HansAs Lydstudio-161109-dører og belysning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HansAs Lydstudio-161109-dører og belysning

Beklager at starten av tråden ikke lenger har bilder. Disse forsvant dessverre da det ble no kluss med DNS`instillingene osv. hos min tidligere webhotelleverandør.
    __________________________________________________ _______________________________

De siste årene har min utstyrsbeholdning grodd helt ut av kontroll. Løsningen? Bygge et hobbystudio hvor jeg kan ha det når det ikke er i bruk
    Jeg fant litt ledig plass i låven "te ann far" som ikke var planlagt brukt til noe de neste 50 åra.

-

-

-

-

-
    Sånn så det ut før jeg begynte å bygge..
    Røft og tøft, sånn som det er i gamle låver.
    Jeg vil forsøke å beholde så mye av det som mulig da det gir en veldig god atmosfære.
    Den ene kortveggen vil jeg isolere fra utsiden og beholde bordveggen på innsiden. Det blir isolasjon mellom bjelkene i taket, avrettningsplanker og 2 lag gips. Dette vil da bli 4cm lavere enn takbjelkene i dag. De grove støttebjelkene vil alikevel stå igjen rå og ubehandlet.
    -
    Jeg vil dele opp rommet i 3. 1/4 til kontrollrom, 1/4 til poptrommer/vokal/gitar amp og 2/4 til vanlig opptaksrom.
    -

-
    Ett lass gips og 2x4" (i dag heter det vel egentlig fireåtte-niseks.)
    -

-
    Ett stykk vellykket løft med truck hvor de beste bremsene var revers...

-

-
    Kortveggen på baksiden før jeg tetter og forsterker den med gips.
    -

-
    Slik ble veggen etter tetting og forsterkning. Neste skritt er å lekte ut og legge i isolasjon.
    Veggen vil bli avsluttet med 1 lag gips og 1 lag OSB (presset trefiber).
    -

Jeg bruker samme taktikk som jeg bruker på kortveggen i taket.
    -

-

-

-
    Trommene er seffis allerede oppe. Det er viktig å ha noen gode avBREKK når man blir lei gips, skruer og støv.
    Det er også svært fascinerende og høre akustikken i lokalet forandre seg.

-

Nå har jeg gjort mer enn dette, men har trøbbel med bluetooth på den nye mobilen min så har ikke fått overført noen bilder.
    Jeg finner mobilen. Hele jækla mobilen er kobla opp med PC'n som handsfree?!!? men bildene? De får jeg IKKE lov til å overføre.
    Søppel!.
    11.09.2008
    -

Er ferdig med 2 lag gips i kontrollrommet og har så vidt begynt å sparkle litt. Men mye igjen på baksiden. Håper å få trukket strømmen og satt opp alle kontakter før jeg bygger andre siden av veggen. Da jeg skal trekke strømmen i midten er det ingen fare for å skru i trekkerør osv.

Før jeg starter på stenderverket for den andre siden av veggen skjærer jeg hull til vindu for kontrollrommet.

Dette representerer en minepæl for meg personlig. Endelig ligner det på et rom!

Slik er bunnsvilla for de doble veggene.
    Forskjellige dimmensjoner slik at jeg er sikker på at de ikke får samme resonansefrekvens.

Litt langt i mellom bildene. men her har jeg begynt på stenderverket for andre siden av veggen, trukket strømtilførsel igjennom taket, satt opp kontakter i kontrollrommet og trukket trekkerør.

Her er baksiden av bryterpanelet for lys. Det blir 2 trippelbrytere, altså 2 brytere for hvert rom. 1x3 for grunnbelysning og 1x3 for effektbelysning.
    Stemning er svært viktig i et lydstudio

2 sett strømkurser også. En datakurs (nederst), for datamaskiner (daah), kjøleskap, lamper, skjermer, osv osv. og en lydkurs for mic-pres, gitarforsterkere, osv osv.

Innstøpning av kontakter. Dette ser brutalt ut, men er svært effektivt. etter at kobblingsboksene er montert i veggen legger jeg i isolasjon, som er tilskjært. Så forskaler jeg med papp som er smurt inn i gipsstøv for så å sprøyte vanlig byggskum bak. Ikke pent, men effektivt og billig.

RuneW sin metode var mye penere og mer omfattende, men hadde tatt for lang tid for meg.

21.12.08
    -

Røropplegget inni veggen for kabelgjennomføring, samme prinsipp på ventilasjon.

90* bøy

110mm rett.

Dette er trinnlydsplate... Den er relativt stiv og vil tåle at jeg drar kabler igjennom.

Så ble det slik. En noe brutal løsning på en kabelgjennomføring. Men den fungerer.
    Jeg gjorde noen akustiske målninger av den som forteller meg at den ikke begynner å virke særlig, på direktelyden, før fra 200Hz og oppover.
    Ingen problem da det kommer mer på utsiden av veggen.

Har begynt med gips i "vokalrommet" også. Mangler noen stendere på ene veggen da kompressoren sa takk for seg etter å ha jobbet i 30 år og så bli satt til å drive en spikerpistol i -12...

Også har jeg ENDELIG fått trukket strøm.
    Her kan du også såvidt se at jeg har sparklet litt i kontrollrommet.

21.02.09
    -

Det ser kanskje ikke ut som om det har skjedd mye siden sist, men nå er alle stendere oppe og nesten ALL isolasjon på plass. Det som står igjen er å legge opp korrugerte rør til et par ting jeg har glemt.... DMX signalkabler til belysningen f.eks.. FLAUT! men heldigvis ikke for sent

I ventilasjonsrøra har jeg brukt biltema sine motorroms plater. Lav friksjon og forhåpentligvis lite støvsedimentering over tid.

Fra... I DAG! har jeg 3 uker ferie. Det er nå jeg setter inn nådestøtet. HVER dag skal jeg jobbe med studio, og jeg vil ikke gi meg før malinga har tørka.
    Alle kluter til!
    Har fått internett ut i traktorland også så da kan jeg oppdatere webben fra skogkanten.

17.04.2009
    -

Våren har kommet til traktorland. Det er god stemning å stå på balkongen og skue ut over bondelandet.

-

Men tilbake til gipsen. Alt stenderverket er som sagt på plass, så nå er det gipsmaraton! Jeg mangler bare noen SMÅ striper og noen kriker og kroker. Etter det bruker jeg vel fort en dag bare med akryl. Tette alle skruehull jeg har bomma med, under, over og vedsiden av alle plater. Går ganske så mye mer akryl når målet ikke lenger er at det bare skal være pent, men tett også. Hittil har jeg runda 30 patroner akryl tror jeg. Har mista helt oversikten, men jeg har en liten eske full av endestykker.

-

Slik ser det ut fra andre siden, før jeg har tatt tak i saga. 2 lag over det hele.

Og for de nærsynte og/eller nysgjerrige:

-

Noe vanskelige lysforhold på andre siden:

-

Veggene ble til slutt 24cm dype.

25.04.09

-

Skippet nok et par trinn her, men kan ikke baaaare fly rundt med kamera heller, må jobbe litt også

Da er (stort sett) all gips på plass. 30+ tuber med akryl er oppbrukt på tetting og pynting. En bøtte med sparkel er smørt på, og trolig slipt bort igjen. Og nå har jeg jaggu fått klina på litt maling også!. Slik ser det ut per i dag.

Kontrollrommet:

Og "store rommet":

Taket ble selvfølgelig hvit. Jeg brukte billig Butinox Matt 03, dette er tross alt en love
    Veggene er malt med Jotaplast 07 i "Lys Toscana". Husker ikke fargekoden der, men det er rødt og gult i den.
    -

Vokal/demperommet er ferdig gipset. Ikke sparklet og malt. Trolig blir det bare 1 malt vegg der hvor resten, både vegger og tak, vil bli bygget ut for å oppnå maksimal akustisk kontroll. Dødt som overhodet mulig.

16. Mai 2009
    -
    Da tar jeg meg den frihet og hopper over et par skritt igjen. I mellomgtiden har jeg vasket treveggen, stokkene og gulvet. Og er her klar til å legge gulv i det store rommet. Gulvet tok jeg opp fra stua hos en kamerat i Oslo. Billig! (gratis +arbeid).

slik foregikk det:

Etter at jernstanga som sto i rommet ble tatt bort var det ikke lenger så mye mikkmakk å få gulvet på plass. 2 stokker å pakke inn. Easymode!

Dempematter pluss nærbilde av billiglaminaten.

Laminaten var kanskje billig, men jeg synes det både ser og føles veldig bra i dette rommet. Trinnlydplatene var verdt hver eneste krone!

Å ja.. jeg har plutselig en svart vegg. Ga en helt ny dimensjon til rommet.

Det er en del støvete arbeid som gjenstår på de 2 andre rommene, så jeg har begynt å prioritere dører og vinduer. Slik monterer jeg glass i dobbeltveggene:

31.05.09
    -

Også er det mer vinduer..

Jeg stapper steinull mellom stenderene og stifter solid bommullstekstilstripe over for å hindre støvet å komme igjennom mellom vinduene.

Så klemmer jeg inn glasset mot de skråskjærte trelistene.

Også har elektrikeren vært på besøk. Den doble trippelbrytere er på plass.

Vokalrommet har dessverre ikke kommet like langt som kontrollrommet og det store rommet. Men stikkontaktene er oppe.

27.06.09
    -

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å følge med, fortsett med bilder. Skal du beise bjelkene mørke?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir rått. Hvor stort er rommet? Du skriver gutterom/lydstudio, men skal det inn noe hifi/hjemmekino-stuff her?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dette blir rått. Hvor stort er rommet? Du skriver gutterom/lydstudio, men skal det inn noe hifi/hjemmekino-stuff her?
    Blir nok hifi der også. Har planlagt og ha projektoren inne i det popisolerte rommet. så linsa ut igjennom et vertikalt vindu (150x60cm) og lerret på treveggen.
    Har flere HIFI-prosjekter på vent også. Men har ikke plass eller utstyr her i Oslo til å få det ferdig. Så når gutterommet er ferdig blir det byggings igjen.

Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Skal du beise bjelkene mørke?
    Jeg har foreløpig planlagt og beise endeveggen og bjelkene som vil stå igjen noe mørkere. litt rødbrune. Så vil jeg bruke uhøvla bord som lister, ca 10cm brede tenker jeg, og beise de brunsvarte.

Det kommer mange flere bilder. Skal begynne å bruke et litt bedre kamera også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke overført bilder fra min SonyEricsson T280i.
    Den har bluetooth. Jeg får kobblet opp "handsfree" mot datamaskinen, men jeg får ikke overført filer/bilder?!?!.

Tips til å få det til å funke? Eller alternative måter å overføre bilder fra min T280 og til min PC?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du legger pcen til i Mine enheter så kan du gå innpå telefonen via Min datamaskin å hente ut bildene.

Burde ikke denne tråden ligge under AV-rom konstruksjon / optimalisering?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Om du legger pcen til i Mine enheter så kan du gå innpå telefonen via Min datamaskin å hente ut bildene.
    Det trodde jeg at jeg hadde prøvd. men kanskje jeg har prøvd alt uten om akkurat det! :P Jeg får prøve igjen når jeg er hjemme fra jobb.

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Burde ikke denne tråden ligge under AV-rom konstruksjon / optimalisering?
    Tja. Det kan nok være sant det. Men det er også ganske DIY :P
    gjør stort sett ALT selv, og mange DIY løsninger. Vanskelig å se når jeg ikke har fått oppdatert tråden PGA ny mongotelefon

Takk for tips/svar. Håper dette funker

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    gjør stort sett ALT selv,
    Da er det definitivt DIY!:-D

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått det til å virke enda. Prøver med noen nye drivere til PC'n nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi.
    her har jeg syndet.
    Glemte at jeg hadde en tråd her. Vel det har skjedd litt i det siste. Seffis sinsykt mange bilder av prosjektet på Facebook, men de er ikke her. Skal slenge opp noen her nå i allefall.
    Dette er status for en uke siden

Etter disse bildene ble tatt har jeg spikret rominndelingen, bokstavelig talt.
    Nå er rominndelingen oppløst og vedtatt. Vinduene er også planlagt.
    Mer bilder av det senere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med bilder, men det hadde gjort seg om de var en god del mindre.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at det skjer noe her:-) Et tips dog: kan du være så snill å legge ut bilder i litt mindre oppløsning neste gang? Jeg har en 1680x1050 skjerm, og jeg må skrolle horisontalt og vertikalt for å få nogenlunde oversikt over et bilde...:-)

[EDIT: Ser teddy var raskere på labben her:-)]

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har "glemt" innvendig damp sperr. Dette er et must for å unngå fukt inne i veggen. Koster ikke mange kronene heller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Ser at du har "glemt" innvendig damp sperr. Dette er et must for å unngå fukt inne i veggen. Koster ikke mange kronene heller.
    Nei, jeg har ikke glemt det, det er heller ikke brukt for det i denne konstruksjonen jeg har gjort.

Folk har blitt paranoide og tror man må ha dampsperre i ALT man må ikke det

-

Sorry for det med de store bildene. Min PSP ville ikke rezise mange bilder på en gang. OG da ble jeg egentlig litt lei
    Skal gjøre det ordentlig senere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oida. Nå ble de veldig små...

Dette fotoalbummet skal være public. Kanskje dere det funker?

Login | Facebook

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke glemt det, det er heller ikke brukt for det i denne konstruksjonen jeg har gjort.

Folk har blitt paranoide og tror man må ha dampsperre i ALT man må ikke det

-

Sorry for det med de store bildene. Min PSP ville ikke rezise mange bilder på en gang. OG da ble jeg egentlig litt lei
    Skal gjøre det ordentlig senere.
    Folk har ikke blitt paranoide. At du ikke bryr deg om fukt i veggene er en helt annen sak

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Folk har ikke blitt paranoide. At du ikke bryr deg om fukt i veggene er en helt annen sak
    Jeg diskuterte dette med snekkerene som lagde balkongen min. Det var de som laget ytterveggen. Da det er gips på utsiden og innsiden av veggen var det ikke behov for fuktsperre. Og det er gjennomgående for hele kontruksjonen.

Fukt blir et problem når varm luft med mye fuktighet blir kjølig og ikke lenger klarer å holde på fuktigheten. Vel. Varm luft med mye fuktighet vil ikke møte kald luft i min konstruksjon.
    Ellers vil det alltid være noe varme på i lokalet, "for sikkerhetens skyld".

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at bildene av ytterveggene ikke er med i denne forumtråden. Skal slenge på de en dag jeg er hjemme så dere ser hvordan ytterveggene er konstruert.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg diskuterte dette med snekkerene som lagde balkongen min. Det var de som laget ytterveggen. Da det er gips på utsiden og innsiden av veggen var det ikke behov for fuktsperre. Og det er gjennomgående for hele kontruksjonen.

Fukt blir et problem når varm luft med mye fuktighet blir kjølig og ikke lenger klarer å holde på fuktigheten. Vel. Varm luft med mye fuktighet vil ikke møte kald luft i min konstruksjon.
    Ellers vil det alltid være noe varme på i lokalet, "for sikkerhetens skyld".
    Om dette er bygd som et rom inne i en stor bygning med SAMME temperatur i HELE bygget vil du ikke få kondens. Innvendig vil du ha relativ luftfuktighet på 40% om vinteren og 70-80% om sommeren. Om ikke tempen er lik på begge sider av veggen får du kondens uansett hva snikkeren sier. Uten dampsperre vil det diffundere nesten 40 ganger så mye luft gjennom veggen ca. 0,25g per kvadratmeter per time. Til sammenligning vil det diffundere ca. ett tusenedels gram vanndamp per time per kvadratmeter med dampsperre. I tillegg har du noe som kalles konveksjonskondens som oppstår dersom varm inneluft blir presset ut gjennom yttervegger eller tak, luften blir dermed avkjølt og dampen i luften kondenserer inne i konstruksjonen. En utregning viser at det på 3 måneder kan bli transportert hele 700 liter fukt ut gjennom en 6m lang sprekk på 1mm, dersom det innvendig er 30% relativluftfuktighet og luften har et overtrykk på 5Pa. Riktig nok vil ikke all denne luften kondensere, for det vil blandt annet være avhengig av den utvendige temperaturen. Men vi forstår at konveksjonskondens kan gi store fukt problem. Det er derfor vi et så ekstremt nøye på dampsperrer når vi konstruerer hus. Jeg er byggnings ingeniør og skjønner hva jeg snakker om. Snekkeren din burde vite dette da han står erstattnings ansvarlig ved skade. Når alt dette er sagt er dette fortsatt ditt valg, tenkte bare det var greit å gi beskjed :wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •