CNO av Troels Gravesen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så bra at du ble fornøyd!
    Pent bygg, med bra lyd og forøyd eier. Kan ikke bli bedre enn det.
    Og målingene har du også fått orden på, da er det jo bare fryd og gammen

Gratulerer!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og målingene har du også fått orden på, da er det jo bare fryd og gammen

Gratulerer!

Takk

Vel målingene har jeg fått noenlunde orden på bortsett fra att frekvensen på målingene mine fra 12k og oppover ruller av ganske mye på samtlige av de forskjellige høytalere som jeg har målt. Ellers er det kun målekunskapene mine det stopper på:-D

Tror min gamle Nad forsterker har fått for mye Mdf støv innabords.. De kan vel vere den som ikke strekker seg høyt nok i frekvens, de var hvertfall det første som slo meg.

Ved puls respons her for noen uker siden oppdaget jeg også at bass/mid hadde omvendt polaritet, altså det som var merket + og - var motsatt i forhold til merking fra Seas.
    ops:
    Dette tenkte jeg ikke på å sjekke til å begynne med men bare som et tips. Test med et batteri f.eks 1,5 volts batteri og se vilken veg membranen går når en kobler til. Ikke hold det tilkoblet, bare tøtsj såvidt borti.

Etter jeg koblet rett falt godlyden på plass for fullt!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å sjekke frekvensgangen på forsterkeren heller med SW skjønner du! :-D
    Men kanskje enda enklere med Arta Software, da kan du se målingene "on the fly".
    Uansett; koble opp som for frekvensmåling, men du kobler IKKE til mikrofonen, og istedet kobler du den ene høyttalerutgangen på forsterkeren til Right IN på lydkortet.

NB! NB! Vær veldig forsiktig med volumkontrollen, så du ikke svir inngangen på lydkortet! Start med meget lavt volum og følg med på VU i SW og led for klipping på lydkortet. Skru opp til du får grønt lys på lydkortet, det vil antagelig bli i nærheten av samme volum du benytter ved impedansmåling.
    Bruk Farfield og glem gating!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var bra å det skal jeg prøve visst jeg får tid...

Skal begynne i ny jobb så må reise i morgen tidlig, så det blir ikke noe lytting i julen heller :evil: Sånn er det bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten lastet ned Arta tidligere så det har jeg sett litt på, men nå holder det med SW for en stund så det ikke koker over oppi pappen her

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig flott, chieng! Jeg har akkurat bestilt elementene til denne (fant dem her på forumet til halv pris!), så jeg gleder meg! Ble veldig inspirert av ditt bygg og din beskrivelse av lyden.

Min kommer til å få signaler fra en Primare CDi10, så det er ikke i samme divisjon som ditt anlegg. Derfor er jeg spent på om de 2x75Watt kan drive dem godt nok - hva tror du, oppleves de som tung last for forsterkeren? (Vel, det er nå vel ikke noe som er "tung last" for den digre kassa du driver dem med ;-))

Skal nå opprette byggetråd - elementene kommer i neste uke, må nå bestille komponenter til delefilteret og kjøpe MDF og lim, noen flere tvinger etc. etc :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Meget flott at du ble inspirert til å bygge desse. Tung last? nei har vel ikke tenkt over det men dei er vel helt middels med ett snitt på ca 86-87dB/2,8v og det går nok helt greit med 75W ordentlige watt

Høytaler valg er vel opp til hver enkelts smak/musikk smak eller av hva slags musikk en hører mest på. For min egen del har musikk smaken min forandret seg mye etter jeg for 8-9 år siden solgte mine Dali 109

Men uansett hva du liker tror jeg du kommer til å like desse høytalerene. Gleder meg til bilder og byggetråd. Kjør på!

Hva ellers av delefilter komponenter og finish har du tenkt på da?

Hilsen Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Troels G. skriver på sin hjemmeside at han kommer med en CNO 2 1/2 veis utgåve i løpet av vinteren.... Det blir spennende!! Den skal prøves, det er sikkert!

Godt nyttår til alle DIY-ere!!!!!!

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Har i dag fått limt på plass alle avstivere i kassen. Ting tar tid med sånt småpirk.

Delefilter komponenter, Jantzen Audio Superior og luftspoler og div. fra Eltek.

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1221935743

Diskanten er ikke merket for + og - ? noen forslag?

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1221935743

Jeg bruker nå 5 avstivere siden jeg bruker 17mm istedenfor 19.
    Avsivere er 12 mm.
    Det blir da 12 + 17mm i front og bak. Asfaltplater invendig og så får vi se se videre hvordan det blir.
    Arbeidslysten for buet kabinett har ikke meldt seg...

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1221935980

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1221935840
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1221935743ser ut som små kinaputter :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte forige uke notch filter i mine CNO og tror desse skal få permanent oppholdstilatelse:-D
    Leste i en komentar fra en som hadde bygget cno som mente at notchen ikke var noe særlig. Har hatt desse i stuen og hørt endel forskjellig musikk og jeg mener det er mere "riktig" klang med notch og jeg kan nyte større utvalg av mine cd er som hørtes litt skarpe i klangen uten demping i mellomtonen.

Detaljer og livligheten er der fortsatt:-D
    Her er målinger jeg har tatt med og uten notch, men ikke se på det fra 6-7 og oppover da dette er en peak jeg har på alle mine målinger. Tror det er mikrofonen, og har planer om å kalibrere når jeg finner ut hvordan.

Vedlegg 44442

Vedlegg 44441

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en måling av bass nærfelt lagt sammen med gated onaxis 1m (uten port i nærfelt)

Vedlegg 44443

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er uten notch.....

Vedlegg 44444

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Monterte forige uke notch filter i mine CNO og tror desse skal få permanent oppholdstilatelse:-D
    Leste i en komentar fra en som hadde bygget cno som mente at notchen ikke var noe særlig. Har hatt desse i stuen og hørt endel forskjellig musikk og jeg mener det er mere "riktig" klang med notch og jeg kan nyte større utvalg av mine cd er som hørtes litt skarpe i klangen uten demping i mellomtonen.

Detaljer og livligheten er der fortsatt:-D
    Her er målinger jeg har tatt med og uten notch, men ikke se på det fra 6-7 og oppover da dette er en peak jeg har på alle mine målinger. Tror det er mikrofonen, og har planer om å kalibrere når jeg finner ut hvordan.

Vedlegg 44442

Vedlegg 44441
    Er ikke disse identiske? Lagt ut feil bilde?
    Tips: Legg begge målingene i samme diagram så er det enklere å se forskjell.

Ser på Troels sine sider at denne notchen drar ned nivået i 3-5khz området.
    Har samme erfaring selv, at litt høyt nivå her gir skarphet på en del innspillinger. Er nok en god grunn til at "BBC-dippen" blir benyttet i en del konstruksjoner.

Angående mic og "kalibrering", kan du kikke her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post879001

Hvis du ikke har mulighet til en proff kalibrering, kan du sende meg en PM, om du ønsker å lage en kalibreringsfil selv.

Moro å se det begynner å dukke opp flere målinger fra SW!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det, to av samme. uten notch kom lenger nede.

Sånn er vel best ja..
    Vedlegg 44447

rød er selfølgelig uten....

Joda det er nok du Norcad som har æren for at jeg nå kan måle å bygge skikkelige vellydende høytalere

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •