DIY sub men Hypex DS 8.0 og Hertz ML3000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Haroy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY sub men Hypex DS 8.0 og Hertz ML3000

Hei

Holdt på å demontere bilstereoen min, da jeg fikk den ville idèn om å bygge hjemmekino sub av suben som sto i bilen!
    Elementet er av typen Hertz ML3000, planen var å selge den for noen tusen kroner, men så fikk jeg andre planer! ML`n er en singel spole sub på 4 ohm 750w rms som spiller UTROLIG bra!!:-D I bilen ble suben drevet av 2kanaler på en 4kanals forsterker av merket Brax, ikke de mest watt sterke forsterkern som finnes, men er kvalitet fra bunn til topp!

Har bestilt en Hypex DS 8.0, valgte denne for å ha stål kontroll over Hertz`en så den ikke finner på noe tull!
    Kassen blir en åpen kasse på 80 liter, å planen var å ha elementet i bunnen pekende nedover og ha kassa på foter. Skal lage den i 19mm mdf.

Elemet

Link
    €€ Velkommen til Installbay.no €€

Forsterker

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med eq på DS 8 burde dette funke bra.
    Men jeg håper du setter inn noen avstivere. 19mm MDF er ikke altfor mye når flatene får litt størrelse.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vell inn med noe til å stive av ja... Har aldrig gjort dette før, så tar tar imot alle tips med takk!;-)

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å bygge kassa, så setter du avstivere i ett kryss med ca 15-20 cms mellomrom. Spørs jo selvfølgelig hvor stor kassa di er, men lager du den med ett lite "footprint" altså bunnen er omtrent like stor som elementet ditt, så blir den jo rimelig høy. Og da er det bare å kjøre på med avstivere. Det er som norcad sier, 19mm mdf er ikke mye. 22mm fungerer bedre, men også der bør avstivere brukes. dog ikke så tett som på 19mm, men lell

Lykke til videre. Spennende element du har der.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips:
    - Frontbaffel kan med fordel lages med dobbel plate (2x19mm)
    - Avstivere er et must og det kan være smart å lage avstiver som støtter opp magneten på elementet, se litt på andre DIY prosjekter her på forumet for ideer.
    - Du vil havne ned mot 3 ohm last for forsterkeren, og i tillegg vil du antagelig være avhengig av maks eq på DS 8 før denne går særlig dypt. Vær litt obs på om forsterkeren da er strømsterk nok når lydtrykket stiger til morsomme høyder!
    - Vær også klar over at ikke alle elementer er like egnet for å monteres i bunn. Med tung membran og spole vs oppheng, kan den begynne å sige ned mot gulvet. Noe som ikke minst reduserer xmax.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips!
    Avstivere og dobbel frontbaffel er notert!;-)
    Elementet sto motnert oppned når jeg brukte det i bilen, dog det var i en lukket kasse, så satser på at det vil gå bra... Er spent på hvordan ML`n vill oppføre seg i en åpen kasse, kassen som ble brukt i bilen var på litt over 29 liter. Lukket kasse ble da valgt for at den skulle brukes mest til musikk å kjapp respons var viktigere enn de dypeste hz`ene, fuket utrolig bra der!

Har endel 19mm mdf stående igjen fra bilstereoprosjekt, men tror ikke det blir nokk. Så når jeg usnsett må kjøpe mer plate så får jeg vell kjøpe 22mm

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har en DS8.0 selv. rimelig kraftig sak det der ja! tror du blir fornøyd med den

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt å høre!

Håper den kommer til å blåse bra liv i Hertz`en!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HS500
    Har denne...
    Snakk om tungt beist

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig med en åpen kasse på 80L?
    Og hvorfor ikke en lukket?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en åpen baffel på 80 liter?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Kanskje en åpen baffel på 80 liter?
    Da har du lite lytterom da
    Neida, nok offtopic!

Sikker på han mener bassreflex, men tuningen på denne er jo meget viktig. Selv har jeg bygget subber 2 ganger med bil-elementer, og ja, det dunker å slår, men desverre kan det ikke bli helt det samme som et element beregnet for å bruke inne.
    Så var jeg deg, så vil jeg, som alle rådet meg til, anbefale deg å selge det elementet. Og heller kjøpe et element som er beregnet til innebruk.

For all del, jeg vil ikke ødelegge planene dine, men et element som er "drømmen" og "kongen" i bil, er ikke nødvendigvis det i stua di.

just my 2£...

EDIT: Dette er et element som visstnok har fått masse skryt og skal være ganske heftig, når du først har en såpass kraftig forsterker som DS 8.0! CSS SDX15

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men åpenkasse var det bassreflex jeg siktet til ja:smile:

Tenkte å prøve å lage sub av den å se om det ble bra, vist det blir fjasko så får jeg vell heller selge elementet å prøve noe mer tradisjonelt hjemmekino element;-)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette kan bli en bra punch-sub, men med en Fs på over 31hz så kan du ikke vente å få noe dyptgående jordskjelv.

Parametrene til elementet

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja da blir jo litt av morra borte... Dyptgående jordskjelv er jo det jeg egentlig er ute etter framfor punch.

Bare å bestile meg en slik CSS som eMTea fåreslo da alså også selge Hertz`en sammen med resten av bilstereolasset som ble tatt ut av bilen

Dette fikk jeg stor trua på nå!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det finnes elementer som er bedre egnet for jordskjelv...........
    Men i 80L lukket simulerer det ganske likt min XLS12 i 45L lukket, og med eq på den fra en DS 4.0 er den linjær ned til 20hz.
    Så det KAN være verdt et forsøk, men får du solgt elementet for en grei pris, hadde jeg nok heller valgt noe mer egnet for hjemmebruk ja.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haroy
    Hmm, ja da blir jo litt av morra borte... Dyptgående jordskjelv er jo det jeg egentlig er ute etter framfor punch.

Bare å bestile meg en slik CSS som eMTea fåreslo da alså også selge Hertz`en sammen med resten av bilstereolasset som ble tatt ut av bilen

Dette fikk jeg stor trua på nå!

Det var ikke ment som noe "sånn må du gjøre" innlegg, men som et tips fra en som har prøvd litt. Jeg har som sagt selv gjort det et par ganger, å lærte av det.

Hertz er jo annerkjente å gode produkter, så om du legger en annonse på €€ BILSTEREOFORUMET €€ - Powered by vBulletin så får du sikkert solgt det fort, om det er det du bestemmer deg for.

Ang SDX'n så har jeg verken prøvd eller sett det, men bare fått med meg at det har fått mye skryt. Jeg ville gjerne testet det selv, men denne gangen blir det 12" Audiopulse Epic. Audiopulse har også mange serier å velge i, ta en titt på de også kanskje? De har i alle prisklasser, hvor Epic er den rimeligste. De andre seriene er bedre egnet for små kasser og lav tuning, men Epic'en passer mitt budsjett og plass, så det ble det.
    Audiopulse importeres til Norge av Eltek, men du kan jo kanskje importere selv, fra f.eks Parts-Express.com - Speakers, Speaker Building, Home Audio and Video, Pro Audio, Electronic Parts & Accessories.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det skal gå greit å selge den for en 2-3 tusen, har allerede en salgstråd på bilstereoforumet, så får bare prøve å legge den ut:smile:

Når folk med mer erfaring en meg snakker har jeg skjønt at det er bare å lytte Og vist Hertz`en ikke behersker de laveste hz er det jo bare waste of time og bygge noe ut av den...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere som har sub-forslag å komme med?

Hadde vært greit om det gikk an å kjøpe i norge da jeg slipper så lang leveringstid.
    Pris maks 3000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0