Fjerning av vegg på bad - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har litt parkett liggende å slenge..?

Badet ligger foreløpig litt på is - har bare revet av listene på døra... MEN, jeg fikk selvfølgelig akkurat litt for lite parkett på soverommet... :evil: Ingen som har en par lengder Langmoen Comfort Eik wood-lock 15mm liggende og slenge? Litt surt å måtte kjøpe en hel pakke... Jeg bommet så vidt på beregningen min - trodde det holdt med tre pakker... Forøvrig ganske imponert over låssystemet på denne parketten!

Og vedr. badet... Snakket med en på Byggmakker - han anbefalte å kle igjen døra med sponplater i steden for gips. Noen som har formeninger om det? Hvis man legger Glava i mellom - hvor mye støyisolasjon ligger det i det?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ga han noen god grunn for å bruke spon i stedet for gips? Så vidt meg bekjent så er det nærmest opplest og vedtatt at man skal bruke gips på badet, og hvertfall hvis man skal ha fliser, siden gipsen er et dødt materiale mens trematerialer kan "gå" litt ved forskjellige temperaturer og fuktighet.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ga han noen god grunn for å bruke spon i stedet for gips? Så vidt meg bekjent så er det nærmest opplest og vedtatt at man skal bruke gips på badet, og hvertfall hvis man skal ha fliser, siden gipsen er et dødt materiale mens trematerialer kan "gå" litt ved forskjellige temperaturer og fuktighet.
    Kan bruke spon under gipsen i stede for rupanel...rupanel er ihvertfall det alle bruker idag..fordi det er billligst..spon er selvfølgelig noe enklere. Kan ikke bruke spon dirrekte under flis, da dette er tre og vil da suge (vann) som ei gammal ho..Og vil da råttne opp. Først rupanel(spon(eller to lag gips))så et lag gips, så membran, så flis.. enkelt og greit.. To lag gips er en erstattning for kun et lag rupanel og et lag gips..

Men dette gjelder bare på våtrom siden...den siden som er ut mot gangen, kan du bruke det du ønsker...gips, panel, tapet osv..

Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gips på bad

Etter min mening er gips på bad nå i dag fy fy , vet at det er godkjent fortsatt men våtromsnormen fraråder det , og sverige har allerede kommet med forbud mot det.
    Grunnen er at gips er som en svamp for fuktighet og gir perfekte forhold for mugg og sopp, selv om membranen er tett vil det kunne bli en viss kondens i konstruksjonen .
    Et mye bedre alternativ er våtromsplater ala lux og litex , dette er plater som i sin konstruksjon er ikke sugende (de er alstå en membran i seg selv).
    Benytter du disse vil du kun trenge å smøre membran i skjøter og over skruer.
    Prisen er litt høyere enn gips , men de er veldig lette å jobbe med , jeg har selv bygget en del bad og har regnet på pris/tid forholdet kontra gips og havner på en merkost på ca 50 kr pr m2.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat revet hele badet som var fliselagt hos meg pga vond lukt. Ingen tegn til fuktighet, sopp eller noe som helst, men lukta ble sterkere når vi begynte å banke løs flisene både på veggen og gulvet. Hvor i all verden kan den komme fra? Kunne det vært membran eller Heydi KZ i seg selv som lukta?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Har akkurat revet hele badet som var fliselagt hos meg pga vond lukt. Ingen tegn til fuktighet, sopp eller noe som helst, men lukta ble sterkere når vi begynte å banke løs flisene både på veggen og gulvet. Hvor i all verden kan den komme fra? Kunne det vært membran eller Heydi KZ i seg selv som lukta?
    vanligvis vil jo lukta skyldes oppblomstring av muggsopp pga fuktighet, membranen og primeren i seg selv er jo et ikke organisk materiale , så det vil jo evt lukte "kjemisk" ved avgassing men det burde jo ikke være merkbart etter ferdig herding.
    fugene er jo ikke vanntette så det vil jo bli fuktig i flislimet under flisene men det er jo normalt og pleier ikke være noe problem .

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Etter min mening er gips på bad nå i dag fy fy , vet at det er godkjent fortsatt men våtromsnormen fraråder det , og sverige har allerede kommet med forbud mot det.
    Grunnen er at gips er som en svamp for fuktighet og gir perfekte forhold for mugg og sopp, selv om membranen er tett vil det kunne bli en viss kondens i konstruksjonen .
    Et mye bedre alternativ er våtromsplater ala lux og litex , dette er plater som i sin konstruksjon er ikke sugende (de er alstå en membran i seg selv).
    Benytter du disse vil du kun trenge å smøre membran i skjøter og over skruer.
    Prisen er litt høyere enn gips , men de er veldig lette å jobbe med , jeg har selv bygget en del bad og har regnet på pris/tid forholdet kontra gips og havner på en merkost på ca 50 kr pr m2.
    Hmmm, ting skjer på våtromsfronten altså... Da jeg bygde for 5 år siden var det gips og membran som var saken. Vi hadde et firma til å ta hele badet med fliser og det hele.

Men jeg ser jo helt klart fordelen med de platene, ja.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Må man legge noe utenpå disse Litex-platene? F.eks Fibo-Trespo trenger man vel ikke legge noe utenpå?

Legger ved en veldig enkel skisse av badet:

Som dere ser av bildet under har badet et betydelig oppussingsbehov:

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lux og Litex plater er for å legge fliser på, fibotrespo f.eks er ferdige plater som ikke trenger noe mer behandling. Lux og litex plater er istedet for gips.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Lux og Litex plater er for å legge fliser på, fibotrespo f.eks er ferdige plater som ikke trenger noe mer behandling. Lux og litex plater er istedet for gips.
    OBS OBS
    MEMBRAN I SKJØTENE!!!!! på litex plater

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse folkene er vel hakket mer seriøse enn meg.. Tror jeg hiver inn baderomsinnredning på 120cm fra Comfort "billigsereien" i hvitt. Et eller annet lyspunkt i taket må det bli. Lyst til å skifte til rører i stål og belegg på gulvet. Da er jeg fornøyd. Døra inn til badet er i smaleste laget, men den får duge. Orker ikke mer dør-styr nå Satser på Fibo-Trespo på veggen - Casablanca Azurro f.eks. Se http://www.fibo-trespo.no/dm_documen...lett_v4XWY.pdf

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Disse folkene er vel hakket mer seriøse enn meg.. Tror jeg hiver inn baderomsinnredning på 120cm fra Comfort "billigsereien" i hvitt. Et eller annet lyspunkt i taket må det bli. Lyst til å skifte til rører i stål og belegg på gulvet. Da er jeg fornøyd. Døra inn til badet er i smaleste laget, men den får duge. Orker ikke mer dør-styr nå Satser på Fibo-Trespo på veggen - Casablanca Azurro f.eks. Se http://www.fibo-trespo.no/dm_documen...lett_v4XWY.pdf
    Har du sett på de platene i virkeligheten? De blir veldig blå, vi tenkte på de samme platene, men det ble grigio istedet, den svarte varianten.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har du sett på de platene i virkeligheten? De blir veldig blå, vi tenkte på de samme platene, men det ble grigio istedet, den svarte varianten.
    Du har rett i det - de blir litt for blå. Grigio passer nok bedre. Fortissimo Design F06 så også ok ut. Fikk en idè om å kombinere med noen av disse platene med trestruktur(lys eik eller stonewood) bak den hvite innredningen. Får tenke litt på det... Denne veggfornyeren i gangen ble ganske så ok. Har saget opp parketten litt langt dørstokkene - så nå knirker det ikke så mye heller

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •