Noen elektrikere her? (3-fas og nytt skap) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enda litt OT. Godt å friske opp litt i gamlefaga...

Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Dett gjelder bare vist effekte er KONSTANT som beskrevet over, se mitt tideligere innlegg.

P=UxI dvs at P må være det samme som UxI, vist da U synker må I gå opp for å være lik P.
    Det gjelder hvis resistansen/impedansen er konstant!

Effekten VIL øke i en varmekabel som utsettes for høyere spenning, pga. resistansen endres ikke neveverdig. Denne økte effekten vil jo derimot ødelegge varmekabelen, så alt må jo skje innenfor termiske og mekaniske (inkl. isolasjon) grenser

Thrusteren din derimot er for det første langt fra noe ren resistiv last, og er sikkert også koblet til avansert kraft-elektronikk som gjør at de prøve å finne en balanse mellom frekvens,spenning og strømmer for å får det til å svive mest hensikstmessig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan ta det litt enklere:

For å drive en 100W forsterker med 230V kreves en viss strøm, for å drive 100W forsterker i en bil med 12V så kreves det mye mer strøm
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lukter 4g25 alu fra stolpen til garasjen, videre 4g16cu derfra til boligens skap. Ett skap med 3x63 i garasjen + 3 st 3-fas kurser og 2-3 stk 1-fas kurser. Så 3x50A hoved, delt på 3 skinner i boligskapet.

Er det krav om stålskap innendørs?
    Er det krav om jordfeilbryter når man bytter skap?
    Noen som vet om billigsjapper for elektrodetaljer? (Utenom chlasern og biltema...)

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Enda litt OT. Godt å friske opp litt i gamlefaga...

Det gjelder hvis resistansen/impedansen er konstant!

Effekten VIL øke i en varmekabel som utsettes for høyere spenning, pga. resistansen endres ikke neveverdig. Denne økte effekten vil jo derimot ødelegge varmekabelen, så alt må jo skje innenfor termiske og mekaniske (inkl. isolasjon) grenser

Thrusteren din derimot er for det første langt fra noe ren resistiv last, og er sikkert også koblet til avansert kraft-elektronikk som gjør at de prøve å finne en balanse mellom frekvens,spenning og strømmer for å får det til å svive mest hensikstmessig.
    Det eg har sagt er at så lenge effekten er kostant så går strømmen ned vist spenning går opp. Merkeleg at du må sitte å forklare ting eg allerede veit?
    Har aldri sagt at effekten ikkje går opp i ein varmekabel?
    Veit godt hva som styrer thrusteren min eg..

Frustrert etter 12 timer utkikk etter man over bord.. :\ Så unskyld vist eg ikkje er blid

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lasten er en SMPS eller liknende så vil effektforbruket være rimelig konstant. Da vil en umiddelbar spenningsøkning medføre en umiddelbar strømreduksjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringsskapet skal være brannsikkert.

Bytter du sikringsskap så monterer du selvsagt jordfeil bryter der det er krav.

Det finnes mange varianter av ferdigbyggde sikringsskap, med ferdigkoplet inmat altså.

For eksempel her:

The ABB Group
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp kombi automater. Å ha en jordfeil bryter på hele pakka er for risikabelt når man er borte på ferie osv. Skulle det komme en jordfeil, så vil strømmen til alt bli borte, inkludert frysere osv. Slikt er ikke moro å komme hjem til.

Da er det bedre med en for hver kurs. Litt dyrere med mye bedre. Lettere å finne jordfeil også hvis det skulle komme. Kan spare mange kroner der hvis man ikke greier å finne den selv, og må leie inn elektriker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Kjøp kombi automater. Å ha en jordfeil bryter på hele pakka er for risikabelt når man er borte på ferie osv. Skulle det komme en jordfeil, så vil strømmen til alt bli borte, inkludert frysere osv. Slikt er ikke moro å komme hjem til.

Da er det bedre med en for hver kurs. Litt dyrere med mye bedre. Lettere å finne jordfeil også hvis det skulle komme. Kan spare mange kroner der hvis man ikke greier å finne den selv, og må leie inn elektriker.
    Enig med du, dette får du også i ferdigbygde skap

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette lukter 4g25 alu fra stolpen til garasjen, videre 4g16cu derfra til boligens skap. Ett skap med 3x63 i garasjen + 3 st 3-fas kurser og 2-3 stk 1-fas kurser. Så 3x50A hoved, delt på 3 skinner i boligskapet.

Er det krav om stålskap innendørs?
    Er det krav om jordfeilbryter når man bytter skap?
    Noen som vet om billigsjapper for elektrodetaljer? (Utenom chlasern og biltema...)

Kansje litt langt unna deg, men jeg handler slikt på en butikk som heter Elby på Strømmen. Der er det meget hyggelige priser, samt at de har dyre og billige merker. Dem har også nettside, men den er nede for øyeblikket.
    elektroenergias.no - Hosted by One.com Webhosting

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på å bruke et elskap med 3 skinner til boligen, så tenkte jeg å dele inn slik at de tre fasene ligger på hver sin skinne, da kan jeg eventuelt ha en jordfeilbryter på hver skinne så bryter jeg bare 1/3 av anlegget. Brukbar plan?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke nettbutikker for slikt altså?

BTW: Om jeg plutselig får to skap, må de jordes separat (altså to separate jordspyd)? Og må jeg har jordspyd/jordtråd som er kraftigere når jeg øker tverrsnittet på inntakskabelen og størrelsen hovedsikringene?

Bør jeg også bytte inntakssikringene til automater?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på å bruke et elskap med 3 skinner til boligen, så tenkte jeg å dele inn slik at de tre fasene ligger på hver sin skinne, da kan jeg eventuelt ha en jordfeilbryter på hver skinne så bryter jeg bare 1/3 av anlegget. Brukbar plan?
    Nei. Om du bygger om skapet så sett inn kombivern. Da bryter du kun den kursen ved jordfeil. MYE bedre, og det er slik det gjøres i dag.

Sist jeg kjøpte kombivern ga jeg 200-250,- pr. stk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du kanskje ikke har tenkt å benytte installatør?

Når det gjelder inntak og sikringsskap så vil jeg sterkt råde deg til å bruke installatør til dette.

Bruk uansett en som har fagbrev til noe slikt!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skjønte jeg ikke helt. De skinnene som normalt brukes i skap er fordelingsskinner, og de har krav til at tilførselen kommer fra samme sikring/jordfeilsbryter. Det er krav til at begge fasene som får til en stikk blir tatt samtidig hvis en av de overbelastes eller får jordfeil.

Finnes det ikke nettbutikker for slikt altså?

BTW: Om jeg plutselig får to skap, må de jordes separat (altså to separate jordspyd)? Og må jeg har jordspyd/jordtråd som er kraftigere når jeg øker tverrsnittet på inntakskabelen og størrelsen hovedsikringene?

Bør jeg også bytte inntakssikringene til automater?
    Du har sikkert bra nok jording i boligen i dag, slik at du kan bruke jorden i kabelen mellom skapene som jording. Da får du også utjevningsforbindelse mellom skapene som kan være lurt.

Inntakssikringene kan greit byttes. Men automater går kjappere enn skrusikringer. De har også andre verdier, 35 på skru og 32 på automat, altså får du litt mindre (Det er vel kanskje bare den størrelsen som er forskjellig).

Husk at du ikke har lov til å gjøre noe av dette selv. Selv om man føler man kan det. Det er jo mange som gjør det også. Hvis en skikkelig byrokrat ser leser denne tråden så får du kanskje noen på døren.

Du kan jo ta kontakt med ett par autoriserte innstallatører for en pris forslag på jobben, setter du de opp mot hverandre så får du ting billigere. Samt at enkelte snart begynner å trenge jobb. Markedet er litt vanskelig for de minste selskapene om dagen.

Det er jo alltid lurt å ha ting lovlig, spesielt hvis forsikrings selskapet skulle komme inn i bildet ved brann eller lignende.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser har de litt forskjellig.

Installatører gir ofte gode priser på komplette skap/anlegg i forhold til å kjøpe ting i deler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skjønte jeg ikke helt. De skinnene som normalt brukes i skap er fordelingsskinner, og de har krav til at tilførselen kommer fra samme sikring/jordfeilsbryter. Det er krav til at begge fasene som får til en stikk blir tatt samtidig hvis en av de overbelastes eller får jordfeil.
    Da snakker du om faseskinner. Jeg snakket om DIN-skinner. La oss si at et skap er delt i tre modulrader. På første rad sitter en jordfeilbryter og alle sikringene som går på L1/L2. På andre rad sitter nok en jordfeilbryter og alle sikringene som går på L2/L3, og på siste rad sitter en tredje jordfeilbryter og alle sikringene som går på L1/L3.

Men er det egentlig krav om jordfeilbryter på vanlige tørre rom?

Du har sikkert bra nok jording i boligen i dag, slik at du kan bruke jorden i kabelen mellom skapene som jording. Da får du også utjevningsforbindelse mellom skapene som kan være lurt.
    Det er vel en forutsetning å ha samme jordpotensial i de to skapene.

Inntakssikringene kan greit byttes. Men automater går kjappere enn skrusikringer. De har også andre verdier, 35 på skru og 32 på automat, altså får du litt mindre (Det er vel kanskje bare den størrelsen som er forskjellig).
    Det sitter 63A smeltesikringer der i dag, holder det om jeg skal ha 63A i skapet også?

Husk at du ikke har lov til å gjøre noe av dette selv. Selv om man føler man kan det. Det er jo mange som gjør det også. Hvis en skikkelig byrokrat ser leser denne tråden så får du kanskje noen på døren.
    Nå er det vel ikke helt sånn det fungerer. For det første har de ingen ransakelsesmyndighet, og om jeg så har bygget "verdens største" el-anlegg kan jeg kun få pålegg om å bringe det i henhold til gjeldende forskrifter, da med forankring i fysisk utførelse. Som en kontrollør sa da han var hos meg en gang og han gikk over et rom der jeg hadde brukt brytere som ikke kom fra Norvesco eller Elko: "Jeg ser jo at du har gjort det selv, for det er ingen installatører som bruker APK og de bryterne der, men jeg kan jo ikke si noe på det for det er jo som det skal." Imidlertid må jeg ha energiverket til å sette inn måler, og jeg har uansett planer om å ha en installatør til å ta en avsluttende kontroll.

Du kan jo ta kontakt med ett par autoriserte innstallatører for en pris forslag på jobben, setter du de opp mot hverandre så får du ting billigere. Samt at enkelte snart begynner å trenge jobb. Markedet er litt vanskelig for de minste selskapene om dagen.
    Jeg forsøkte å sende deg en PM for litt siden, men du er kanskje ikke elektriker?

Det er jo alltid lurt å ha ting lovlig, spesielt hvis forsikrings selskapet skulle komme inn i bildet ved brann eller lignende.
    Om det var slik at forsikringsselskapenes assuranseansvar opphørte med en gang noen har klådd på et elanlegg selv så kan man vel nærmest si at omkring 90% av samtlige boliger i Norge mangler brannforsikring. Personlig er jeg mer opptatt av at ting rent faktisk er brannsikkert.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker du om faseskinner. Jeg snakket om DIN-skinner. La oss si at et skap er delt i tre modulrader. På første rad sitter en jordfeilbryter og alle sikringene som går på L1/L2. På andre rad sitter nok en jordfeilbryter og alle sikringene som går på L2/L3, og på siste rad sitter en tredje jordfeilbryter og alle sikringene som går på L1/L3..
    Da skjønte jeg hva du mente. Det skulle funke bra det.

Men er det egentlig krav om jordfeilbryter på vanlige tørre rom?.
    Det er blitt krav til jordfeilbryter på alt nå. Enten 1 for hele anlegget, eller på hver enkelt kurs.

Det er vel en forutsetning å ha samme jordpotensial i de to skapene..
    Man må ikke, man kan vel legge ut egen jording hvis det er 2 forskjellige bygg. Men jording er ikke det jeg er best på.

Det sitter 63A smeltesikringer der i dag, holder det om jeg skal ha 63A i skapet også?.
    Den er litt vanskelig. Det skal jo være selektivitet. Da ville jeg brukt bryter 63A i skapet. Da tar 63A sikringen seg av overbelastning og kortslutningsvern på kabelen. Og bryteren tar seg av den lokale utkoplingen. Har gjort det slik til en del trafoen i det siste. Funker bra.

Nå er det vel ikke helt sånn det fungerer. For det første har de ingen ransakelsesmyndighet, og om jeg så har bygget "verdens største" el-anlegg kan jeg kun få pålegg om å bringe det i henhold til gjeldende forskrifter, da med forankring i fysisk utførelse. Som en kontrollør sa da han var hos meg en gang og han gikk over et rom der jeg hadde brukt brytere som ikke kom fra Norvesco eller Elko: "Jeg ser jo at du har gjort det selv, for det er ingen installatører som bruker APK og de bryterne der, men jeg kan jo ikke si noe på det for det er jo som det skal." Imidlertid må jeg ha energiverket til å sette inn måler, og jeg har uansett planer om å ha en installatør til å ta en avsluttende kontroll..
    Om det var slik at forsikringsselskapenes assuranseansvar opphørte med en gang noen har klådd på et elanlegg selv så kan man vel nærmest si at omkring 90% av samtlige boliger i Norge mangler brannforsikring. Personlig er jeg mer opptatt av at ting rent faktisk er brannsikkert.
    Du har rett at forsikrings selskapet ikke kan komme hjem å sjekket. Det er heldigvis ikke noe gestappo tilstander i Norge (enda!). Everket har krav til å ta sjekk av anlegget. Det skjer hele tiden.

Hvis Forsikringsselskapet finner ut at du har gjort alt selv, og det har oppstått brann, så kan de sette ned forsikringssummen, man mister ikke alt, men noe.

Jeg forsøkte å sende deg en PM for litt siden, men du er kanskje ikke elektriker?.
    Er elektriker jo. Har ikke fått noen PM som jeg kan se

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er din beste venn, så kan det være veldig vanskelig å få en installatør å gå god for noe en annen har gjort - fagbrev eller ei.

Det viktigste er selvsagt at sikringsskap og inntak er forskriftsmnessig gjort. Men en annen viktig ting er å kunne vise til dokumentasjon/kvittering ved salg.

Akkurat som at jeg på ingen måte ville kjøpt et hus med selvoppusset bad (hvis ikke selger var rørlegger da ) - så ville jeg ikke en gang lagt inn skambud på et hus hvor man ikke kunne vise til tilfredstillende dokumentasjon av nytt sikringsskap.

Som nevnt så er det krav til bryting ved jordfeil på alle kurser. MEN - det er ikke samme krav til utløsestrøm på alle kurser. Finnes vel jordfeilbryter med utløsestrømmer fra 10 til 300mA? Bruk av de forskjellige verdiene vil fjerne en del av ulempene ved bruk av jordfeilbrytere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Som nevnt så er det krav til bryting ved jordfeil på alle kurser. MEN - det er ikke samme krav til utløsestrøm på alle kurser. Finnes vel jordfeilbryter med utløsestrømmer fra 10 til 300mA? Bruk av de forskjellige verdiene vil fjerne en del av ulempene ved bruk av jordfeilbrytere.
    Kom på at det ikke er krav til jordfeilbryter på alle kursene. Vi var på kurs for å lære om forandringene i NEK:400 som kom i nå sist (2006?), og han som forklarte brukte vel 3.5 timer av de 4 vi hadde til å prøve å forklare hvorfor vi ikke skulle bruke jordfeilbryter.

Det virker som at folkene bak forskriftene gjør dem ekstra store å tunge for å skremme vanlige folk. Jordfeilbryter på alle kurser. Punktum. Da har man spart 50 sider eller mer i den nye boka. Det samme med størrelse på kabel. Når jeg var lærling (FEB'98) så var det vel maks 5-10 sider, når er det tre dobblet eller mer, bare for teoretisk å kunne bruke mindre kvadrat ved på enkelte anlegg. Ting kunne vært gjort så mye enklere og kun satt faste verdier, slike som vi faktisk bruker hver dag uansett.

Men tilbake til topic.

Jorfeilbrytere er oppdelt i forskjellige størrelser. De som brukes normalt er 30mA pr kurs (altså i kombivernene) og 100mA hvis det brukes på flere kurser, slik som "Snikers-Is" tenker på. 10mA eller 300mA brukes kun ved spesielle innstallasjoner hvis jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på at det ikke er krav til jordfeilbryter på alle kursene. Vi var på kurs for å lære om forandringene i NEK:400 som kom i nå sist (2006?), og han som forklarte brukte vel 3.5 timer av de 4 vi hadde til å prøve å forklare hvorfor vi ikke skulle bruke jordfeilbryter.

Det virker som at folkene bak forskriftene gjør dem ekstra store å tunge for å skremme vanlige folk. Jordfeilbryter på alle kurser. Punktum. Da har man spart 50 sider eller mer i den nye boka. Det samme med størrelse på kabel. Når jeg var lærling (FEB'98) så var det vel maks 5-10 sider, når er det tre dobblet eller mer, bare for teoretisk å kunne bruke mindre kvadrat ved på enkelte anlegg. Ting kunne vært gjort så mye enklere og kun satt faste verdier, slike som vi faktisk bruker hver dag uansett.

Men tilbake til topic.

Jorfeilbrytere er oppdelt i forskjellige størrelser. De som brukes normalt er 30mA pr kurs (altså i kombivernene) og 100mA hvis det brukes på flere kurser, slik som "Snikers-Is" tenker på. 10mA eller 300mA brukes kun ved spesielle innstallasjoner hvis jeg ikke husker feil.
    Jeg trodde det kom krav til utkopling ved alle jordfeil i 2002? Men finnes kanskje forskjellige tolkninger ute og går?

Men en ting - hvis man bytter fra skrusikringer til automater - så regnes dette som vanlig vedlikehold og man skal ikke regne dette som nytt anlegg - dermed slipper man å følge krav til nytt anlegg.

Så jeg skulle tro snickers skulle kunne klare seg med jordfeilbryter - 30mA på bad, varmekabel og utekurser? Ja også bassengrommet?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •