Lime MDF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Lime MDF

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lime MDF

Hei. Fabler om å bygge meg et "rack"/mediabenk. Vil ha plater som er 3,5 cm, ergo må jeg i gang med å lime mdf'en for å få den tykkelsen. Er det mulig å få en "sømløs" finish mellom de to platene? Type lim bruker jeg? Holder det å legge press på de over natta?

Takk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polyuretanlim vil antakelig være midt i blinken for deg. Mange som bruker det for å lime sub ol.

Dette skummer litt, og må være skikkelig i press når du limer, limknekter må til. Er litt dyrt, men også utrolig sterkt.

Link til dette produktet hos Clas Ohlson
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å prøve seg takk for svar. Må man forresten til feks. Bauhaus for å få tak i MDF eller har Monter/Maxbo/Byggmaker slikt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor du bor i landet. I de mer "sentrale" strøk er det vanlig å ha slikt på lager, men på de skoddholmene (skodde = tåke) jeg bor er det bestillingsprodukt til fantasipriser.
    Forklaringen på hvorfor de ikke har det er at de ikke selger så mye av det, noe som egentlig er logisk siden de ikke har det på lager, slå den...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å lime sammen to plater er hvitlim (vanlig snekkerlim) best.
    Cluet er jevnt trykk og ikke alt for mye lim, har du tilgang til en finerpresse så er den ideell til formålet.

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    For å lime sammen to plater er hvitlim (vanlig snekkerlim) best.
    Cluet er jevnt trykk og ikke alt for mye lim, har du tilgang til en finerpresse så er den ideell til formålet.

Andreas

Helt enig!!! Polyurethan lim er helt unødvendig i denne sammenheng. Du kan risikere å få mer tydelige skjøter... Dyrt er det også... Bruk helt vanlig Casco trelim. Ikke kjøp lim på Biltema!! Den er ubrukelig. Eneste gangen det er kjekt å bruke biltema sin lim, er når du må ta det fra hverandre igjen....

Lykke til!!!

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har vært igjennom dette

Og det jeg opplevde var at platene fort forskjøv seg når du presser dem sammen.
    Jeg tror at en dykkert pistol vil være til stor hjelp, før du presser.
    Eller kappe platene etter at de er limt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, en finerpresse har jeg nok ikke, men bør vel være mulig å få konstruert seg en rigg. En haug med tvinger blir kanskje spinkelt? Hadde tenkt å kappe platene etter de var limt ja.

Noen som vet om mdf forhandlere i Hadeland/Hønefoss området? Er ikke så himla langt til Bauhaus, men kvier meg å ta turen kun for det.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må henge meg på her, helt vanlig Casco trelim er tingen for dette.
    Vil du ha det litt bedre kandu eventuelt kjøpe det som er beregnet for utebruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordele lim med tannsparkel eller bare legge ut noen "lisser"?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lim og skru er det beste.

Første plate klar, sleng på lim, så legg platen oppå. Skru så sammen platene fra undersiden. Da slipper du å sparkle, og du får ett jevnt og bra trykk.

Så er det bare å bruke slipemaskinen lett for å få en jevn og bra kant.

Uansett så må du sparkle og pusse kanten neon ganger for å få ett meget bra resultat. Har akuratt bygget selv, og kanten bli ikke bra før man sparkler og spusser skikkelig.

Ett tips jeg kan gi er samme hvilken farge du skal bruke til slutt, grunn med hvit farge først (eller så nær fargen til sparkelet som mulig). Min benk ble i matt sort (se link til hjemmekinoen min i signaturen). Jeg måtte på med 5-6 lag eller mer før sparkelet ikke kom igjennom i godt lys.

Det viktigste for å få ett bra resultat er å få en fagmann til å skjære platene. Jeg fikk kappet mine på Ski Bygg, med en meget kul spesialsag og de ble helt perfekte etter målene mine. Prisen var også bra: 0,-

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Fordele lim med tannsparkel eller bare legge ut noen "lisser"?
    Smør limen utover så den ligger som et tynt lag utover hele limeflaten.

Pass på å klemme skikkelig sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Lim og skru er det beste.

Første plate klar, sleng på lim, så legg platen oppå. Skru så sammen platene fra undersiden. Da slipper du å sparkle, og du får ett jevnt og bra trykk.

Så er det bare å bruke slipemaskinen lett for å få en jevn og bra kant.

Uansett så må du sparkle og pusse kanten neon ganger for å få ett meget bra resultat. Har akuratt bygget selv, og kanten bli ikke bra før man sparkler og spusser skikkelig.

Ett tips jeg kan gi er samme hvilken farge du skal bruke til slutt, grunn med hvit farge først (eller så nær fargen til sparkelet som mulig). Min benk ble i matt sort (se link til hjemmekinoen min i signaturen). Jeg måtte på med 5-6 lag eller mer før sparkelet ikke kom igjennom i godt lys.

Det viktigste for å få ett bra resultat er å få en fagmann til å skjære platene. Jeg fikk kappet mine på Ski Bygg, med en meget kul spesialsag og de ble helt perfekte etter målene mine. Prisen var også bra: 0,-
    Dette så meget bra ut, fint med litt inspirasjon. Du har ikke lyst til å ta litt detaljebilder og skrive litt om prosessen og materialer? Eller har du kanskje en byggetråd på den?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. forslaget om å skru fra undersiden; jeg tror kanskje jeg ville kostet på meg å bore gjennom den underste plata med et bor med samme dim. som skruen, og forsenke skruehodet. Da er du sikker på at du får brukt all "trekkraften" i skruen til å presse platene sammen. Hvis du ikke borer og må skru gjennom den underste plata, så kan du risikere at den underste plata blir hengende på gjengene i skruen og du mister press.

Med mindre du bruker skruer uten gjenger øverst selvsagt, men jeg ville uansett ha boret.

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør forborre ved skruing av MDF uansett, hvertfall på kanten, ellers sprekker det fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips her, en nybegynner trenger det, fortsett! gøy dette med DIY, nå sitter jeg og følger med på byggetråden "Fem nye suber bygges" samtidig som jeg ser på freser

Har et relativt velutstyrt verksted her som fulgte med huset så det er synd om det ikke blir brukt. Får begynne med mediabenken så blir det vel høyttaler eller sub som neste prosjekt.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fåreslår, om du allikevel må bestille MDF'en så bestiller du 30 eller 38mm med en gang, det er det letteste

Hvis ikke, bruk vanlig trelim, fordel det utover i et tynt lag, og skru unnenfra, enten med delgjengede skruer (tror ikke de fins så korte) eller så må du forborre først. det må du gjøre før du smører lim, hvis ikke så får du dritt i limet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må man si var et godt forslag Magnar var ikke klar over at de fantes i tykkere enn 26 mm, må innom å høre med byggevaren en av de nærmeste dagene. Dritt i limet vil vi jo ikke ha.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjoda Henrik (antar du heter det) jeg har hatt tak i 60mm og, så det finnes, men hvor lett det er å få tak i er en annen ting. Men 38mm burde være kurant.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein rimelig løysning på klemmeproblemet er å ta passelige lengder med f.eks 2x4" og legge de med passelig mellomrom på høgkant under og over platene som skal limest og så sku 2x4" sammen med lange treskruer. Får plenty med klemkraft då!

Kurrant løysning som kan brukest om igjen.

Eksempel:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •