HansAs Lydstudio-161109-dører og belysning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner skjønner.

Jeg satser på at det går bra. Det er rom i rom, og låven er rikelig ventilert, i tillegg til at det blir aktiv ventilasjon i studio som henter tørr luft.

Alle vegger på innsiden er dekker med 2 lag gips, uten om den ene kortveggen, som er omvendt. Alle skjøter er tettet med byggskum og akryl. på lag 1 og 2. Bak de 2 lagene er det naturlig nok isolasjon. og bak DER igjen er det et nytt lag med gips. På utsiden av det er det litt av hvert.

2 av veggene er yttervegger, resten grenser til diverse innendørsmiljøer.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt bra, men satser på at det fint Du er forresten heldig som disponerer en låve. Er det i Oslo du holder til?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder til i Båstad/Trøgstad. 59min fra Oslo.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4 vegger, check. Next: Kontrollrom.

Da er rammeverket så godt som ferdig og jeg er i gang med romdelingen.
    Slik er progresjonen på kontrollrommet.
    -

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ferdig med 2 lag gips i kontrollrommet og har så vidt begynt å sparkle litt. Men mye igjen på baksiden. Håper å få trukket strømmen og satt opp alle kontakter før jeg bygger andre siden av veggen. Da jeg skal trekke strømmen i midten er det ingen fare for å skru i trekkerør osv.

Før jeg starter på stenderverket for den andre siden av veggen skjærer jeg hull til vindu for kontrollrommet.

Dette representerer en minepæl for meg personlig. Endelig ligner det på et rom!

Slik er bunnsvilla for de doble veggene.
    Forskjellige dimmensjoner slik at jeg er sikker på at de ikke får samme resonansefrekvens.

Litt langt i mellom bildene. men her har jeg begynt på stenderverket for andre siden av veggen, trukket strømtilførsel igjennom taket, satt opp kontakter i kontrollrommet og trukket trekkerør.

Her er baksiden av bryterpanelet for lys. Det blir 2 trippelbrytere, altså 2 brytere for hvert rom. 1x3 for grunnbelysning og 1x3 for effektbelysning.
    Stemning er svært viktig i et lydstudio

2 sett strømkurser også. En datakurs (nederst), for datamaskiner (daah), kjøleskap, lamper, skjermer, osv osv. og en lydkurs for mic-pres, gitarforsterkere, osv osv.

Innstøpning av kontakter. Dette ser brutalt ut, men er svært effektivt. etter at kobblingsboksene er montert i veggen legger jeg i isolasjon, som er tilskjært. Så forskaler jeg med papp som er smurt inn i gipsstøv for så å sprøyte vanlig byggskum bak. Ikke pent, men effektivt og billig.

RuneW sin metode var mye penere og mer omfattende, men hadde tatt for lang tid for meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon & kabelgjennomføring.

Røropplegget inni veggen for kabelgjennomføring, samme prinsipp på ventilasjon.

90* bøy

110mm rett.

Dette er trinnlydsplate... Den er relativt stiv og vil tåle at jeg drar kabler igjennom.

Så ble det slik. En noe brutal løsning på en kabelgjennomføring. Men den fungerer.
    Jeg gjorde noen akustiske målninger av den som forteller meg at den ikke begynner å virke særlig, på direktelyden, før fra 200Hz og oppover.
    Ingen problem da det kommer mer på utsiden av veggen.

Har begynt med gips i "vokalrommet" også. Mangler noen stendere på ene veggen da kompressoren sa takk for seg etter å ha jobbet i 30 år og så bli satt til å drive en spikerpistol i -12...

Også har jeg ENDELIG fått trukket strøm.
    Her kan du også såvidt se at jeg har sparklet litt i kontrollrommet.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lys har du tenkt å ha inne på vokalrommet? Ligg unna alt som har med lysrør å gjøre pga støy. Har selv god erfaring med bruk av enorme mengder stearinlys. De støyer minst

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seffis Stearinslys hadde vært stilig, men dette er i en låve. 100% røykeforbud, INGEN åpen flamme.. KABLAFF! plutselig er hele stasen borte.
    Låven er full av støv fra 1940årene og frem til i dag. knusktørt!
    -
    Men seriøst, ja, ingen lysrør. Jeg kjøpte et par rørkasser brukt (100,-/stk), men merket fort at det var få som var lydløse. Altså. Det ble lett støy fra elektronikk eller fysisk fra armaturet.

Det blir nok 12/24V DC spotter tror jeg.. Sånne som henger på et par oppspente ledninger. (finner ingen bilder). Da har jeg i allefall en separat AC/DC konverter, som jeg kan isolere eller flytte på utsiden om nødvendig.
    Jeg har allerede trukket en egen strøm kurs. Så helt fra sikringsskapet og frem er det separate kurser.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert lurt å unngå stearinlys ja..

Det er utrolig hvor følsomme gode vokalmikker er. Vi måtte ta opp en god del vokal to ganger pga støy fra lysrør førstegang vi bruke et studio jeg var med på bygge (etter dette har jeg fått lysstøy på hjernen og er litt for opptatt av det. Vi dreit oss også ut og glemte ventilasjon til kontrollkommet så det er nesten umulig å sitte der i mer enn 3-4 timer i slengen.

Sikkert lurt å sette AC/DC konverteren i feks kontroll rommet og trekke kablene gjennom veggen. Men det kan hende det også funker uten lys, hvis du feks har hvite vegger og lape bak vinduet som lyser inn på vokal rommet.

Det blir sikkert ikke noe stoer problem uansett. jeg er bare litt Nerd når det gjelder dette. Må uansett gratulere med kult studio, dette ser virkelig bra ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser kanskje ikke ut som om det har skjedd mye siden sist, men nå er alle stendere oppe og nesten ALL isolasjon på plass. Det som står igjen er å legge opp korrugerte rør til et par ting jeg har glemt.... DMX signalkabler til belysningen f.eks.. FLAUT! men heldigvis ikke for sent

I ventilasjonsrøra har jeg brukt biltema sine motorroms plater. Lav friksjon og forhåpentligvis lite støvsedimentering over tid.

Fra... I DAG! har jeg 3 uker ferie. Det er nå jeg setter inn nådestøtet. HVER dag skal jeg jobbe med studio, og jeg vil ikke gi meg før malinga har tørka.
    Alle kluter til!
    Har fått internett ut i traktorland også så da kan jeg oppdatere webben fra skogkanten.

17.04.2009
    -

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips, gips, så får du en pripps(blå)...

Våren har kommet til traktorland. Det er god stemning å stå på balkongen og skue ut over bondelandet.

-

Men tilbake til gipsen. Alt stenderverket er som sagt på plass, så nå er det gipsmaraton! Jeg mangler bare noen SMÅ striper og noen kriker og kroker. Etter det bruker jeg vel fort en dag bare med akryl. Tette alle skruehull jeg har bomma med, under, over og vedsiden av alle plater. Går ganske så mye mer akryl når målet ikke lenger er at det bare skal være pent, men tett også. Hittil har jeg runda 30 patroner akryl tror jeg. Har mista helt oversikten, men jeg har en liten eske full av endestykker.

-

Slik ser det ut fra andre siden, før jeg har tatt tak i saga. 2 lag over det hele.

Og for de nærsynte og/eller nysgjerrige:

-

Noe vanskelige lysforhold på andre siden:

-

Veggene ble til slutt 24cm dype.

25.04.09

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skippet nok et par trinn her, men kan ikke baaaare fly rundt med kamera heller, må jobbe litt også

Da er (stort sett) all gips på plass. 30+ tuber med akryl er oppbrukt på tetting og pynting. En bøtte med sparkel er smørt på, og trolig slipt bort igjen. Og nå har jeg jaggu fått klina på litt maling også!. Slik ser det ut per i dag.

Kontrollrommet:

Og "store rommet":

Taket ble selvfølgelig hvit. Jeg brukte billig Butinox Matt 03, dette er tross alt en love
    Veggene er malt med Jotaplast 07 i "Lys Toscana". Husker ikke fargekoden der, men det er rødt og gult i den.
    -

Vokal/demperommet er ferdig gipset. Ikke sparklet og malt. Trolig blir det bare 1 malt vegg der hvor resten, både vegger og tak, vil bli bygget ut for å oppnå maksimal akustisk kontroll. Dødt som overhodet mulig.

16. Mai 2009

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar jeg meg den frihet og hopper over et par skritt igjen. I mellomgtiden har jeg vasket treveggen, stokkene og gulvet. Og er her klar til å legge gulv i det store rommet. Gulvet tok jeg opp fra stua hos en kamerat i Oslo. Billig! (gratis +arbeid).

slik foregikk det:

Etter at jernstanga som sto i rommet ble tatt bort var det ikke lenger så mye mikkmakk å få gulvet på plass. 2 stokker å pakke inn. Easymode!

Dempematter pluss nærbilde av billiglaminaten.

Laminaten var kanskje billig, men jeg synes det både ser og føles veldig bra i dette rommet. Trinnlydplatene var verdt hver eneste krone!

Å ja.. jeg har plutselig en svart vegg. Ga en helt ny dimensjon til rommet.

Det er en del støvete arbeid som gjenstår på de 2 andre rommene, så jeg har begynt å prioritere dører og vinduer. Slik monterer jeg glass i dobbeltveggene:

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på noe... Går det ann å bone laminat? Slik som man boner gulvbelegg og/eller parkett??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke en beta laminat du kan prøve på da?

Btw, dette ser jo meget lovende ut!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Du har ikke en beta laminat du kan prøve på da?

Btw, dette ser jo meget lovende ut!
    Bingolainen. Jeg prøver på en liten bit først. Så ser jeg om det sitter på eller ikke

Og takk

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var litt forumlei tidligere i dag tok jeg en liten tur ut og gjorde noen målinger av mine billigmonitorer. Prøver å finne en basic EQ setting som får de til å låte bedre.

Jeg brukte en av Mine ProDipe 8 studiomonitorer som referanse, da disse låter ganske ok.

Så var det billigmonitorene sin tur. Behringer B215A, koster meg 2.700,- og vil forhåpentligvis være verdt det etter denne kalibreringen.

DIY demperammer.

Senere på kvelden ble det litt mer studiobygging i form av lakering av listene for vindusglassene. I morgen kan jeg forhåpentligvis montere ett sett med glass i alle vindusrammer.
    (Crap belysning)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B215A
    Rød: Clean
    Lilla: EQ

Ble ikke fornøyd med dette så etter litt mer fikling låt Police og Kent tøft. Da så det slik ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også er det mer vinduer..

Jeg stapper steinull mellom stenderene og stifter solid bommullstekstilstripe over for å hindre støvet å komme igjennom mellom vinduene.

Så klemmer jeg inn glasset mot de skråskjærte trelistene.

Også har elektrikeren vært på besøk. Den doble trippelbrytere er på plass.

Vokalrommet har dessverre ikke kommet like langt som kontrollrommet og det store rommet. Men stikkontaktene er oppe.

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice, blir bra dette! Hva har du tenkt å spille inn? type musikk? eller lyder?:P

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •