Fjerning av vegg på bad

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjerning av vegg på bad

Hei!

Dette forumet er vel mest rettet mot AV naturlig nok, men siden det står "...alt annet en selv kan sette sammen..." under overskriften her inne prøver jeg likevel....

Har kjøpt meg en leilighet hvor standarden er sådär, og må vel gjøre en del selv for at det skal gå opp økonomisk. Har toalettet på et separat bittelite rom vegg i vegg med badet. Det virker å være kun en lett-vegg mellom toalettet og badet. Tenkte å slå ned denne veggen, integrere toalettet på badet og kle igjen døren inn til dagens toalett...

Så kommer spørsmålet... Hva har jeg lov å foreta meg iom at det da blir snakk om utvidelse av våtrom? Må bygge opp gulvet der hvor toalettet er i dag og få det tett - tenkte å bruke linoleumsbelegg på toppen. På veggene tenkte jeg Fibo-trespo baderomsplater..

Hva kan jeg gjøre selv og hva bør jeg ha fagfolk til å gjøre?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig gjort hele badet selv bortsett fra vannrør og koblingen av disse. Revet helt inn på stavene i gulv, vegger og tak og lagt alt nytt. Brukte Litexplater på vegger og gulv.

Vet ikke hvordan et forsikringsselskap stiller seg, men hvis du bruker dusjkabinett skal det mye til for at noe går galt. Bruk membran og remser i skjøter og på gulv/vegg så er badet tett. Rørlegger står jo for arbeidet han har gjort på koblinger og rør.

Har sikkert spart 100.000 på å gjøre det selv.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde ikke være noe problem at du selv tar på deg rivingsarbeidet, bygger opp gulvet og legger veggplatene selv, membranen vil jeg tro at det er best at du får fagfolk til å ta seg av, selv om det i utgangspunktet ikke er noe problem i seg selv.
    De baderomsplatene fungerer vel som membran i seg selv så du må huske på at du ikke skal legge plast eller smøre membran på innsiden av dem.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil alltid være konflikt mellom fagfolk og vanlige folk om slike temaer. Litt av problemet er jo at kategorien "vanlige folk" er en ganske broket forsamling. En del er nevenyttige, nøyaktige og opptatt av å gjøre ting skikkelig, og så er det en del verdensmestere som mener at de fixer alt uten å den minste peiling. Det hele koker vel ned til hva du føler deg komfortabel med å gjøre selv (forutsatt at du ikke tilhører sistnevnte kategori )

Spør du en fagmann så vil han si at du bør sette bort alt. Spør du meg så ville jeg antagelig sette bort ting som kan medføre stor skade dersom det gjøres feil, dvs. rørleggerarbeid og antagelig membran. Blir det en feil allikevel så har du hvertfall forsikringen i orden.

Nå er vel bonanzaen blandt håndverkerne i ferd med å legge seg litt, men jeg vil jo tro at man kan komme til enighet med en rørlegger om at man gjør en del selv og setter bort de mer kritiske delene.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Hei!

Dette forumet er vel mest rettet mot AV naturlig nok, men siden det står "...alt annet en selv kan sette sammen..." under overskriften her inne prøver jeg likevel....

Har kjøpt meg en leilighet hvor standarden er sådär, og må vel gjøre en del selv for at det skal gå opp økonomisk. Har toalettet på et separat bittelite rom vegg i vegg med badet. Det virker å være kun en lett-vegg mellom toalettet og badet. Tenkte å slå ned denne veggen, integrere toalettet på badet og kle igjen døren inn til dagens toalett...

Så kommer spørsmålet... Hva har jeg lov å foreta meg iom at det da blir snakk om utvidelse av våtrom? Må bygge opp gulvet der hvor toalettet er i dag og få det tett - tenkte å bruke linoleumsbelegg på toppen. På veggene tenkte jeg Fibo-trespo baderomsplater..

Hva kan jeg gjøre selv og hva bør jeg ha fagfolk til å gjøre?

Ikke begynnt enda Egon...
    Snakket ikke vi sammen for noen uker siden??

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er igang med DIY bad jeg også! Hos meg bygges badet helt fra grunnen av, bokstavelig talt, der det før var stue. Bare krypkjeller under så den er jeg nå i ferd med å fylle igjen, etter at jeg først gravde en grøft langs veggene og isolerte på innsiden av grunnmuren som telesikring.
    Jeg har planer om å gjøre alt selv, men har en bror som er byggmester og dermed selvskreven rådgiver.
    Han har selvfølgelig våtromssertifikat og sine meninger om hvordan ting skal gjøres, og hvem som burde gjøre det! :-)

Jeg har også vært rørlegger selv, på kjøkkenet og vaskerommet. Og fikk lekkasje på kranen til oppvaskmaskinen ops:
    Forsikringselskapet? Ingen problem!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Det burde ikke være noe problem at du selv tar på deg rivingsarbeidet, bygger opp gulvet og legger veggplatene selv, membranen vil jeg tro at det er best at du får fagfolk til å ta seg av, selv om det i utgangspunktet ikke er noe problem i seg selv.
    De baderomsplatene fungerer vel som membran i seg selv så du må huske på at du ikke skal legge plast eller smøre membran på innsiden av dem.
    du skal legge nylonremse vått i vått i membran i skjøtene på litexplatene. Jeg støpte betong oppå gulvplatene.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    du skal legge nylonremse vått i vått i membran i skjøtene på litexplatene. Jeg støpte betong oppå gulvplatene.
    Riktig, det blir noe annet!
    Jeg henviste til baderoms-veggplater, disse legges rett på stav uten noen form for fuktsperre på baksiden, det skal imidlertid legges membran et stykke opp på veggen.. 15-20 cm er rikelig.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Ikke begynnt enda Egon...
    Snakket ikke vi sammen for noen uker siden??
    Hehe... stemmer det.. Ikke begynt enda nei. Har tatt det mest kritiske først - dvs fått malt soverommet!! Har gått fra lakserosa vegger til capuccino nå, ble straks litt bedre. Skal riktignok rulle på et strøk til med maling. Har også lempet ut to skap - har sansen for litt lebensraum på soverommet! Neste som skjer på soverommet er at det ildrøde vegg til vegg-teppet som er lagt med små teppebiter skal ut! Etter jeg er ferdig med det kommer turen til badet..

Å slå ned veggen tror jeg jeg skal klare og kanskje også å rette gulvet... Og å sette opp de platene burde også gå. Samme med montering av innredning og dusjhjørne. Er mere skeptisk til å begynne å rote med toalettet.. må løfte det når jeg skal heve gulvet. Irriterer meg litt at jeg ikke har hovedkran som jeg kan stenge i leiligheten, men må stenge for hele oppgangen....

Fikk forøvrig et anbud på demontering og montering av ny innredning, kabinett og toalett + ny sluk. Dette kom på 42 000,- og da er ikke plater og gulv tatt med... Hvis det skal bli cognac og bamsemums på lørdagskvelden framover også, må jeg prøve å gjøre noe av det selv hvertfall..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var altfor dyrt syns jeg.
    Hadde jeg bodd i trondheim skulle jeg gjort det for MAKS 10000,-

Så lite jobb, for så mange penger..?? Sluk kan ta litt tid, men det får være grenser..
    Kan ikke koste 42000,- det. Med innredning og dusj den prisen da eller????

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det viktigste er--------

Den absolutt viktigste egenskapen du kan ha i et prosjekt som dette er det å skjønne at du ikke kan alt ,og må spørre hvis du lurer på hvordan noe skal gjøres, ikke finne på en "lur løsning" som "sikkert" holder i massevis
    Du skriver at du må stenge av hele oppgangen , så jeg regner med du bor i blokk el. da kan det være i husreglene at det må benyttes godkjent rørlegger ol ved jobb i våtrom (naboen er sikkert ikke glad for evt lekasjer ned på sitt bad) :smile: (husk også på evt salgsverdi , det må oppgis ved evt salg om det er benyttet fagfolk på bad , og det er noe en evt kjøper garantert sjekker )
    Jeg er elektrikker og snekker med våtromssertifikat for begge fag, men jeg kødder likevel ikke med rørbiten av bad , det blir alt for dyrt hvis noe går åt skogen .
    Men bare fyr av med spørsmål så skal jeg prøve å bidra det jeg kan :smile:

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42000 er det bare rør biten ??? høres ca dobbelt så dyrt ut som det bør være , hvis ny innredning ikke er inkludert da !

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Du skriver at du må stenge av hele oppgangen , så jeg regner med du bor i blokk el. da kan det være i husreglene at det må benyttes godkjent rørlegger ol ved jobb i våtrom (naboen er sikkert ikke glad for evt lekasjer ned på sitt bad) :smile: (husk også på evt salgsverdi , det må oppgis ved evt salg om det er benyttet fagfolk på bad , og det er noe en evt kjøper garantert sjekker )
    Bor i lavblokk. Ang. fagfolk.. det er hvertfall ikke benyttet fagfolk på det badet fra før, så verre kan det ikke bli.. Men jeg skjønner poenget!

Sitat Opprinnelig postet av kappel
    42000 er det bare rør biten ??? høres ca dobbelt så dyrt ut som det bør være , hvis ny innredning ikke er inkludert da !
    Syns det var noget dyrt ja, fått flere til å se over prisoverslaget, bl.a kftosberg på forumet, og alle syns det er i dyreste laget. Skal sjekke med noen flere rørleggere i området før jeg bestemmer meg hva jeg skal gjøre.. Kommer vel til å starte selv og så få inn rørlegger når jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er veggen revet... var bare to gipsplater med isolasjon i mellom... Så da slipper jeg å slå knærne i veggen lenger når jeg er på do... Men nå har jeg to dører inn til "badet" - ser for meg at det holder med en... Noen som har en sånn "kle igjen døråpning for dummies"-guide til meg? Gulvet og taket er i betong. Skrur jeg fast noe treverk i betongen i gulvet og i taket og spikrer en vertikal "stolpe" på hver side av "planken"? Slår så på noen "stag" mellom disse igjen? Så isolasjon og gipsplate på hver side? Håper noen skjønner denne klønete forklaringen. Tenkte å smelle på noe ferdigmalte plater utenpå der igjen i gangen - evt strie som kan males og baderomsplate på badet.

Og til den som ble bekymret.... ja, jeg skal ha rørlegger til å ordne rørene..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en PM så forklarte jeg deg en lett måte og tette igjen en dør..

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    På en PM så forklarte jeg deg en lett måte og tette igjen en dør..
    mm... stemmer det.. går fort i svingene her.. ops: Driver og legger parkett på soverommet parallellt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke driv med sånne hemliser, da. Post det her slik at vi andre også kan lære noe nytt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men ikke driv med sånne hemliser, da. Post det her slik at vi andre også kan lære noe nytt
    for og ikke holde noe hemmelig.

Fjerne gammel dør, lister og karmer, lage et nytt stenderværk inni i dør for feste av rupanelet og gips(eller 2 lag gips i stede for rupanel) bare passe på at når du er ferdig med veggen. så skal den flukte med den veggen som er der fra før av. så er det og sparkle, pusse og male eller tapetsere.

enkelt ikke sant

lært noe nytt i dag også..

lykke til

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så litt på den bygge linken din....du trenger nok ikke og lære noe nytt..hehe:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan alltid lære noe nytt Jeg sverger til lim og skruer men det kan jo finnes andre triks.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •