt, type strøm osv?

  6. #6
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er to måter å regne effekt på ved trefas - stjerne og trekant.

    Stjerne er typisk motorbelastning, mens trekant kan være foreksempel 3 stk varmekabler koplet mellom hver av fasene. Ved trekant ganger man med 3 i stedet for roten av 3.

    Det vanligste man uten å betale noe ekstra er vel 3x63A gjerne med en 3x16mm Cu kabel.

    Finn hjemmesiden til ditt nettselskap - priser og inntaksstørrelser kan stå der. Slike ting kan være forskjellig etter hvilket nettselskap man har.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  7. #7
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    16kvmm hørtes snaut ut, tror jeg skal ha minimum det doble. Jeg drar jo lett ned spenningen på 2x10kvmm med ikke alt for store forsterkere. Spørs selvsagt hva som er i stolpen utenfor da. Kanskje jeg skal legge opp så kraftig jeg får lov, så klager jeg når jeg klarer å dra ned spenningen under 200V?

  8. #8
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    16kvmm hørtes snaut ut, tror jeg skal ha minimum det doble. Jeg drar jo lett ned spenningen på 2x10kvmm med ikke alt for store forsterkere. Spørs selvsagt hva som er i stolpen utenfor da. Kanskje jeg skal legge opp så kraftig jeg får lov, så klager jeg når jeg klarer å dra ned spenningen under 200V?
    Haha - du har kraftige saker du skal mate altså?

    Er det 2x10mm2 som mater ditt skap i dag? Gammelt hus med typisk 2x50A (eller enda mindre?) som hovedsikringer?

    Da kan det muligvis være sydd med 6mm internt i sikringskapet.

    3x16mm2 med 63A hovedsikringer sydd med skikkelige skikringskinne og minst 16mm i målersløyfa er en helt annen verden.

    Hvis du da også sørger for å legge mesteparten av de "faste" (varmvannsbereder, oppvarming osv) belastningene på andre faser enn den fasen du kjører anlegget på - så burde det holde i massevis.

    Men det er klart - jo kortere den totale lengden på ledningen som skal forsyne anlegget ditt er jo bedre. Her må du regne med alt fra inntaket til stikk for utstyret. Og med større tversnitt - mindre spenningsfall.

    Hvis du etter dette enda har problemer så kan du be elverket eventuelt om øke spenningen noe i nærmeste trafokiosk.

    Er ikke sikker - men tror større enn 3x63A koster penger? Altså nettleien din øker.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  9. #9
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vet du hva slags kabeltverrsnitt du har Norcad?

    Er det ikke to tapningsmetoder på 3-fas? Gir de to metodene ulik spenning?

    Har jeg krav på "visse ting" til husveggen, jeg tenker på kapasitet, tverrsnitt, type strøm osv?
    Jeg husker ikke hvilket kabeltverrsnitt som ble lagt hos meg, men noe i bakhodet sier 25mm2 :?: . Dette er inn til garasjen, fra garasjen til huset er det nok 3x16mm2, men nå tror jeg det holder for mine 3 stk gamle Denon POA-2800 effektforsterkere :lol:

  10. #10
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om skapet er sydd med 6kvmm er ikke veldig vesentlig med tanke på hurtig spenningsfall i nettet. Det er snakk om under en meter i alle ledd der. Jeg vil tro selve inntakskabelen, samt kabelen til koblingspunktet utenfor huset er mer vesentlig. Det er nok i såfall kabelen fra der og til neste koblingspunkt som bør skiftes om spenningsfallet blir for stort ved full last. Jeg skal ikke ha 250V uten last heller.

    Jeg tror jeg satser på 25kvmm inntakskabel jeg. Men 63A klarer seg nok på sikringssiden.

  11. #11
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva slags sikringskarakteristikker bør jeg bruke på de ulike delen av anlegget?

  12. #12
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kommer veldig ann på området du bor i om hva du får lov å få av strømleverandøren.

    Det skal vel mye til om du får mer enn 63A hvis det er ett gammelt sted, det kan være vanskelig å få så mye også, alt kommer ann på trafoen som fordeler, og hvor mye av kapasiteten som er brukt på den. Du kan jo alltids spørre om å betale for trafo bytte, men det blir dyrt


    80A er neste sted, og siste på vanlig type måler


    3x16 CU vil holde i massevis, du får vel 3x35 men da blir det AL kabel.

    På karakteristikken så burte man ikke bruke mere enn B. Men vil anbefale C til ditt type bruksmål, tåler større startstrømmer.

    B takler 5x merkestrøm (altså 10A, 16A osv)
    C taker 10x
    D takler 20x. Sistnevnte er det ikke anbefalt å bruke, da den takler så mye strøm at det i verste fall kan ødelegge komponenter før sikringen går.


    Husk at du automatisk får mere effekt å bruke hvis du har høy spenning i anlegget, har du 240v så får du på 10A sikring 2400w, mens ved 220v så får du 2200w. Bor du nærme trafo så har du høyere spenning, men det kan du måle selv tipper jeg.

    Du merker også om du har bra tilgang på strøm hvis du måler spenningen samtidig som du skrur på så mye strøm du kan i huset, synker spenningen da, så har du ett problem.

    Har akuratt vært å jobbet på ett brygge anlegg, Hvor det var 32A inn på bryggen, når den ble belastet (med fast effekt (watt)) så sank spenningen fra 220v til 207, dermed spratt også strømmen i været og sikringen gikk, målte at den trakk hele 62A fast før den gikk (skal legge til at bryggen var skjevt belastet, slik at all strøm ble trukket fra 1 fase (koplet for 400v, mens den midlertidig har 230v tilførsel)))

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anderst2: Jeg vil gjerne se den formelen som gjør at strømmmen øker ved synkende spenning på f.eks et varmeelement.... Det er ihvertfal ikke ohms lov Et kjent triks er jo å slenge på en lang skjøteledning på saga hvis sikr går...

    Så til saken. Få en installatør til å sjekke om hvor mye strøm du kan få. Her i området så går det ofte bra med 80A (som er maks på vanlgi husabbo) 63 er sjelden noen problem, men kan være det hvis det er litt lange strekk/stor belastning.
    Lengden fra inntaket ditt og til sikr skap avgjør om det lønner seg å bruke Cu vs al kabel. Al er billigere, men du trenger Al/cu overgang i skapet.
    Du må ha ny måler.
    Har du muligheten så er det jo greit å ha måler og hovedsikring i garasjen siden du skal bruke så mye strøm der, og bare legge en kabel til tavla inne. Dessuten så har kanskje det gamle skapet ditt begrenset med plass!?
    Du kan (mest sansynlig) ikke få annet en 230v fra stolpen, regner med at du kanskje hadde lyst til å bruke noe 400V utstyr!? Da må du isåfall ha en trafo hvis det ikke kan kobles om (noe det som regel går ann)


    Bort du rimelig nærme trafo og har høy kortsluttningsstrøm så kan du bruke C karr på alt, men generelt så blir det brukt B på vanlige lys og varmekurser, og C på motorer.

    Til slutt, ta kontakt med en installatør så finner dere den beste løsningen, så slipper det å bli så mange gjetninger ang. hva som er best. Er ikke så lett uten å ha sett på det og snakka med e-verket

  14. #14
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Han skrev fast effekt - hvis spenningen da synker - så må strømmen øke ellers så bryter vi naturlovene og verdens undergang er nær
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Han skrev fast effekt - hvis spenningen da synker - så må strømmen øke ellers så bryter vi naturlovene og verdens undergang er nær

    Ja jeg ser at han skriver fast effekt(watt). Men hva på et bryggeanlegg har fast effekt? Jeg forstod det som en fast effekt ala varmeelement el. altså ikke motordrift osv. Hvis det på dette bryggeanlegget står noe som alltid trekker samme effekten uansett spenning så legger jeg meg flat
    Ifølge enkelte så ER verdens undergang nær :P

  16. #16
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anderst2: Jeg vil gjerne se den formelen som gjør at strømmmen øker ved synkende spenning på f.eks et varmeelement.... Det er ihvertfal ikke ohms lov Et kjent triks er jo å slenge på en lang skjøteledning på saga hvis sikr går...


    P=UxI

    Vist P er konstant og U vil synke så må I gå opp for å opprettholde effekten.
    Det blir ofte skrudd opp U for å forminske I, har selv gjort det på generatorene ombord for å forminske strømmen.

    Er ohms lov..

  17. #17
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf

    P=UxI

    Er ohms lov..
    Den elektriske motstanden fører til energitap i, eller oppvarming av, lederen. Energitapet i en Ohmsk motstand er gitt ved P=U*I, hvor P er effekt (energitilførsel per tidsenhet), målt i Watt (W). Temperaturøkningen fører for det meste til til økt verdi for R i metalliske ledere.

  18. #18
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Den elektriske motstanden fører til energitap i, eller oppvarming av, lederen. Energitapet i en Ohmsk motstand er gitt ved P=U*I, hvor P er effekt (energitilførsel per tidsenhet), målt i Watt (W). Temperaturøkningen fører for det meste til til økt verdi for R i metalliske ledere.
    Var den rettet til mitt innlegg?

    Blei litt usikker på hva du meinte med det innlegget, det du forklarer er jo effekttapet i kabelen..

  19. #19
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enda mere OT!:
    Man kan da ikke justere opp spenningen for å få ned strømmen, den som tror det har gått glipp av noe på skolen!!
    EKS: Ta en varmekabel på 1000w f.eks. den trekker teoretisk 4,34A (I) ved 230v (U), og har da en R (motstand) på 52,99ohm.
    Øker man da spenningen til 250v så vil varmekabelen avgi 1085w, og trekke 4,71A. Basta!

    Back to Topic!
    Snicker's... Den vanligste man får inn i huset idag, er enten 4G25 Aluminium ved kabel i bakken, eller 3x25 Aluminium fra luftstrekk. det går fint an å surre den 3dje fasen på det eksisterende luftstrekket ditt, men det er mulig at du har 2x10mm2 for eks, fra inntaksboksen og ned til skapet ditt, så der må nok noe byttes. Jeg ville ikke beholdt skapet som 2fas, hvis du skulle legge 3fas til garasjen, for da vil det bli meget skjevt belastet, og med da mye trekk fra maskinene i garasjen så er det lettere å overbelaste de fasene som huset generelt er koblet på.

    Det kommer jo en samtidighets faktor inn i bildet her, så du trenger nok ikke dimensjonere for å trekke 20kw hele tiden. En normal sikring (B og C karakteristikk) kan overlastes med 45% i en time før den bryter strømmen, så hvis du tenker på det, så trenger du ikke noe større enn 63A hovedsikringer. Ser ikke for meg at de maskinene skal gå for full pupp hele dagen.

    Skal du bygge om til 3fas, så ender du nok med å bytte innmaten i skapet ditt, og da er det greit å dele om litt på kursene, og kanskje noen av 10A du har idag kan byttes til 13A (hvis de er kablet åpent på vegg) og det er nok plass til en 3x40A sikring i tavlen din, som kan fungere som hovedsikring for verkstedet, å legge en kabel derfra og ned til en liten fordeling.

  20. #20
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Enda mere OT!:
    Man kan da ikke justere opp spenningen for å få ned strømmen, den som tror det har gått glipp av noe på skolen!!
    EKS: Ta en varmekabel på 1000w f.eks. den trekker teoretisk 4,34A (I) ved 230v (U), og har da en R (motstand) på 52,99ohm.
    Øker man da spenningen til 250v så vil varmekabelen avgi 1085w, og trekke 4,71A. Basta!
    Vist du øker spenning på ein motor, vil den da øke effekten? Svaret er nei.
    Ombord måtte vi øke spenningene til thrusterene våres p.g.a kablene blei for varme, og straumen sank betraktleg.

    Tenkt på hvorfor elnettet bruker trafoer for å øke spenningen? Det er p.g.a straumen blir da proposjonalt mindre og dem kan bruke tynnere tversnitt på kablene.

    Dett gjelder bare vist effekte er KONSTANT som beskrevet over, se mitt tideligere innlegg.

    P=UxI dvs at P må være det samme som UxI, vist da U synker må I gå opp for å være lik P.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •